Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?

Vierailija
23.12.2022 |

Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?

Kommentit (252)

Vierailija
41/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.

Kieroa?

Kaikki suomenruotsalaiset opiskelevat pakkosuomea, että voivat palvella suomalaisia suomeksi.

Katseleppa uudestaan sen linssin läpi.

Ahvenanmaalla ei ole pakko opiskella suomea.

Vierailija
42/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää tilanne niin päin että perustatte yrityksen ulkomaille ja palvelette siellä ainoastaan suomeksi kaikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.

Kieroa?

Kaikki suomenruotsalaiset opiskelevat pakkosuomea, että voivat palvella suomalaisia suomeksi.

Ahvenanmaalla ei ole pakko opiskella suomea.

Voi ei. Miksi meitä loukataan näin? :D

Vierailija
44/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mies on englanninkielinen, joten sopii mainiosti, että puhutaan englantia. Kielitaidottomat voivat mennä vaikka ABC:lle. 

Miksi luulet, että ABC:llä kaikki puhuvat suomea? Eivät puhu. Eikä minunkaan mielestä tarvitse osata täydellistä suomea, mutta yrittää pitää.

Vierailija
45/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan hyvin englantia, mutta tämä on periaate. Olemme Suomessa joten Suomen kielellä on pärjättävä!! Luuletteko pe.rkele että jossain Ranskassa vaikka tarjoilijat puhuisivat vain enlantia, ei todellakaan. Kyllä se on oltava maassa maan tavalla.

Vierailija
46/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se kansainvälinen keittiökieli jolla kaikkien hienojen kansainvälisten hotellien ja  ravintoloiden ruokalistat on kirjoitettu  ja jota ne keittiöiden 'cheffit' puhuvat , tietääkseni, olekin ranska ?

Joten valitsenkin siis  sen silloin ja niissä kansainvälisissä yhteyksssä joissa  ei suomea voi puhua ...

Vierailija
47/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ravintoloissa aika usein Tampereella. Kyllä täällä puhuu intialaisenkin ravintolan henkilökunta suomea. Ehkä tämä on helsinkiläinen ongelma.

Vierailija
48/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan hyvin englantia, mutta tämä on periaate. Olemme Suomessa joten Suomen kielellä on pärjättävä!! Luuletteko pe.rkele että jossain Ranskassa vaikka tarjoilijat puhuisivat vain enlantia, ei todellakaan. Kyllä se on oltava maassa maan tavalla.

Väitätkö tosissasi, ettei Ranskasta löydy ravintolaa, jossa puhutaan vain englantia?

Vierailija
49/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostu puhumaan muuta kuin suomea. Se on aspan ongelma jos ei ymmärrä mua ja hakee sitten tarvittaessa apua🤷 näin kun tekisi kaikki suomalaiset niin tätä ongelmaa ei olisi tässä mittakaavassa ja asioilla olisi motivaatio opetella sitä suomen kieltä. Puhun hyvää englantia mutta Suomessa puhun aina suomea.

Vierailija
50/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieroa?

Näin on:

Suomessa on sekä suomen- että ruotsinkielisiä kouluja. Ruotsinkielisissä kouluissa opetus on ruotsiksi ja suurin osa opettajista puhuu sitä myös äidinkielenään. Näissä kouluissa suomea opetetaan pakollisena vieraana kielenä. Sama pätee toisinpäin: ruotsin kielen opiskelu on suomalaisissa kouluissa pakollista. Käytännöt, milloin kielen opiskelu aloitetaan, vaihtelevat kunnittain ja useampi kunta Suomessa tarjoaa varhennettua kielten opetusta. Suomenkielisissä kunnissa ruotsin kielen opiskelu aloitetaan viimeistään kuudennella luokalla. Ruotsinkieliset puolestaan aloittavat suomen opiskelun viimeistään kolmannella luokalla. Tällä hetkellä useammat kunnat ja koulut tarjoavat opetusta alemmilla vuosiluokilla, esimerkiksi Helsingissä aloitetaan suomen kielen opiskelu ensimmäisellä luokalla.

https://www.svenskfinland.fi/fi/ruotsin-kielen-opetus/

Vierailija
51/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osaankin englantia jokseenkin sujuvasti, niin en lähde mukaan. Vastaan ruotsiksi, saksaksi tai ranskaksi, joita myös osaan, etten osaa englantia.

Vierailija
52/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan hyvin englantia ja ei ole minusta ongelma satunnaisesti joutua asioimaan englanniksi. Jostainhan niiden maahanmuuttajienkin on aloitettava, mutta mielestäni Suomen tulisi yleisesti ottaen painottaa enemmän tänne tulijoille, että suomen kieli olisi syytä oppia ja tukea tätä entisestään. Suomalaisetkin voisivat reippaammin vain pitäytyä suomen kielessä eikä heti vaihtaa englamnin kieleen. Tällöin ulkomaalaiselle työntekijälle tulee enemmän luontaisia tilanteita oppia kieltä. Eli tilannetajua ja vähän armoa noihon kielitaitovaatimuksiin, vaikka lähtökohtaisesti voimme hyvillä mielin olettaa, että kotimaassamne voimme käyttää äidinkieltämme.

Vierailija
53/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostu puhumaan muuta kuin suomea. Se on aspan ongelma jos ei ymmärrä mua ja hakee sitten tarvittaessa apua🤷 näin kun tekisi kaikki suomalaiset niin tätä ongelmaa ei olisi tässä mittakaavassa ja asioilla olisi motivaatio opetella sitä suomen kieltä. Puhun hyvää englantia mutta Suomessa puhun aina suomea.

Harmi, että Suomessa on niin vahvasti ketjuttuneet yritykset. Sivistysmaassa hankala asiakas, jota ei voida palvella helposti, saateltaisiin ripeästi käsikynkkää ulos ovesta häiritsemästä oikuillaan muita asiakkaita.

Ketjuyrityksissä henkilökunta harvoin uskaltaa tehdä, mitä pitää, mutta pienemmissä kyllä.

Vierailija
54/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sinun ongelmasi, jos et saa palvelua niin kuin haluat. Et kuulu yrityksen kohderyhmään selvästikään.

Vierailija
55/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.

Suomessa palveluntarjoaja ei voi tuosta vain valita mitä kieltä käyttää. Suomessa palvelu pitää kaikkialla saada ymmärrettävällä suomen kielellä.

Vierailija
56/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suomeksi kiitos.

Vierailija
57/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki asiakkaat puhuu myös aina englantia heille, silloin eivät opikaan koskaan palvelemaan suomenkielellä. Se on karhunpalvelus puhua englantia heille.

Monia ulkomaalaisia joille olen jutellut pikemminkin ärsyttää kun suomalaiset vaihtaa äkkiä englantiin kun tajuavat ettei vastapuoli olekaan natiivipuhuja. Nolointa on kun jotkut alkavat änkyttää englantia heti kun tulee vähänkään ulkomaalaisemman näköinen palveltavaksi ja hups: se onkin Suomessa ikänsä asunut ihminen joka ei saata edes osata sitä englantia kovin hyvin.

Vähän ohiksena mutta minulla oli kerran tuollainen työkaveri potenssiin sata. Oli opiskellut yliopistossa englantia mutta oli kanssani ruokakaupan kassalla töissä. Joka kerta kun kassalle ilmaantui ulkomaalaisen oloinen asiakas alkoi se "HAI HAU AAR JUU KUUD DEI TO JUU SÖÖR" melkein kiljuen. Muutaman kerran asiakas vastasi nolona "hei puhutko sä suomea ku mä en oikein osaa tuota englantia". Puhui jopa yhdelle ulkomaalaistaustaiselle työntekijällemme usein väkisin englantia. Joka käänteessä piti korostaa että suomi on junttia, hänpä osaakin englantia.

Eikä se hänen englantinsa eronnut oikeastaan mitenkään kenenkään muunkaan työntekijämme puhumasta englannista. :D

Vierailija
58/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelija saa puhua mitä kieltä haluaa, vaikka englantia. Minä puhun mitä haluan, Suomessa kun ollaan, yleensä suomea.

Vierailija
59/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa pätkääkään. Olen englanninopettaja niin on vain ihanaa kun pääsee puhumaan englantia. Kaikki eivät varmaan ole yhtä innoissaan siitä.

Vierailija
60/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.

Suomessa palveluntarjoaja ei voi tuosta vain valita mitä kieltä käyttää. Suomessa palvelu pitää kaikkialla saada ymmärrettävällä suomen kielellä.

Höpsis. Valtion ja kunnan on toki toimittava virallisten kielien mukaan, mutta yksityiset yritykset saavat vapaasti valita. Voi olla vaikka venäläinen ravintola tai korealainen kahvio. Eikä niiden kohderyhmä välttämättä edes ole suomenkieliset. Jos ei tajua olla menemättä sinne missä ei pärjää, niin voi voi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi