Miten tän kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa oikein voi elää?
Syön 50 mikrogrammaa tyroksiinia aamuisin joka on tällä hetkellä ihan toimiva lääkitys. Mutta toi liikunta-asia häiritsee, tuntuu että jatkuvasti on liikunnan seurauksena jokin kolotus jossain kehon osassa, flunssan oireita tms. Ja sain potkutkin töistä, koska sain töistäkin jatkuvasti erilaisia vaivoja ja flunssaa.
Väsyttää usein, mutta luin juuri ettei kofeiinia pitäisi juoda liikaa kun se häiritsee tyroksiinin imeytymistä. Koska juoksusta saa kolotuksia pitäisi mieluummin kävellä. Ajattelin vesijuoksun aloittaa taas, mutta kilpirauhaspotilaan pitäisi välttää klooria...
Tämä on jotenkin äärettömän turhauttavaa! En tiedä mitä töitä voin tehdä, mikä liikunta sopii, vasta olen käynyt erilaisissa sydänkokeissa kun niissä on epäilty kaikkea ja nyt menetin työpaikkani kun en yksinkertaisesti pysty tekemään sitä työtä.
Pitäisi mennä taas kilpirauhaskontrolleihin. Jos niissä on jotain niin joudun menemään terveyskeskuslääkärille. Viimeksi tämä puhui, että mun kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen voitaisiin kokeilla lääkkeettömyyttä pari kuukautta kun T4V-arvo ei ole hänen tulkintansa mukaan juuri vaihdellut ja mulla ei ole oireita (!) kun oireita nimenomaan on.
Esim. aamulla kävin juoksemassa ja jalkapohja kipeytyi niin, että on vaikea kävellä. Aina on jotain milloin polvessa, milloin käsivarressa, ranteessa, selässä, nenä vuotaa ja palelee tai sitten on liian kuuma. Väsyttää ja v-tuttaa ja olen vasta 36.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Oireesi kuulostavat oikeasti longcovidilta. Siihen liittyvät juuri nuo jalat maitohapoilla ja paikkaa vaihtavat kivut ja väsymys ja sydämen rytmihäiriöt. Longcovid alkaa yleensä vasta, kun on jo luullut parantuneensa koronasta. Itselläni koronan flunssavaihe kesti viikon, vuoden 2020 tammikuussa, sitten oli kuukausi oireetonta ja alkoi pikkupikkuhiljaa longcovid, joka kestää yhä.
Täytyy myös muistaa että Longcovid saattaa myös johtua niistä rokotteista, asiasta vaan ei haluta mediassa puhua.
Juurikin otsikon mukaista mietin. Syyskuussa poistettu koko kilpirauhanen ja elämä yhtä helvettiä.
Oon ylipäätään erittäin herkkä lääkeaineille ja varmaan myös näin ollen thyroxinin pienillekin muutoksille. Toimivaa annosta ei meinaa löytyä eikä se näytä kyllä sairaalan lääkäreitä kiinnostavankaan. Tuntuu, että oon ihan yksin tän asian kanssa. Yli puolet ajasta en tunnista itseäni enää tästä tyypistä, jonka kehossa elän. Mieliala ongelmaa tosi paljon, jaksaminen ylipäätään hyvin heikkoa. Nippanappa selviän töistäni, mutta muusta elämästäni en meinaa enää selvitäkään. Olo on tosi toivoton.
Leikkauksessa poistivat vahingossa myös kaksi lisäkilpirauhasta, josta sitten on seurannut pahoja kalsiumin säätelyn ongelmia ja lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Minulle raskaus laukaisi vajaatoiminnan enkä ole kokenut elämää ollenkaan noin vaikeaksi. Syön aamuisin 50miktogrammaa Thyroxinia 30-60min ennen aamupalaa ja siinä kaikki.
Elän ihan normaalia elämää normaalissa painossa ja toisen lapsen syntymän jälkeeen lääkeannoskin todennäköisesti tiputetaan takaisin puolikkaaseen.Ei kilpirauhasen vajaatoiminnasta parane vaan se on etenevä sairaus. Lääkitys tulee nousemaan koko loppuelämän.
Lääkitys on nostettu loppuraskauden hormonimuutosten sekä painonnousun vuoksi. Lakseminen takaisin 25mikrogrammaan tehdään synnytyksen jälkeen ja on todennäköistä, että niin hyvä. Mutta tietysti jos tsh toisin näyttää, niin sitten täytyy palata tähän raskauden aikaiseen 50mikrogrammaan, mutta lääkäri ei pitänyt sitä todennäköisenä.
Ja aina täytyy muistaa myös se vaihtoehto että jos voi huonosti Thyroxin lääkityksellä, voi lääke olla väärä. Kilpirauhasen vajaatoimintaan kun on olemassa muitakin ja toimivampia lääkkeitä. Se on vain se vaikeus sitten löytää tarpeeksi hyvä lääkäri, joka niitä määrää, koska valtavirran mukaan ainoa toimiva lääke on juurikin thyroxin.
Myös lisämunuaisten toiminta kannattaisi selvittää.
Mulla myös paljon noita nivelkolotuksia ja esim nyt jalkapohjat kipeät ja väsyneet. 10v lääkitys ja tulehdus aikoinaan tuli kun raskauden alkaessa lopetin tupakan. Iltaottoon siirtyminen hieman paransi aamupäivän väsymystä. Arvot olleet loistavat viime vuosina. Uintia kyllä harrastan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat tosiaan epäillä että kaikki vaivasi johtuvat kilpirauhasesta.
En epäile kun en tiedä mitä epäillä. Jos sulla on siellä joku kristallipallo niin katsotko siitä ja kerrotko mulle mikä tässä on ongelmana, kiitos. ap
Mittauta ferritiini, jos on raudanpuute (ilman anemiaa) niin se laiskistuttaa kilpirauhastakin ja tekee juuri kaikenlaisia kertomiasi oireita mm. refluksia ja lihaskipuja!!
Mä sain jättää tyroksiinin pois kun sain ferritiinin 150 vaikka olin "sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa" melkein 20 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Minulle raskaus laukaisi vajaatoiminnan enkä ole kokenut elämää ollenkaan noin vaikeaksi. Syön aamuisin 50miktogrammaa Thyroxinia 30-60min ennen aamupalaa ja siinä kaikki.
Elän ihan normaalia elämää normaalissa painossa ja toisen lapsen syntymän jälkeeen lääkeannoskin todennäköisesti tiputetaan takaisin puolikkaaseen.Ei kilpirauhasen vajaatoiminnasta parane vaan se on etenevä sairaus. Lääkitys tulee nousemaan koko loppuelämän.
Lääkitys on nostettu loppuraskauden hormonimuutosten sekä painonnousun vuoksi. Lakseminen takaisin 25mikrogrammaan tehdään synnytyksen jälkeen ja on todennäköistä, että niin hyvä. Mutta tietysti jos tsh toisin näyttää, niin sitten täytyy palata tähän raskauden aikaiseen 50mikrogrammaan, mutta lääkäri ei pitänyt sitä todennäköisenä.
No ilmankos elät ihan normaalia elämää, kun ei sinulla edes ole etenevää, pysyvää autoimmuuni-kilpirauhasen vajaatoimintaa. Toisin sanoen sinulla ei ole aavistustakaan mistä täällä puhutaan. Mutta hyvä tietysti sinulle, että selvisit helpommalla ja kenties pääset kokonaan eroon tyroksiinista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmankos elät ihan normaalia elämää, kun ei sinulla edes ole etenevää, pysyvää autoimmuuni-kilpirauhasen vajaatoimintaa. Toisin sanoen sinulla ei ole aavistustakaan mistä täällä puhutaan. Mutta hyvä tietysti sinulle, että selvisit helpommalla ja kenties pääset kokonaan eroon tyroksiinista.
Kiitos kun tiedät puolestani. Voin kuitenkin valaista, että aivan kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin: sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja toistaiseksi riittävä hoitoannos on 25mikrogrammaa. Toisen raskauden +10kg nostatti annoksen 50mikrogrammaan ja mitä todennäköisimmin se synnytyksen jälkeen lasketaan takaisin vanhaan. Edellisen raskauden kilot lähtivät minulta 2kk:ssa, uskoisin myös nyt sujuvan samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat tosiaan epäillä että kaikki vaivasi johtuvat kilpirauhasesta.
En epäile kun en tiedä mitä epäillä. Jos sulla on siellä joku kristallipallo niin katsotko siitä ja kerrotko mulle mikä tässä on ongelmana, kiitos. ap
Mittauta ferritiini, jos on raudanpuute (ilman anemiaa) niin se laiskistuttaa kilpirauhastakin ja tekee juuri kaikenlaisia kertomiasi oireita mm. refluksia ja lihaskipuja!!
Mä sain jättää tyroksiinin pois kun sain ferritiinin 150 vaikka olin "sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa" melkein 20 vuotta!
Refluksia on isällänikin. Mutta ferritiini oli viimeksi päälle 40 eli alhainen sekin. Eli jos saisin sen vähän korkeammaksi niin ehkä sekin auttaisi. Mulla kun TSH ja T4V ovat olleet koko ajan suositusten rajoissa siitä kun aloitin tyroksiinin. ap
Itse jouduin tutkimuksiin alunperin kaikenlaisten lihas- ja nivelkipujen takia. Oli stressaava elämäntilanne, en palautunut enää liikunnasta, jouduin ravaamaan lääkärissä milloin minkäkin kipeän paikan takia ja pitämään tukilastoja käsissä yms. Kivut olivat kovia, tulivat ja menivät. Myös portaiden nousu oli tuskaa, piti välillä pysähtyä hengenahdistuksen takia ja jalat oli maitohapoilla. Löytyi vajaatoiminta ja ferritiini oli vain 30 eli raudanpuute.
Thyroxinin ja lisäraudan syömisen myötä kivut ja voimattomuus katosivat tyystin. Fibromyalgia-diagnoosikin jo tuli, mutta kaikki siihen sopivat oireet katosivat.
Stressi (ja myös sairastelu kuten korona) syö kehosta rautaa, ferritiini olisi hyvä olla lähemmäs 100. Myös kilpirauhanen tarvitsee rautaa toimiakseen.
Olin tulossa sanomaan, ettei tämä rajoita elämää mitenkään. Mutta kun luin aloittajan listaa, mulla on monia samoja kolotuksia. 😂
Toisaalta mulla on diagnoosina toinenkin perussairaus, joka oireet mahdollisesti aiheuttaa.
Ap, sanoit heti tokassa viestissä kuukautishäiriöistä. Oletko käynyt jo gynellä tarkistuttamassa tilanteen? Kilpirauhasen vajaatoimintaan voi liittyä ennenaikainen menopaussi. Noista ei oikein tiedä kumpi aiheuttaa kumpaa. Oireet ovat hyvin samankaltaisia.
Ei kilpirauhasen vajaatoiminta mikään etenevä tila ole. Ehkä jossain yksittäisessä tilanteessa, jos sen aiheuttaa etenevä sairaus, mutta ei useimmilla. Minulla se on tullut, kun sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa ja kilpirauhasta piti heikentää pysyvästi. Raskauden ajaksi annostusta piti nostaa ja se nosto jäi pysyväksi. Yritin itse palata edeltäneeseen pienempään annokseen, kun oli kova tarve 'palautua ennalleen' synnytyksen jälkeen, mutta oli sitten pakko myöhemmin todeta, että pysyvä annoskoon nosto se oli. Muuten tarve ei ole lisääntynyt mihinkään. Eli vajaatoiminnan taustalla voi olla useita eri syitä, mikä joillain innokkailla kommentoijilla tässä unohtuu. Ehkä ne kolotuksetkin liittyvät ap:lla johonkin vajaatoiminnan taustalla olevaan syyhyn, eikä itse vajaatoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kilpirauhasen vajaatoiminta mikään etenevä tila ole. Ehkä jossain yksittäisessä tilanteessa, jos sen aiheuttaa etenevä sairaus, mutta ei useimmilla. Minulla se on tullut, kun sairastin kilpirauhasen liikatoimintaa ja kilpirauhasta piti heikentää pysyvästi. Raskauden ajaksi annostusta piti nostaa ja se nosto jäi pysyväksi. Yritin itse palata edeltäneeseen pienempään annokseen, kun oli kova tarve 'palautua ennalleen' synnytyksen jälkeen, mutta oli sitten pakko myöhemmin todeta, että pysyvä annoskoon nosto se oli. Muuten tarve ei ole lisääntynyt mihinkään. Eli vajaatoiminnan taustalla voi olla useita eri syitä, mikä joillain innokkailla kommentoijilla tässä unohtuu. Ehkä ne kolotuksetkin liittyvät ap:lla johonkin vajaatoiminnan taustalla olevaan syyhyn, eikä itse vajaatoimintaan.
Väärin. Yleisin syy kilpirauhasen vajaatoimintaan on kilpirauhasen autoimmuunitulehdus, jossa elimistö tuhoaa kilpirauhaskudosta ja tästä kehittyy vähitellen kilpirauhashormonin puutos, joka korvataan purkkihormonilla. Tila on siis hyvinkin etenevä, se etenee niin kauan kunnes oma kilpirauhanen on tuhottu eikä enää tuota hormonia. Siksi tyroksiiniannosta pitää vähitellen nostaa sitä mukaa kun oma kilpirauhanen lopettaa toiminnan. Joillakin tämä tapahtuu nopeammin, toisilla voi mennä vuosia.
Toki on muitakin syitä vajaatoimintaan, kuten radiojodihoidosta tai kilpirauhasen poistosta johtuva, mutta näistä ap ei maininnut mitään, joten oletan taustalla olevan se yleisin syy eli autoimmuunitulehdus. Ja siihen osa oiresta hyvinkin voi liittyä, kuten jo tuolla aiemmassa viestissäni mainitsin.
Ap, mitkä olivat TSH ja T4V arvosi ennen lääkitystä ja viimeksi kun ne katsottiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Yleisin syy kilpirauhasen vajaatoimintaan on kilpirauhasen autoimmuunitulehdus, jossa elimistö tuhoaa kilpirauhaskudosta ja tästä kehittyy vähitellen kilpirauhashormonin puutos, joka korvataan purkkihormonilla. Tila on siis hyvinkin etenevä, se etenee niin kauan kunnes oma kilpirauhanen on tuhottu eikä enää tuota hormonia. Siksi tyroksiiniannosta pitää vähitellen nostaa sitä mukaa kun oma kilpirauhanen lopettaa toiminnan. Joillakin tämä tapahtuu nopeammin, toisilla voi mennä vuosia.
Toki on muitakin syitä vajaatoimintaan, kuten radiojodihoidosta tai kilpirauhasen poistosta johtuva, mutta näistä ap ei maininnut mitään, joten oletan taustalla olevan se yleisin syy eli autoimmuunitulehdus. Ja siihen osa oiresta hyvinkin voi liittyä, kuten jo tuolla aiemmassa viestissäni mainitsin.
Ap, mitkä olivat TSH ja T4V arvosi ennen lääkitystä ja viimeksi kun ne katsottiin?
T4V oli syyskuussa 9,7 ja TSH 3,49. En tiedä miten nyt on kun tyroksiinia nostettiin ja en ole käynyt vielä labroissa. Ennen lääkitystä T4V oli 14 ja TSH 4,15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sulla on ehkä longcovid. Kuulostaa enemmän siltä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla koronan jälkeen myös, mutta tuossa on varmasti muutakin. Googlaa longcovid.
Mulla oli kesällä kahden viikon korona, mutta se meni ohi. ap
Ihan kuin luulisit, että longcovid tarkoitta tilannetta, jossa sinulla on korona jatkuvasti, kuumetta ja kurkkukipua tms. Ei tarkoita. Googleta se, niinkuin tuo edellinen ehdotti.
Paleleeko teitä muita vajiksia jatkuvasti? Meillä on huoneenlämpö sellaiset 20-21 ja mun täytyy pitää jatkuvasti villapaitaa ja saalia. Jaloissa villasukat.
Vierailija kirjoitti:
Paleleeko teitä muita vajiksia jatkuvasti? Meillä on huoneenlämpö sellaiset 20-21 ja mun täytyy pitää jatkuvasti villapaitaa ja saalia. Jaloissa villasukat.
Käytännössä aina, paitsi kesähelteellä. Talvisin on usein kolme vaatekerrosta päällä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein. Meillä on öljylämmitin ja käytän normaalivaatteiden (trikoot ja huppari) päällä toppaliiviä, mutta joudun usein myös ottamaan sitä pois. Jostain syystä vielä illalla tulee älyttömän kuuma kun pitäisi mennä nukkumaan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sulla on ehkä longcovid. Kuulostaa enemmän siltä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi tulla koronan jälkeen myös, mutta tuossa on varmasti muutakin. Googlaa longcovid.
Mulla oli kesällä kahden viikon korona, mutta se meni ohi. ap
Ihan kuin luulisit, että longcovid tarkoitta tilannetta, jossa sinulla on korona jatkuvasti, kuumetta ja kurkkukipua tms. Ei tarkoita. Googleta se, niinkuin tuo edellinen ehdotti.
Olen googlannut, mutta long covidin oireisto vastaa pitkälti kilpparin vajaatoiminnan ja matalan ferritiininkin oireistoa. On siis aika hakuammuntaa. ap
No ei pidä paikkaansa. Liiallinen lääkitys voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä. Arvoja seurataan ja välillä lasketaan lääkitystä, välillä nostetaan.