Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin painonpudotuksen viime vuoden kesän jälkeen. 5,5kk paino tippunut 9kg. Vielä en ole tavoitteessa (6kg vielä pudotettavaa), mutta paino on mennyt koko ajan alas vaikka välillä jumittanut 3viikkoa putkeen. Minulla näyttää kuukautiset jumittavan painoa.
Olen pudottanut painoa sillä ajatuksella, että voin jatkaa samantyylistä ruokavaliota saavutettuani tavoitteeni eli tässä matkalla opitaan myös ne uudet elämäntavat. Enää ei ole tarvinnut olla niin herkkujen perään vaan vähäisempikin riittää. Järjestelmällisyyttä tämä vaatii ja jatkossakin ajatustyötä siitä mitä voin syödä lihoamatta uudestaan.
Melkein sanasta sanaan samat kokemukset ja tavoitteet kuin minulla! Aloitin heinä-elokuun vaihteessa ja vielä on kaksi kiloa matkaa ekaan tavoitteeseen ja kuusi kiloa seuraavaan. Syömis- ja liikuntatavat ovat muuttuneet paljon, mutta samalla olen yrittänyt tehdä tästä helppoa itselleni, jotta pystyn jatkamaan samaan malliin senkin jälkeen, kun olen tavoitepainossa.
Kuukautiset kyllä vaikuttava painoon reilusti. Vaikka sen tietää, lannistaa punnita menkkojen aikaan ja niinpä en enää silloin vaa'alla käy vaan vasta sitten, kun tuntuu, että ylimääräinen neste on kehosta poistunut.
Ihan turha panikoida kuukautisten aiheuttamasta turvotuksesta. Ei se läskiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin omat läskikiloni hankkinut liikkumattomuudella, pizzalla, hampurilaisilla, kokiksella, karkilla, munkilla, pullilla ja kakuilla.
Ei joku kinkkukiusaus olisi minua ikinä saanut lihomaan 15kgNo minä en. Liikuntaa ja terveellistä kasvisruokaa olen rakastanut ja harrastanut 40 vuotta, jopa kouluttajaksi asti. Pizzeriassa olen käynyt viimeksi 90-luvulla, hampurilaista söin muistaakseni USAssa 1986, munkkeja leivon kerran 20 vuodessa, pullaa melkeinpä joka 5 vuosi. Kakku sentään tulee joka vuosi tehtyä, tummasta sokerista ja kesäkurpitsalla lantrattuna. Karkille ei kiitos.
40 kg tuli kun sairastuin alle vuodessa(lääkkeet, hoidot, leikkaukset mm. kilpirauhasen poisto, liikuntaeste).
Sitä se kasvisruoka teettää, siitä sairastuu.
Sinäkö luulet olevasi sairauksien yläpuolella? Sinulla voi juuri nyt olla kehittymässä rasvaklöntti valtimoon tai syöpäsoluja kasvamassa paksusuoleen.
Oletko noin tietämätön? Minun kasvissyöjäystäväni kuoli pari vuotta sitten paksusuolensyöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin omat läskikiloni hankkinut liikkumattomuudella, pizzalla, hampurilaisilla, kokiksella, karkilla, munkilla, pullilla ja kakuilla.
Ei joku kinkkukiusaus olisi minua ikinä saanut lihomaan 15kgNo minä en. Liikuntaa ja terveellistä kasvisruokaa olen rakastanut ja harrastanut 40 vuotta, jopa kouluttajaksi asti. Pizzeriassa olen käynyt viimeksi 90-luvulla, hampurilaista söin muistaakseni USAssa 1986, munkkeja leivon kerran 20 vuodessa, pullaa melkeinpä joka 5 vuosi. Kakku sentään tulee joka vuosi tehtyä, tummasta sokerista ja kesäkurpitsalla lantrattuna. Karkille ei kiitos.
40 kg tuli kun sairastuin alle vuodessa(lääkkeet, hoidot, leikkaukset mm. kilpirauhasen poisto, liikuntaeste).
Sitä se kasvisruoka teettää, siitä sairastuu.
Sinäkö luulet olevasi sairauksien yläpuolella? Sinulla voi juuri nyt olla kehittymässä rasvaklöntti valtimoon tai syöpäsoluja kasvamassa paksusuoleen.
Oletko noin tietämätön? Minun kasvissyöjäystäväni kuoli pari vuotta sitten paksusuolensyöpään.
Ja minun TE-toimistossa työskentelevä naapurini sairastui rintasyöpään. Älkää siis menkö töihin TE-toimistoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin painonpudotuksen viime vuoden kesän jälkeen. 5,5kk paino tippunut 9kg. Vielä en ole tavoitteessa (6kg vielä pudotettavaa), mutta paino on mennyt koko ajan alas vaikka välillä jumittanut 3viikkoa putkeen. Minulla näyttää kuukautiset jumittavan painoa.
Olen pudottanut painoa sillä ajatuksella, että voin jatkaa samantyylistä ruokavaliota saavutettuani tavoitteeni eli tässä matkalla opitaan myös ne uudet elämäntavat. Enää ei ole tarvinnut olla niin herkkujen perään vaan vähäisempikin riittää. Järjestelmällisyyttä tämä vaatii ja jatkossakin ajatustyötä siitä mitä voin syödä lihoamatta uudestaan.
Melkein sanasta sanaan samat kokemukset ja tavoitteet kuin minulla! Aloitin heinä-elokuun vaihteessa ja vielä on kaksi kiloa matkaa ekaan tavoitteeseen ja kuusi kiloa seuraavaan. Syömis- ja liikuntatavat ovat muuttuneet paljon, mutta samalla olen yrittänyt tehdä tästä helppoa itselleni, jotta pystyn jatkamaan samaan malliin senkin jälkeen, kun olen tavoitepainossa.
Kuukautiset kyllä vaikuttava painoon reilusti. Vaikka sen tietää, lannistaa punnita menkkojen aikaan ja niinpä en enää silloin vaa'alla käy vaan vasta sitten, kun tuntuu, että ylimääräinen neste on kehosta poistunut.
Ihan turha panikoida kuukautisten aiheuttamasta turvotuksesta. Ei se läskiä ole.
Ei olekaan enkä panikoi, mutta mieluummin silti pieneneviä lukuja katselee kuin paikoillaan junnaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan ainoastaan 1 - 2 laihduttajaa kymmenestä onnistuu projektissaan eli saa painoa tippumaan ja vielä pidettyä sen poissa. Eli ei niitä onnistujia täälläkään montaa valitettavasti ole.
Tämä koskee niitä, jotka laihduttaa virallisen lautasmallin mukaan.
No ei koske 😂😂😂😂
On tutkittu kaikkea low cal, vähärasvanen, vähähiilarinen, keto, ENE eli niitä pusseja, sitten rauhallinen tahti. Ja kaikkea mahdollista.
Kaikkea mahdollista on tutkittu ja paino ei pysy alhaalla tai epäonnistutaan alkuunsa
Älä valehtele, vhh:ta ei ole edes tutkittu.
Vhh'ta ja ketodiettiä käytetään jopa sairaaloissa joten lakkaa puhumasta soopaa. Taas on hyvä henki kateissa ketjusta.
Tätimaha kirjoitti:
Miten te muut olette päässeet eroon sellaisesta pöhöttyneestä olosta? Nyt aineenvaihdunta on selkeästi vilkastunut, mutta olen edelleen paitsi vähän läski, myös turvonnut. Auttaisikohan aterioiden korvaaminen nutrauksella? Mitään erityisruokavaliota on turha tuputtaa, aion syödä samaa ruokaa kuin mies. Pitkän sairastelun jälkeen urheilu ei ihan vielä onnistu, hyvä kun jaksan työpäivät + kotityöt.
Vettä, vettä ja vettä. Mitä enemmän painoa, sitä enemmän keho tarvitsee nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastojen mukaan ainoastaan 1 - 2 laihduttajaa kymmenestä onnistuu projektissaan eli saa painoa tippumaan ja vielä pidettyä sen poissa. Eli ei niitä onnistujia täälläkään montaa valitettavasti ole.
No ei koske 😂😂😂😂
On tutkittu kaikkea low cal, vähärasvanen, vähähiilarinen, keto, ENE eli niitä pusseja, sitten rauhallinen tahti. Ja kaikkea mahdollista.
Kaikkea mahdollista on tutkittu ja paino ei pysy alhaalla tai epäonnistutaan alkuunsa
Vhh'ta ja ketodiettiä käytetään jopa sairaaloissa joten lakkaa puhumasta soopaa. Taas on hyvä henki kateissa ketjusta.
Itse puhut soopaa. Suomessa ei käytetä vhh-ruokavaliota sairaaloissa eikä sitä hyväksytä missään muussakaan ns. virallisella taholla.
Taidat kuitenkin tarkoittaa noita ene pussikuureja. Ne ei mitään vhh-ruokavaliota ole.
Vierailija kirjoitti:
Tätimaha kirjoitti:
Miten te muut olette päässeet eroon sellaisesta pöhöttyneestä olosta? Nyt aineenvaihdunta on selkeästi vilkastunut, mutta olen edelleen paitsi vähän läski, myös turvonnut. Auttaisikohan aterioiden korvaaminen nutrauksella? Mitään erityisruokavaliota on turha tuputtaa, aion syödä samaa ruokaa kuin mies. Pitkän sairastelun jälkeen urheilu ei ihan vielä onnistu, hyvä kun jaksan työpäivät + kotityöt.
Vettä, vettä ja vettä. Mitä enemmän painoa, sitä enemmän keho tarvitsee nestettä.
Sama neuvo. Jos ei saa tarpeeksi nestettä, keho tarraa siihen kiinni kahta tiukemmin eli jos haluaa nesteet liikkeelle, kannattaa lisätä vedenjuontia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei koske 😂😂😂😂
Itse puhut soopaa. Suomessa ei käytetä vhh-ruokavaliota sairaaloissa eikä sitä hyväksytä missään muussakaan ns. virallisella taholla.
Taidat kuitenkin tarkoittaa noita ene pussikuureja. Ne ei mitään vhh-ruokavaliota ole.
Vhh on esim. Ruotsissa, USA:saa hyväksytty ruokavalio mm. diabeteksen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei koske 😂😂😂😂
Missä väitin että Suomessa? Ruotsissa kyllä ja varmaan muuallakin maailmassa.
Päivä 17 ja vaaka näyttää 2.9kg vähemmän, hyvä mieli. Miten teillä muilla sujuu?
Tätimaha kirjoitti:
Ei auta nutraus, ultaprosessoidut jauheet mahdollisesti vaan pahentaa.
Sun pitää miettiä, mistä se turvotus johtuu.
Onko ruokavaliossa paljon suolaa, juotko vettä, onko hormoonikiertoon liittyvää? Nukutko, onko lääkitystä.
Jos sulla on IBS eli herkkä vatsa, niin high FODMAP ruuat turvottaa.
Tätimaha kirjoitti:
Mitä tarkoitat aineenvaihdunnan vilkastumisella? Sitä on aika vaikea kovin tarkasti todentaa muuten kuin lääkärin tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei koske 😂😂😂😂
On toki muualla, mutta ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää miettiä, mistä se turvotus johtuu.
Onko ruokavaliossa paljon suolaa, juotko vettä, onko hormoonikiertoon liittyvää? Nukutko, onko lääkitystä.
Jos sulla on IBS eli herkkä vatsa, niin high FODMAP ruuat turvottaa.
Voi liittyä myös hormoneihin. Aiemmin olen aloittanut laihdutuksen kuukautisten jälkeen ja muutamassa päivässä on ollut kevyempi olo. Olen myös lisännyt liikuntaa, mitä nyt en pysty tekemään. Nyt maha on vähän pienempi, mutta pöhötystä ja turvotusta on enemmän verrattuna aiempiin kertoihin.
Nukun hyvin, ei ole herkkää vatsaa eikä tähän asiaan vaikuttavaa lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei koske 😂😂😂😂
On toki muualla, mutta ei Suomessa.
Joku väittänyt niin?
Kävin viikko sitten puntarilla. Noin 5-7 kg pudotettavaa. Viikossa (vaikka oon syönyt maltillisesti ja liikkunut paljon) painoa ei ollut lähtenyt yhtään, vaan sen sijaan 100g lisää. Minkälaisia vinkkejä olis aineenvaihdunnan boostaamiseen? Ikää on 42, joten kilit ei enää lähekään niin helposti kuin nuorena
Juuri luin uudesta vertailututkimuksesta jossa havaittiin aukottomasti, että se paras ( ja ilmeisesti ainoa) tapa kontrolloida ja laskea sitä painoaan on kalorilaskenta - eli syö vähemmän kuin kulutat... paastoamistakaan ei suositella - eli ei myöslään sitä osapaastoa, koska sillä ei sinänsä ole mitäänmerkitystä koska syöt - ainoa mikä ratkaisee on se kalorimäärä. Laskekaa kaloreita niitä vähentäen niin se paino tippuu.. ei siinä mitään muuta salaisuutta tai vippaskonstia ole.
Vierailija kirjoitti:
Kävin viikko sitten puntarilla. Noin 5-7 kg pudotettavaa. Viikossa (vaikka oon syönyt maltillisesti ja liikkunut paljon) painoa ei ollut lähtenyt yhtään, vaan sen sijaan 100g lisää. Minkälaisia vinkkejä olis aineenvaihdunnan boostaamiseen? Ikää on 42, joten kilit ei enää lähekään niin helposti kuin nuorena
Niinhän siinä tuppaa aluksi käymään että paino saattaa jojoilla hyvinkin paljon, olla jopa nousujohdanteinen. 1-3kk syklillä lähtee vasta nesteet, 3-6kk alkaa lähteä rasvaa. Energisyys kasvaa. 6-9kk paino on pudonnut jo huomattavasti ja ympärillä olevat ihmisetkin huomioi tämän. Vaatekaappi menee uusiksi.
9-12kk olet päässyt tavoitepainoon/normaalipainoon tai ainakin lähelle sitä. Pitkäjänteisyyttä etenkin alkukuukausiin kun tuntuu ettei tapahdu mitään.
Sopimaton ruoka sairastuttaa. Miksi sitä ei saisi sanoa? Ruoka kun kuuluu olennaisesti elämään ja myös painonhallintaan, jota tämä ketju käsittelee.