Monimiljonäärin RoRo-malli työttömille
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009280064.html
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään tuo estäisi passivoitumista, auttaisi yksinäisiä luomaan verkostoja ja ihmiset voisivat saada uusia taitoja.
Minusta vapaaehtoistyön pitäisi olla vapaaehtoista.
Yhtä hyvin työtön voisi vaikka kirjoittaa romaania tai maalata tauluja tai mikä tahansa työ hän kiinnostaakaan.
Mikä työtöntä estää tekemästä noita asioita? Tuo malli tai joku vastaava taitaa tarkoittaa että sitä työtä tehtäisiin muutamia tunteja viikossa, kyllä siinä jää tauluille vielä hyvin aikaa. Työssä käyvätkin ehtivät töiden jälkeen harrastaa.
Olen työkyvytön mutta voisin tehdä jotain pientä ja hyvin kevyttä työtä. Siinä tapauksessa haluan kuitenkin sen verran isomman korvauksen kuin työmarkkinatuki että voin syödä riittävästi että energiaa riittäisi siihen. Tällä hetkellä syön todella vähän koska tuloni on työmarkkinatuki josta laitan asumiskuluihin suurimman osan. Jos saisin riittävästi rahaa syödäkseni riittävästi niin sitten voisin tehdä hyvinkin vaikka jotain kevyttä vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on moneksi. Osa työttömistä kuluttaa vapaan aikansa pöytähopeiden kiillottamiseen.
AI tietenkin seuloo samaan työttömien juoppojen laiskojen kastiin.
Onko omien pöytähopeiden kiillottamisesta sitten jotakin hyötyä muulle yhteiskunnalle? Siitähän tässä on kyse.
Varmaan on, jos kutsuu ystäviä ja tuttuja syömään.
On syytä myös huomata, että kun kiillottaa pöytähopeansa itse, säästää pitkän pennin. Nuo pienet säästöt ja vielä pienemmät menot ovat tuonkin rouvan varallisuuden salaisuus. (Ja se perintöpesämuna, mutta se on sivuseikka.)
Oon kertonut tämän ennenkin, mutta kerron uudestaan.
Siskoni oli vähän tälkainen luuseri/rappiolla, elämän tarkoitus hukassa.
4 lapsen yh, ensimmäisen sai 16 vuotiaana, 3 eri isää. Kukaan ei ole lasten elämässä juurikaan mukana.
Sai peruskoulun käytyä.
Joku sosiaalitantta sai hänet puhuttua ympäri. Meni työkokeiluun kirppikselle, jota pitää vanhempi pariskunta.
Sisko oli aina saanut paljon lahjoituksia lapsille. Vaatekasoja, leluja jne.
Kirppiksellä oli tällaisellä 9 e pv kokeilussa.
Eka, puoli vuotta ? teki hyvää. Sai myydä kotoa niitä kasoja pois ja selkeesti alkoi piristyminen. Kokeilun jälkeen alkoi taantuminen, mutta pääsi uudestaan samaan paikkaan työkokeiluun.
Tällä kertaa myi monen tavaroita siellä ja sai pitää rahat. Innostui kirppiksestä, jolloin omistaja alkoi opettaa numeroita ja tajusi tämä on elämäntapa, ei tienaamista.
Haki AMK.hon ja pääsi työharjoitteluun tilitoimistoon.
Koulun jälkeen aloitti työt kirjanpitäjänä ja on työssään kohonnut jo kivasti.
Vanhemmat takasivat lainan ja osti asunnon.
Siskolla oli ns oma sosiaalitantta, joka kävi heillä kotona, kun ei ollut vielä työkokeilussa ja kun oli ollut jo hetken työkokeilussa. Oli sanonut iso ero on.
Siskohan ei työllistymisen jälkeen enää ollut sossun piirissä, mutta tämä täti oli ollut muualla töissä / äitiyslomalla ja otti siskooni yhteyttä mitä kuuluu.
Sisko pyysi kylään ja oli täti meinannut lentää pyllylleen. 5 vuodessa sosiaalipummista asuntolainalliseksi uraäidiksi.
Sisko on antanut luvan käyttää häntä esimerkkinä sossupuolella. Minä siskona olen muuttanut tästä muutaman tiedon, mutta eiköhän jokainen ymmärrä miten asia on mennyt.
Työkokeilut eivät ole aina pahasta
Köyhien kannattaa myös muistaa, että jos leipä loppuu, niin aina voi syödä leivoksia!
Ihmetyttää muuten tämän naisen kovat arvot, ehkä on sittenkin kaikille parempi, että hän ei ole enää enempää lähetystyössä kuin opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ämmä ollut itse koskaan päivääkään töissä? Ai ei vai? Olisipa mielenkiintoista, jos vaikka kokeilisi, miten ilmeisen tyhjällä ansioluettelolla tuonikäinen menopaussin ohittanut nainen saa töitä. Voisi vähän ääni muuttua kellossa.
Olisit lukenut koko jutun niin tietäisit, että on opiskellut opettajaksi ja tehnyt opettajan töitä Suomessa kymmenen vuotta ja sitä ennen lähetystyötä Pariisissa toiset 10 vuotta.
Mutta on nyt työttömänä ja toimettomana. Eikös lähetystyö ole sellaista mukavaa seurapiirirouvien näpertelyä?
Jos ei ole, niin olisi mielenkiintoista kuulla lisää lähetystyön tulosvastuusta ja miten sitä mitataan.
Hyvä kysymys. Pitääkö olla yksi käännynnäinen kahdessa viikkossa, vai riittääkö yksi vuodessa? Onko käännynnäinen katolisuudesta ok, vai pitääkö olla ihan muslimi? Varmaan tosi stressaavaa ja hektistä.
Mitä ihmettä? Työelämää vastaava tahti on 5 käännytettyä tunnissa, ei ruokataukoa, tietokoneen käynnistys ei kerrytä työaikaa. Bonusta jos käännytät änkyrämuslimeja äärikristityiksi 100 kpl. Se bonus on ilmainen leffalippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ämmä ollut itse koskaan päivääkään töissä? Ai ei vai? Olisipa mielenkiintoista, jos vaikka kokeilisi, miten ilmeisen tyhjällä ansioluettelolla tuonikäinen menopaussin ohittanut nainen saa töitä. Voisi vähän ääni muuttua kellossa.
Olisit lukenut koko jutun niin tietäisit, että on opiskellut opettajaksi ja tehnyt opettajan töitä Suomessa kymmenen vuotta ja sitä ennen lähetystyötä Pariisissa toiset 10 vuotta.
Mutta on nyt työttömänä ja toimettomana. Eikös lähetystyö ole sellaista mukavaa seurapiirirouvien näpertelyä?
Jos ei ole, niin olisi mielenkiintoista kuulla lisää lähetystyön tulosvastuusta ja miten sitä mitataan.
Hyvä kysymys. Pitääkö olla yksi käännynnäinen kahdessa viikkossa, vai riittääkö yksi vuodessa? Onko käännynnäinen katolisuudesta ok, vai pitääkö olla ihan muslimi? Varmaan tosi stressaavaa ja hektistä.
Mitä ihmettä? Työelämää vastaava tahti on 5 käännytettyä tunnissa, ei ruokataukoa, tietokoneen käynnistys ei kerrytä työaikaa. Bonusta jos käännytät änkyrämuslimeja äärikristityiksi 100 kpl. Se bonus on ilmainen leffalippu.
Aika anteliasta, tuo leffalippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on moneksi. Osa työttömistä kuluttaa vapaan aikansa pöytähopeiden kiillottamiseen.
AI tietenkin seuloo samaan työttömien juoppojen laiskojen kastiin.
Onko omien pöytähopeiden kiillottamisesta sitten jotakin hyötyä muulle yhteiskunnalle? Siitähän tässä on kyse.
Varmaan on, jos kutsuu ystäviä ja tuttuja syömään.
No tietenkin! :D
Yhteisöllistä toimintaa! Ottakaa oppia, köyhät työttömät! Näin vältetään syrjäytymistä ja säilytetään työkyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 lapsen yh, ensimmäisen sai 16 vuotiaana, 3 eri isää. Kukaan ei ole lasten elämässä juurikaan mukana.Sai peruskoulun käytyä.
Joku sosiaalitantta sai hänet puhuttua ympäri. Meni työkokeiluun kirppikselle, jota pitää vanhempi pariskunta.
Eka, puoli vuotta ? teki hyvää. Sai myydä kotoa niitä kasoja pois ja selkeesti alkoi piristyminen. Kokeilun jälkeen alkoi taantuminen, mutta pääsi uudestaan samaan paikkaan työkokeiluun.
Tällä kertaa myi monen tavaroita siellä ja sai pitää rahat. Innostui kirppiksestä, jolloin omistaja alkoi opettaa numeroita ja tajusi tämä on elämäntapa, ei tienaamista.
Koulun jälkeen aloitti työt kirjanpitäjänä ja on työssään kohonnut jo kivasti.Vanhemmat takasivat lainan ja osti asunnon.
Siskolla oli ns oma sosiaalitantta, joka kävi heillä kotona, kun ei ollut vielä työkokeilussa ja kun oli ollut jo hetken työkokeilussa. Oli sanonut iso ero on.
Siskohan ei työllistymisen jälkeen enää ollut sossun piirissä, mutta tämä täti oli ollut muualla töissä / äitiyslomalla ja otti siskooni yhteyttä mitä kuuluu.
Sisko pyysi kylään ja oli täti meinannut lentää pyllylleen. 5 vuodessa sosiaalipummista asuntolainalliseksi uraäidiksi.
Sisko on antanut luvan käyttää häntä esimerkkinä sossupuolella. Minä siskona olen muuttanut tästä muutaman tiedon, mutta eiköhän jokainen ymmärrä miten asia on mennyt.
Hieno tarina, hyvä juttu siskollesi. Joskus tarvitaan vain ryhtiä ja tarkoitus.
Tai hyvä mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tainnut tämäkään miljonääri perehtyä ihan perusasioihin..... Nykyään iso osa työttömistä tekee jo ilmaistöitä eri nimikkeillä, kuten työharjoittelu, työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta (9€/pv). Sitä kun pitkäaikaissairaana vuosikausia tekee orjatyötä, niin voisi mielipiteet muuttua itse kullakin.
Olen ollut töissä ja työtön, ja aina tehnyt vapaaehtoistyötä - harvemmin siellä on rikkaita näkynyt. Eli entäs jos aloittaisi sen aktivoinnin ihan itsestään?!!
Työttömiä ei ole työharjoittelussa, koska harjoittelua on vain oppilaitoksissa ja silloin ollaan opiskelijoita. Työkoekilussa ei tehdä töitä eikä kukaan sitä edes edellytä - paitsi työtön itse, joka ei suostu lukemaan työkokeilusopimusta ja ymmärtämään sen sisältöä. Kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu käytännössä jo syrjäytyneille.
Työkokeilussa todellakin tehdään töitä. Mitä sinä kuvittelet siellä tehtävän? Äidilläni alkoi taannoin tulemaan muistisairauden oireita päälle 50-vuotiaana ja hän jäi sairaslomalle kokopäivätyöstään koska ei oppinut käyttämään työssä tarvittavia uusia laitteita. Sairasloman ja tutkimusten päätyttyä hän "pääsi" työkokeiluun samalle työnantajalle, samaan työpaikkaan ja tekemään samaa työtä kuin aikaisemminkin, mutta hänelle ei maksettu juuri mitään koska kyseessä oli työkokeilu. Onneksi hän lopulta pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle koska muistioireet vain pahentuivat eikä hän kyennyt työhön.
Työpaikka tarjosi semmoista mukavaa yhteisöllisyyttä joskus. mutta työntekijöiden vaihtuvuus alkoi lopulta ottaa sen verran kierroksia, että koitappa siinä rakentaa yhteisöt. Niiih..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli rikas huutaa ilmaistöihin mistä normaalisti pitäisi maksaa palkkaa. Semmoinen keksintö tälläkin kertaa. Tämäkin haluaa luotavaksi orjamarkkinat missä verovaroin kustannetaan työvoimaa rikkaiden tarpeisiin.
Missä tuossa oli ilmaistyötä? Vai sinustako urheiluseuran grillimakkaranmyynti pitää lopettaa, koska se on riistoa eikä siitä saa palkkaa?
Sitä jokainen tekee omasta valinnastaan.
Eli jos en valitse työtä, on minulla oikeus siihen, että yhteiskunta elättää? Koska meille tuli tuollainen itsekäs kuppikunta, jonka mielestä heidän ei tarvitse tehdä mitään?
Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai pelleiletkö?
Olen pelkästään looginen. Työttömien etuuksien pitäisi perustua aktiivisuuteen, ei passiivisuuten. Jos ei halua töihin eikä suostu ottamaan vastaan töitä, niin etuus pitää katkaista ja sama tulisi seurata siitä, että ei suostu viikossa max 10 tunnin aktivointeihin. Työtön voisi ihan itse valita.
Joo, no mä kykenen tämän sairauteni vuoksi olemaan n 15-17 tuntia aktiivinen viikossa. Mut hei sinähän voisit tulla tänne siivoomaan ja käyt myös pari kertaa kaupassa, voit myös avustaa suihkussa käymisessä ym. Ni katotaan, tällä tavalla voisin saada 0-5 tuntia viikossa irrotettua tähän hommaan. Tosin kristallipalloa minulla ei ole eli en tiedä milloin pystyn mitäkin tekemään vai pystynkö ollenkaan.
Tosiasiallisesti, meidät sairaat kortistossa roikkujat pitäisi ensin raakata pois. Hoitoa niille joilla on hoidettavissa oleva sairaus, niin kuin itselläni tai sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko hän olevansa työtön? Jutun mukaan hän on jättänyt päivätyön, mutta ei se tee kenestäkään työtöntä. Esimerkiksi isäni kasvattaa joulukuusia, tekee polttopuita, kaataa pihapuita jne. eli ei ole palkkatöissä eikä ole perustanut yritystä, mutta ei hän työtön ole, vaikka jätti päivätyön. Veronsa maksaa ja tule toimeen tuloillaan.
Kyllä alvit pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikka tarjosi semmoista mukavaa yhteisöllisyyttä joskus. mutta työntekijöiden vaihtuvuus alkoi lopulta ottaa sen verran kierroksia, että koitappa siinä rakentaa yhteisöt. Niiih..
Jukkojenkin firman yhteisö muutti Taiwaniin asti.
Peruskoulupohjalta AMKiin. Melkoinen satu kyllä!
Vierailija kirjoitti:
4 lapsen yh, ensimmäisen sai 16 vuotiaana, 3 eri isää. Kukaan ei ole lasten elämässä juurikaan mukana.Sai peruskoulun käytyä.
Koulun jälkeen aloitti työt kirjanpitäjänä ja on työssään kohonnut jo kivasti.Vanhemmat takasivat lainan ja osti asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli rikas huutaa ilmaistöihin mistä normaalisti pitäisi maksaa palkkaa. Semmoinen keksintö tälläkin kertaa. Tämäkin haluaa luotavaksi orjamarkkinat missä verovaroin kustannetaan työvoimaa rikkaiden tarpeisiin.
Missä tuossa oli ilmaistyötä? Vai sinustako urheiluseuran grillimakkaranmyynti pitää lopettaa, koska se on riistoa eikä siitä saa palkkaa?
Sitä jokainen tekee omasta valinnastaan.
Eli jos en valitse työtä, on minulla oikeus siihen, että yhteiskunta elättää? Koska meille tuli tuollainen itsekäs kuppikunta, jonka mielestä heidän ei tarvitse tehdä mitään?
Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai pelleiletkö?
Olen pelkästään looginen. Työttömien etuuksien pitäisi perustua aktiivisuuteen, ei passiivisuuten. Jos ei halua töihin eikä suostu ottamaan vastaan töitä, niin etuus pitää katkaista ja sama tulisi seurata siitä, että ei suostu viikossa max 10 tunnin aktivointeihin. Työtön voisi ihan itse valita.
Työstä kuuluu maksaa palkkaa, ei työttömyystukea. Orjakauppiaille luoti kalloon.
No siihen loppuivat sinun lastesi harrastukset. Onko nyt hyvä mieli?
Sekoitat nyt vapaaehtoisen vapaaehtoistoiminnan ja sen että työttömän olisi pakko antaa työpanoksensa tai menettäisi sen pienen toimeentulonsa.
RöhRöh-malli rikkaille. Sikailemaan omassa läävässään vuodeksi.
Porvarisioille oma Röh!Röh! Malli. Muuten passivoituvat.
Neiti perijätär taitaa olla niin vieraantunut normaalielämästä, ettei tajua monien pitkäaikaistyöttömien olevan sen verran vaikeassa tilanteessa, että sitä ei jollain pikku naapuriapuyhteisyydellisyydellä hoideta. Siellä on taustalla niin pahoja mielenterveysongelmia, että vaadittaisiin todella kohdistettua ja räätälöityä terapiaa ja. muita keinoja. Oma veljeni on yksi tällainen, ja voin sanoa että halvemmaksi tulee maksaa vähäiset tuet. Aikanaan hän sitten kuolee ja lakkaa olemasta rasite, mikä varmaan tekee tällaiset perijättäret onnelliseksi.