Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tän kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa oikein voi elää?

Vierailija
26.12.2022 |

Syön 50 mikrogrammaa tyroksiinia aamuisin joka on tällä hetkellä ihan toimiva lääkitys. Mutta toi liikunta-asia häiritsee, tuntuu että jatkuvasti on liikunnan seurauksena jokin kolotus jossain kehon osassa, flunssan oireita tms. Ja sain potkutkin töistä, koska sain töistäkin jatkuvasti erilaisia vaivoja ja flunssaa.

Väsyttää usein, mutta luin juuri ettei kofeiinia pitäisi juoda liikaa kun se häiritsee tyroksiinin imeytymistä. Koska juoksusta saa kolotuksia pitäisi mieluummin kävellä. Ajattelin vesijuoksun aloittaa taas, mutta kilpirauhaspotilaan pitäisi välttää klooria...

Tämä on jotenkin äärettömän turhauttavaa! En tiedä mitä töitä voin tehdä, mikä liikunta sopii, vasta olen käynyt erilaisissa sydänkokeissa kun niissä on epäilty kaikkea ja nyt menetin työpaikkani kun en yksinkertaisesti pysty tekemään sitä työtä.

Pitäisi mennä taas kilpirauhaskontrolleihin. Jos niissä on jotain niin joudun menemään terveyskeskuslääkärille. Viimeksi tämä puhui, että mun kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen voitaisiin kokeilla lääkkeettömyyttä pari kuukautta kun T4V-arvo ei ole hänen tulkintansa mukaan juuri vaihdellut ja mulla ei ole oireita (!) kun oireita nimenomaan on.

Esim. aamulla kävin juoksemassa ja jalkapohja kipeytyi niin, että on vaikea kävellä. Aina on jotain milloin polvessa, milloin käsivarressa, ranteessa, selässä, nenä vuotaa ja palelee tai sitten on liian kuuma. Väsyttää ja v-tuttaa ja olen vasta 36.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut autoimmuuni kilppari vajis jos 20v. Välillä on ollut väsymyskausia ja arvot heitelleet. Silti onneksi olen kokenut itseni varsin terveeksi. Joskus tuntuu että kaikki laitetaan tämän syyksi. Kun facessakin olen kyseisen sairauden ryhmässä.

Vierailija
22/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni diagnosoitiin vajaatoiminta kolekymppisenä eli pian 30 vuotta sitten.

Oireet oli kovat ja niitten takia lääkäriin meninkin. Nukuin aivan koko ajan kun vain mahdollisuus siihen oli. Ruokahalu katosi kokonaan, lähinnä oksetti kun jääkaapin avasi.  Palelin koko ajan. Kaikkea en enää muista.

Tehtiin kokeet, syy löytyi ja lääkitys aloitettiin. Aika helposti löytyi oikea annos, tällä hetkellä 100mq x1.

Voin hyvin, mitään oireita ei ole.  Missään vaiheessa ei ole paino noussut yhtään. 

Nyt tyttärelläni todettiin reilu vuosi sitten. Hänelläkin lääkitys toimii hyvin. Hänellä suurimpana oireena valtava väsymys. Hänellä 50mq, on kuin toinen ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ty4oksiini pitää ottaa aamulla tyhjään vatsaan. Juoda tai syödä saa vasta min 30 min jälkeen.

Epäilen ap:lla olevqn jokin muukin vaiva. Minö syön moninverroin enemmän tyroksiinia päivittäin, kun kilpirauhaseni on vahingoitettu radioaktiivisella jodilla, ja oloni on täysin normaali. Ei nuo ap:n kuvaamat kolotukset ja jalkapohjatunnot yms liity minusta kilpirauhaseen.

Vierailija
24/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivan samoin jatkuvaa kipua jossain, kuten aloittajalla. Oma vajaatoimintani lääkitys on hyvin tasapainossa, arvot ovat oikeasti hyvät (tk-lääkärit harvoin ymmärtävät niiden päälle).

Omalla kohdallani vajaatoiminta puhkesi todennäköisesti erittäin stressaavan elämäntilanteen vuoksi. Pari vuotta myöhemmin alkoivat ensimmäiset rasitusperäiset kivut, jotka ovat kestäneet nyt kahdeksan vuotta. Jouduin niiden vuoksi ammatillisen kuntoutuksen kautta uudellenkoulutukseen. Monenlaisia selittämättömiä kipuja ja kolotuksia on, tosin uskon niiden johtuvan ainakin osittain ns. toiminnallisesta häiriöstä (syynä oletettavasti edelleen jatkuva kova stressi). Sitten on niitäkin kipuja, joille on selkeä, lääketieteellisesti todettu syy.

Mutta kyllä, hypotyreoosi altistaa monille kivuille esim. sen vuoksi, että palautuminen on hitaampaa, kuin terveillä ihmisillä. Vaikka lääkitys olisi hyvä, yksi synteettinen hormoni ei kuitenkaan korvaa kaikkia terveen kilpirauhasen tuottamia hormoneja. Sen vuoksi ihan kaikista oireista ei pääse eroon edes lääkityksellä. Omaa kehoa pitää kuunnella tarkasti, koska esim. itselläni lihakset ovat nykyään aina huomattavan kireät, mikä altistaa sitten rasitusperäisille kivuille, kuten tenniskyynärpäälle. Monesta asiasta on pitänyt vajaatoiminnan myötä luopua. Kyllä tämän sairauden kanssa voi elää, kunhan oppii, miten se omalla kohdalla käyttäytyy. Siihen menee aikaa.

Vierailija
25/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös noita kipuja vähän joka paikassa ja paikat vaihtuvat. Liittyykö tuo tyypillisesti kilpirauhasen vajaatoimiintaan?

Vierailija
26/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sulla on ehkä longcovid. Kuulostaa enemmän siltä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla koronan jälkeen myös, mutta tuossa on varmasti muutakin. Googlaa longcovid.

Vierailija
27/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ollut autoimmuuni kilppari vajis jos 20v. Välillä on ollut väsymyskausia ja arvot heitelleet. Silti onneksi olen kokenut itseni varsin terveeksi. Joskus tuntuu että kaikki laitetaan tämän syyksi. Kun facessakin olen kyseisen sairauden ryhmässä.

Se on varmaan sulle sitten hyvä niin. Mä en kuitenkaan mitenkään laita asioita tämän syyksi kun olin joskus huippukuntoinen urheilija ja nyt on oikeasti vaikeaa elää tämän kanssa. Yhtenä päivänä on hyvä olo ja seuraavana päivänä putoaa taas kaivoon.

On pirun rankkaa yrittää pärjätä vaikka töissä kun nenä vuotaa jatkuvasti kylmästä ja huonepölystä, pitäisi olla jossain steriilissä tilassa tai jossain lämpimässä vuoden ympäri. Miten tuollainen onnistuu kun 3/4 vuodesta maa on kylmä ja työpaikat on vetoisia ja pölyä täynnä? ap

Vierailija
28/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös noita kipuja vähän joka paikassa ja paikat vaihtuvat. Liittyykö tuo tyypillisesti kilpirauhasen vajaatoimiintaan?

Ei liity.

Vierailija
29/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan sulle sitten hyvä niin. Mä en kuitenkaan mitenkään laita asioita tämän syyksi kun olin joskus huippukuntoinen urheilija ja nyt on oikeasti vaikeaa elää tämän kanssa. Yhtenä päivänä on hyvä olo ja seuraavana päivänä putoaa taas kaivoon.

On pirun rankkaa yrittää pärjätä vaikka töissä kun nenä vuotaa jatkuvasti kylmästä ja huonepölystä, pitäisi olla jossain steriilissä tilassa tai jossain lämpimässä vuoden ympäri. Miten tuollainen onnistuu kun 3/4 vuodesta maa on kylmä ja työpaikat on vetoisia ja pölyä täynnä? ap

Nenän vuotaminen ei kyllä myöskään liity kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Vierailija
30/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sulla on ehkä longcovid. Kuulostaa enemmän siltä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla koronan jälkeen myös, mutta tuossa on varmasti muutakin. Googlaa longcovid.

Mulla oli kesällä kahden viikon korona, mutta se meni ohi. ap

Vierailija
31/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nenän vuotaminen ei kyllä myöskään liity kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Mulla vuotaa kylmässä nenä melkein heti kun menen ulos. Eli ison osan vuodesta olo on aika kamala. ap

Vierailija
32/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liity.

mihin sitten?

Vierailija
33/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko avautua kanssa.

Itse liikuin aikaisemmin 20-25h viikossa ja olen aina muutenkin ollut hyväkuntoinen.

Nykyisin, palautuminen on huonoa, kipuja ja jäykkyyttä varsinkin alaraajoissa koko ajan. Mikään laji ei koskaan enää "kulje". Lihaskunto on heikentynyt, suurimmaksi osaksi niin, että liikkuvuus estää tekemästä.

Ärsyttää ja suututtaa, sillä kaipaan voimakasta vartaloani.

En tiedä miten opin elämään tämän kanssa. Endokrinologi sanoi, että voi mennä puoli vuotta kun lihasvasteet palautuvat, mutta en vain koskaan pääse siihen pisteeseen, että puoli vuotta olisi toimiva lääkitys.

Vierailija
34/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri pois ja kaikki asettuu heti, pois karkit ja prosessoidut ruuat. Kokemusta on. heti katosi kaikki vaivat.

Vierailija
35/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri pois ja kaikki asettuu heti, pois karkit ja prosessoidut ruuat. Kokemusta on. heti katosi kaikki vaivat.

Mä en ole oikein koskaan syönyt sokeria, enkä prosessoitua ruokaa. Mielelläni kyllä hoitaisin ruualla, jos vain pystyisin. Vinkkejä ravitsemusterapeuteista, jotka ovat tähän erikoistuneet?

Vierailija
36/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat tosiaan epäillä että kaikki vaivasi johtuvat kilpirauhasesta.

Vierailija
37/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustalla voi olla muutakin. Ei ole hoidossa oleva vajaatoiminta estänyt liikkumista missään vaiheessa. Mutta se on hyvä indikaattori hormoniarvojen omaseurannassa. Jos alkaa juoksuindeksi huitelemaan elite lukemissa, niin lääkitys on liian alhainen. Erittäin hyvä alueella on sopiva.

Vierailija
38/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko avautua kanssa.

Itse liikuin aikaisemmin 20-25h viikossa ja olen aina muutenkin ollut hyväkuntoinen.

Nykyisin, palautuminen on huonoa, kipuja ja jäykkyyttä varsinkin alaraajoissa koko ajan. Mikään laji ei koskaan enää "kulje". Lihaskunto on heikentynyt, suurimmaksi osaksi niin, että liikkuvuus estää tekemästä.

Ärsyttää ja suututtaa, sillä kaipaan voimakasta vartaloani.

En tiedä miten opin elämään tämän kanssa. Endokrinologi sanoi, että voi mennä puoli vuotta kun lihasvasteet palautuvat, mutta en vain koskaan pääse siihen pisteeseen, että puoli vuotta olisi toimiva lääkitys.

Toi on aika paljon liikuntaa, mutta jos lasken taukoineen yms. niin tuon verran liikuin ex-työssä viikossa, siis tämän sairauden kanssa. Välillä oli ihan helppoja päiviä ja sen jälkeen taas jäykkyyttä, kolotusta ja yhtäkkinen "flunssa". Mulla tuntuu juuri iskevän se puolikuntoinen olo helposti varsinkin silloin kun tuntuu petillisesti siltä, että ruokavalion ja liikunnan kanssa menee hyvin ja olo on hyvä.

Tuntuu siltä ettei saa olla iloinen terveistä päivistä kun se ilo otetaan kuitenkin pois. Eikä voi tulla parempaan kuntoon jne. Eihän nämä ajatukset totta ole, mutta tuntuu tämän sairauden kanssa ettei saa iloita liikaa ettei "saavutuksia" viedä pois.

Mietin että tämä sairaus on varmaan helpompi kestää jos liikunta on aina ollutkin kävelylenkkejä tai jotain muuta rauhallista, mutta jos on enemmän aktiiviurheilija ja haluaa hien pintaan niin on todella vaikea hyväksyä sitä ettei keho kestä sitä. Tai se pitää aloittaa todella maltillisesti 😞 ap

Vierailija
39/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö sokeria tai prosessoituja ruokia. ap

40/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Ihan voi elää normaalisti ja lopettaa se tekosyiden keksiminen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta tunnetaan paremmin nimellä lorvikatarri.

Sulla ei siis hajuakaan mistä puhut

Kunhan vaan saa v..ttuilla.

Sitä sydän puhuu mitä sydän on täynnä 💔

Terv toinen kilpparisairas

Kilpirauhasen vajaatoiminta ei aiheuta mitään oireita jos on hyvässä hoitotasapainossa.