Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tän kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa oikein voi elää?

Vierailija
26.12.2022 |

Syön 50 mikrogrammaa tyroksiinia aamuisin joka on tällä hetkellä ihan toimiva lääkitys. Mutta toi liikunta-asia häiritsee, tuntuu että jatkuvasti on liikunnan seurauksena jokin kolotus jossain kehon osassa, flunssan oireita tms. Ja sain potkutkin töistä, koska sain töistäkin jatkuvasti erilaisia vaivoja ja flunssaa.

Väsyttää usein, mutta luin juuri ettei kofeiinia pitäisi juoda liikaa kun se häiritsee tyroksiinin imeytymistä. Koska juoksusta saa kolotuksia pitäisi mieluummin kävellä. Ajattelin vesijuoksun aloittaa taas, mutta kilpirauhaspotilaan pitäisi välttää klooria...

Tämä on jotenkin äärettömän turhauttavaa! En tiedä mitä töitä voin tehdä, mikä liikunta sopii, vasta olen käynyt erilaisissa sydänkokeissa kun niissä on epäilty kaikkea ja nyt menetin työpaikkani kun en yksinkertaisesti pysty tekemään sitä työtä.

Pitäisi mennä taas kilpirauhaskontrolleihin. Jos niissä on jotain niin joudun menemään terveyskeskuslääkärille. Viimeksi tämä puhui, että mun kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen voitaisiin kokeilla lääkkeettömyyttä pari kuukautta kun T4V-arvo ei ole hänen tulkintansa mukaan juuri vaihdellut ja mulla ei ole oireita (!) kun oireita nimenomaan on.

Esim. aamulla kävin juoksemassa ja jalkapohja kipeytyi niin, että on vaikea kävellä. Aina on jotain milloin polvessa, milloin käsivarressa, ranteessa, selässä, nenä vuotaa ja palelee tai sitten on liian kuuma. Väsyttää ja v-tuttaa ja olen vasta 36.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan lisäksi useampi sairaus ja kyllä minä tämän pitäisin jos jostain voisin parantua. Toisen sairauden vuosikontrollissa tajuttiin vajaatoiminta. Koskaan yhtäkään oiretta ollut.

Ikävä kuulla että sulla on kakka tilanne. Tsemppiä!!

Vierailija
82/89 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo!!! Tämä on tosi omituinen sairaus. Mulla autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta ja kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa on vuosien varrelle mahtunut. Välillä menee hyvin ja tuntuu, että koko homman voi unohtaa, kunhan muistaa lääkkeen ottaa. Ja välillä menee siis niin huonosti, ettei kroppa eikä pää toimi ollenkaan.

Surkea juttu kaikenkaikkiaan ja kyllä ehdottomasti rajoittaa elämää ja tuo paljon epävarmuutta, kun ei voi luottaa omaan kehoonsa ja siihen, että se toimii. Itse jätin lapset tämän takia tekemättä kokonaan, koska a)en halua että tämä paska olotila periytyy yhtään yhdellekään elävälle olennolle b)en ole voinut luottaa siihen, miten raskaus mahdollisesti vaikuttaa tähän ja olenko kunnossa huolehtimaan lapsesta sitten. Lääkäreiltä Suomessa ei saa apua. Lähinnä silmien pyörittelyä ja ivaa, vaikka tpot ja tsht huitelee pilvissä ja olet lähinnä elävä kuollut. Että semmoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo!!! Tämä on tosi omituinen sairaus. Mulla autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta ja kaikenlaista vaivaa ja ongelmaa on vuosien varrelle mahtunut. Välillä menee hyvin ja tuntuu, että koko homman voi unohtaa, kunhan muistaa lääkkeen ottaa. Ja välillä menee siis niin huonosti, ettei kroppa eikä pää toimi ollenkaan.

Surkea juttu kaikenkaikkiaan ja kyllä ehdottomasti rajoittaa elämää ja tuo paljon epävarmuutta, kun ei voi luottaa omaan kehoonsa ja siihen, että se toimii. Itse jätin lapset tämän takia tekemättä kokonaan, koska a)en halua että tämä paska olotila periytyy yhtään yhdellekään elävälle olennolle b)en ole voinut luottaa siihen, miten raskaus mahdollisesti vaikuttaa tähän ja olenko kunnossa huolehtimaan lapsesta sitten. Lääkäreiltä Suomessa ei saa apua. Lähinnä silmien pyörittelyä ja ivaa, vaikka tpot ja tsht huitelee pilvissä ja olet lähinnä elävä kuollut. Että semmoista.

Se on juuri tuo, että yhtenä päivänä on hyvä ja virkeä olo ja toisena sellainen, että keho on jotenkin kireä, jumissa ja kolottaa jostain. Mulle tulee sellaisia vihlaisuja välillä jonnekin niveliin ja esim. oikean käden rystysiä saattaa vihloa tai polvea. Untakin pitäisi saada myös kunnolla ja terveellistä ruokaa. Niinhän kaikkien pitäisi saada, mutta kilpparipotilaalla ei ole varaa jättää huolehtimatta itsestään tai keho ei toimi lainkaan.

Mä en ole myöskään saanut lapsia kun yritin jossain vaiheessa puolisoni kanssa ja siitä ei tullut mitään. Vajaatoimintahan voi olla siinäkin takana. Sitten on tuo joidenkin lääkäreiden vähättely joka on hassua kun koin koko joukon oireita ja huonoa oloa, mutta tyroksiiniannoksen nostoa on joutunut kunnolla vaatimaan.

Ja on peloteltu tuolla, että voidaan "kokeilla lääkkeettömyyttä", siis voi itku, ainoa asia josta on ollut hyötyä otettaisiin pois jonkun kokeilun vuoksi? En ymmärrä mitä jotkut lääkärit tekevät ammatissaan kun heistä on hauskaa leikkiä potilaiden terveydellä. Hei, en ole mikään nukke.

Kuitenkin kun ekg:ssa oli joku muutos niin sitä lähdettiin sitten selvittämään monin erilaisin kokein jotka ovat maksaneet veronmaksajille varmasti hunajaa - mikä on tämä logiikka että yhtä asiaa tutkitaan niin kovasti ja toista ei? ap

Vierailija
84/89 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
85/89 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimmat tulokset nyt tältä aamulta: TSH 3,67 ja TSH 15. Eli T4V selvästi parempi kuin aiemmin ja TSH eli ole muuttunut sitten syyskuun. Mielenkiintoista. ap

Vierailija
86/89 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Minulle raskaus laukaisi vajaatoiminnan enkä ole kokenut elämää ollenkaan noin vaikeaksi. Syön aamuisin 50miktogrammaa Thyroxinia 30-60min ennen aamupalaa ja siinä kaikki.

Elän ihan normaalia elämää normaalissa painossa ja toisen lapsen syntymän jälkeeen lääkeannoskin todennäköisesti tiputetaan takaisin puolikkaaseen.

Ei kilpirauhasen vajaatoiminnasta parane vaan se on etenevä sairaus. Lääkitys tulee nousemaan koko loppuelämän.

No ei pidä paikkaansa. Liiallinen lääkitys voi aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä. Arvoja seurataan ja välillä lasketaan lääkitystä, välillä nostetaan.

Liikalääkitys altistaa myös osteoporoosille ja aiheuttaa vapinaa.

Vierailija
87/89 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kun seurasin kalenterista niin kuukautisetkin ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi ja välit pitkiksi. Töissä ollessa sain sentään kaikki vajiksesta kertyneet kilot pois. Mä en tiedä onko mun loppuelämä nyt jotain munankuorilla kävelyä tämän kanssa kun milloin mikäkin paikka on hajalla. ap

Oireesi sopivat hyvin pitkälle esivaihdevuosioireiksi, vaikka oletkin vasta 36-vuotias, voihan ne nuoremmallakin alkaa. Kuukautisten epäsäännöllisyys ja erilaiset kivut ovat vaihdevuosia edeltäviä / vaihdevuosiin liittyviä oireita hypotyreoosipotilaallakin, kuten muillakin naisilla. Hakeudu gynekologille.

Klooria ei missään tapauksessa tarvitse vältellä, uimahallissa voi aivan hyvin käydä.

Vierailija
88/89 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusimmat tulokset nyt tältä aamulta: TSH 3,67 ja TSH 15. Eli T4V selvästi parempi kuin aiemmin ja TSH eli ole muuttunut sitten syyskuun. Mielenkiintoista. ap

Piti kirjoittaa, että T4V on 15 mutta muut ymmärsivät ilmeisesti. ap

Vierailija
89/89 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kolotuksia, niin kokeile jättää kihtiä aiheuttavat ruuat pois vähäksi aikaa. Pahimmat ovat olut, kala ja sienet.