Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömiä käsketään ryhtymään yrittäjiksi? Ei sillä tavalla kuin menetä rahansa

Vierailija
31.12.2022 |

Aina kun joku työtön täällä tai vastaavissa keskusteluissa kysyy neuvoa työnsaantiin, niin useampi henkilö neuvoo, että ryhdy yrittäjäksi. Ala joko myymään osaamistasi tai perusta vaikka joku nettikauppa. Todellisuus on kuitenkin se, että hyvin harvalla alalla voi myydä osaamistaan niin, että joku oikeasti sitä ostaisi. Ja tällöinkin pitää olla etukäteen valmiina kontaktiverkostot potentiaalisista ostajista ja yhteistyökumppaneista. Ja nettikauppa tuottaa vain, jos on todella hyvä liikeidea tai keksii myydä jotain mitä kukaan muu ei vielä myy, mutta jota moni haluaa ostaa, ja väitän, että tämä ei juuri ole mahdollista.

Miksi siis annetaan tuollainen neuvo? Neuvotaan tekemään jotain mahdotonta?

Kommentit (299)

Vierailija
81/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän pitää alkaa heti maksaa ennakkoveroja vaikkei olisi tulojakaan. Jos yritystoiminta loppuu, vasta 4kk päästä on oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta.

Vanhin lapseni oli määräaikaisena julkishallinnon palveluksessa. Asiakkaat eivät maksaneet tästä hänen antamastaan neuvontapalvelusta. Kun pesti päättyi, tuttavani totesi "siitä vain perustamaan omaa alan yritystä". Totesin heti hänelle, että mistä löytyisi maksavia asiakkaita, kun julkishallinto tarjoaa saman palvelun ilmaiseksi?

Tälläkin palstalla on joskus ihmetelty, että kuka tienaa vuodessa yli 100000€. Joku totesi, ettei mikään ihme, jos on yrittäjä. Jos kaikki yrittäjät tienaisi tuollaisia summia, niin me kaikkihan oltaisiin yrittäjiä.

Vierailija
82/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamattomuuttaan vai " osaamattomuuttaan "  , kaks eri asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen akateeminen työtön, ja olen saanut mm. täällä tuon neuvon. Enkä ollenkaan vastusta sinänsä yrittäjyyttä. Mutta en millään käsitä mitä voisin myydä ja kenelle, koska ei ainakaan minun alalla asiantuntijuuden tai osaamisen ostajia löydy edes kiven alta.

Varmaan riippuu siitä mitä olet lukenut. Vaikea antaa mitään vinkkiä, jos kerrot olevasi vain "akateeminen työtön". Pakko olettaa. Oletetaan nyt että olet sitten vaikka opettaja. Perusta firma mikä myy verkkovalmennuksia yo-kirjoituksiin pänttääville abeille. Oletetaan että olet laivanrakennuksen dippainssi. Perusta firma mikä myy suunnittelupalveluja masa yardsille. Oletetaan vielä jotain todella erikoista, että olet vaikka kriminologiaan erikoistunut sosionomi YAMK. Perusta firma joka on erikoistunut vankilaelämän ja isyyden yhteensovittamiseen, toimi konsulttina ja myy tätä palvelua joka ikiselle vankilalle Suomessa.

Se, että on opettaja ei tarkoita, että osaisi rakentaa jotain verkkovalmennuksia. Ja yo-kirjoitukset on vain pienen hetken ajan joka vuosi, ei niillä leiville lyö. Ja tuo idea, että myy konsulttina palvelua vankiloille. Et taida tietää valtion hankintatavoista paljoakaan. Voin kertoa, että eivät ostaisi.

Niin tämä on just se mindset mikä monella ei-yrittäjällä on: en mää, ei onnistu, kukaan ei osta, ei ole järkevää. Sun tehtävä yrittäjänä on tehdä siitä mahdollista, järkevää ja saada se kaupaksi. Jos toi verkkovalmennukset abeille -vinkki olisi tuollaisenaan vuosisadan liikeidea, niin ihme olisi. Ja joku Eximia ja Worddive tekee sitä jo. Eli kyllähän siihen pitää löytää se oma tulokulma ja siinä se yrittämisen juju juuri piileekin. Ja se että "en mä osaa, olen vain opettaja". No sitten varmaan pitää hankkia ne toiset ihmiset siihen ympärille. Ei kukaa osaa kaikkea. Sinä osaat oman juttusi, mutta et ehkä koodata verkkokurssia. Ei näitä tarvitse lähteä tekemään yksin ja harva lähteekään. Ei edes Elon Musk lähtenyt tekemään sähköautoa yksin ja sanonut, että en osaa.

Periaatteessa on totta, että jos ei yritä niin ei voi onnistuakaan.

Mutta kyllä saa aika onnekas olla, että keksii semmoisen alan jolla on niin paljon kysyntää että sillä voi elää, mutta niin vähän tarjontaa että uusi yritys pärjää heti ja tekee voittoa. 

Niin että luettelepa muutama semmoinen ala ja yritysidea joilla pärjää, kun olet niin varma asiastasi. 

Vierailija
84/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kuullut ja aina hiukan hymyillyt ääneen tuon ehdotuksen kuultuani. Minulla ei ole sellaista erityisosaamista, jolla saisin leivän pöytään. Fyysisiä hommia en valitettavasti pysty tekemään. Voisihan sitä varmasti vaikka jotain koruja tehdä, mutta materiaaleihin ei riitä rahaa. Tai miltä kuulostaa luottotiedoton kirjanpitäjä, jolla on huono matikkapää? Yrittäjän työttömyysturva on sitä paitsi olematon, ei mitään järkeä edes kokeilla.

Tässäkin on se, että ei kukaan osta niitä koruja vaikka niitä tekisit. Koruja saa myytyä vain ammattilaiset hopeasepät. Siis niin, että hinta kattaisi edes osan materiaalikuluista. Ja heilläkin se on vaikeaa.

Joidenkin koruja ostetaan, joidenkin ei. Ja jotkut hopeasepät ovat lujilla, toiset taas ei. Mistä sinä tiedät, että kukaan ei osta koruja? Kummallista. Mieheni ainakin juuri osti minulle korun. Tyypillinen tekosyy siihen, että kenenkään ei koskaan kannata yrittää mitään. Se on totta, että yrittäjän työttömyysturva on olematon ja että yrittäjyyttä vaihtoehtona pyritään koko ajan vaikeuttamaan.

Siis miehesi osti sinulle juuri harrastelijatason kouluttamattoman pienyrittäjän tekemän korun? Niin varmaan joo.

Mieheni osti minulle oikein laadukkaan ja nätin korun. Sen oli valmistanut "kouluttamaton" henkilö. Koetahan kestää. Minulla on myös "koulutettujen" henkilöiden valmistamia kivoja tuotteita. Mutta ei se koulutus takaa sitä, että osaa suunnitella kivan ja myyvän tuotteen.

Halusit tahallaan ymmärtää väärin. Miksi? Sillä tiedät kyllä, että pointti ei ollut koulutus vaan se, että ostajia ei riitä ei-ammattilaisten korujen tekijöiden koruille niin paljon, että henkilö saisi siitä elannon.

En minä mitään ymmärtänyt väärin. Sinä sanoit, ettei voi yrittää, koska ei voi, koska ei vaan voi ja kukaan ei voi, koska se ei kenellekään kannata. Minä sanoin, että joillekin se kannattaa, jopa silloin kun se oma koulutus on joltain muulta alalta.

Kerro Suomesta yksikin yrittäjä, joka tienaa elannon itse tekemiään koruja myymällä ilman koulutusta. Jos et pysty nimeämään ketään, niin olet pelkkä trolli.

Harrastan itse korujen tekemistä ja siksi tiedän, että koruja myydään aina omalla nimellä varustettuna ja täten tekijän menestystä markkinoilla pystyy seuraamaan.

Yrittäjähenkinen ihminen näkee asian juuri mahdollisuutena. Jos ei kerran markkinoilla sellaista ole, niin minä olen. Työtön reppana näkee kaiken aina vain uhkana. Näe ne mahdollisuuksina. Jos ei kukaan kokki ole aikaisemmin ymmärtänyt yhdistää pastaa ja avokadoa, niin minä teen sen sitten ja kirjoitanpa vielä kirjankin sen ympärille. On ihmisiä jotka näkee mahdollisuuksia ja ihmisiä, jotka näkee pelkkiä uhkia.

Minkä alan yritys sulla on ja paljonko tulee vuodessa voittoa? 

Vierailija
85/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäminen on riistokapitalismia ja jokainen yrittäjä luokkavihollinen joka riistää työntekjäänsä.  Sosialismi on ainoa oikea aate elää. Yhteistyössä on voimaa. Ei itsekkäässä yrittämisessä.

Maailmassa voi pärjätä ryhtymällä yrittäjäksi, sijoittajaksi tai sosialisti poliitikoksi.

Muut jää nuolemaan näppejään.

Vierailija
86/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjän pitää alkaa heti maksaa ennakkoveroja vaikkei olisi tulojakaan. Jos yritystoiminta loppuu, vasta 4kk päästä on oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta.

Vanhin lapseni oli määräaikaisena julkishallinnon palveluksessa. Asiakkaat eivät maksaneet tästä hänen antamastaan neuvontapalvelusta. Kun pesti päättyi, tuttavani totesi "siitä vain perustamaan omaa alan yritystä". Totesin heti hänelle, että mistä löytyisi maksavia asiakkaita, kun julkishallinto tarjoaa saman palvelun ilmaiseksi?

Tälläkin palstalla on joskus ihmetelty, että kuka tienaa vuodessa yli 100000€. Joku totesi, ettei mikään ihme, jos on yrittäjä. Jos kaikki yrittäjät tienaisi tuollaisia summia, niin me kaikkihan oltaisiin yrittäjiä.

Tässä rutkuttajien joukossa on nyt vähän sitä, että jonkun toisen pitäisi tulla tuomaan nenän eteen vuosisadan liikeidea. Mieluusti painetussa muodossa määrämuotoisena. Sen jonkun toisen pitäisi ottaa siitäkin huolimatta vielä liiketalouden riski itselleen ja sen toisen pitäisi maksaa alkuvuosina tälle rutkuttajalle kelpo palkkaa. Että sitten siinä vaiheessa, kun tämä vuosisadan liikeidea lentää ja menestyy, niin siinä vaiheessa tämä rutkuttaja voisi tulla kyllä osingoille.

Jos vanhin lapsesi ei voi perustaa julkista vastaan kilpailevaa firmaa, niin perustakoot ei-julkista-vastaan kilpailevan firman. Mikä se on - no se pitää aivan itse selvittää. Se ei tosiaan tule printattuna ja mapitettuna eteen.

Vierailija
87/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on pienyrittäjä alalla, jossa ei ole kauheasti kilpailua ja jossa hän oli tunnettu jo ennen yrittäjäksi ryhtymistä eli oli valmiit asiakasverkostot. Ja hän on taitava siinä mitä tekee, ehkä Suomen paras vaikka itse sanonkin, mutta se on myös muiden näkemys asiasta. Silti elannon saaminen on hänellä todella tiukassa, koska ostajia ei vaan ole riittävästi markkinoilla, ei olisi edes vaikka hän olisi ainoa tekijä koko maassa.

Vierailija
88/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kuullut ja aina hiukan hymyillyt ääneen tuon ehdotuksen kuultuani. Minulla ei ole sellaista erityisosaamista, jolla saisin leivän pöytään. Fyysisiä hommia en valitettavasti pysty tekemään. Voisihan sitä varmasti vaikka jotain koruja tehdä, mutta materiaaleihin ei riitä rahaa. Tai miltä kuulostaa luottotiedoton kirjanpitäjä, jolla on huono matikkapää? Yrittäjän työttömyysturva on sitä paitsi olematon, ei mitään järkeä edes kokeilla.

Tässäkin on se, että ei kukaan osta niitä koruja vaikka niitä tekisit. Koruja saa myytyä vain ammattilaiset hopeasepät. Siis niin, että hinta kattaisi edes osan materiaalikuluista. Ja heilläkin se on vaikeaa.

Joidenkin koruja ostetaan, joidenkin ei. Ja jotkut hopeasepät ovat lujilla, toiset taas ei. Mistä sinä tiedät, että kukaan ei osta koruja? Kummallista. Mieheni ainakin juuri osti minulle korun. Tyypillinen tekosyy siihen, että kenenkään ei koskaan kannata yrittää mitään. Se on totta, että yrittäjän työttömyysturva on olematon ja että yrittäjyyttä vaihtoehtona pyritään koko ajan vaikeuttamaan.

Siis miehesi osti sinulle juuri harrastelijatason kouluttamattoman pienyrittäjän tekemän korun? Niin varmaan joo.

Mieheni osti minulle oikein laadukkaan ja nätin korun. Sen oli valmistanut "kouluttamaton" henkilö. Koetahan kestää. Minulla on myös "koulutettujen" henkilöiden valmistamia kivoja tuotteita. Mutta ei se koulutus takaa sitä, että osaa suunnitella kivan ja myyvän tuotteen.

Halusit tahallaan ymmärtää väärin. Miksi? Sillä tiedät kyllä, että pointti ei ollut koulutus vaan se, että ostajia ei riitä ei-ammattilaisten korujen tekijöiden koruille niin paljon, että henkilö saisi siitä elannon.

En minä mitään ymmärtänyt väärin. Sinä sanoit, ettei voi yrittää, koska ei voi, koska ei vaan voi ja kukaan ei voi, koska se ei kenellekään kannata. Minä sanoin, että joillekin se kannattaa, jopa silloin kun se oma koulutus on joltain muulta alalta.

Kerro Suomesta yksikin yrittäjä, joka tienaa elannon itse tekemiään koruja myymällä ilman koulutusta. Jos et pysty nimeämään ketään, niin olet pelkkä trolli.

Harrastan itse korujen tekemistä ja siksi tiedän, että koruja myydään aina omalla nimellä varustettuna ja täten tekijän menestystä markkinoilla pystyy seuraamaan.

Yrittäjähenkinen ihminen näkee asian juuri mahdollisuutena. Jos ei kerran markkinoilla sellaista ole, niin minä olen. Työtön reppana näkee kaiken aina vain uhkana. Näe ne mahdollisuuksina. Jos ei kukaan kokki ole aikaisemmin ymmärtänyt yhdistää pastaa ja avokadoa, niin minä teen sen sitten ja kirjoitanpa vielä kirjankin sen ympärille. On ihmisiä jotka näkee mahdollisuuksia ja ihmisiä, jotka näkee pelkkiä uhkia.

Minkä alan yritys sulla on ja paljonko tulee vuodessa voittoa? 

Tuon kirjoittajasta en tiedä, mutta itse tein yksinyrittäjänä 20 vuotta töitä ja voittoa niin että nyt on hyvä säästö eläkevuosiin plus eläkevakuutus. 100-120 000 euroa liikevaihto vuodessa miinus YEL, oma palkka jne., niin kyllä siitä ihan mukavasti jäi - asiantuntijatöistä toki, ei mitään korupajaa tms. 

Omasta halustani aloitin kun tilaisuus tuli enkä ole katunut. Kaikille se ei sovi eikä siinä mitään väärää ole.

Vierailija
89/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä rutkuttajien joukossa on nyt vähän sitä, että jonkun toisen pitäisi tulla tuomaan nenän eteen vuosisadan liikeidea. Mieluusti painetussa muodossa määrämuotoisena. Sen jonkun toisen pitäisi ottaa siitäkin huolimatta vielä liiketalouden riski itselleen ja sen toisen pitäisi maksaa alkuvuosina tälle rutkuttajalle kelpo palkkaa. Että sitten siinä vaiheessa, kun tämä vuosisadan liikeidea lentää ja menestyy, niin siinä vaiheessa tämä rutkuttaja voisi tulla kyllä osingoille.

Jos vanhin lapsesi ei voi perustaa julkista vastaan kilpailevaa firmaa, niin perustakoot ei-julkista-vastaan kilpailevan firman. Mikä se on - no se pitää aivan itse selvittää. Se ei tosiaan tule printattuna ja mapitettuna eteen.

Toimivan liikeidean keksiminen vaatii aivan harvinaislaatuista kyvykkyyttä, ikävä kyllä. Ja sellaista kyvykkyyttä ei ole juuri kellään, vaikka miten haluaisi. Jos olisi, niin lähes kaikki olisi yrittäjiä.

Vierailija
90/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo esimerkki. Jos et ole ihan huippukokki, niin kukaan ei välitä sun pastaideastasi, eikä julkaise kirjaa siitä. 

Voihan sitä nähdä mahdollisuuksia missä haluaa, mutta joskus ne ovat epärealistisia. En minäkään voi ryhtyä 90-kiloisena balettitanssijaksi. Sen myöntäminen on realismia, ei pessimismiä. 

Vierailija
91/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole ongelma, ettei yrityksiä perustettaisi. Tilastokeskuksen mukaan joka toinen suomalaisyritys lopettaa viiden vuoden sisällä perustamisesta. Osa niistä menee konkurssiin.

Tiedän kotimaisia "käsityöyrittäjiä", jotka kokoavat kiinalaisesta krääsästä koruja. Voiko tuota edes käsityöksi kutsua? Niitä myydään kuitenkin kotimaisina, eivätkä paljoa maksa, joten jonkin verran menee kaupaksi. ETTÄ SELLAISTA KOTIMAISTA KÄSITYÖTÄ!!!

Jos taas tekisi alusta lähtien itse, työlle tulisi hintaa niin paljon että myynti kärsisi.

Vierailija
92/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäminen vaatii käytännössä aina pääomaa. Mistäs se saadaan???

Ei pidä paikkaansa. Myyn yrittäjänä osaamistani toisille yrityksille. Pääoman tarve on 0,0 euroa. Osaamisen olen hankkinut keski-ikäisenä julkisesti rahoitetulla koulutuksella, joten sekään ei ole maksanut mitään.

Pääomaa saadaan pankista. Sieltä ne yrittäjätkin sitä hakevat/yrittävät hakea.

Toiset etsivät ratkaisuja, tekevät ja menestyvät.

Toiset löytävät tekosyitä, jättävät edes yrittämättä ja jäävät muiden elätettäviksi.

Vierailija
93/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole noin sanonut. Pointti oli siinä, että yrittäminen on oikeasti riskialtista ja idean keksiminen vaikeaa. Iso osa yrityksistä ei yksinkertaisesti menesty, eikä yrittämällä elannon saaminen ole mahdollista jokaiselle ihmiselle.

Minä ainakin kyselen tässä ketjussa ideoita ihan siitä syystä, että jotkut kommentoijat ovat niin kivenkoveen väittämässä että voit onnistua jos vain haluat jne. Jos heillä on jotain konkreettista ideaa todistamaan väitteensä, niin kertokoot sitten ne ideat. Jos ei ole - tai jos esimerkki on huono kuten tuo avokadopasta - niin sittenhän he puhuvat ihan puutaheinää. Ja epäilen etteivät he itse edes ole mitään yrittäjiä. Helppohan se on sanoa, että pystyt siihen mitä yrität, mutta ei se useimpien kohdalla ole totta. 

Vierailija
94/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yrittäjyys ei vaadin "kuin" erittäin hyvä liikeidean, tarvittavan osaamisen, jonkin verran onnea ja rutkasti pääomaa. Kaikki vaan yrittäjiksi!

Tämän päivän yrittäjä on sellainen joka saa valtion verorahoilla perustettua yrityksen, saa palkkatukea työntekijöiden palkkaamiseen tai ilmaiset työntekijät. Kaikki maksut veronmaksajien pussista. Kallista veronmaksajille tukea yrityksiä, työttömien tukeminen on paljon halvempaa.

Jos nyt äkkiseltään mietin niitä lähipiirini pienyrittäjiä, niin eivät taida saada valtiolta yhtään mitään :) Eikun nyt unohdin, yksi sai korona-aikana kaksi kuukautta työttömyyskorvausta, kun piti laittaa putiikki kiinni vähäksi aikaa. Nyt heitä kuritetaan lisää yel-sotkulla. Kukaan heistä ei ole saanut edes sitä huimaa starttirahaa. Työttömyyskorvauksenkin saa käytännössä unohtaa. Tunnetko yrittäjiä ollenkaan? Tiesithän, että he maksavat sinunkin palkkasi siinä suojatyöpaikassasi siellä julkisella?

Noinhan se periaatteessa on, siis jos ovat vientiyrittäjiä. Jos taas ovat palveluitaan julkiselle sektorille myyviä yrittäjiä, niin eivät maksa kenellekään yhtään mitään vaan ovat itse merkittävä osa kustannusrakennetta.

Nämä minun tuntemani eivät myy mitään palveluita julkiselle, vaan myyvät erilaisia tuotteita ja osa myös lisäksi niiden huoltoa.

Vierailija
95/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Starttiraha

Vierailija
96/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo esimerkki. Jos et ole ihan huippukokki, niin kukaan ei välitä sun pastaideastasi, eikä julkaise kirjaa siitä. 

Voihan sitä nähdä mahdollisuuksia missä haluaa, mutta joskus ne ovat epärealistisia. En minäkään voi ryhtyä 90-kiloisena balettitanssijaksi. Sen myöntäminen on realismia, ei pessimismiä. 

Niin ja 90-kiloisena tanssijaksi olisikin vähän hassua, mutta mikä tässä oli se pointti? Jos en voi olla balenttitanssija - en ole sitten mitään. Onko näin ettei yli 90kg yrittäjiä ole olemassa? Jos se rasvainen ruoka on sun juttusi, niin perusta vaikka youtube-kanava sen ympärille. Sillä se nicokado-avocado perusti oman kanavansa. 3,44 miljoonaa tilaajaa. Taitaa olla luokassa että Suomessa olisi ylittänyt sen rajan, että verotiedot olisi julkisesti lehdissä. Mutta kuten sanoin, kukaan toinen ei sitä ideaa voi tulla sulle antamaan. Jos voisi, se olisi tehnyt sen jo ihan itse ja kerännyt rahat markkinoilta.

Vierailija
97/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäminen on riistokapitalismia ja jokainen yrittäjä luokkavihollinen joka riistää työntekjäänsä.  Sosialismi on ainoa oikea aate elää. Yhteistyössä on voimaa. Ei itsekkäässä yrittämisessä.

Kirjoitin tämän kieli poskessa ja pari punikin tolvanaa kävi yläpeukuttamassa ;)

Vierailija
98/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä se, että toimivakin yritys voi tehdä tappiota ennen kuin muuttuu kannattavaksi, ja joskus tulee huti-ideoita ja liiketoimintaa pitää kehittää. Ja joskus kannattava firma voi yhtäkkiä muuttua kannattamattomaksi, koska olosuhteet muuttuvat. Mistä rahat siihen? 

T. joku, jolla meni 7 vuotta ja yksi konkurssi päästä 200 000 euron liikevaihtoon ja 80 000 euron tulokseen yhden hengen firmassa. Viidentenä vuonna vasta homma oli tuottavaa, sitä edeltävät neljä vuotta +-0, kun lasketaan mukaan se, että toimivan liiketoiminnan tuotoilla piti maksaa pois kaatuneen firman konkurssi. Eipä sitä etukäteen tiennyt, että kannattavana alkaneen firman liiketoiminnan pelaa ulos iso kansainvälinen kilpailija, joka päättää yhtäkkiä rantautua Suomeen juuri kyseiselle kapealle markkina-alueelle. Nykyinenkin liiketoiminta voi tyrehtyä, jos laitteet, joihin firmani toimittaa osia, kehittyvät niin, että ne lakkaavat tarvitsemasta ko. osia. Jos en olisi ollut ensimmäiset 6 vuotta palkkatyössä muualla, yrittäjyys ei olisi ollut taloudellisesti mahdollista.

Vierailija
99/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen akateeminen työtön, ja olen saanut mm. täällä tuon neuvon. Enkä ollenkaan vastusta sinänsä yrittäjyyttä. Mutta en millään käsitä mitä voisin myydä ja kenelle, koska ei ainakaan minun alalla asiantuntijuuden tai osaamisen ostajia löydy edes kiven alta.

Miten siis oletat työllistyväsi, jos kukaan ei tarvitse osaamistasi, mutta työnantajan tulisi maksaa riittävän isoa palkkaa?

Vierailija
100/299 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Myyn yrittäjänä osaamistani toisille yrityksille. Pääoman tarve on 0,0 euroa. Osaamisen olen hankkinut keski-ikäisenä julkisesti rahoitetulla koulutuksella, joten sekään ei ole maksanut mitään.

Pääomaa saadaan pankista. Sieltä ne yrittäjätkin sitä hakevat/yrittävät hakea.

Toiset etsivät ratkaisuja, tekevät ja menestyvät.

Toiset löytävät tekosyitä, jättävät edes yrittämättä ja jäävät muiden elätettäviksi.

Saako työtön lainaa pankista, jos tulot on nolla? Epäilen että ei saa. Ja pankilla on aina oikeus ilmoittaa, että yritysidea ei ole kannattava, eikä sille myönnetä lainaa. Kyllä siinä pitää mielellään olla joku tuttu, joka lainaa rahaa, tai puoliso jolla on säännölliset tulot. Hyvin harva yritys tuottaa voittoa ekoina vuosina, joten sillä eläminen on epärealistinen ajatus. 

Kaikki menestyneet ihmiset luulevat itse saaneensa menestyksen aikaan kovalla työllä, eivätkä halua myöntää että tuurilla on aina osuutensa asiaan. Helppohan se on syytellä toisia tekosyistä. Sulla kävi tuuri, että olet soveltuva alallesi, ja että alallasi on ainakin tällä hetkellä riittävästi työtä, että sillä voi elää. Tilanne voi olla toisten kohdalla erilainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä