Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?
Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Mä luulen että ap ei osaa englantia ja siks asiaa ottaa kupoliin. White trash
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön ravintoloissa aika usein Tampereella. Kyllä täällä puhuu intialaisenkin ravintolan henkilökunta suomea. Ehkä tämä on helsinkiläinen ongelma.
Etnisissä ravintoloissa, kaupoissa, kauneudenhoitopaikoissa, marjamyynnissä ym. mitä itse pyörittävät osaavat käytännössä aina tarpeeksi hyvää suomea tavallisia töitään varten, vaikka olisivat juuri tulleet tänne. Tehokas takahuoneen pikapänttäys ennen asiakkaan luo pääsyä. :))
Sitten on näitä toisia, jotka ovat asuneet maassa monta vuotta ilman muuttoaikeita eivätkä edes yritä oppia, koska käyttävät englantia.Entä sitten. Sillä anglosaksilla tai italiaanolla voi olla täällä perhe, omaisuus ja työpaikka. Mihin hemmettiin se tarvitsee suomen kieltä, jos kaveripiiriinkään ei ummikot kuulu?
Huomaa tosiaan, että vietät päiväsi yksin neljän seinän sisällä ilman ihmiskontaktia. Sinun nettitrollielämääsi voi elää ummikkona, mutta oletkin surullinen poikkeus normaalista.
Ei ole ok. Meillä puhutaan perhepiirissä englantia mutta palvelu pitää tulla suomeksi.
Ainakin perusfraasit, ja yrittää pitää. Autan kyllä tarvittaessa englanniksi kunhan henkilö yrittää suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.
Väärin. Lue nyt alkajaisiksi perustuslaki ja mieti sitä.
Ja muuta sinä pois Suomesta jos ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en suostu puhumaan muuta kuin suomea. Se on aspan ongelma jos ei ymmärrä mua ja hakee sitten tarvittaessa apua🤷 näin kun tekisi kaikki suomalaiset niin tätä ongelmaa ei olisi tässä mittakaavassa ja asioilla olisi motivaatio opetella sitä suomen kieltä. Puhun hyvää englantia mutta Suomessa puhun aina suomea.
Se on sinun ongelmasi, jos et saa palvelua niin kuin haluat. Et kuulu yrityksen kohderyhmään selvästikään.
Ja minkäköhänlainen "kohderyhmä" se sitten pitäisi olla, jos ei suomalainen Suomessa. Meinaatko että tämä on joku siirtolaisvaltio jenkkilän malliin?
Vastaanitkijöille, tämä on SUOMI jossa kantaväestön kuuluu saada palvelua suomeksi. Suomi on sen verran vähemmistökieli että näistä jutuista voisi tehdä syrjintäpyynnön mutta eihän arka suomalainen uskalla.
suomi on kehitysmaa. pitää puhua eri kieliä ravintoloissa, lääkärissä pitäisi osata jopa venäjää, somaliaa ja ties mitä muita, kun ei edes englanti auta.
Jos tulevana vuotena puhuis vain savvoo? Hilijaa ja kovvoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein jokainen osaa perusenglantia tässä maassa. Ja sinä vielä nisää imevä penikka tulet kyllä huomaamaan ettei oman maan, kulttuurin ja kielen panettelu ole ollut koooooolia enää vuosikymmeniin.
En ymmärrä enkä osaa edes kirjoittaa englanniksi koska mun äidinkieli ei ole Suomi.
Onpas absurdi aihe, ihan oikeasti mietitään pitäisikö tässä pienessä maassa saada palvelua oman maan kielellä ja jotkut vielä inttävät vastaan(??) Taitaa olla saamelais/suomenruotsi aktivistit taas asialla, nämä kaksi ryhmää kun rakastavat suomalaisiin kohdistettua ra sismia.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.
Ja ravintola voi tietysti sun mielestä valita asiakkaansa? Ravintola tarvitsee asiakkaita pärjätäkseen, mutta yksikään asiakas ei tarvitse jotain tiettyä ravintolaa! Olen asunut ulkomailla ja todellakin työssä pärjäämisen ehto on ollut kielen osaaminen. Osaan englantia hyvin, mutta asiakaspalvelijan on palveltava minua suomeksi. Kyllä tämä on kyykistelijäkansa: maksavana asiakkaanakin kuvittelemme, että ollessamme asiakkaana MEIDÄN pitää kumarrella asiakaspalvelijaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sina olet ketaan nimittelemaan? Shut your pie hole.
Minä puhun nepalilaisessa ja intialaisessa ravintolassa vain suomea. Alan olla tuttu naama ja minulle puhutaan suoraan suomea, tai ainakin yritetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi vapaus valita ravintolasi ja ravintola voi itse päättää kielen, millä palvelua tarjoaa. Minulle sopii vallan mainiosti englanti asiointikielenä.
Ja ravintola voi tietysti sun mielestä valita asiakkaansa? Ravintola tarvitsee asiakkaita pärjätäkseen, mutta yksikään asiakas ei tarvitse jotain tiettyä ravintolaa! Olen asunut ulkomailla ja todellakin työssä pärjäämisen ehto on ollut kielen osaaminen. Osaan englantia hyvin, mutta asiakaspalvelijan on palveltava minua suomeksi. Kyllä tämä on kyykistelijäkansa: maksavana asiakkaanakin kuvittelemme, että ollessamme asiakkaana MEIDÄN pitää kumarrella asiakaspalvelijaa!
Pitkän historian takia taitaa se alemmuudentunto olla ihan jo geeneissä. Katsotaan kengänkärkiä ja mutistaan että enhän minä mitään.
Lähtökohtaisesti en tykkää enkä asioi uudestaan tuollaisessa paikassa. Jos on joku erikoisliike tai muulla tavalla kielitaidottomuus tuntuu ikäänkuin perustellulta, niin eri. Mutta tavallisissa kaupoissa ja keskitason ravintoloissa odotan kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaalla on oikeus valita palveluntarjoaja. Se on yrityksen oma murhe jos on päättänyt että heiltä ei suomessa saa suomeksi palvelua
Tällaiset toimijat täytyy käydä haukkumassa Tripadvisorissa ja vastaavissa. Ravintoloiden kilpailu on kovaa ja kaikkea ei tarvitse sietää.
Kannattaa haukkua sekä palvelu että safkat vaikka ei noissa paikoissa söisikään.
Yle Areenassa dokkari Lapista. Italialainen nuori mies oppi kuukaudessa puhumaan riittävästi suomea. Miksi Hesassa monen vuoden jälkeenkään ei opita?
Oulussakin useassa ravintolassa ruokalistatkin ovat vain englanniksi. Yhdessä raflassa tarjoilija ei osannut suomea ja puhui enkkua slaavilaisella aksentilla, lähdettiin pois.
Jag paratar alltid svenska med kundservice här i Esbo. Nog måste man ju få service på officiellt inhemskt språk. Jag kan nog finska också bra men har som princip att om någon arbetar med kundservice, måste de kunna båda inhemska språken. Om jag inte får service på svenska, brukar jag klaga till chefen eller så använder jag inte företagets tjänster mera.