Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?

Vierailija
23.12.2022 |

Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puhun nepalilaisessa ja intialaisessa ravintolassa vain suomea. Alan olla tuttu naama ja minulle puhutaan suoraan suomea, tai ainakin yritetään.

Niin minäkin. Tosin onhan se mukavaa kuunnella, kun englantia puhutaan intialaisella aksentilla - tulee Simpsonien Apu mieleen.

Vierailija
242/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mentiin yli 60-vuotiaan äitini kanssa Arnoldsiin. Äiti kysyi myyjältä, että minkälaisia suolaisia olisi tarjolla. Myyjä näytti listaa jossa kaikkien leipien ym. nimet oli englanniksi. "No meillä olis tämmösii toustei ja baageleit, esimerkiksi toi tshiken beikön salami baagel on tosi suosittu". Eihän mun enkkua osaamaton, ikänsä terästehtaalla duunia painanut äiti osannut valita mitään, joten vaihdettiin paikkaa. Jungle Juice Bar on myös samanlainen naurettava tapaus. Nuo nimet ovat jo sellaisia, joita suomalaisen on vaikea lausua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mentiin yli 60-vuotiaan äitini kanssa Arnoldsiin. Äiti kysyi myyjältä, että minkälaisia suolaisia olisi tarjolla. Myyjä näytti listaa jossa kaikkien leipien ym. nimet oli englanniksi. "No meillä olis tämmösii toustei ja baageleit, esimerkiksi toi tshiken beikön salami baagel on tosi suosittu". Eihän mun enkkua osaamaton, ikänsä terästehtaalla duunia painanut äiti osannut valita mitään, joten vaihdettiin paikkaa. Jungle Juice Bar on myös samanlainen naurettava tapaus. Nuo nimet ovat jo sellaisia, joita suomalaisen on vaikea lausua. 

* siis tuotteiden (ja miksei myös firmojen) nimet

Vierailija
244/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Lopeta narina.

Vierailija
245/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette bagel-paikkaan, jos äitisi ei tiedä mikä on bagel ja sen vuoksi ei halua sellaista?

Vierailija
246/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te onnettomat pärjäätte ulkomailla ravintoloissa? Vai oletteko niitä, jotka eivät ole koskaan matkustelleet?

Vierailija
247/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.

Ja ravintola voi tietysti sun mielestä valita asiakkaansa? Ravintola tarvitsee asiakkaita pärjätäkseen, mutta yksikään asiakas ei tarvitse jotain tiettyä ravintolaa! Olen asunut ulkomailla ja todellakin työssä pärjäämisen ehto on ollut kielen osaaminen. Osaan englantia hyvin, mutta asiakaspalvelijan on palveltava minua suomeksi. Kyllä tämä on kyykistelijäkansa: maksavana asiakkaanakin kuvittelemme, että ollessamme asiakkaana MEIDÄN pitää kumarrella asiakaspalvelijaa!

Taidat olla aika yksinkertainen. Juurihan tuossa ihan ensimmäiseksi taisin sanoa, että ASIAKAS valitsee ravintolansa. Helsingin keskustassa on aika sama, jos sinun kaltaisesi nillittäjä skippaa kyseisen paikan.

Vierailija
248/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako sitten mennä ostamaan mitään sellaisesta liikkeestä, josta ei saa palvelua haluamallaan kielellä? Ja eikö nyt ole aika tyhmää inistä jostain takuukuvioista, kun jossain on ravintola, josta ei saa kuin englanninkielistä palvelua?

Itse törmäsin suomea kunnolla osaamattomaan työntekijään Applen valtuutussa liikkeessä. Hän vaihtoi kielen lennosti englanniksi kysymättä mitään asiakkaalta, että käykö kielenvaihto asiakkaalle. Palvelualoilla alati leviävä tilanne, että palkataan epäpätevää henkilökuntaa, kun halvalla saa.

Jos menee ensimmäistä kertaa johonkin asioimaan, mistä voi tietää, että siellä ei voi asioida suomeksi? Ulkomaalaisten pitäisi opetella Suomessa suomea ja käyttää sitä. Pitää ainakin yrittää. Ei tarvitse olla virheetöntä suomea, kieltä käyttämällä oppii.

Voit kääntyä pois. Vai kahlitaanko sinut aina ravintolaan kun kerran olet ovesta mennyt?

