Asumistukeen tulee leikkauksia viimein
Asumistuki vaatii Orpon mukaan kokonaisuudistuksen, jossa asumistukea pitää voida leikata.
On hyvä, että tuen saajan pitäisi hiukan miettiä, kuinka kallista vuokraa hän maksaa, Orpo perustelee.
Eduskuntavaaleihin on aikaa vain kolme kuukautta. Oppositiopuolue kokoomus johtaa mielipidemittauksia 45 prosenttiyksikön marginaalilla eli varma voittaja.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Köyhiltä ei voi leikata enempää. Jos pienituloisimpien eli asumistukea saavien ihmisten tukea leikataan, toinen tuki kasvaa. Tulee myös kalliimmaksi kaikille jos/kun yhä useampi joutuu toimeentulotuen piiriin. Itse olen köyhänä työkyvyttömänäkin tottunut maksamaan reseptilääkkeeni itse isolta osin.
Olin ensimmäisen kerran ikinä taannoin kaksi kuukautta toimeentulotuella hetken ajan Kelan käsittelyaikojen vuoksi, päätös venyi vaikka paperini olivat siellä ajoissa.
Sain tuona aikana yli 200 eurolla lääkkeitä joista minun ei tarvinnut maksaa mitään sillä toimeentulotuella oleva saa kaiken reseptillä ostettavan ilmaiseksi. Olin todella hämmentynyt, minulla on pakollisia lääkkeitä varten säästössä jatkuvasti rahaa mutta toimeentulotukipäätös näkyy apteekin tiedoissa automaattisesti ja he eivät voi laskuttaa jos päätös on asiakkaalla voimassa.
Miettikää mitä vaaditte ja toivotte.
Köyhien asumisesta voi leikata vaikka miten paljon. Nykyään monet pitkäaikaistyöttömätkin asuvat vuokrayksiöissä. Heidät voisi sijoittaa esim. kaupungin laidalla oleviin soluasuntoihin. Jokaisella olisi siellä oma hommansa ja vastineeksi valtio antaisi ruokalipukkeita ja tarvittavat lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa, että moni pummi asuu minua koreammin paraatipaikoilla, vaikka päivääkään en ole asumistukia tai työttömyysrahoja nostanut.
No daa, mikset kouluttautunut paremmille palkoille? Ihan oma vikasi, älä muille huuda.
Teiltä pitäisi poistaa asumistuki kokonaan ja asuttaa kunnan ylläpitämään asuntolaan. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
Aijai, nyt iski herkkään paikkaan! Siis halusit paremman palkatun työn, mutta ei riittänyt älykkyys parempaan koulutukseen. Ja nyt itkupotkuraivariuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiltä ei voi leikata enempää. Jos pienituloisimpien eli asumistukea saavien ihmisten tukea leikataan, toinen tuki kasvaa. Tulee myös kalliimmaksi kaikille jos/kun yhä useampi joutuu toimeentulotuen piiriin. Itse olen köyhänä työkyvyttömänäkin tottunut maksamaan reseptilääkkeeni itse isolta osin.
Olin ensimmäisen kerran ikinä taannoin kaksi kuukautta toimeentulotuella hetken ajan Kelan käsittelyaikojen vuoksi, päätös venyi vaikka paperini olivat siellä ajoissa.
Sain tuona aikana yli 200 eurolla lääkkeitä joista minun ei tarvinnut maksaa mitään sillä toimeentulotuella oleva saa kaiken reseptillä ostettavan ilmaiseksi. Olin todella hämmentynyt, minulla on pakollisia lääkkeitä varten säästössä jatkuvasti rahaa mutta toimeentulotukipäätös näkyy apteekin tiedoissa automaattisesti ja he eivät voi laskuttaa jos päätös on asiakkaalla voimassa.
Köyhien asumisesta voi leikata vaikka miten paljon. Nykyään monet pitkäaikaistyöttömätkin asuvat vuokrayksiöissä. Heidät voisi sijoittaa esim. kaupungin laidalla oleviin soluasuntoihin. Jokaisella olisi siellä oma hommansa ja vastineeksi valtio antaisi ruokalipukkeita ja tarvittavat lääkkeet.
Ja miten olisi, jos niille vielä annettaisiin puukotkin käteen?? Jee!!
Vierailija kirjoitti:
No rikkaat sijottajat, jotka muuten varmaan äänestää kokkareita, alentaa sitten roimasti niitä vuokrien määriä! Se on kiva kun jatkossa Hesasta saa yksiön 200e/kk vuokralla.
Onko vieläkin ihmisille ihan uusi juttu että asunnoissa on vastike? Ei kukaan vuokraa asuntoaa jos sillä ei kata edes vastiketta ja vakuutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki vuokrat ja asumiset ovat kalliita nyt. Ainoastaan jos sattuu asumaan pikkukunnassa vähän huonommassa asunnossa tai omistusasunto jonka rahoitusvastike on maksettu, silti yllätyksiä voi aina tulla. Ei kai ihmiset voi missään asuntoloissa asua.
Miksei voisi? Opiskelijatkin asuvat.
Opiskelu on vain joitain vuosia kestävä elämänvaihe ja asuntoloissa asuvilla ei ole yleensä lapsia.
Niin miksiköhän opiskelijat asuvat asuntolassa vain joitain vuosia? Mitähän sitten tapahtuu? Ai niin! He menevät töihin. Jos ei työ maistu, niin sitten saisi jäädäkin asuntolaan.
Kun eivät asu vaan tuilla isommissa asunnoissa kuin yksinäiset työttömät nykysin. Opiskeljoilla on suuremmat tuet. Siitä on jo aikaa kun opiskelijat asui asuntoloissa, nyt niitä on tyhjillään. Voisi laittaa vaikka ukrainalaisia niihin, olisi parempi vaihtoehto kuin kaikenmoiset pakolaiskeskukset kumminkin. Yksinäiset koppeihin mutta perheellisille useampi koppi.
Opintotuki on umpisurkea verrattuna toimeentulotukeen. Voit katsoa kelan sivuilta, jos et usko. Asumistukea myönnetään molemmille samalla tavalla.
Opintotuki ei ole ainoa tuki jota opiskelijat saavat. Syytä kyllä olisi muuttaa lainaksi kokonaan ne tuet, nyt opiskelevat useita ammatteja/koulutuksia koska paremmat tuet kuin työssäkäydessä palkka eikä mitään vaatimuksia ole.
No mitä muita tukia opiskelijat saavat ja millä edellytyksillä? Toiseen tutkintoon ei yleensä saa mitään tukea ja olisi taloudellisesti kannattavampaa olla työttömänä.
Huhtasaari oli kerrankin oikeassa. Kokoomuslaiset ovat pahimpia kommunisteja koska kannattavat neuvostoliiton mallisia asuntoloita ja työleirejä. Kasvattaako orpopoika idolinsa tyyliset viikset?
Vierailija kirjoitti:
Orpo ei ilmeisesti tiedä että asumistuessa on jo nyt rajat hyväksyttäville asumismenoille. Raja on matala joten puuttuvan osan maksaa silti Kela, toimeentulotuesta. Ei se ole säästöä että tuki maksetaan toisesta laarista. Asumisen hinta pitäisi saada alas, se olisi kestävämpi vaihoehto. Lumo ym. huijarifirmat kuriin. Sairasta että asumisen hinta kurjistaa suomalaisten elämää ja näivettää ostovoiman. Kukaan ei tietenkään tee asialle mitään sillä hyötyjiä on niin paljon: kaupungit, pankit,, asuntosijoittajat. Kärsijänä on kansa mutta sehän ei haittaa. Kansa kestää ja maksaa kaiken.
Vuokrat laskevat ainoastaan vuokra-asuntojen tarjontaa lisäämällä sekä rakentamisen ja asuntojen ylläpidon kuluja alentamalla. Ainakaan nykyhallitus ei ole tehnyt mitään noista. Jättimäisen inflaation takia siihen sidotut tonttivuokrat ja kiinteistöverot nousevat lähes 10 prosenttia, samoin polttoaineen hintojen ja palkkainflaation takia kaikki muutkin kulut. Kaukolämpö voi kallistua kymmeniä prosentteja kaupungista riippuen. Nuo kaikki johtavat vuokrien korotuksiin.
