Paljonko auto maksaa kuussa?
Moro. Olen miettinyt auton hankintaa, jotta elämä helpottuisi, mutta minulla ei ole aavistustakaan paljonko auton ylläpito kuussa maksaa. Tiedän kyllä, että erilaisilla autoilla on eri suuruiset maksut, mutta noin suunnilleen? Bensoja ei nyt lasketa.
Riittääkö 100e/kk. Meneekö yli tonnin. Mulla ei oikeasti ole mitään käryä asiasta
Kommentit (107)
Jos auto maksaa paljon jo maassa, silloin se varmasti maksaa enemmän kuussa ;)
Trafi+vakuutus n.70€/kk. Auton muut kulut n.300€/v.+ Tietysti polttoaineet. Näillä menty.
Vierailija kirjoitti:
250 euroa/kk riittää, kun ajaa jollain 25 vuotta vanhalla tojotalla. matstalla tai nisukalla. Rahaa kuluu vähemmän, jos ymmärtää jotain autoista ostaessa ja vielä vähemmän, jos osaa itse tilailla netistä osia ja korjata autoa.
Mulla on BMW ja menee tohon haarukkaan. Vakuutus tonnin, huollot (marmoritiskillä) tonnin/v ja renkaat satasia per vuosi. Yht 2, 4 tonnia/v eli 200/kk. Jos jotain isompaa menee rikki niin sitten 300/kk
Ensimmäiselle autolleni laskin jälkikäteen kuluiksi n. 1000€ per vuosi sisältäen ostohinnan, huollot, ym. mutta ei polttoainekustannuksia.
Sen jälkeen ovat olleet kalliimpia. Nykyinen menee varmaan lähelle 2000€ per vuosi + polttoaineet. Saatan kyllä pitää tämän pidempään kuin ajattelin, jolloin kustannustaso hiukan laskee tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset yhteensä: n. 500 - 800 euroa.
Ajoneuvovero: n. 160 - 280 euroa.
Diesel-autossa n. 600 euroa.
Katsastusmaksu: n. 60 euroa.
Renkaiden hinta:
Kesärenkaat n. 350 - 700 euroa.
Talvirenkaat n. 400 - 800 euroa.
Pienet korjaukset: n. 200 - 300 euroa.
Ajat ilmeisesti todella paljon jos rengassarja kestää noin vuoden? Keskivertoautoilijalla renkaita menee paljon vähemmän.
Bensojakin kannattaa miettiä. Mulla menee bensaa kuussa 80e ja puolisolla varmaan yli 200e. Sitten ostatko omaksi? Kuinka vanha? Vuodessakin saattaa tulla korjattavaa parinkin tonnin edestä. Uudet renkaat voi maksaa lähemmäs tonnia. Onko auton pesemis mahdollisuutta omalla pihalla, vai kurakelien jälkeen pesulassa n. 20e tai yli kerta. Parkkiruudun vuokra. Onko mahdollisen työpaikan puolella ilmainen pysäköinti. Jos ajelet vain lyhyitä matkoja, eikä akku pääse ikinä kunnolla latautumaan, sit menee akku ja uuden akun osto. Vaihdatko itse renkaat, vai rengashotelli? Kyllähän autossa noita kuluja vaan on. Ajoneuvoverot ja niin päin pois.
Vierailija kirjoitti:
Liikennevakuutus 130€ joka 2. kuukausi, ajoneuvovero 240€/vuosi eli 80€ joka 3. kuukausi. Eniten maksaa bensat ja jos auto tarvitsee viedä huoltoon ym.
Miksi maksaa vakuutusmaksuja ja ajoneuvoveroa useampana kertana vuodessa? sehän tulee kalliimmaksi. minä ainakin maksan molemmat vuodeksi kerrallaan niin pääsee halvemmalla.
On muuten ihan tajuttoman hauska juttu että auto rahdataan KUUHUN :)))
Hahaha! Hoh hoh hoo!
Vierailija kirjoitti:
Josif Vissarionovits Dzugasvili kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jengi ihan turhaan laskee kaskon mukaan autoilun kuluihin. Se ei ole pakollinen. Vain liikennevakuutus on pakollinen ja maksaa n. 250€ / vuosi.
Kannattaa tutustua liikennevakuutuksen hintaan jos ei ole bonuksia ja aloittajan kertomus on sellainen, että niitä ei taida olla.
Jos saa eka vuoden liikennevakuutuksen alle tuhannella eurolla, niin oikein hyvä suoritus.Tsiisus! Alle tonnilla O_oo juu, ei oo bonuksia, mut kaikkipa sen on kokenut, joilla oma auto on.. Ei se auta. Riippuuko vakuutusmaksu autosta?
- AP
Riippuu tietenkin autosta, asuinpaikasta ja siitä vakuutusturvasta. Minulla olisi autoni vakuutukset yhteensä vähän yli 6000 €/vuosi ilman bonuksia.
Jos ajaa vähän (alle 10tkm/v), kannattaa ehdottomasti ostaa edullinen (alle 5 teur), tavismerkin pieni/keskikokoinen (Yaris, Corolla kokoluokka), kohtuullisesti polttoainetta kuluttava, bensiinikoneinen käyttöauto.
Suurimmat autoilun kulut muodostuvat usein auton rahoituskuluista, merkkihuolloista ja kalliista kaskovakuutuksista joka on pakollinen jos autossa on rahoitus. Auton arvo tippuu karkeasti noin +/-10%/v, etenkin uudempana, joten ei ole välttämättä järkevää ostaa uutta/uudehkoa kallista autoa parkkipaikalle seisomaan ja arvoaan menettämään jos sellaiselle ei ole aidosti paljon käyttöä tai tilillä polttele täysin ylimääräinen rahatukko.
Huomioi ostaessasi myös nämä:
+ moottorin osalta vapaasti hengittävä 1.4/1.6/2.0 on yleensä turvallisempi valinta kuin 1.2/1.4/1.6 turbo. Vältä siis turboa.
+ Manuaalivaihteinen auto on yleensä turvallisempi ostos kuin automaatti. Automaatti on kallis korjata vikaantuessaan.
+ Etsi auto jossa molemmat rengassarjat suht hyvällä kulutuspinnalla (voit mitata kolikolla)
+ Mielellään juuri katsastettu, voit myös tarkastaa katsastushistorian netistä onko mennyt aiemmin läpi katsastuksista
+ Voit tarkastaa auton aiemman omistushistorian ja muut tiedot netistä. Vältä kiertopalkintoja (+3 omistajaa), katso onko ollut kolarikorjattavana, vältä sellaista jos mahdollista vaikka voi olla hyvinkin korjattu
+ hyvä huoltohistoria (kirja tai kuitteja) eli huollettu noin 1v tai ainakin 15-20tkm välein
+ yleisilme ja ajotuntuma kertoo yleensä olennaisen, siistinä pidettyä autoa on yleensä pidetty muutenkin hyvin. Huomioi koeajolla kaikki ylimääräiset äänet, kuten kitinät, kolinat ja rahinat, sellaisia ei pitäisi kuulua.
+ Tarvitsetko lohkolämmitintä, muista varmistaa että sellainen löytyy. Kokeile että ilmastointi ja sähköikkunat toimivat jne.
Miksi ostaa pikku ajoon yleisen tavismerkin edullinen yksilö?
+ Vakuutukseksi riittää perus liikennevakuutus (säästät useita satasia per vuosi vs osakasko)
+ Pienet naarmut/klommot eivät tuota harmitusta
+ Jos renkaita täytyy uusia on rengaskoko pienehkö eli edullinen, yleensä 175/65/14 - 205/55/16 kokoluokkien väliltä (säästät useita satasia isorenkaiseen autoon verrattuna kuten 245/45/18 ja ehkä halpaan autoon kehtaa herkemmin ostaa myös hieman halvemmat renkaat)
+ Jos tulee korjaustarvetta varaosia löytyy nopeasti ja ne ovat yleensä edullisia (säästät satasia tai tuhansia verrattuna premium auton korjaamiseen)
+ Jos et ajele sora/hiekkateillä ei autoa välttämättä ole juuri tarpeen pesettää, ehkä max kerta/pari vuoteen
+ Huollot tietysti nyrkkipajalla tai itse, ei tarvetta kalliille merkkihuolloille
+ Käytetyn kanssa on hyvä varata 500-1000 euroa yllättäviä korjauskuluja varten, korjauksia voi tulla heti oston jälkeen tai vasta vuosien kuluttua, se on tuuristakin kiinni
100 ei riitä. Pelkästään se että alat käymään Motonetissä säännöllisesti auton takia lisää kuluja kun sieltä tarttuu mukaan kaikkea turhaa
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin kysyisi, mitä asuminen maksaa. Se nyt vähän riippuu.
Ei se kovin pahasti pieleen mene, jos varaudut siihen, että menee 500€/kk (ja bensat päälle). Saman verran lapseenkin menee.
No ei, jos ei osta kallista autoa rahoituksella. Laskeskelin juuri, että olen omistanut autoni nyt kolmisen vuotta, ja n. 1900e mennyt huoltoihin, renkaanvaihtoihin ja nyt piti ostaa uudet renkaat. Vakuutukset taitaa olla pari kymppiä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin kysyisi, mitä asuminen maksaa. Se nyt vähän riippuu.
Ei se kovin pahasti pieleen mene, jos varaudut siihen, että menee 500€/kk (ja bensat päälle). Saman verran lapseenkin menee.
No ei, jos ei osta kallista autoa rahoituksella. Laskeskelin juuri, että olen omistanut autoni nyt kolmisen vuotta, ja n. 1900e mennyt huoltoihin, renkaanvaihtoihin ja nyt piti ostaa uudet renkaat. Vakuutukset taitaa olla pari kymppiä kuukaudessa.
Ajoneuvoveron unohdin, se on n. 200e per vuosi.
Ei varmasti satanen riitä, mutta kyllä siihen saa tonninkin kulumaan kun ostaa kalliin auton ja ottaa siihen kalleimmat vakuutukset ja muut. Mulla on aina ollut vanhoja autoja, ja vakuutukseen ja veroon menee muutama kymppi per kk ja vuodessa menee muutama satanen korjauksiin keskimäärin. Viime vuonna ei tarvinnut toista autoa korjata ollenkaan, mutta tänä vuonna piti tehdä pari kertaa korjauksia, toinen koska tuli tietty määrä kilometrejä täyteen ja toisessa oli vaan osat kuluneet, ja rahaa meni yhteensä 1500€.
Uudet autot on kalliita ostettaessa, ja niihinkin voi tulla vikoja aika uutenakin, ja korjaaminen on paljon kalliimpaa kuin vanhojen autojen.
Jos olet keskimääräinen suomalainen niin ajat 12,5v vanhalla autolla jonka arvo noin 5000e ja ajat 1200km/kk. Bensat 7l/100km eli pyöreesti 160eur/kk + huollot,verot ja vakuutukset 200eur/kk,arvonalenemaa tai hankintamenoja ei tässä lasketa.
Vakuutukset, verot, rahoituskulut, arvon aleneminen, huollot ja korvaukset veloittavat yhteensä n 300 euroa kuussa keskikokoisella perheautolla.
Vierailija kirjoitti:
Budjetoi 300-500€ kaikkiin kuluihin kuussa.
Laita edes ykkönen eteen, ethän sä millään romukasalla haluu liikkuu.
Apollo ohjelmassa kuuhun viety Lunar Rover Vehicle maksoi 38 miljoonaa dollari, nykyrahassa 260 miljoonaa. + Rahti.
Kerran vuodessa ne vakuutukset ja verot tai katsastus tulee,kuukausimaksu on aika hankala kysymys.
Se on Kumux. Mainostolppaa ollaan jo pystyttämässä. Yksi vähän käytetty ja ylimääräinen löytyi Pirkanmaalta.