Miksi työttömiä käsketään ryhtymään yrittäjiksi? Ei sillä tavalla kuin menetä rahansa
Aina kun joku työtön täällä tai vastaavissa keskusteluissa kysyy neuvoa työnsaantiin, niin useampi henkilö neuvoo, että ryhdy yrittäjäksi. Ala joko myymään osaamistasi tai perusta vaikka joku nettikauppa. Todellisuus on kuitenkin se, että hyvin harvalla alalla voi myydä osaamistaan niin, että joku oikeasti sitä ostaisi. Ja tällöinkin pitää olla etukäteen valmiina kontaktiverkostot potentiaalisista ostajista ja yhteistyökumppaneista. Ja nettikauppa tuottaa vain, jos on todella hyvä liikeidea tai keksii myydä jotain mitä kukaan muu ei vielä myy, mutta jota moni haluaa ostaa, ja väitän, että tämä ei juuri ole mahdollista.
Miksi siis annetaan tuollainen neuvo? Neuvotaan tekemään jotain mahdotonta?
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen kuullut ja aina hiukan hymyillyt ääneen tuon ehdotuksen kuultuani. Minulla ei ole sellaista erityisosaamista, jolla saisin leivän pöytään. Fyysisiä hommia en valitettavasti pysty tekemään. Voisihan sitä varmasti vaikka jotain koruja tehdä, mutta materiaaleihin ei riitä rahaa. Tai miltä kuulostaa luottotiedoton kirjanpitäjä, jolla on huono matikkapää? Yrittäjän työttömyysturva on sitä paitsi olematon, ei mitään järkeä edes kokeilla.
Tässäkin on se, että ei kukaan osta niitä koruja vaikka niitä tekisit. Koruja saa myytyä vain ammattilaiset hopeasepät. Siis niin, että hinta kattaisi edes osan materiaalikuluista. Ja heilläkin se on vaikeaa.
Joidenkin koruja ostetaan, joidenkin ei. Ja jotkut hopeasepät ovat lujilla, toiset taas ei. Mistä sinä tiedät, että kukaan ei osta koruja? Kummallista. Mieheni ainakin juuri osti minulle korun. Tyypillinen tekosyy siihen, että kenenkään ei koskaan kannata yrittää mitään. Se on totta, että yrittäjän työttömyysturva on olematon ja että yrittäjyyttä vaihtoehtona pyritään koko ajan vaikeuttamaan.
Siis miehesi osti sinulle juuri harrastelijatason kouluttamattoman pienyrittäjän tekemän korun? Niin varmaan joo.
Mieheni osti minulle oikein laadukkaan ja nätin korun. Sen oli valmistanut "kouluttamaton" henkilö. Koetahan kestää. Minulla on myös "koulutettujen" henkilöiden valmistamia kivoja tuotteita. Mutta ei se koulutus takaa sitä, että osaa suunnitella kivan ja myyvän tuotteen.
Halusit tahallaan ymmärtää väärin. Miksi? Sillä tiedät kyllä, että pointti ei ollut koulutus vaan se, että ostajia ei riitä ei-ammattilaisten korujen tekijöiden koruille niin paljon, että henkilö saisi siitä elannon.
En minä mitään ymmärtänyt väärin. Sinä sanoit, ettei voi yrittää, koska ei voi, koska ei vaan voi ja kukaan ei voi, koska se ei kenellekään kannata. Minä sanoin, että joillekin se kannattaa, jopa silloin kun se oma koulutus on joltain muulta alalta.
Kerro Suomesta yksikin yrittäjä, joka tienaa elannon itse tekemiään koruja myymällä ilman koulutusta. Jos et pysty nimeämään ketään, niin olet pelkkä trolli.
Harrastan itse korujen tekemistä ja siksi tiedän, että koruja myydään aina omalla nimellä varustettuna ja täten tekijän menestystä markkinoilla pystyy seuraamaan.
Yrittäjähenkinen ihminen näkee asian juuri mahdollisuutena. Jos ei kerran markkinoilla sellaista ole, niin minä olen. Työtön reppana näkee kaiken aina vain uhkana. Näe ne mahdollisuuksina. Jos ei kukaan kokki ole aikaisemmin ymmärtänyt yhdistää pastaa ja avokadoa, niin minä teen sen sitten ja kirjoitanpa vielä kirjankin sen ympärille. On ihmisiä jotka näkee mahdollisuuksia ja ihmisiä, jotka näkee pelkkiä uhkia.
Onpa outo esimerkki. Jos et ole ihan huippukokki, niin kukaan ei välitä sun pastaideastasi, eikä julkaise kirjaa siitä.
Voihan sitä nähdä mahdollisuuksia missä haluaa, mutta joskus ne ovat epärealistisia. En minäkään voi ryhtyä 90-kiloisena balettitanssijaksi. Sen myöntäminen on realismia, ei pessimismiä.
Niin ja 90-kiloisena tanssijaksi olisikin vähän hassua, mutta mikä tässä oli se pointti? Jos en voi olla balenttitanssija - en ole sitten mitään. Onko näin ettei yli 90kg yrittäjiä ole olemassa? Jos se rasvainen ruoka on sun juttusi, niin perusta vaikka youtube-kanava sen ympärille. Sillä se nicokado-avocado perusti oman kanavansa. 3,44 miljoonaa tilaajaa. Taitaa olla luokassa että Suomessa olisi ylittänyt sen rajan, että verotiedot olisi julkisesti lehdissä. Mutta kuten sanoin, kukaan toinen ei sitä ideaa voi tulla sulle antamaan. Jos voisi, se olisi tehnyt sen jo ihan itse ja kerännyt rahat markkinoilta.
Mun pointti oli se, että jotkut toiveet ja unelmat ovat epärealistisia. Kuten ajatus siitä, että kuka tahansa työtön voi perustaa yrityksen ja elää sillä, ettei työttömyystukia tarvita. Tuo tanssija on vain yksi esimerkki typerästä unelmasta, joka ei toteudu koskaan. Niin kuin ei suurin osa yritysideoistakaan.
En sanonut rasvaisesta ruoasta mitään. Nikocado Avokado on saanut menestystä olemalla pelle ja trolli, joka kakkaa housuunsa samalla kun syö valtavia määriä ruokaa. Joo, onhan se tehnyt isot rahat, mutta millä hinnalla? Se ei ole mitään yrittäjyyttä.
Mulla muuten on vakituinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän pitää alkaa heti maksaa ennakkoveroja vaikkei olisi tulojakaan. Jos yritystoiminta loppuu, vasta 4kk päästä on oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta.
Vanhin lapseni oli määräaikaisena julkishallinnon palveluksessa. Asiakkaat eivät maksaneet tästä hänen antamastaan neuvontapalvelusta. Kun pesti päättyi, tuttavani totesi "siitä vain perustamaan omaa alan yritystä". Totesin heti hänelle, että mistä löytyisi maksavia asiakkaita, kun julkishallinto tarjoaa saman palvelun ilmaiseksi?
Tälläkin palstalla on joskus ihmetelty, että kuka tienaa vuodessa yli 100000€. Joku totesi, ettei mikään ihme, jos on yrittäjä. Jos kaikki yrittäjät tienaisi tuollaisia summia, niin me kaikkihan oltaisiin yrittäjiä.
Tässä rutkuttajien joukossa on nyt vähän sitä, että jonkun toisen pitäisi tulla tuomaan nenän eteen vuosisadan liikeidea. Mieluusti painetussa muodossa määrämuotoisena. Sen jonkun toisen pitäisi ottaa siitäkin huolimatta vielä liiketalouden riski itselleen ja sen toisen pitäisi maksaa alkuvuosina tälle rutkuttajalle kelpo palkkaa. Että sitten siinä vaiheessa, kun tämä vuosisadan liikeidea lentää ja menestyy, niin siinä vaiheessa tämä rutkuttaja voisi tulla kyllä osingoille.
Ei kukaan ole noin sanonut. Pointti oli siinä, että yrittäminen on oikeasti riskialtista ja idean keksiminen vaikeaa. Iso osa yrityksistä ei yksinkertaisesti menesty, eikä yrittämällä elannon saaminen ole mahdollista jokaiselle ihmiselle.
Minä ainakin kyselen tässä ketjussa ideoita ihan siitä syystä, että jotkut kommentoijat ovat niin kivenkoveen väittämässä että voit onnistua jos vain haluat jne. Jos heillä on jotain konkreettista ideaa todistamaan väitteensä, niin kertokoot sitten ne ideat. Jos ei ole - tai jos esimerkki on huono kuten tuo avokadopasta - niin sittenhän he puhuvat ihan puutaheinää. Ja epäilen etteivät he itse edes ole mitään yrittäjiä. Helppohan se on sanoa, että pystyt siihen mitä yrität, mutta ei se useimpien kohdalla ole totta.
Yrittäminen on riskialtista ja siitä siinä sitten loppuviimein maksetaankin jos menestyy. Siksi yrittäjällä on usein isommat tulot kuin palkansaajalla. Mutta siinä että onnistuu on yksi erittäin kriittinen pointti: sun on pakko yrittää. Jos et ikinä yritä, et voi luonnollisestikaan onnistua. Suomessa on vain totuttu elämään tällaisessa ihmeellisessä vasemmistohegemoniassa. Porukka istuu kotona sohvalla ja odottaa että valtiojohtoinen virasto ehdottaa työpaikkoja. Sinne töihin jos hyvällä tuurilla sattuukin pääsemään, niin meillä on nälkävuoden mittainen tes-lista erilaisista oikeuksista ja minimipalkoista ja miten ketään ei saa irtisanoa ja ja ja... Ja jos kehdataankin TE-toimistossa ehdottaa yrittäjyyttä, se otetaan loukkauksena. Koska olen ideaton, osaamaton, vähän laiska ja riskinottokyvytön.
Jos työtön ei osaa mitään eikä voi perustaa yritystä, koska ei olisi asiakkaita, niin miksi työtön pitäsi palkata yritykseen osaamaan ei-mitään?
Eräs kosmetologiyrittäjä sanoi minulle, että yrittäjyyttä ei todellakaan voi suositella yksiselitteisesti kaikille,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen vaatii käytännössä aina pääomaa. Mistäs se saadaan???
Ei pidä paikkaansa. Myyn yrittäjänä osaamistani toisille yrityksille. Pääoman tarve on 0,0 euroa. Osaamisen olen hankkinut keski-ikäisenä julkisesti rahoitetulla koulutuksella, joten sekään ei ole maksanut mitään.
Pääomaa saadaan pankista. Sieltä ne yrittäjätkin sitä hakevat/yrittävät hakea.
Toiset etsivät ratkaisuja, tekevät ja menestyvät.
Toiset löytävät tekosyitä, jättävät edes yrittämättä ja jäävät muiden elätettäviksi.Saako työtön lainaa pankista, jos tulot on nolla? Epäilen että ei saa. Ja pankilla on aina oikeus ilmoittaa, että yritysidea ei ole kannattava, eikä sille myönnetä lainaa. Kyllä siinä pitää mielellään olla joku tuttu, joka lainaa rahaa, tai puoliso jolla on säännölliset tulot. Hyvin harva yritys tuottaa voittoa ekoina vuosina, joten sillä eläminen on epärealistinen ajatus.
Kaikki menestyneet ihmiset luulevat itse saaneensa menestyksen aikaan kovalla työllä, eivätkä halua myöntää että tuurilla on aina osuutensa asiaan. Helppohan se on syytellä toisia tekosyistä. Sulla kävi tuuri, että olet soveltuva alallesi, ja että alallasi on ainakin tällä hetkellä riittävästi työtä, että sillä voi elää. Tilanne voi olla toisten kohdalla erilainen.
Miksi työttömillä ei ole koskaan tuuria, vaikka heillä on niin negatiivinen asenne?
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön ei osaa mitään eikä voi perustaa yritystä, koska ei olisi asiakkaita, niin miksi työtön pitäsi palkata yritykseen osaamaan ei-mitään?
Eihän se tarkoita ettei osaa mitään. Ei vaan ole sellaisia taitoja, joilla tekisi tarpeeksi rahaa elämiseen.
Ja vaikka olisikin, joitakin yrityksiä nyt on niin paljon, että niillä eläminen on vaikeaa. esim. parturi-kampaamoja on kymmeniä joka kaupungissa. Uuden kampaamon perustaminen ei välttämättä siis kannata, vaikka olisi hyvä. Tarvetta kampaamoille on aina, mutta miten erotut eduksesi kymmenistä muista liikkeistä?
Ne potentiaaliset ostajat löytyvät esim. netin ja sosiaalisen median kautta. Toki täytyy opetella miten SEO ja
sosiaalisen median markkinointi toimii. Yhteistyökumppaneita voi myös löytää netin, sosiaalisen media ja verkostointitapahtumien kautta. Lähes kaikkea osaamista pystyy myymään ja osaamista pystyy myös hankkimaan jos sitä ei valmiiksi ole. Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole suinkaan ole mahdotonta, mutta vaatii tietynlaisen luonteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen vaatii käytännössä aina pääomaa. Mistäs se saadaan???
Ei pidä paikkaansa. Myyn yrittäjänä osaamistani toisille yrityksille. Pääoman tarve on 0,0 euroa. Osaamisen olen hankkinut keski-ikäisenä julkisesti rahoitetulla koulutuksella, joten sekään ei ole maksanut mitään.
Pääomaa saadaan pankista. Sieltä ne yrittäjätkin sitä hakevat/yrittävät hakea.
Toiset etsivät ratkaisuja, tekevät ja menestyvät.
Toiset löytävät tekosyitä, jättävät edes yrittämättä ja jäävät muiden elätettäviksi.Saako työtön lainaa pankista, jos tulot on nolla? Epäilen että ei saa. Ja pankilla on aina oikeus ilmoittaa, että yritysidea ei ole kannattava, eikä sille myönnetä lainaa. Kyllä siinä pitää mielellään olla joku tuttu, joka lainaa rahaa, tai puoliso jolla on säännölliset tulot. Hyvin harva yritys tuottaa voittoa ekoina vuosina, joten sillä eläminen on epärealistinen ajatus.
Kaikki menestyneet ihmiset luulevat itse saaneensa menestyksen aikaan kovalla työllä, eivätkä halua myöntää että tuurilla on aina osuutensa asiaan. Helppohan se on syytellä toisia tekosyistä. Sulla kävi tuuri, että olet soveltuva alallesi, ja että alallasi on ainakin tällä hetkellä riittävästi työtä, että sillä voi elää. Tilanne voi olla toisten kohdalla erilainen.
Jos kaikki ajattelisimme tavallasi, ei työttömyysetuutta kannata maksaa kenellekään. Kyse ei ole muusta kuin tuurista, turha sitä huonoa onnea on rahalla kompensoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se tarkoita ettei osaa mitään. Ei vaan ole sellaisia taitoja, joilla tekisi tarpeeksi rahaa elämiseen.
Ja vaikka olisikin, joitakin yrityksiä nyt on niin paljon, että niillä eläminen on vaikeaa. esim. parturi-kampaamoja on kymmeniä joka kaupungissa. Uuden kampaamon perustaminen ei välttämättä siis kannata, vaikka olisi hyvä. Tarvetta kampaamoille on aina, mutta miten erotut eduksesi kymmenistä muista liikkeistä?
Miksi tämä sama työtön sitten vaatii sellaista palkkaa, joka riittää henkilökohtaiseen kulutukseensa, jos jo nyt tietää, että ei pysty tuottamaan niin paljoa, että palkkansa saataisiin maksettua?
Tää on vähän kuin se köyhien ketju, jossa mikään neuvo tai idea ei käy :) Aina löytyy syy, miksi köyhä ei voi tehdä niin tai näin. Tässä sama, yrittäminen ei kannata, koska se on niin vaikeaa ja pitää olla joku superidea, millään tavallisemmalla ja tylsemmällä ei voi yrittää jne.
Oikeasti yrittämiseen tarvitaan vain tietynlainen mielenlaatu. Joku tarve vapauteen ja itsenäisyyteen. Sitten niitä ideoita alkaa tulla. Osa on huonoja, osa parempia ja joku sitten päätyy kokeiluun saakka. Eihän se mitään takaa, huipputuloja ainakaan. Mutta kirjoittajat täällä olettavat, että yrittämisellä pitää saada ne huipputulot välittömästi, ilman mitään riskiä. Yrittämisen idea kuitenkin on se, että ottaa riskiä. Jotkut pystyy siihen, toiset ei. Hallitus jostain syystä näyttää olevan sitä mieltä, että yrittäminen pitää saada kokonaan torpattua.
Työttömiltä usein puuttuu ajokortti, pääomat (kuten kiinteistöt, koneet ja laitteet ym) ja luottotiedot. Siltä pohjalta ei ole kovin hyvä lähteä yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on riistokapitalismia ja jokainen yrittäjä luokkavihollinen joka riistää työntekjäänsä. Sosialismi on ainoa oikea aate elää. Yhteistyössä on voimaa. Ei itsekkäässä yrittämisessä.
Kirjoitin tämän kieli poskessa ja pari punikin tolvanaa kävi yläpeukuttamassa ;)
Viestisi voi olla silti totta, vaikka tarkoituksesi oli olla ironinen. Ironia kyllä aukesi itselleni, mutta harkitsin silti yläpeukutusta, jätin kuitenkin valitsematta "puoleeni".
Vierailija kirjoitti:
Työttömiltä usein puuttuu ajokortti, pääomat (kuten kiinteistöt, koneet ja laitteet ym) ja luottotiedot. Siltä pohjalta ei ole kovin hyvä lähteä yrittämään.
Ja tämä kaikkiko katosi ensimmäisenä työttömyyspäivänä? Silti hänet pitäisi palkata toistaiseksi voimassaolevaan kokoaikaiseen työsuhteeseen, jossa palkka on vähintään mediaani eli noin 3000 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, että monella ei oikeasti riitä yrittämiseen äly ja osaaminen, vaikka itse työn ehkä osaisi. Omassakin tuttavapiirissä on näitä, jota sitten unohtaneet osaamattomuuttaan maksaa verot ja lakisääteiset maksut.
No nyt on sitten työtön, ja ulosotossa kymmeniätuhansia verovelkoja. Plus boonuksena vihainen verottajalle ja valtiolle.
Totta. Ja noiden virallisten velvoitteiden lisäksi pitäisi osata markkinoida itseään niin, että saisi asiakkaita, jos ei ole valmiita verkostoja.
Olen alalla, jolla periaatteessa olisi aika helppo ryhtyä yrittäjäksi, sillä potentiaalisia ostajia olisi paljon. Ja se mitä myisin olisi omaan osaamiseen ja asiantuntijuuteen perustuva palvelu, joka ei vaadi valtavaa alkupääomaa eikä merkittäviä laiteinvestointeja. Kymppitonnin alkupääomalla varmaan juuri ja juuri pääsisi alkuun ja kiinteät kulut olisi lähinnä tilojen vuokra. Mutta ongelma on se, että jotta tulot kattaisi tilojen vuokran ja sellaisen yellin, että kertyisi edes jonkinlaista eläkettä tai turvaa sairaspäivien varalle, niin hintojen pitäisi olla sellaiset, että ne potentiaaliset asiakkaat ei käytännössä pystyisi niitä maksamaan. Enkä siis tarkoita, että itseni pitäisi rikastua, vaan, jotta saisin edes 1500 euron nettotulon kuukaudessa oman kodin vuokran ja ruoan ja lasteni elatuksen maksamiseen.
Summa summarum: liikeideani on sellainen, että se on periaatteessa hyvä ja osaaminenkin minulla on valmiina, mutta ihmisillä ei vain ole rahaa maksaa palvelusta, siis niillä ihmisillä, joilla olisi tarvetta tuolle palvelulle. Eli ei ole mitään järkeä alkaa yrittäjäksi. Siinä vain köyhtyisi kuten AP sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän pitää alkaa heti maksaa ennakkoveroja vaikkei olisi tulojakaan.
Ei pidä paikkaansa. Verottaja ei yleensä määrää ennakkoveroja maksuun ennen kuin yritystoiminnasta on annettu ensimmäinen veroilmoitus (eli ensimmäisen tilikauden jälkeen), ja ennakkoveroon voi aina hakea muutosta Omaverossa muutamalla klikkauksella. Voi vaikka ilmoittaa arvioiduksi tuloksi nolla, jolloin ennakkoverojakaan ei tietenkään makseta (ja mahdollisista tuloista joutuu maksamaan verot jälkikäteen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoat jotain sellaista mitä muut eivät tarjoa.
Esim.
-Kampaamo, joka on myös viinibaari.
-Lapsiasiakkaisiin erikoistunut kampaamo, joka on sisustettu viihtyisäksi lapsille, kampaajat pukeutuvat supersankareiksi
-Kampaamo, joka erikoistuu balayage-värjäykseen
jne. jne.
Toki tämmöiset ideat toimivat lähinnä suuremmissa kaupungeissa, missä on enemmän mahdollisia asiakkaita
Sen verran start up maailmaa tiedän, että pelkkä idea jostain on 0 euron arvoinen. Vaikka yrittäjät on kovia uskossaan, niin vain kohdetyhmän tunteminen, sisään ujuttautuminen ja myynti merkkaa lopulta.
Ei kaikki voi olla yrittäjiä eikä sitä voi edes kaikille ehdottaa. Lähtökohtaisesti yrittäjän pitää olla ahkera ja jaksaa painaa, vaikka ylämäkeä riittää alkuvuosina. Ei siihen kaikkien jaksaminen ja usko riitä.
Tietysti myös tuurilla on aina osansa. Yrittäjä joka muuta väittää, puhuu p skaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen alalla, jolla periaatteessa olisi aika helppo ryhtyä yrittäjäksi, sillä potentiaalisia ostajia olisi paljon. Ja se mitä myisin olisi omaan osaamiseen ja asiantuntijuuteen perustuva palvelu, joka ei vaadi valtavaa alkupääomaa eikä merkittäviä laiteinvestointeja. Kymppitonnin alkupääomalla varmaan juuri ja juuri pääsisi alkuun ja kiinteät kulut olisi lähinnä tilojen vuokra. Mutta ongelma on se, että jotta tulot kattaisi tilojen vuokran ja sellaisen yellin, että kertyisi edes jonkinlaista eläkettä tai turvaa sairaspäivien varalle, niin hintojen pitäisi olla sellaiset, että ne potentiaaliset asiakkaat ei käytännössä pystyisi niitä maksamaan. Enkä siis tarkoita, että itseni pitäisi rikastua, vaan, jotta saisin edes 1500 euron nettotulon kuukaudessa oman kodin vuokran ja ruoan ja lasteni elatuksen maksamiseen.
Summa summarum: liikeideani on sellainen, että se on periaatteessa hyvä ja osaaminenkin minulla on valmiina, mutta ihmisillä ei vain ole rahaa maksaa palvelusta, siis niillä ihmisillä, joilla olisi tarvetta tuolle palvelulle. Eli ei ole mitään järkeä alkaa yrittäjäksi. Siinä vain köyhtyisi kuten AP sanoi.
Tässä hyvin näet sen perspektiivin. Sulla on osaamista, mutta sen arvo ei asiakkaiden silmissä ole se mitä tarvitsisit. Sinulle nyt maksettava palkka ei siis ole oikea, vaan sulle kuuluisi maksaa vähemmän. Tämä toki toimii isoissa yrityksissä. Iso yritys saa jonkun keissin ja se kokonaisuutena on niin iso, ettei periaatteessa tarvitse tutkailla sun osaamisen markkina-arvoa sen tarkemmin. Mutta tämänkin kun moni pienestä palkasta marisija tajuaisi. Monen kohdalla se pienikin palkka on itse asiassa liian iso, sillä työn ostaja ei olisi sitä valmis maksamaan.
Liikeidea ja osaaminen kyllä, onnesta on toki apua (mutta ahkeruus tärkeämpää) mutta pienyrittäjillä ei monesti ole juuri minkäänlaista alkupääomaa toimintaa aloittaessaan (toki ala vaikuttaa asiaan).
T. Tilitoimistoyrittäjä.