Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?
Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?
Kommentit (252)
Miksei? Englantia opetetaan kaikille koulussa vuosia. Varmaan on kohtuullista olettaa, että sitä myös osataan ainakin nyt sen verran että pystyy päivittäiset asiat sillä kielellä hoitamaan. Ruotsi sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mieluummin olisivat työttöminä? Mieluummin maksatte heille tuet kotiin?
Ymmärrän, mutta olen hieman yllättynyt.
Ei opi kieltä? Ei integroidu? Lähetetään kotiin. Ei siinä mitään tukia tarvitse maksella.
Kuinka nopeasti itse oppisit vaikka kiinan kielen? Ja sen aikaa olisit siis työttömänä? Te ette nyt tosiaankaan ymmärrä, että on PAREMPI, että he ovat töissä. He maksavat sen aikaa verojaan suomeen, oppivat paremmin kieltä ja juurikin integroituvat. Ei suomen kieltä opi parissa kuukaudessa.
Ajatelkaa nyt ihan hetki oikeasti.
Ei. Tulos tai ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opi kieltä? Ei integroidu? Lähetetään kotiin. Ei siinä mitään tukia tarvitse maksella.
Kuinka nopeasti itse oppisit vaikka kiinan kielen? Ja sen aikaa olisit siis työttömänä? Te ette nyt tosiaankaan ymmärrä, että on PAREMPI, että he ovat töissä. He maksavat sen aikaa verojaan suomeen, oppivat paremmin kieltä ja juurikin integroituvat. Ei suomen kieltä opi parissa kuukaudessa.
Se tarjoilija voi olla suomalaisessa yliopistossa opiskelijana ja tekee töitä elättääkseen itsensä. Tai avioitunut suomalaisen kanssa. Kyllä silloin ollaan vahvasti integroiduttu suomalaiseen yhteiskuntaan kun ollaan töissä ja maksetaan veroja. Enemmän kuin moni kantis.
Pyysit siis palvelua suomeksi ja itse puhuit suomea ja et saanut sillä kielellä lainkaan palvelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tulos tai ulos.
Sinusta siis Suomeen saa tulla vain ne jotka jo osaa suomea. Naurettava vaatimus. Olet niitä jotka hakuaa irti EU:sta selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tulos tai ulos.
Sinusta siis Suomeen saa tulla vain ne jotka jo osaa suomea. Naurettava vaatimus. Olet niitä jotka hakuaa irti EU:sta selvästi.
Ja missä sanoin näin? Väittelet itsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Syön ravintoloissa aika usein Tampereella. Kyllä täällä puhuu intialaisenkin ravintolan henkilökunta suomea. Ehkä tämä on helsinkiläinen ongelma.
Etnisissä ravintoloissa, kaupoissa, kauneudenhoitopaikoissa, marjamyynnissä ym. mitä itse pyörittävät osaavat käytännössä aina tarpeeksi hyvää suomea tavallisia töitään varten, vaikka olisivat juuri tulleet tänne. Tehokas takahuoneen pikapänttäys ennen asiakkaan luo pääsyä. :))
Sitten on näitä toisia, jotka ovat asuneet maassa monta vuotta ilman muuttoaikeita eivätkä edes yritä oppia, koska käyttävät englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ravintoloissa aika usein Tampereella. Kyllä täällä puhuu intialaisenkin ravintolan henkilökunta suomea. Ehkä tämä on helsinkiläinen ongelma.
Etnisissä ravintoloissa, kaupoissa, kauneudenhoitopaikoissa, marjamyynnissä ym. mitä itse pyörittävät osaavat käytännössä aina tarpeeksi hyvää suomea tavallisia töitään varten, vaikka olisivat juuri tulleet tänne. Tehokas takahuoneen pikapänttäys ennen asiakkaan luo pääsyä. :))
Sitten on näitä toisia, jotka ovat asuneet maassa monta vuotta ilman muuttoaikeita eivätkä edes yritä oppia, koska käyttävät englantia.
Entä sitten. Sillä anglosaksilla tai italiaanolla voi olla täällä perhe, omaisuus ja työpaikka. Mihin hemmettiin se tarvitsee suomen kieltä, jos kaveripiiriinkään ei ummikot kuulu?
Eihän se, että aspa puhuu jotain muuta kieltä tarkoita, että asiakkaankin pitää. Minä vastaan kaikille suomeksi ja aina on asiat hoituneet.
En pidä tätä ongelmana, ja hyvä että huonosti suomea osaavakin on töissä.
Ja vielä sellainen havainto, että täällä maaseudulla ulkomaalaiset ravintolan pitäjät kyllä opettelevat suomen hyvin nopeasti. On pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.
Kieroa?
Kyllä sinulla on oikeus saada Suomen valtiolta "palvelua" suomeksi niin kuin myös ruotsiksi.
Jos taas koitat olla joku kommari ja määrätä, etät yksityisillä liikkeenharjottajilla pitäisi olla velvollisuus kommunikoida kanssasi aina ja kaikkialle suomeksi, niin olet kyllä todella kiero fennomaaniluuseri.
Tylysti sanottu mutta faktat ovat oikein. Viranomaisten pitää palvella suomeksi ja ruotsiksi, yksityinen kauppias saa kommunikoida vaikka pelkästään swahiliksi. Onko se järkevää taloudellisesti? Ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.
Eipä noissa ovella lue, että palvelukieli on englanti.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa, huonoon suuntaan ollaan menossa.
Lain mukaan minun pitää saada palvelua suomeksi (jos olen suomenkielinen) tai ruotsiksi (jos olen ruotsinkielinen).
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
En ole ap, mutta ainakin minusta tuossa on ongelma. Suomessa asiakaspalvelun pitää osata suomea tai ruotsinkielisillä alueilla ruotsia. Jossain back end hommissa voi toki olla kieltä osaamattomia ummikkoja, jos yritys niin haluaa, mutta ei asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tulos tai ulos.
Ei mutta täytyisi ainakin yrittää puhua maan kielellä. Nythän se vain hyväksytään, ok olkaa ummikkoja, me täällä kyllä yritetään puhua englantia.
Tätä se on kun ei maahantulijoilta vaadita mitään oikea kotoutumista, vaan se kotouttaminen on sitä että lapataan vaan rahaa käteen kumarrellaan, kiitos että valitsitte Suomen oi kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan minun pitää saada palvelua suomeksi (jos olen suomenkielinen) tai ruotsiksi (jos olen ruotsinkielinen).
Jatkan vielä että v**ttaa "asiakaspalvelijoiden" käyttämä merimiesenglanti kun itse osaa puhua ihan sujuvaa englantia, yliopistoenglantiakin, jopa murretta sattuneesta syytä. Vaikka eihän ne ulkomaalaiset tai suomalaisetkaan siellä tiskin osaa englantia tai suomea.
Ei ole ok ja osaan kyllä ihan hyvin englantia. En ole aikoihin ollut tuollaisessa tilanteessa, mutta vastailisin todennäköisesti suomeksi.