Asumistukeen tulee leikkauksia viimein
Asumistuki vaatii Orpon mukaan kokonaisuudistuksen, jossa asumistukea pitää voida leikata.
On hyvä, että tuen saajan pitäisi hiukan miettiä, kuinka kallista vuokraa hän maksaa, Orpo perustelee.
Eduskuntavaaleihin on aikaa vain kolme kuukautta. Oppositiopuolue kokoomus johtaa mielipidemittauksia 45 prosenttiyksikön marginaalilla eli varma voittaja.
Kommentit (340)
Köyhiltä ei voi leikata enempää. Jos pienituloisimpien eli asumistukea saavien ihmisten tukea leikataan, toinen tuki kasvaa. Tulee myös kalliimmaksi kaikille jos/kun yhä useampi joutuu toimeentulotuen piiriin. Itse olen köyhänä työkyvyttömänäkin tottunut maksamaan reseptilääkkeeni itse isolta osin.
Olin ensimmäisen kerran ikinä taannoin kaksi kuukautta toimeentulotuella hetken ajan Kelan käsittelyaikojen vuoksi, päätös venyi vaikka paperini olivat siellä ajoissa.
Sain tuona aikana yli 200 eurolla lääkkeitä joista minun ei tarvinnut maksaa mitään sillä toimeentulotuella oleva saa kaiken reseptillä ostettavan ilmaiseksi. Olin todella hämmentynyt, minulla on pakollisia lääkkeitä varten säästössä jatkuvasti rahaa mutta toimeentulotukipäätös näkyy apteekin tiedoissa automaattisesti ja he eivät voi laskuttaa jos päätös on asiakkaalla voimassa.
Miettikää mitä vaaditte ja toivotte.
Suututtaa, että moni pummi asuu minua koreammin paraatipaikoilla, vaikka päivääkään en ole asumistukia tai työttömyysrahoja nostanut.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ilmeisesti vaan sanelee muille nämä "uudistukset".
😁
Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki vuokrat ja asumiset ovat kalliita nyt. Ainoastaan jos sattuu asumaan pikkukunnassa vähän huonommassa asunnossa tai omistusasunto jonka rahoitusvastike on maksettu, silti yllätyksiä voi aina tulla. Ei kai ihmiset voi missään asuntoloissa asua.
Miksei voisi? Opiskelijatkin asuvat.
Opiskelu on vain joitain vuosia kestävä elämänvaihe ja asuntoloissa asuvilla ei ole yleensä lapsia.
Niin miksiköhän opiskelijat asuvat asuntolassa vain joitain vuosia? Mitähän sitten tapahtuu? Ai niin! He menevät töihin. Jos ei työ maistu, niin sitten saisi jäädäkin asuntolaan.
No rikkaat sijottajat, jotka muuten varmaan äänestää kokkareita, alentaa sitten roimasti niitä vuokrien määriä! Se on kiva kun jatkossa Hesasta saa yksiön 200e/kk vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän soluja halua enää edes opiskelijat. Niitähän puretaan pois jopa pääkaupunkiseudulla.
Huonokuntoisia kerrostaloja Vantaan perukoilla. Esimerkiksi Otaniemen opiskelijasoluihin on tälläkin hetkellä jonoa.
Vierailija kirjoitti:
Suututtaa, että moni pummi asuu minua koreammin paraatipaikoilla, vaikka päivääkään en ole asumistukia tai työttömyysrahoja nostanut.
No daa, mikset kouluttautunut paremmille palkoille? Ihan oma vikasi, älä muille huuda.
Kokoomuksen ainoa tarkoitus on ajaa ihmiset kaduille asumaan. Pikkupoikaräkänokka orpo haluaa kerran elämässään on suuri johtaja. Aivan kuten medvedev venäjällä, uhoaa miten tuhoaa maailman. Näillä pikkuressukoilla sama syndrooma, kosto katkeruus tuhoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa, mikset kouluttautunut paremmille palkoille? Ihan oma vikasi, älä muille huuda.
Teiltä pitäisi poistaa asumistuki kokonaan ja asuttaa kunnan ylläpitämään asuntolaan. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki vuokrat ja asumiset ovat kalliita nyt. Ainoastaan jos sattuu asumaan pikkukunnassa vähän huonommassa asunnossa tai omistusasunto jonka rahoitusvastike on maksettu, silti yllätyksiä voi aina tulla. Ei kai ihmiset voi missään asuntoloissa asua.
Opiskelu on vain joitain vuosia kestävä elämänvaihe ja asuntoloissa asuvilla ei ole yleensä lapsia.
Niin miksiköhän opiskelijat asuvat asuntolassa vain joitain vuosia? Mitähän sitten tapahtuu? Ai niin! He menevät töihin. Jos ei työ maistu, niin sitten saisi jäädäkin asuntolaan.
Kun eivät asu vaan tuilla isommissa asunnoissa kuin yksinäiset työttömät nykysin. Opiskeljoilla on suuremmat tuet. Siitä on jo aikaa kun opiskelijat asui asuntoloissa, nyt niitä on tyhjillään. Voisi laittaa vaikka ukrainalaisia niihin, olisi parempi vaihtoehto kuin kaikenmoiset pakolaiskeskukset kumminkin. Yksinäiset koppeihin mutta perheellisille useampi koppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän asu.
On sitäpaitsi ihan eri asia asua tuntemattomien kanssa kuppaisessa solussa opiskelujen ajan nuorena kun iso osa elämää on muutenkin kodin ulkopuolella, kuin keski-ikäisenä työttömänä ja masentuneena, kun ikinä ei voi tietää minkä hullun nistin kanssa joutuu asumaan ja toisin kuin opiskelija-asunnoissa, ei asiasta voi edes tehdä mitään valitusta kellekäänm
Keski-ikäinenkin voi elää elämäänsä kodin ulkopuolella siinä missä opiskelijakin. Ihan oma valinta. Ehkä työkin voisi maistua, jos sillä saisi omaa elintasoa nostettua selvästi.
Ei todellakaan voi. Ja työttömyys ei 99 % ole oma valinta.
Itse muuttaisin tuossa tilanteessa jonkun rikkaan autotalliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teiltä pitäisi poistaa asumistuki kokonaan ja asuttaa kunnan ylläpitämään asuntolaan. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
Siihen on syynsä miksi hakeutuvat linnoihin niistä juoppoasuntoloista mitä nykysinkin on olemassa.
Ja se syy on siinä että toiset, sanotaan vaikka oikeistolaisiksi, käytännössä kaikin tavoin estää ne työt toisilta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä koskee myös korkeampaa eläkeläisen asumistukea. Eläkeläisillä ei ole mitään syytä asua keskustoissa, paitsi täysin itse maksaen.
Häh? Miksi kukaan asuu keskustoissa, ei sinne kukaan halua vapaaehtoisesti! Kauhea liikenteen melu koko ajan ja sitten ne nakkikiskatappelut! Aina joku saa puukosta jokaikinen viikonloppu. Järkyttävää meininkiä, ei siellä uskalla ulos mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun eivät asu vaan tuilla isommissa asunnoissa kuin yksinäiset työttömät nykysin. Opiskeljoilla on suuremmat tuet. Siitä on jo aikaa kun opiskelijat asui asuntoloissa, nyt niitä on tyhjillään. Voisi laittaa vaikka ukrainalaisia niihin, olisi parempi vaihtoehto kuin kaikenmoiset pakolaiskeskukset kumminkin. Yksinäiset koppeihin mutta perheellisille useampi koppi.
Opintotuki on umpisurkea verrattuna toimeentulotukeen. Voit katsoa kelan sivuilta, jos et usko. Asumistukea myönnetään molemmille samalla tavalla.
Ehkä sitä sitten siirtyy kokonaan tuille jos alkaa elintaso tästä vielä laskea. Ei mitään järkeä tehdä viittä päivää töitä jos lasten kanssa pitää jossain kaksiossa jatkossa asua.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitten tuen saaja saa varmaankin enemmän toimeentulotukea, koska sellaisethan ne sitä asumistukeakin kaiketi tarvii joten mikähän järki.
Tarkoitus ilmeisesti kurittaa meitä työssä käyviä tuen saajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä? Tiedätkö, kenelle mahdat puhua?
😁😆😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hjuva sjuomipjoika. Mjeillakin vjenajalla sjama malli kautossa. Komjunismi on pjaras järjestelmä. Sjiksi kjokoomus pjaras puolue.
Miten niin korkeampaa? Ei eläkeläisen asumistuki ole sen korkeampi kuin yleinenkään.
Minulla on omavastuu- ja lisäomavastuuosuus sekä laskennallinen määrä jonka maksan itse.
Saan tukea vain pienen osan, suurimman osan vuokrasta maksan siis itse.
Ja eläke ei ole iso.