Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tän kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa oikein voi elää?

Vierailija
26.12.2022 |

Syön 50 mikrogrammaa tyroksiinia aamuisin joka on tällä hetkellä ihan toimiva lääkitys. Mutta toi liikunta-asia häiritsee, tuntuu että jatkuvasti on liikunnan seurauksena jokin kolotus jossain kehon osassa, flunssan oireita tms. Ja sain potkutkin töistä, koska sain töistäkin jatkuvasti erilaisia vaivoja ja flunssaa.

Väsyttää usein, mutta luin juuri ettei kofeiinia pitäisi juoda liikaa kun se häiritsee tyroksiinin imeytymistä. Koska juoksusta saa kolotuksia pitäisi mieluummin kävellä. Ajattelin vesijuoksun aloittaa taas, mutta kilpirauhaspotilaan pitäisi välttää klooria...

Tämä on jotenkin äärettömän turhauttavaa! En tiedä mitä töitä voin tehdä, mikä liikunta sopii, vasta olen käynyt erilaisissa sydänkokeissa kun niissä on epäilty kaikkea ja nyt menetin työpaikkani kun en yksinkertaisesti pysty tekemään sitä työtä.

Pitäisi mennä taas kilpirauhaskontrolleihin. Jos niissä on jotain niin joudun menemään terveyskeskuslääkärille. Viimeksi tämä puhui, että mun kilpirauhasen vajaatoiminnan suhteen voitaisiin kokeilla lääkkeettömyyttä pari kuukautta kun T4V-arvo ei ole hänen tulkintansa mukaan juuri vaihdellut ja mulla ei ole oireita (!) kun oireita nimenomaan on.

Esim. aamulla kävin juoksemassa ja jalkapohja kipeytyi niin, että on vaikea kävellä. Aina on jotain milloin polvessa, milloin käsivarressa, ranteessa, selässä, nenä vuotaa ja palelee tai sitten on liian kuuma. Väsyttää ja v-tuttaa ja olen vasta 36.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kun seurasin kalenterista niin kuukautisetkin ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi ja välit pitkiksi. Töissä ollessa sain sentään kaikki vajiksesta kertyneet kilot pois. Mä en tiedä onko mun loppuelämä nyt jotain munankuorilla kävelyä tämän kanssa kun milloin mikäkin paikka on hajalla. ap

Vierailija
2/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kuulosta siltä että lääkitys olisi toimiva. Mitkä on arvot? Sinulla on todella pieni tyroksiiniannos. Jos on autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta, tarvitset loppuelämän lääkityksen. Vaihda lääkäriä, ota itse selvää asioista ja pidä puolesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Ihan voi elää normaalisti ja lopettaa se tekosyiden keksiminen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta tunnetaan paremmin nimellä lorvikatarri.

Sulla ei siis hajuakaan mistä puhut

Kunhan vaan saa v..ttuilla.

Sitä sydän puhuu mitä sydän on täynnä 💔

Terv toinen kilpparisairas

Vierailija
4/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

Ihan voi elää normaalisti ja lopettaa se tekosyiden keksiminen.

Kilpirauhasen vajaatoiminta tunnetaan paremmin nimellä lorvikatarri.

Ei voi elää normaalisti kun kilpirauhanen ei toimi normaalisti. Käytä vaikka googlea seuraavan kerran ennen kuin kommentoit johonkin ketjuun. ap

Vierailija
5/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen asioita jotka tuntuu hyvältä. Syön maksakapseleita, ne pitää väsymyksen loitolla. Magnesiumia otan iltaisin, auttaa kolotuksiin ja nukkumaan paremmin. Thyroxinia syön 200 mg/pv, kilpparin vajis mulla on ollu kolmekymmentä vuotta. Kaiken perusta on ruokavalio. Mulle sopii parhaiten vähähiilarinen, mutta en jaksa sitä noudattaa. Hyvänä kakkosena tulee se että syön paljon kasviksia, tätä on paljon helpompi noudattaa ja heti huomaa olossa jos on päivänkin mennyt leivällä ja eineksillä. Liikuta on rauhallista; kävelylenkkejä (luonnossa aina kun mahdollista), joogaa, pilatesta ym. Muuten elelen ihan normaalisti ja sallin itselleni kaiken paitsi soijan. Se on kilpirauhaselle pahinta myrkkyä

