Monimiljonäärin RoRo-malli työttömille
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009280064.html
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien ilmaistöihin pakottajat: Kuinka kauan luulette saavanne pitää oman työpaikkanne, jos työnantajalla on mahdollisuus vaihtaa sinut ilmaiseen työntekijään? En usko siinä kauan nokka tuhisevan.
Eipä ole mahdollisuutta, se etu on koulutuksella. Muutenkaan mun töitä ei voi tehdä kukaan random työllistettävä ja mulla on oma firma sivubisneksenä. Mutta ei tässä ole kyse siitä etteikö kaikki meistä voisi joskus olla työttömänä vaan siitä mitä tekee sillä aikaa. Väitätkö ettei pidempään työttömänä olleet ole passivoituneet?
Aika moni kouluttautunut on työtön. Korvaamattomia ihmisiä on aika vähän.
Mulle tulee mieleen aika monta ammattia, joita ei noin vain korvata. Psykologit, erikoispsykologit, lääkärot, erikoissairaanhoitajat, tietyt insinöörit ( paperikoneteknologia) jne.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien ilmaistöihin pakottajat: Kuinka kauan luulette saavanne pitää oman työpaikkanne, jos työnantajalla on mahdollisuus vaihtaa sinut ilmaiseen työntekijään? En usko siinä kauan nokka tuhisevan.
Eipä ole mahdollisuutta, se etu on koulutuksella. Muutenkaan mun töitä ei voi tehdä kukaan random työllistettävä ja mulla on oma firma sivubisneksenä. Mutta ei tässä ole kyse siitä etteikö kaikki meistä voisi joskus olla työttömänä vaan siitä mitä tekee sillä aikaa. Väitätkö ettei pidempään työttömänä olleet ole passivoituneet?
Paskanpuhumisen pystyisi kyllä kuka tahansa työtön hoitamaan RoRo työnä eli sun ammatti korvattaisiin heti RoRolla.
Voi voi, ajattele mitä ajattelet, ei pystyisi. Päivääkään en ole ollut työttömänä, 43 nyt mittarissa, eläkkeelle ajattelin jäädä muutaman vuoden päästä.
On olemassa myös turhiakin töitä joista on enemmän kuluja mitä työttömyydestä. Sinunkin ammattisi on sellainen.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mieleen aika monta ammattia, joita ei noin vain korvata. Psykologit, erikoispsykologit, lääkärot, erikoissairaanhoitajat, tietyt insinöörit ( paperikoneteknologia) jne.
-eri
Sieltäpä löytyy sekä mun että mun miehen ammatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanpuhumisen pystyisi kyllä kuka tahansa työtön hoitamaan RoRo työnä eli sun ammatti korvattaisiin heti RoRolla.
Voi voi, ajattele mitä ajattelet, ei pystyisi. Päivääkään en ole ollut työttömänä, 43 nyt mittarissa, eläkkeelle ajattelin jäädä muutaman vuoden päästä.
On olemassa myös turhiakin töitä joista on enemmän kuluja mitä työttömyydestä. Sinunkin ammattisi on sellainen.
Ei ole.
Ja edelleenkään kyse ei ole siitä että minä en koskaan voi olla työtön ammattini vuoksi vaan siitä että työttömät tällä hetkellä ovat liian suuri painolasti yhteiskunnalle.
Aika ylimielistä muutenkin ruveta "osallistuttamaan" muita ihmisiä niin kuin se olisi juurisyy. Kyllä ne ongelmat ovat vähän vaikeampia, esimerkiksi, että kunnon töitä ei ole.[/quote]
Tämä on niin totta. Hain juuri kahta kaupungin hallinnoimaa avointa työpaikkaa. Hakijoita oli 90 kpl ja 120 kpl, mutta avoimia toimia oli vain 1kpl per työpaikka. Ei siinä osallistuttaminen auta, kun yhteensä 208 ihmistä jäivät rannalle ruikuttamaan,
RoRo-malli vaikuttaa hyvältä. Jos tuo on vapaaehtoista ja / tai siitä maksetaan hiluja niin varmasti 99% työttömistä kieltäytyy koska matkakulut ainakin pitäisi korvata ilman paperisotaa..
Minusta pitäisi olla jokin malli että jos työttömyys jatkuu yli 12kk niin työtöntä ei laiteta orjatöihin vaan hänen aiheuttamat kulut yhteiskunnalle minimoidaan. Tämä onnistuu esim. sillä että asuintukia ei enää makseta, mutta tarjotaan yösija asuntolasta jossa jaetut keittiöt yms. ja päihteettömyys ehdoton. Vai miksi me työssäkäyvät nyt kustanamme niin monen ikityöttyömän ryyppäämisen ?
Vierailija kirjoitti:
Aika ylimielistä muutenkin ruveta "osallistuttamaan" muita ihmisiä niin kuin se olisi juurisyy. Kyllä ne ongelmat ovat vähän vaikeampia, esimerkiksi, että kunnon töitä ei ole.
Tämä on niin totta. Hain juuri kahta kaupungin hallinnoimaa avointa työpaikkaa. Hakijoita oli 90 kpl ja 120 kpl, mutta avoimia toimia oli vain 1kpl per työpaikka. Ei siinä osallistuttaminen auta, kun yhteensä 208 ihmistä jäivät rannalle ruikuttamaan,
Auttaa, jos 100 niistä aktivoidaan yhteiskuntaan.
Tuossa osallistumisessa on ideaa. Mutta ymmärrän, ettei kaikille ole hirveää menettää työyhteisö ja arkirutiinit.
Niin kauan, kun työttömillä on varaa laskeskella, ettei ole järkevää ottaa työtä vastaan, on ongelma liian suurissa tuissa ja liian suurissa työnteon kuluissa. Olisi hyvä, että työtön voisi itse omalla toiminnallaan parantaa toimeentuloaan, vaikkapa osallistumalla tuollaiseen avustavaan työntekoon. Nythän työttömyystuella olevat eivät missään tapauksessa saa tehdä mitään vapaaehtoistyötä, opiskella tai harrastaakaan liian tiiviisti. Passivoidaan ihmisiä, syrjäytetään tahallaan.
Eli työttömyysturvan päälle olisi pystyttävä työskentelemään matalan kynnyksen töissä, johon ei tarvitse sitoutua eikä sitä varten tarvitse panostaa suuresti. Työn voi lopettaa heti, kun paremmin palkattu työ löytyy. Nythän työttömän palkka on sen ~550 € kuukaudessa? Se ihan oikeasti on palkka, vastikkeena täysin turhien sääntöjen noudattamisesta ja järjettömien neljän työhakemuksen lähettämisestä. Palkkansa eteen voisi tehdä varmasti jotain mielekkäämpääkin.
kokomuas kirjoitti:
RoRo-malli vaikuttaa hyvältä. Jos tuo on vapaaehtoista ja / tai siitä maksetaan hiluja niin varmasti 99% työttömistä kieltäytyy koska matkakulut ainakin pitäisi korvata ilman paperisotaa..
Minusta pitäisi olla jokin malli että jos työttömyys jatkuu yli 12kk niin työtöntä ei laiteta orjatöihin vaan hänen aiheuttamat kulut yhteiskunnalle minimoidaan. Tämä onnistuu esim. sillä että asuintukia ei enää makseta, mutta tarjotaan yösija asuntolasta jossa jaetut keittiöt yms. ja päihteettömyys ehdoton. Vai miksi me työssäkäyvät nyt kustanamme niin monen ikityöttyömän ryyppäämisen ?
Ja sitten nöyryytysfantasioista todellisuuteen: mitä tehtäisiin työttömän omaisuudelle ja perheelle tällaisessa asuntolajärjestelyssä? Vastaapa tähän ensin, niin kysytään sitten lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa osallistumisessa on ideaa. Mutta ymmärrän, ettei kaikille ole hirveää menettää työyhteisö ja arkirutiinit.
Niin kauan, kun työttömillä on varaa laskeskella, ettei ole järkevää ottaa työtä vastaan, on ongelma liian suurissa tuissa ja liian suurissa työnteon kuluissa. Olisi hyvä, että työtön voisi itse omalla toiminnallaan parantaa toimeentuloaan, vaikkapa osallistumalla tuollaiseen avustavaan työntekoon. Nythän työttömyystuella olevat eivät missään tapauksessa saa tehdä mitään vapaaehtoistyötä, opiskella tai harrastaakaan liian tiiviisti. Passivoidaan ihmisiä, syrjäytetään tahallaan.
Eli työttömyysturvan päälle olisi pystyttävä työskentelemään matalan kynnyksen töissä, johon ei tarvitse sitoutua eikä sitä varten tarvitse panostaa suuresti. Työn voi lopettaa heti, kun paremmin palkattu työ löytyy. Nythän työttömän palkka on sen ~550 € kuukaudessa? Se ihan oikeasti on palkka, vastikkeena täysin turhien sääntöjen noudattamisesta ja järjettömien neljän työhakemuksen lähettämisestä. Palkkansa eteen voisi tehdä varmasti jotain mielekkäämpääkin.
En todellakaan saa noin paljon.
T: Työtön peruspäivärahalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roro -mallissa on mietitty hyvin peheästi keinoja ehkäistä syrjäytymistä, yksinäisyyttä, näköalattomuutta. Mallin pääidea on antaa jokaiselle ihmiskontakteja ja mahdollisuus jakaa omaa osaamista tai tietoa ja saada siitä onnistumisen ja tarpeellisuuden tunteita. Lisätä osaamusen vaihtotaloutta. Minä opetan sinun lapsesi leipomaan ja sinä opetat niitä luistelemaan. Ja tässä väännetään ketjua täyteen orjatyöfantasioita. Mitä ihmeen susia nämä työttömät ovat? Sivistyneistä ihmisistä kyllä hyvin kaukana.
Aika monella työttömällä on perhe, jonka hyväksi aika käytetään. Pitäisikö sen sijaan mennä auttelemaan tuntemattomia? Itse ainakin hyödynsin pätkätöiden väliin jääneet työttömyysajat olemalla kotona, kun lapset tulevat koulusta ja viettämällä aikaa heidän kanssaan. Pääsin vanhempainiltoihin, ehdin kerrankin leipoa leirikoulukassan kartuttamiseksi järjestettäviin myyjäisiin jne..
Newsflash, aika monella työssäkäyvälläkin on perhe, silti me kannamme vastuuta koko yhteiskunnasta. Elätämme sinunkaltaisesi ja sielä pyrimme kykyjemme mukaan auttamaan ihan tuikituntemattomiakin jos ei muuten niin kutomalla villasukkia asunnottomille tai leipomalla lastenjoukkueen myyjäisiin.
Ai ihan kutomalla sukkia asunnottomille, ilman että velvoitatte kyseistä asunnotonta tekemään palveluja ilmaiseksi?
Miksi asunnottomat ovat sinun maailmassasi paremmassa asemassa kuin työttömät?
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa on vain naisten työpaikoilla. Voisi naisille säätää tämän, kun miehillä on kuitenkin jo armeija, mikä sukupuolittuneena velvollisuutena on rikos ihmisyyttä vastaan
Mutta olisi kuitenkin OK palkata työttömiä peruspäivärahalla töihin vaikka hoitoalalle ja polkea sillä hoitoalan palkat? Työstähän ei kuulu maksaa palkkaa, jos se on naisten töitä, vai kuuluuko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä toinen lääkäri, toinen sairaanhoitaja jne. Pärstä ei miellytä, savustetaan työstä ulos ja otetaan toinen tilalle. Tätä tapahtuu, eikä kukaan tule hätiin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
kokomuas kirjoitti:
Ja sitten nöyryytysfantasioista todellisuuteen: mitä tehtäisiin työttömän omaisuudelle ja perheelle tällaisessa asuntolajärjestelyssä? Vastaapa tähän ensin, niin kysytään sitten lisää.
Entäpä työttömän äidin lapsille? Sinne vaan tuntemattomien mt-tapausten sekaan asuntolaan oppimaan varastamista ja salapäihteiden käyttöä pienestä lähtien?
kokomuas kirjoitti:
Kenen palstahullun kanssa haluaisit itse muuttaa yhteen? Tuliko mieleen mt-ongelmat r-kaukset jne. Työttömät pahempiin oloihin kuin missä vangit ovat?
kokomuas kirjoitti:
Ymmärrätkö, etteivät vakavasti päihdeongelmainen ja työtön ole välttämättä sama asia? Olen työtön absolutisti.
RoRot voi tunkea porvarisian persuksiin.
Huomaa, että kyseessä on naisen tekemä ehdotus. Kaikki eivät halua tai edes pysty tekemään ainakaan hyvin ihmisläheistä työtä. Lisäksi moinen malli johtaa kastijakoon, missä osalle työntekijöistä maksetaan oikeaa palkkaa ja osalle maksetaan leikisti palkkaa.
Luuletteko, että tällä mallilla syntyisi niitä kaivattuja työpaikkoja? Pula on palkanmaksajista. Kuka sen sitten määrittelee, että millä perusteella joku saa palkkaa, toinen taas ei.