Asumistukeen menee jo yli kaksi miljardia vuodessa, siitä on tullut saavutettu etu. Ihmiset asuvat toisten kustannuksella asunnoissa, joihin heillä ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
On tosi harvoja perheitä jotka ei hyödy asumistuista. Joko saavat sitä itse, pois muuttava nuori saa sitä tai sitten omistetaan sijoitusasunto jonka vuokralainen saa asumistukea. Ketähän Orpo ajattelee kosiskelevansa noilla puheilla. Suurimmalle osalle tuo on pelottava visio.
Vaikka oma lapsi saa asumistukea niin olen aivan pöyristynyt kuten nuori itsekin miten valtio voi maksaa noin paljon hänelle tukea asumiseen. Olisi oikeutettu lisäksi 300€ toimeentulotukeen mutta pärjää ilmankin niin ei ole sitä hakenut. Nuori itsekin miettii että olisi ihan sairaasti rahaa jos vielä ottaisi vastaan toimeentulotuetkin jotka hänelle kuuluisi. Joku lehtijuttu pitäisi tehdä näistä tuista. Nuori ei edes kuvittele että hakisi töitä kun ei ikinä saisi niin paljon rahaa kuin kotona olemalla. Yksinkertaisesti ei ole varaa mennä töihin. Ei varmasti tarvii miettiä kun on kamala työvoimapula. Yritykset sulkee ovia kun ei saa ketään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä koskee myös korkeampaa eläkeläisen asumistukea. Eläkeläisillä ei ole mitään syytä asua keskustoissa, paitsi täysin itse maksaen.
Miten niin korkeampaa? Ei eläkeläisen asumistuki ole sen korkeampi kuin yleinenkään.
Minulla on omavastuu- ja lisäomavastuuosuus sekä laskennallinen määrä jonka maksan itse.
Saan tukea vain pienen osan, suurimman osan vuokrasta maksan siis itse.
Ja eläke ei ole iso.
Olen laskenut vuosia sitten mikä olisi asumistuki, jos olisi eläke xxxx e tai täysin sama summa työstä palkkana ja samankokoinen asunto ja sama vuokra. Sain selville, että eläkeläinen sai n 100- 150e enemmän asumistukea kuin täysin samantuloinen työssäkäyvä. Onko sama nykyään En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten olisi, jos niille vielä annettaisiin puukotkin käteen?? Jee!!
Niin yksi voisi nikkaroida, toinen siivota ja kolmas hoitaa puutarhaa. Jos ei kiinnosta osallistua yhteiskunnan toimintaan töitä tekemällä, niin ainakin olisi tärkeänä osana omaa lähiympäristöä.
Kokoomuksen ehdoton vaatimus muille hallituskumppaneille on, että ansiotulojen verotusta kevennetään kaikilta. Etenkin se ylitöiden järjetön n 50% verotus karsii työhaluja, kun töitä olisi ahkerille kuitenkin tarjolla.
Verotuksen progressiivisuus säilyisi edelleen, mutta työn verotuksesta tehtäisiin mielekkäämpää.
Minä kyllä kannatan tätä ajatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä koskee myös korkeampaa eläkeläisen asumistukea. Eläkeläisillä ei ole mitään syytä asua keskustoissa, paitsi täysin itse maksaen.
Miten niin korkeampaa? Ei eläkeläisen asumistuki ole sen korkeampi kuin yleinenkään.
Minulla on omavastuu- ja lisäomavastuuosuus sekä laskennallinen määrä jonka maksan itse.
Ja eläke ei ole iso.Olen laskenut vuosia sitten mikä olisi asumistuki, jos olisi eläke xxxx e tai täysin sama summa työstä palkkana ja samankokoinen asunto ja sama vuokra. Sain selville, että eläkeläinen sai n 100- 150e enemmän asumistukea kuin täysin samantuloinen työssäkäyvä. Onko sama nykyään En tiedä.
Ei varmasti ole koska työssäkäyvällä on 300e etuoikeutettu tulo ennen kuin laskuri menee päälle. Eläkeläisen tuloista huomioidaan 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi harvoja perheitä jotka ei hyödy asumistuista. Joko saavat sitä itse, pois muuttava nuori saa sitä tai sitten omistetaan sijoitusasunto jonka vuokralainen saa asumistukea. Ketähän Orpo ajattelee kosiskelevansa noilla puheilla. Suurimmalle osalle tuo on pelottava visio.
Tai jopa sijoitusasunto, jossa oma nuori asuu ja saa asumistukea.
Asumistukeen vaikuttaa kyllä se, jos asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Itse en ole tuossa tilanteessa ollut niin en ole varma miten paljon se vaikuttaa, mutta asiaa kyllä kysytään lomakkeessa.
Ja tosiaan, luuleeko Orpo oikeasti että asumistuella katetaan jotkut luksuskämpät. Maksimiasumistukihan on tyyliin 415 e/kk, että kyllä sitä nyt jo pienituloiset katsoo, minkä hintaiseen kämppään on muuttamassa. Itse asun 520e/kk huoneessa, eikä kalliimpaan vuokraan olisi todellakaan yksin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Huhtasaari oli kerrankin oikeassa. Kokoomuslaiset ovat pahimpia kommunisteja koska kannattavat neuvostoliiton mallisia asuntoloita ja työleirejä. Kasvattaako orpopoika idolinsa tyyliset viikset?
Olen sanonut sitä jo vuosikausia että meillä on maailman kummallisin oikeisto kun se ajaa kolhoositaloutta ja sosiaalituki riippuvuutta. Kaikki 9e orjiksi ja tuelle. Palkkaa ei halua yksikään kokkari maksaa tehdystä työstä. Lisäksi valtion pitäisi olla koko ajan pelastamassa epäonnistuvaa kapitalistia. Mitä muuta se taas on kuin sosialismia?
Olisi ihanaa jos KOK + PS + KD riittäisi enemmistöhallitukseen. Jos ihan pakko niin sitten vielä kepu mukaan. Joka tapauksessa ensi vuonna saadaan vihdoin käänne kohti parempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen vaikuttaa kyllä se, jos asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Itse en ole tuossa tilanteessa ollut niin en ole varma miten paljon se vaikuttaa, mutta asiaa kyllä kysytään lomakkeessa.
Ja tosiaan, luuleeko Orpo oikeasti että asumistuella katetaan jotkut luksuskämpät. Maksimiasumistukihan on tyyliin 415 e/kk, että kyllä sitä nyt jo pienituloiset katsoo, minkä hintaiseen kämppään on muuttamassa. Itse asun 520e/kk huoneessa, eikä kalliimpaan vuokraan olisi todellakaan yksin varaa.
Asumistukea saa ihan normaalisti oman vanhemman omistamaan asuntoon. Joskus oli toisin mutta nykyään näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea saa ihan normaalisti oman vanhemman omistamaan asuntoon. Joskus oli toisin mutta nykyään näin.
Totta kai. Porvarihallitukset hoitivat homman toisille porvareille. So what else is new?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eläke ei ole iso.Olen laskenut vuosia sitten mikä olisi asumistuki, jos olisi eläke xxxx e tai täysin sama summa työstä palkkana ja samankokoinen asunto ja sama vuokra. Sain selville, että eläkeläinen sai n 100- 150e enemmän asumistukea kuin täysin samantuloinen työssäkäyvä. Onko sama nykyään En tiedä.
Ei varmasti ole koska työssäkäyvällä on 300e etuoikeutettu tulo ennen kuin laskuri menee päälle. Eläkeläisen tuloista huomioidaan 100%
Kuka vaan voinee laskea kelan laskurilla mitä asumistuki olisi jos... pitääpä laskea ja laittaa bruttotuloksi sama eli 1600e ja vuokra 600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut sitä jo vuosikausia että meillä on maailman kummallisin oikeisto kun se ajaa kolhoositaloutta ja sosiaalituki riippuvuutta. Kaikki 9e orjiksi ja tuelle. Palkkaa ei halua yksikään kokkari maksaa tehdystä työstä. Lisäksi valtion pitäisi olla koko ajan pelastamassa epäonnistuvaa kapitalistia. Mitä muuta se taas on kuin sosialismia?
👍
Opintotuki ei ole ainoa tuki jota opiskelijat saavat. Syytä kyllä olisi muuttaa lainaksi kokonaan ne tuet, nyt opiskelevat useita ammatteja/koulutuksia koska paremmat tuet kuin työssäkäydessä palkka eikä mitään vaatimuksia ole.