Vierailija
6/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kuulosta siltä että lääkitys olisi toimiva. Mitkä on arvot? Sinulla on todella pieni tyroksiiniannos. Jos on autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta, tarvitset loppuelämän lääkityksen. Vaihda lääkäriä, ota itse selvää asioista ja pidä puolesi.

Nostettiin juuri lääkitystä ja nostot on tehty hitaasti kun sairastuin vasta koronan aikoihin jolloin en päässyt lääkäriin kovin usein. Jostain syystä sydänoireiluni on otettu paljon vakavammin kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Miten vaihtaa lääkäriä terveyskeskuksessa?

Vierailija
7/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijuoksun voit ihan huoletta aloittaa. Samoin kahvia voit hyvin juoda, kunhan otat lääkkeen vaikka puolisen tuntia ennen aamukahvia. Itse asiassa voi ottaa vaikka samaan aikaan, kunhan tekee joka aamu samalla tavalla. Itse teen näin. Arvoistahan sen sitten näkee kuinka hyvin imeytyy ja millaisen lääkeannoksen tarvitsee.

Vierailija
8/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko fibromyalgia tutkittu? Tuttavalla oli kilpirauhasongelmien lisäksi myös tämä.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00016

Vierailija
9/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen asioita jotka tuntuu hyvältä. Syön maksakapseleita, ne pitää väsymyksen loitolla. Magnesiumia otan iltaisin, auttaa kolotuksiin ja nukkumaan paremmin. Thyroxinia syön 200 mg/pv, kilpparin vajis mulla on ollu kolmekymmentä vuotta. Kaiken perusta on ruokavalio. Mulle sopii parhaiten vähähiilarinen, mutta en jaksa sitä noudattaa. Hyvänä kakkosena tulee se että syön paljon kasviksia, tätä on paljon helpompi noudattaa ja heti huomaa olossa jos on päivänkin mennyt leivällä ja eineksillä. Liikuta on rauhallista; kävelylenkkejä (luonnossa aina kun mahdollista), joogaa, pilatesta ym. Muuten elelen ihan normaalisti ja sallin itselleni kaiken paitsi soijan. Se on kilpirauhaselle pahinta myrkkyä

Kasvikset ja kala on kyllä aivan parasta, töissä söin aina paljon salaattia kalan kanssa. Mun pitäisi kanssa alkaa taas syömään noita erilaisia ravintolisiä. Huomaan myös tosiaan miten huonosti voin huonolla ravinnolla. Ja uni on kaikkein tärkein, kun kävin ex-työpaikassa jouduin usein heräämään ennen neljää aamulla. Yleensä kyllä sain unta melko aikaisin illalla, mutta kun jäin työttömäksi oli ihanaa nukkua pitkään. ap

Vierailija
10/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kilpirauhasen syvä vajaatoiminta (näin lääkäri sen ilmaisi) jo 11 vuotta. Olen aika liikunnallinen ja en ole satunnaisia kolotuksia kyllä osannut kilppariin yhdistää, koska kokeiden mukaan arvot kohdillaan. Enemmän ainakin omalla kohdalla kolotuksille löytyy syy huonosta verryttelystä, venyttelystä ja esim ruokavaliovalinnoista

Vierailija
11/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kroonin kilpparisairaus lääkitys on

Yritän syödä mahdollisimman ravinnepitoista ruokaa, en käytä alkoholia.

Liikun paljon, Tänään 45 min pilatesta.

