Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Unilääkkeet on vaarallisia

Vierailija
04.03.2026 |

Moni turvautuu helpolta ratkaisulta tuntuvaan unilääkkeeseen. Mutta ovatko lääkkeet niin vaarattomia kuin moni luulee? Psykologilla on vakava varoitus.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011744249.html

Uni tulee ilman lääkkeitä kunhan välttää somea ennen nukkumaan menoa. Muista myös liikunta ja vältä kahvin juontia illalla. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräaukon päätehtävä on toimia ruoansulatuskanavan loppupisteenä, joka säätelee ulosteen ja suolikaasujen poistumista kehosta. Se koostuu kahdesta sulkijalihaksesta (sisempi ja ulompi), jotka mahdollistavat ulostamisen hallinnan ja estävät tahatonta ulostamista. Lisäksi alue on erogeeninen.

Vierailija
2/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhden psykologin mielipide. Maailmalla asiaa on tutkittu, eikä vaaraa ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään lääkkeitä ei kannata käyttää ellei ole pakko.

Vierailija
4/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumattomuuskin on terveydelle vaarallista.

Vierailija
5/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä kerran päivässä monipulolisen aterian lämpimänä, se on terveellisyyden salaisuus

Vierailija
6/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei psykologeilla ole farmakologista osaamista, eivät he määrää lääkkeitä.

Vierailija
7/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset unilääkkeet ovat liikunta, stressin välttäminen ja terveellinen ravinto.

Jos ne eivät auta, voidaan alkaa miettiä kemikaaleja.

Vierailija
8/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä todellakin kokeilemisen arvoinen on äänikirjan kuuntelu. Laitan nappikuulokkeen toiseen korvaan, asetun kyljelleni ja jonkin ajan kuluttua olen nukahtanut. Äänikirja stoppaa automaattisesti. 

Vierailija
9/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää psykologit ei vissiin itse kärsi unettomuudesta.

Vierailija
11/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on vaarallisempaa.

Vierailija
12/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä todellakin kokeilemisen arvoinen on äänikirjan kuuntelu. Laitan nappikuulokkeen toiseen korvaan, asetun kyljelleni ja jonkin ajan kuluttua olen nukahtanut. Äänikirja stoppaa automaattisesti. 

Minä en pysty nukkumaan jos on vähäistäkin ääntä.  Äänikirjat ei sovi.

Vierailija
13/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pysty nukkumaan jos on vähäistäkin ääntä.  Äänikirjat ei sovi.

Tuo neuvo ei sitten koske sinua.

Se että tuo ei sovi juuri sinulle, ei tarkoita, etteikö se voisi toimia jollekin toiselle.

Vierailija
15/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuudesta kärsivät ihmiset auton ratissa ei ole hyvä juttu, mutta ei siitä ajokorttia silti menetä. Toisaalta, jos käyttää nukahtamislääkkeitä siitäkään ei menetä ajokorttia. Jopa rallikuskeille nukahtamislääkkeiden käyttö on sallittua, koska se poistuu elimistöstä 7-8 tunnin päästä. Unilääkkeissä on eroja!

Vierailija
16/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn illalla juoksemassa 5-10 kilometrin lenkin. Nukun sen jälkeen kuin tukki.

Vierailija
17/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn illalla juoksemassa 5-10 kilometrin lenkin. Nukun sen jälkeen kuin tukki.

Ite otan tramalia selän hermosärkyyn ja nukun jotenkuten.

Vierailija
18/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla toivotetaan "hän apua unettomuuteen" mutta ei sitä apua saa.

Kyllä ihan jokainen kokeilee kutakuinkin aivan kaiken ennenkuin menee lekurille.

Onko niillä kenellekään mitään uutta sanottavaa ja neuvoja?

Mä en olis elossa ilman imovanea. Eikä tämä ole mikään vitsi vaan se totaali unettomuus ajaa hautaan ja "unettavat mielialalääkkeet" teki itsetuhoiseksi.

Vierailija
19/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakasta liikuntaa ei suositella myöhään illalla, sillä se saa kehon ja hermoston virkeäksi. 

Itse en voi harrastaa raskasta liikuntaa 4-5 tuntiin ennen nukkumaanmenoa, jos haluan nukkua.

Vierailija
20/21 |
04.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, fu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi