Te naiset jotka ette halua omia lapsia niin mikä siihen on syynä?
Mitä vanhempasi ajattelee kun et jatka sukua?
Jos olisit halunut perustaa perheen etkä saanut lapsia niin mikä siihen johti?
Kommentit (5304)
Vierailija kirjoitti:
Pupulandian Jennikään ei halua, wuhuu! Joukkomme kasvaa! <3
On tosi hyvä, että puhuu aiheesta julkisesti myös Afterwork-podcastissaan, mutta on pakko myös todeta että tällä kertaa jaksoa oli todella väsyttävää kuunnella. Lähes koko tunti Jennin intensiivistä monologia ja paasaamista. Meri ja Petra saivat suunvuoroa tuskin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuon ikäisellä lapsettomalle naisella lle kyllä juuri muita realistisia vaihtoehtoja mitä haluta. Jennihän täyttää kohta just 40. Se nyt on yksi lapsettomaksi jäänyt nainen joka kertoo että hänelle asia on ok mutta somemainostajien kohdalla ei nyt voi aivan sokeasti ajatella etteivätkö myös laskelmoisi aika tarkkaan avautumisiaan
Tietenkin on vaihtoehtoja ja hän valitsi lapsettomuuden. Hyvä Jenni!
Hyviä realistisia vaihtoehtoja on hänellä kyllä vain yksi. Itse siis lapsia saaneena ja halunneena jos olisin nelikymppinen hipsteribloggaaja ja pitäisin työstäni niin en kyllä tekisi lasta kiireellä tuhoten olemassa olevan suosioni ja pakottaen itseni pitämään jotain ylikilpailtua ja väsynyttä hörhömammablogia seuraaviksi 10-15 vuodeksi samalla kun äitiyttäni arvosteltaisiin julkisesti joka päivä... siis ainoa hyvä vaihtoehto hänelle oikeastikin on pysyä lapsettomana, muita hyviä vaihtoehtoja ei edes ole
Joku taitaa katua lisääntymistään.... :D
En todellakaan :D mut kunhan ajattelen et ei lapsia voi kuka vain mihin tahansa tilanteeseen tehdä enkä itsekään olisi tehnyt. Aikuiset ei enää ajattele noin mustavalkoisesti.
Jennin tilanne olisi erittäin hyvä, mutta kun ei vain halua lisääntyä ja sekös sinua sitten harmittaa? :D
Ei harmita mutta ilmeisesti jotkut lapsettomat tulkitsevat aika helposti kommentit kritiikkinä. Miksi mua harmittaisi Jennin lapsettomuus? (No tottakai kun kadun omia lapsiani? Katuuko äitisi sua vai miksi näet katumista kaikkialla?)
Ja mä en sanonut etteikö hänellä olisi hyvä tilanne kuten koitat vääristää. Eikö sun maailmankuvaan sovi, että lisääntymispakotusilmiö ei ole niin älytön, että jokaista av-mammaa ärsyttäisi jos vaikka Jenni ei t tee lasta/lapsia? Miksi sen pitäisi harmittaa? (Kun itsekin vielä luen mieluummin blogeja missä ei vieraita pikkulapsia näy tai mietitä koko ajan)
Mustakin se paras vaihtoehto mut ei olis saanut olla vaan lapsia saaneena mun pitöisi toivoa oman lapsen tuomaa onnea ihan kaikille? Mitä sä saisit siitä, että mua harmittaisi Jennin lapsettomuus? Tulisko siitä jotenkin voimaantunut olo sulle vai?
Itse lisäsit sen vähättelyn elämän hyvyydestä kommenttiini. Ainoa pointti ekassa kommentissa oli, että ei ole hirveän moni varmaan odottanut hänen tulevan äidiksi ja äkkiä. Että pidän täysin normaalina että joku 40 lähestyvä nainen ei lapsia halua eikä ole haluttava. Ja aika vaikea tilanne se olisi jos lapsenkaipuuseen niin myöhään heräisi. Et mielestäni on tylsää tällainen joukottelu tämänkin perusteella, mut miten vaan
Kyllä se harmistus sieltä paistaa. Kirjoitat, että Jenni yksi lapsettomaksi JÄÄNYT, kun tässä kuitenkin kyse valinnasta. Ja ei hän tänään ole asiaa alkanut miettimään, vaan jo kauan sitten. Oli pohtinut pitkään ja perusteellisesti, mikä olisi kyllä aivan kaikille ja varsinkin lisääntyville suotavaa. Ja on aivan normihomma lisääntyä nelikymppisenä, ei ole mitenkään tavatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi haluta?
Vaikka itse olenkin lapseton vapaaehtoisesti, niin oletusarvoisesti ihmisillä on yleensä biologinen tarve jatkaa sukua ja lisääntyä. Lasten haluaminen on tämän tarpeen ilmentymä.
Itse näen luonnollisena populaation säätelynä sitä, että on kehittynyt myös meitä, joilla tuo vietti on heikko tai sitä ei ole lainkaan.
Sain vasta äskettäin tietää, että suurin osa lapsettomuushoidoista toteutetaan lahjoitussoluilla. Kuinka tämä korreloi suvunjatkamisen kanssa? Eihän omaa perimää siirretä eteenpäin? Tästä päättelin, että joko vaistoa voi huijata helposti, tai sitten lasten hankkimisessa on kuitenkin kyse merkityksen hankkimisesta itselle, omaan elämään. Eikä ensisijaisesti geneettinen vietti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuon ikäisellä lapsettomalle naisella lle kyllä juuri muita realistisia vaihtoehtoja mitä haluta. Jennihän täyttää kohta just 40. Se nyt on yksi lapsettomaksi jäänyt nainen joka kertoo että hänelle asia on ok mutta somemainostajien kohdalla ei nyt voi aivan sokeasti ajatella etteivätkö myös laskelmoisi aika tarkkaan avautumisiaan
Hyviä realistisia vaihtoehtoja on hänellä kyllä vain yksi. Itse siis lapsia saaneena ja halunneena jos olisin nelikymppinen hipsteribloggaaja ja pitäisin työstäni niin en kyllä tekisi lasta kiireellä tuhoten olemassa olevan suosioni ja pakottaen itseni pitämään jotain ylikilpailtua ja väsynyttä hörhömammablogia seuraaviksi 10-15 vuodeksi samalla kun äitiyttäni arvosteltaisiin julkisesti joka päivä... siis ainoa hyvä vaihtoehto hänelle oikeastikin on pysyä lapsettomana, muita hyviä vaihtoehtoja ei edes ole
En todellakaan :D mut kunhan ajattelen et ei lapsia voi kuka vain mihin tahansa tilanteeseen tehdä enkä itsekään olisi tehnyt. Aikuiset ei enää ajattele noin mustavalkoisesti.
Jennin tilanne olisi erittäin hyvä, mutta kun ei vain halua lisääntyä ja sekös sinua sitten harmittaa? :D
Ei harmita mutta ilmeisesti jotkut lapsettomat tulkitsevat aika helposti kommentit kritiikkinä. Miksi mua harmittaisi Jennin lapsettomuus? (No tottakai kun kadun omia lapsiani? Katuuko äitisi sua vai miksi näet katumista kaikkialla?)
Ja mä en sanonut etteikö hänellä olisi hyvä tilanne kuten koitat vääristää. Eikö sun maailmankuvaan sovi, että lisääntymispakotusilmiö ei ole niin älytön, että jokaista av-mammaa ärsyttäisi jos vaikka Jenni ei t tee lasta/lapsia? Miksi sen pitäisi harmittaa? (Kun itsekin vielä luen mieluummin blogeja missä ei vieraita pikkulapsia näy tai mietitä koko ajan)
Mustakin se paras vaihtoehto mut ei olis saanut olla vaan lapsia saaneena mun pitöisi toivoa oman lapsen tuomaa onnea ihan kaikille? Mitä sä saisit siitä, että mua harmittaisi Jennin lapsettomuus? Tulisko siitä jotenkin voimaantunut olo sulle vai?
Itse lisäsit sen vähättelyn elämän hyvyydestä kommenttiini. Ainoa pointti ekassa kommentissa oli, että ei ole hirveän moni varmaan odottanut hänen tulevan äidiksi ja äkkiä. Että pidän täysin normaalina että joku 40 lähestyvä nainen ei lapsia halua eikä ole haluttava. Ja aika vaikea tilanne se olisi jos lapsenkaipuuseen niin myöhään heräisi. Et mielestäni on tylsää tällainen joukottelu tämänkin perusteella, mut miten vaan
Kyllä se harmistus sieltä paistaa. Kirjoitat, että Jenni yksi lapsettomaksi JÄÄNYT, kun tässä kuitenkin kyse valinnasta. Ja ei hän tänään ole asiaa alkanut miettimään, vaan jo kauan sitten. Oli pohtinut pitkään ja perusteellisesti, mikä olisi kyllä aivan kaikille ja varsinkin lisääntyville suotavaa. Ja on aivan normihomma lisääntyä nelikymppisenä, ei ole mitenkään tavatonta.
Tossa just alleviivaat sitä kuinka et osaa tai halua kyseenalaistaa omaa tulkintaasi. Tietysti olet oikeassa... Mä en kyllä ilmaissut mitään harmitusta sanomalla että on lapsettomaksi jäänyt. Mulle neutraali asia että on jäänyt/jää lapsettomaksi. Anteeksi jos ei ollut korrekti ilmais. Jos saat siitä sitten jotain niin ajattele että Jennin lapsettomuus ottaa täällä koville, mä vaan ihmettelen että mitä. Ainakin saat olla oikeassa olematta oikeassa? Onnea
En pidä enkä ole koskaan pitänyt lapsista joten siksi en myöskään sellaisia ole hankkinut.
Pidän lapsista, mutta en halua niitä itselleni. Ei helvetti. Että ränsistyisin, olisin imetys - ja tiskikone. Ehe-hei.
Tässä on tulos; miehet ovat ottaneet aivan liian vähän vastuuta lapsistaan, siis isämme, isiemme isät. Ei kukaan täysjärkinen nainen siihen nykyisin halua. Ehkäpä tulevat sukupolvet lisääntyvät enemmän, jos tuo miehen malli hieman muuttuisi.
Mutta että lapsia. Hahhah, ei kiitos! Rakastan omaa elämääni ihan liikaa. Minulla on kunnianhimoa, tavoitteita, aion matkustaa, nauttia elämästä, tehdä uraa. Ja tätä kaikkea teenkin. Siihen sitten kotonanysväämis - ja vaipparuljanssi? Ei helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän lapsista, mutta en halua niitä itselleni. Ei helvetti. Että ränsistyisin, olisin imetys - ja tiskikone. Ehe-hei.
Tässä on tulos; miehet ovat ottaneet aivan liian vähän vastuuta lapsistaan, siis isämme, isiemme isät. Ei kukaan täysjärkinen nainen siihen nykyisin halua. Ehkäpä tulevat sukupolvet lisääntyvät enemmän, jos tuo miehen malli hieman muuttuisi.
Mutta että lapsia. Hahhah, ei kiitos! Rakastan omaa elämääni ihan liikaa. Minulla on kunnianhimoa, tavoitteita, aion matkustaa, nauttia elämästä, tehdä uraa. Ja tätä kaikkea teenkin. Siihen sitten kotonanysväämis - ja vaipparuljanssi? Ei helvetissä.
Toki moni vähemmän masentunut nainen saa enemmän aikaan ja heillä tosiaan on sitten ura, elämä ja perhe av:lla julistamisen sijaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi haluta?
Vaikka itse olenkin lapseton vapaaehtoisesti, niin oletusarvoisesti ihmisillä on yleensä biologinen tarve jatkaa sukua ja lisääntyä. Lasten haluaminen on tämän tarpeen ilmentymä.
Itse näen luonnollisena populaation säätelynä sitä, että on kehittynyt myös meitä, joilla tuo vietti on heikko tai sitä ei ole lainkaan.
Sain vasta äskettäin tietää, että suurin osa lapsettomuushoidoista toteutetaan lahjoitussoluilla. Kuinka tämä korreloi suvunjatkamisen kanssa? Eihän omaa perimää siirretä eteenpäin? Tästä päättelin, että joko vaistoa voi huijata helposti, tai sitten lasten hankkimisessa on kuitenkin kyse merkityksen hankkimisesta itselle, omaan elämään. Eikä ensisijaisesti geneettinen vietti.
Voi silti olla geneettinen vietti, että haluaa jälkeläisiä. Sitten voi siirtää henkistä puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa just alleviivaat sitä kuinka et osaa tai halua kyseenalaistaa omaa tulkintaasi. Tietysti olet oikeassa... Mä en kyllä ilmaissut mitään harmitusta sanomalla että on lapsettomaksi jäänyt. Mulle neutraali asia että on jäänyt/jää lapsettomaksi. Anteeksi jos ei ollut korrekti ilmais. Jos saat siitä sitten jotain niin ajattele että Jennin lapsettomuus ottaa täällä koville, mä vaan ihmettelen että mitä. Ainakin saat olla oikeassa olematta oikeassa? Onnea
Kyllä sua harmittaa. Kirjoitit tuossa ekassa viestissä, että Jennin ikäisellä ei vaihtoehtoja ja ei voi kertoa, miltä oikeasti tuntuu, koska somemarkkinointi hänen työnsä ja sit menee maine. Tuo on kuule sitä peruspaskaa mitä velat saa koko ajan kuulla, että valinta ei ollut oikea valinta, vaan pakon edessä jääty lapsettomiksi ja ajatus, että velat teeskentelee ettei aidosti voi olla onnellinen valinnastaan. Kyllä me velat kuule tunnistetaan tuollainen passiivis-agressiivisuus.
Ei ole mitään tunnetta haluta lapsia. Ei kai siihen sen kummempaa syytä tarvitse.
Mulla on sellaisia perinnöllisiä geenejä (sairauksiin liittyviä, eivät siis mitään äärimmäisen vakavia, mutta silti), jotka saattavat periytyä lapselle. Mahdollisuus on lääkärin mukaan häviävän pieni, mutta mieheni kanssa olemme päättäneet, ettemme ota sitä pienintäkään riskiä että lapsi perii jonkun geenin, emmekä halua lapsemme kokevan mitään tuskaa joka olisi ollut vältettävissä. Tämä seikka mielestäni tekee minusta vapaaehtoisesti lapsettoman, koska olen tehnyt tietoisen päätöksen, etten lapsia hanki.
En ole ikinä halunnut parisuhdetta enkä lapsia. Syynä on hyvin vahvasti se, että lapsuudenkotini ilmapiiri oli eri tavoin painostava, äitini onneton liitossaan, isä vetäytyvä ja aikuiset sisarukseni kovaäänisiä riidanhaastajia omista ehdottomista näkemyksistään asiassa kuin asiassa.
Vietin hyvin suuren ajan lapsuudestani omassa huoneessani omissa mielikuvitusmaailmoissani ja haaveilin ajasta, jolloin aikuisena asuisin täysin yksin omassa rauhassani ilman jatkuvaa meteliä ja riitelyä.
No, se yksin asumisen haave toteutuikin, mutta kuuluihan siihen haaveeseen myös taloudellisesti parempi tilanne kuin mikä minulla on. Valitettavasti yksin asuvan naisen talous vain on haavoittuvainen. En kuitenkaan silti ikinä voisi kuvitellakaan mitään perhekuviota, pelkkä ajatuskin tuntuu erittäin kuormittavalta.
Aloittajalle
Pidä huoli omista asioistasi!
Tulen rikkinäisestä perheestä. Olin huostaanotettuna vanhempien päihdeongelmien takia. Oli hyväksikäyttöä, väkivaltaa ja koulukiusaamista. Minulla oli nuorena masennusta ja heikko itsetunto. Koulutus jäi lukion jälkeen amistasolle. Omassa elämässä kaikki hyvin, mutta olen pienituloinen. Rakastan lapsia.. Mutta päätin että kierre katkeaa minuun. En halua että lapselle joutuu selittämään suvun historiaa, tai että hän kasvaa kituuttaen kun ei ole mihinkään kuitenkaan varaa. Eli siinäpä ne päällimmäiset syyt. Täältä geenialtaan matalasta päästä on vaikea ponnistaa. Lisäksi toki ilmastotilanne mietityttää ja se kuinka lasta sitten kaikelta pystyisi suojelemaan.
Ei ole mitään erityistä syytä, mutta en vain ole koskaan erityisemmin haaveillut lapsista. Jos tulisin raskaaksi, pitäisin kuitenkin lapsen ja olisin varmasti ihan tyytyväinen. Eli en ole myöskään niitä ihmisiä, jotka ei missään nimessä halua lapsia. Mielikin saattaa vuosien varrella muuttua toki.
Meidän perheessä saa olla ja elää vapaasti omaa elämää, eivätkä vanhempani ole koskaan esittäneet mitään mielipiteitä siihen, saanko lapsia vai en.
N32
Joka toinen avioliitto Suomessa päättyy eroon, yksinhuoltajan elämä ei kiinnosta.
Suomalaiset miehet ovat nykyään ressukoita jotka ovat kuin pieniä lapsia. Ei tuollaisten vätysten kanssa tehdä yhtään mitään.
mulla on kuitenkin muutama siski jotka jatkavat meidän perheen sukua. Mun kannata mennä naimisiin vieläkään kun en olisi henkisesti isä-kamaa ja pelkään naisia koska en osaa jutella niille mukavia enkä ole edes kätellyt tai halannut niitä 24 vuoteen, koskaan seurustellut ja olen niin syntinen etten ansaitse mitään kivaa ihmissuhdetta, kuten avioliittoa
Pimppi menee synnytyksessä pilalle enkä kaipaa arpiakaan ihooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi haluta?
Lapsi on aina lahja, en ole kuitenkaan kuullut että pelkästään lahjoitus-soluilla tehtäisiin lapsia. Harvoin molemmat vanhemmat ovat steriilejä. Mitä sitten jos on tehtykin niin?
Tutkimusten mukaan on paljon lapsia joiden toinen vanhempi on joku muu, vanhemmat eivät itsekkään välttämättä tiedä.ja nämä siis ihan ilman mitään lapsettomuushoitoja.
Usein ? tiedetään kuka on äiti, mutta äiti ei tiedä kuka on isä.