Joka pvä joudun väsymyksen takia ottamaan tirsat tai muuten en jaksa yhtään mitään.

Välillä töissäkin aivan krapulainen olo.

Tsemppiä

Vierailija
12/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko fibromyalgia tutkittu? Tuttavalla oli kilpirauhasongelmien lisäksi myös tämä.

Minulla on myös molemmat. Kilpparin vajaatominta lisäksi sellainen, että jatkuva lääkityskään ei käy, koska se vie arvot liikatominnan puolelle. :(

Vierailija
13/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sivuhuomautuksena, monelle tuli kilpirauhasongelmia sen jälkeen kun osti joltain julkkikselta nettidieetin. Harvoin kuitenkaan lähettivät edes palautetta asiasta vaan kiltisti kärsivät seuraukset itse ja julkkis laittoi rahat taskuunsa.

Vierailija
14/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu koko kilpirauhanen ja elän täysin "korvikkeen" varassa. Ei mitään ongelmia, työt rullaa eikä ole ihmeellisiä kolotuksia. Suosittelen että menet tutkimuksiin.

Vierailija
15/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt parikymmentä vuotta fyysistä työtä, niin en ole yhdistänyt kolotuksia kilppariin, dg 13 v sitten. Nyt istun toimistossa levittämässä pyrstöä eikä mistään kolota, mutta pitäisi aloittaa arkiliikunta, kun sitä ei enää mistään tule muuten.

Vierailija
16/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset ja kala on kyllä aivan parasta, töissä söin aina paljon salaattia kalan kanssa. Mun pitäisi kanssa alkaa taas syömään noita erilaisia ravintolisiä. Huomaan myös tosiaan miten huonosti voin huonolla ravinnolla. Ja uni on kaikkein tärkein, kun kävin ex-työpaikassa jouduin usein heräämään ennen neljää aamulla. Yleensä kyllä sain unta melko aikaisin illalla, mutta kun jäin työttömäksi oli ihanaa nukkua pitkään. ap

Laita ruokavalio ensin kuntoon ja kokeile sit vasta lisäravinteita. Ja ota selvää mitkä lisäravinteet on Ok. Kaikki ei nimittäin sovi kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa yhteen. Mulla on menny vuosia löytää itelleni sopivat

Vierailija
17/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Minulle raskaus laukaisi vajaatoiminnan enkä ole kokenut elämää ollenkaan noin vaikeaksi. Syön aamuisin 50miktogrammaa Thyroxinia 30-60min ennen aamupalaa ja siinä kaikki.

Elän ihan normaalia elämää normaalissa painossa ja toisen lapsen syntymän jälkeeen lääkeannoskin todennäköisesti tiputetaan takaisin puolikkaaseen.

Vierailija
18/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reumaoireilevia on kyllä suvussa. Lisäksi välillä herkistyn laktoosille ja toisinaan ei. On myös refluksiin taipumusta. Tuntuu että koko keho on jotenkin herkistynyt. ap

Vierailija
19/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullutkaan, että pitäisi kahvia tai klooria vältellä 🙄

Ainoa mikä pitää muistaa, on ottaa Thyroxin riittävän aikaisin ennen aamupalaa ja etenkin maitotuotteet vaikuttavat haitallisesti imeytymiseen. Mitään mystisiä kolotuksia liikunnasta kilppariin liittyen ei ole ikinä ollut.

Vierailija
20/89 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Minulle raskaus laukaisi vajaatoiminnan enkä ole kokenut elämää ollenkaan noin vaikeaksi. Syön aamuisin 50miktogrammaa Thyroxinia 30-60min ennen aamupalaa ja siinä kaikki.

Elän ihan normaalia elämää normaalissa painossa ja toisen lapsen syntymän jälkeeen lääkeannoskin todennäköisesti tiputetaan takaisin puolikkaaseen.

No ihan sitä ihmettä, että ihmiset ovat yksilöitä tässäkin asiassa.