Jotenkin tuntuu että ihmiset täällä tekevät tahallaan itselleen ongelman että pääsevät kitisemään.

Vierailija
249/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostu puhumaan muuta kuin suomea. Se on aspan ongelma jos ei ymmärrä mua ja hakee sitten tarvittaessa apua🤷 näin kun tekisi kaikki suomalaiset niin tätä ongelmaa ei olisi tässä mittakaavassa ja asioilla olisi motivaatio opetella sitä suomen kieltä. Puhun hyvää englantia mutta Suomessa puhun aina suomea.

Se on sinun ongelmasi, jos et saa palvelua niin kuin haluat. Et kuulu yrityksen kohderyhmään selvästikään.

Ja minkäköhänlainen "kohderyhmä" se sitten pitäisi olla, jos ei suomalainen Suomessa. Meinaatko että tämä on joku siirtolaisvaltio jenkkilän malliin? 

Vastaanitkijöille, tämä on SUOMI jossa kantaväestön kuuluu saada palvelua suomeksi. Suomi on sen verran vähemmistökieli että näistä jutuista voisi tehdä syrjintäpyynnön mutta eihän arka suomalainen uskalla. 

Virastoissa kuuluu saada. Muissa sitten palveluntuottaja saa ihan itse päättää mitä kieltä käyttävät.

Vierailija
250/252 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.

Ja ravintola voi tietysti sun mielestä valita asiakkaansa? Ravintola tarvitsee asiakkaita pärjätäkseen, mutta yksikään asiakas ei tarvitse jotain tiettyä ravintolaa! Olen asunut ulkomailla ja todellakin työssä pärjäämisen ehto on ollut kielen osaaminen. Osaan englantia hyvin, mutta asiakaspalvelijan on palveltava minua suomeksi. Kyllä tämä on kyykistelijäkansa: maksavana asiakkaanakin kuvittelemme, että ollessamme asiakkaana MEIDÄN pitää kumarrella asiakaspalvelijaa!

Jos haluan syödä jossain ravintolassa niin ei minua kiinnosta jos tarjoilija ei osaa suomea. En tiennytkään että se kumartelua jo. Vähän tuntuu pitkälle tämä kitinä menevän.

Vierailija
251/252 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi menette bagel-paikkaan, jos äitisi ei tiedä mikä on bagel ja sen vuoksi ei halua sellaista?

Minä vien vanhempani näihin paikkoihin ja tilaan heidän puolestaan. Millainen törppö jättää sen duunarimummon tilaamaan itsekseen. Tilaanhan minä lapsenikin puolesta, joka ei osaa vielä lukea mitä menussa on.

Vierailija
252/252 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en suostu puhumaan muuta kuin suomea. Se on aspan ongelma jos ei ymmärrä mua ja hakee sitten tarvittaessa apua🤷 näin kun tekisi kaikki suomalaiset niin tätä ongelmaa ei olisi tässä mittakaavassa ja asioilla olisi motivaatio opetella sitä suomen kieltä. Puhun hyvää englantia mutta Suomessa puhun aina suomea.

Se on sinun ongelmasi, jos et saa palvelua niin kuin haluat. Et kuulu yrityksen kohderyhmään selvästikään.

Ja minkäköhänlainen "kohderyhmä" se sitten pitäisi olla, jos ei suomalainen Suomessa. Meinaatko että tämä on joku siirtolaisvaltio jenkkilän malliin? 

Vastaanitkijöille, tämä on SUOMI jossa kantaväestön kuuluu saada palvelua suomeksi. Suomi on sen verran vähemmistökieli että näistä jutuista voisi tehdä syrjintäpyynnön mutta eihän arka suomalainen uskalla. 

Voi tulla yllätyksenä, mutta ei Suomessa asu pelkästään kantiksia. Tiedän kiinalaisen ravintolan, jonka kohderyhmää ovat kiinalaiset. Sen ruokalistakin on erilainen kuin muiden kiinalaisten. Naapurissani on arabiparturi, siellä käy arabimiehet leikkauttamassa ananastukkia. Voi sinne kantiskin mennä, mutta en olettaisi, että siellä rupateltaisiin suomeksi tai tunnettaisiin kovin hyvin hentoa suomalaishiusta. Meillä on Eestikauppoja, joiden kohderyhmä ovat virolaiset ja venäläiset, saa venäläisiä säilykkeitä ja pelmenejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi