Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Maltti on valttia. Kun pudotus on tarpeeksi hidasta ja liikkuu, paino ei lähde lihaksista ja luista vaan sieltä mistä pitääkin eli ylimääräisestä rasvasta. Maltillinen tahti on hyvä myös elimistön hormonitoiminnan kannalta: esimerkiksi nälänsäätelyhormonit voivat mennä sekaisin, jos paino putoaa liian nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kun pudotus on tarpeeksi hidasta ja liikkuu, paino ei lähde lihaksista ja luista vaan sieltä mistä pitääkin eli ylimääräisestä rasvasta. Maltillinen tahti on hyvä myös elimistön hormonitoiminnan kannalta: esimerkiksi nälänsäätelyhormonit voivat mennä sekaisin, jos paino putoaa liian nopeasti.
En ole koskaan kenenkään kuullut pudottaneen painoa luista...
Osteoporoosin vaara? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, myös luista voi lähteä kudosta eli niiden tiheys voi huveta. Kyse ei ole massan puolesta suurista muutoksista, mutta luiden heikentymisestä voi seurata monenlaista ongelmaa.
Itsellä paino ~94kg, korkeimmillaan talvella oli kai 98,5kg. Tavoite kesäks ~85kg eli ei mahdoton kiire.
Vierailija kirjoitti:
Tänään sellainen päivä että sortuminen on mahdollista. Työn vuoksi olen usein yön-pari toisaalla, yleensä majoitun jossain majatalossa, jossa tehdään itse ruoka (edullisempaa). Kuten tänäänkin. Tämä on sellainen kohta että helppoa ostaa kaikkea huonoa. Olen mättänyt hotelleissa ihan uskomattomat määrät suklaata ja karkkia naamariin. Nyt kirjoitan tämän, etten vaivu itselleni valehteluun taas. Illalla tulee täyteen 7 päivää ilman karkkia/suklaata.
Kyselijä
Miten meni majataloyö?
Mulla on tapana hamuta karkkia, kun töissä on kova kiire. Kuten tänään. Hetken teki mieli, taputtelin mun mahaa. Eipä tee enää mieli. Jos menisi lankuttamaan hetkeksi. Yritän oppia tunnistamaan mun napostelutilanteet ja ratkaista napostelutarpeen muuten kuin napostelemalla.
OZ kirjoitti:
Painoa tippunut 8,5 kg reilussa kolmessa viikossa. Ozempic todella auttaa ei yhtään ruokahalua eikä mitään ruokaan tai juomaan liittyviä mielitekoja, paljon vettä päivässä ja paino tippuu silmissä. Tämä on hyvä lääke ja tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Oma tavoite on vähintään -20 kg tämän vuoden aikana, minkä pitäisi toteutua, sillä tämä auttaa pysyvään elämäntapamuutokseen jo sillä että ei edes pysty syömään sellaisia annoksia kuin ennen lääkettä.
Toiset laihduttaa syömällä järkevämmin, omaksumalla terveemmät elintavat loppuelämäksi ja opettelemalla liikkumaan ja nauttimaan siitä. Sitten ne toiset laihduttavat lääkkeillä kuvitellen että se piikki muuttaa automaattisesti myös elintavat.
Ei kukaan laihduttaja muutenkaan syö enää sellaisia annoksia kuin ennen, joten kyse on motivaatiosta tehdä valinta terveytensä eteen. Miten sun ruokalautasen koostumus on muuttunut entisestä tähän päivään lääkkeen kanssa? (Enkä tarkoita nyt määriä vaan ravinnon laatua).
Onnistuin eilen illalla välttämään napostelun (suklaa) pesemällä hampaat. Tänään huomasin, että oli lähtenyt kaikki juomisesta tullut pöhö pois. Jalka oli vain älyttömän kipeä aamulla ja vähän helpotti kun tein venyttelyt samalla kun opiskelin Duolingossa saksaa. Tuli muuten venyteltyä kunnolla!
Äsken tein kanakeittoa ja salaattia sekä söin tummaa leipää. Vaaleaakin oli tarjolla, mutta mielummin syön enemmän kuitua. Ensi viikolla on lääkäri ja josko siellä selviäisi mitä jalan kanssa tapahtuu. Haluaisin sen siihen kuntoon että voin taas hakea töitä ja jotain kevyempää tällä kertaa. Tämä kotona olo käy pitkästyttäväksi vaikkei sitä ole kuin reilu kuukausi takana sitten edellisen työn.
Ehdottomasti mukana, vaikka hiukan jälkijunassa. Itse olen 25 vee nainen, mittoja 180/100. Tavoitteena päästä n. 80 kg. Olen aloittanut lisäämällä liikuntaa ja jättämällä pikaruoan pois. Oma haaste on aikaisemmin ollut löytää tasapaino. Esimerkiksi käyn salilla ja uimassa päivittäin samalla kun nutraan tai sitten syön epäterveellisesti ja liikun vähän. Kumpikin huonoja vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
OZ kirjoitti:
Painoa tippunut 8,5 kg reilussa kolmessa viikossa. Ozempic todella auttaa ei yhtään ruokahalua eikä mitään ruokaan tai juomaan liittyviä mielitekoja, paljon vettä päivässä ja paino tippuu silmissä. Tämä on hyvä lääke ja tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Oma tavoite on vähintään -20 kg tämän vuoden aikana, minkä pitäisi toteutua, sillä tämä auttaa pysyvään elämäntapamuutokseen jo sillä että ei edes pysty syömään sellaisia annoksia kuin ennen lääkettä.
Toiset laihduttaa syömällä järkevämmin, omaksumalla terveemmät elintavat loppuelämäksi ja opettelemalla liikkumaan ja nauttimaan siitä. Sitten ne toiset laihduttavat lääkkeillä kuvitellen että se piikki muuttaa automaattisesti myös elintavat.
Ei kukaan laihduttaja muutenkaan syö enää sellaisia annoksia kuin ennen, joten kyse on motivaatiosta tehdä valinta terveytensä eteen. Miten sun ruokalautasen koostumus on muuttunut entisestä tähän päivään lääkkeen kanssa? (Enkä tarkoita nyt määriä vaan ravinnon laatua).
Laihdutustavalla ei ole mitään merkitystä kaikkein olennaisinta on se, että palataanko niihin elintapoihin takaisin, jotka toivat alunperinkin ylipainon vai ei. Tupakan poltonkin monet lopettavat kertalaakista, joten täysin mahdollista se on onnistua lääkkeidenkin avulla.
Unohdin eilen aamutohinassa ottaa mitat mutta ei se mitään. 2/5 treeniä ja 1 aerobinen takana, huomenna lepopäivä. Salilla huomaa että jaksaminen on noussut kohisten ja illalla taas huomaa, että viimeistään klo 22 on ihan valmis sänkyyn. Hyvin siis pyyhkii
🌞
Vierailija kirjoitti:
OZ kirjoitti:
Itse en ymmärrä sitä, että morkataan lääkkeiden käyttäjiä. Eikö tässä pitäisi juuri olla ylpeä toisen suorituksesta? Jos ei tuntemattoman henkilön onnistuminen kiinnosta, nauti vaikka siitä, että terveydenhuollon kustannukset laskevat kun useampi ihminen on normaalipainoinen. Varmasti kaikki olemme tietoisia ylipainon ja lihavuuden liitännäissairauksista.
Tammikuussa mennyt 400g. Noudatan 16-8 tunnin ruokailurytmiä. En ruokaile klo 16 jälkeen, aamuun klo 8 asti. Pientä vaihtelua esiintyy tilanteista riippuen, joten paino ei ole vielä laskenut tuon enempää. Olen todennut, että myös vatsavaivat ovat kuukaudessa helpottaneet, suolisto lepää. myös refluksivaivani helpottui. Jatkan samaa rataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, myös luista voi lähteä kudosta eli niiden tiheys voi huveta. Kyse ei ole massan puolesta suurista muutoksista, mutta luiden heikentymisestä voi seurata monenlaista ongelmaa.
Kyse ei ole edelleenkään siitä, että kukaan laihduttaisi lihasta. Osteoporoosin vaaran mainitsin jo nimimerkissäni. Se vaara on monella muullakin kuin laihduttajalla, jos ei huolehdi monipuolisesta ravinnosta, tai esim. sairastaa jotain perussairautta, jossa luut "väistämättä" heikkenevät - kuten itse sairastan.
Vaikka luukadosta kärsinkin, en ole laihtunut lainkaan. Se on kiva, että kaikkea tutkitaan ja keksitään mitä ihmeellisimpiä nimityksiä fysiologisille asioille, kuten "sisäsyntyinen kannibalismi". Näin saadaan omiin tutkimuksiin näkyvyyttä ja oma nimi esille mediaan *huoh*.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole edelleenkään siitä, että kukaan laihduttaisi lihasta. Osteoporoosin vaaran mainitsin jo nimimerkissäni. Se vaara on monella muullakin kuin laihduttajalla, jos ei huolehdi monipuolisesta ravinnosta, tai esim. sairastaa jotain perussairautta, jossa luut "väistämättä" heikkenevät - kuten itse sairastan.
Vaikka luukadosta kärsinkin, en ole laihtunut lainkaan. Se on kiva, että kaikkea tutkitaan ja keksitään mitä ihmeellisimpiä nimityksiä fysiologisille asioille, kuten "sisäsyntyinen kannibalismi". Näin saadaan omiin tutkimuksiin näkyvyyttä ja oma nimi esille mediaan *huoh*.
Siis laihduttaisi LUUTA.
Vierailija kirjoitti:
Tammikuussa mennyt 400g. Noudatan 16-8 tunnin ruokailurytmiä. En ruokaile klo 16 jälkeen, aamuun klo 8 asti. Pientä vaihtelua esiintyy tilanteista riippuen, joten paino ei ole vielä laskenut tuon enempää. Olen todennut, että myös vatsavaivat ovat kuukaudessa helpottaneet, suolisto lepää. myös refluksivaivani helpottui. Jatkan samaa rataa.
Itsellä on lähtenyt suunnilleen samalla metodilla joulukuun 15 päivän jälkeen vähän yli 3kg ilman suurempia muita muutoksia. Hitaasti, mutta varmasti paino tippuu ja samalla muut lihavuuteen kuuluvat oireet alkavat vähentyä ja osa on jopa kadonnut kokonaan.
Tätimaha kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään sellainen päivä että sortuminen on mahdollista. Työn vuoksi olen usein yön-pari toisaalla, yleensä majoitun jossain majatalossa, jossa tehdään itse ruoka (edullisempaa). Kuten tänäänkin. Tämä on sellainen kohta että helppoa ostaa kaikkea huonoa. Olen mättänyt hotelleissa ihan uskomattomat määrät suklaata ja karkkia naamariin. Nyt kirjoitan tämän, etten vaivu itselleni valehteluun taas. Illalla tulee täyteen 7 päivää ilman karkkia/suklaata.
Kyselijä
Miten meni majataloyö?
Mulla on tapana hamuta karkkia, kun töissä on kova kiire. Kuten tänään. Hetken teki mieli, taputtelin mun mahaa. Eipä tee enää mieli. Jos menisi lankuttamaan hetkeksi. Yritän oppia tunnistamaan mun napostelutilanteet ja ratkaista napostelutarpeen muuten kuin napostelemalla.
Ihanan symppis kuva tulee tuosta vatsan taputtelusta 😄 kiitos kysymästä, hyvin meni kaloreiden puolesta. Yazion mukaan jäi 100kcal vielä vajaaksi. Mutta ostin kuitenkin salmiakkipastillirasian ja 100g suklaata eli karkiton putki meni kyllä rikki 🙈
Tulin juuri uimasta. Olin 1.5h altaassa. Kaupassa oli jonkinlainen mieliteko, mutta en ostanut herkkuja jos ei Valion profeel mansikka proteiinivanukasta lasketa. Taputtelin minäkin siis henkisesti massua karkkihyllyn kohdalla 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OZ kirjoitti:
Ei kukaan laihduttaja muutenkaan syö enää sellaisia annoksia kuin ennen, joten kyse on motivaatiosta tehdä valinta terveytensä eteen. Miten sun ruokalautasen koostumus on muuttunut entisestä tähän päivään lääkkeen kanssa? (Enkä tarkoita nyt määriä vaan ravinnon laatua).Laihdutustavalla ei ole mitään merkitystä kaikkein olennaisinta on se, että palataanko niihin elintapoihin takaisin, jotka toivat alunperinkin ylipainon vai ei. Tupakan poltonkin monet lopettavat kertalaakista, joten täysin mahdollista se on onnistua lääkkeidenkin avulla.
En tarkoittanut kommentointiani pahalla vaan ihan yleisesti ihmettelin että miten lääke voi muuttaa kenenkään elintavat terveemmäksi? Se, että mainitsee että lääkkeen käytön kanssa katoaa ruokahalu (kuten aloittaja itse kirjoitti), ei minusta kuulosta pidemmän päälle kovinkaan hyvältä ja terveelliseltä vaihtoehdolta. Kyllä keho ja aivot tarvitsevat toimiakseen kuitenkin laadukasta ravintoa, vitamiineja, kivennäisaineita jne. Kyllä minun mielestä laihdutustavalla on sikäli merkitystä että jos esim. tuon Ozempicin käytön lopettaa niin kilothan tulee takaisin jos oikeasti sitä elämäntapamuutosta ei ohessa ole jo tehnyt - ja jos olisi, niin lääkkeellekään ei liene silloin tarvetta koska paino putoaisi ilman sitäkin. Edelleen olen itse sitä mieltä että lääkkeisiin turvautuminen ei ole tahtotila tehdä hyvinvointinsa eteen tarpeeksi. Ja kyllä, itsellänikin reippaasti ylipainoa ja siinä vaiheessa kun sokeriarvot alkoi olla nousussa ja esidiabetes oli jo ovella niin itselleni se oli ihan viimeinen hetki tajuta että nyt täytyy viimein ryhdistäytyä ja kiireellä, ajatuskin lääkehoidosta lihavuuteen, jonka olen itse itselleni aiheuttanut, olisi ollut kauhistus. Lääkehoitokaan ei koskaan ole ongelmatonta, omat riskinsä niissäkin. Ozempicin kohdalla pahoinvointi, krooninen ripuli ja sappikivet.
Tulevaekonomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OZ kirjoitti:
Ei kukaan laihduttaja muutenkaan syö enää sellaisia annoksia kuin ennen, joten kyse on motivaatiosta tehdä valinta terveytensä eteen. Miten sun ruokalautasen koostumus on muuttunut entisestä tähän päivään lääkkeen kanssa? (Enkä tarkoita nyt määriä vaan ravinnon laatua).Itse en ymmärrä sitä, että morkataan lääkkeiden käyttäjiä. Eikö tässä pitäisi juuri olla ylpeä toisen suorituksesta? Jos ei tuntemattoman henkilön onnistuminen kiinnosta, nauti vaikka siitä, että terveydenhuollon kustannukset laskevat kun useampi ihminen on normaalipainoinen. Varmasti kaikki olemme tietoisia ylipainon ja lihavuuden liitännäissairauksista.
En morkannut, kysyin vain miten lääke muuttaa automaattisesti elintavat kuten tekstissä kerrottiin. Ruokahalun menettäminen lääkkeellä ei myöskään kuulosta terveelliseltä vaihtoehdolta, joka sekin teksyissä mainittiin. Tottakai on hyvä että havahtuu pudottamaan ylipainoa mutta ne elintavat, miten ne on muuttuneet, sitä halusin kysyä. En ole riitaa haastamassa vaan olisin halunut kuulla asiasta lisää.
Pitkästä aikaa vaa'alla, paino tasan 88kg. Aloitukseen -2kg. Kolmelle viikolle jaettuna pudotusta per viikko 666g, joten suosituksissa mennään vaikka ainahan sitä nopeammin kaiken haluaisi menevän