Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?

Vierailija
23.12.2022 |

Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?

Kommentit (252)

Vierailija
1/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.

Vierailija
2/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää ja vältän tällaisia ravintoloita. Onneksi fine dining -paikoissa saa palvelua suomeksi.

Vierailija
4/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.

Vierailija
5/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.

Väärin. Lue nyt alkajaisiksi perustuslaki ja mieti sitä.

Vierailija
6/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.

Vierailija
7/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan. Ei ole Ok puhua Suomessa englantia. Hävettää, kun mikään muu kansa ei anna hävittää omaa kieltä näin tehokkaasti kuin suomalaiset.

Vierailija
8/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein.

Maapallolla on vain yksi maa, jossa suomella on virallisen kielen asema, ja se on Suomi.

Vielä toistaiseksi.

Vierailija
9/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.

Kannattaako sitten mennä ostamaan mitään sellaisesta liikkeestä, josta ei saa palvelua haluamallaan kielellä? Ja eikö nyt ole aika tyhmää inistä jostain takuukuvioista, kun jossain on ravintola, josta ei saa kuin englanninkielistä palvelua?

Minua ei haittaa. Jos palvelu on muuten asiallista, niin hyvä vaan, että suomea osaamattomat voivat tehdä Suomessa töitä. 

Vierailija
10/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies on englanninkielinen, joten sopii mainiosti, että puhutaan englantia. Kielitaidottomat voivat mennä vaikka ABC:lle. 

Vierailija
11/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole aivotoiminta riittävällä tasolla käydä itse paskalla, mutta ei kaikille vaadita silti pyyhkijää vessoihin mukaan.

Vierailija
12/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sitten mennä ostamaan mitään sellaisesta liikkeestä, josta ei saa palvelua haluamallaan kielellä? Ja eikö nyt ole aika tyhmää inistä jostain takuukuvioista, kun jossain on ravintola, josta ei saa kuin englanninkielistä palvelua?

Itse törmäsin suomea kunnolla osaamattomaan työntekijään Applen valtuutussa liikkeessä. Hän vaihtoi kielen lennosti englanniksi kysymättä mitään asiakkaalta, että käykö kielenvaihto asiakkaalle. Palvelualoilla alati leviävä tilanne, että palkataan epäpätevää henkilökuntaa, kun halvalla saa.

Vierailija
13/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.

Kieroa?

Vierailija
14/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole OK. Siksi en toiste mene esim. Pirkkalan Via Tribunaliin. Kassa ei osannut suomea. No, en pizzastakaan tykännyt.

Vierailija
15/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Ja puhun hyvin englantia.

Vierailija
16/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa vuodessa sä oikein teet tän saman aloituksen? Alkaa jo kyllästyttää.

Vierailija
17/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.

Kieroa?

Kyllä sinulla on oikeus saada Suomen valtiolta "palvelua" suomeksi niin kuin myös ruotsiksi.

Jos taas koitat olla joku kommari ja määrätä, etät yksityisillä liikkeenharjottajilla pitäisi olla velvollisuus kommunikoida kanssasi aina ja kaikkialle suomeksi, niin olet kyllä todella kiero fennomaaniluuseri.

Vierailija
18/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole aivotoiminta riittävällä tasolla käydä itse paskalla, mutta ei kaikille vaadita silti pyyhkijää vessoihin mukaan.

Sinulle varmaan on ok, jos sinut korvataan töissä kolmanneksen halvemmalla ulkkarilla joka ei osaa puoliakaan töistäsi?

Vierailija
19/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän asiasta. Ravintolassa ei mitään väliä (kunhan edes listan saa suomeksi). Joku erikoispalvelu mille on harvoja tekijöitä ei mitään väliä. Lääkäri tms jossa oikeasti pitää keskustella aiheesta, niin ehdottomasti suomeksi.

Vierailija
20/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta tulee ongelma, kun alat valittaa, että et saa ravintolassa palvelua ruotsiksi. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme