Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!
Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.
Kommentit (440)
Voi sopia sisarusten kesken kuka mitäkin vie varsinkin jos kysymys vähävaraisista vanhemmista.
Kauhea siivoaminen teillä sen jälkeen, kun aikuiset lapsenne ovat lähteneet sieltä valmiista pöydästä ja usean päivän ylläpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.
Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.
Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D
Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa.
Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut.
Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Kesällä hoitaja piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä vauvaa voinut jättää yksin kotiin.
Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut.
Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa.
Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v.
Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.
Ensin väitetään että nykyäidit ei hoida lapsiaan, ja sitten nykyäidit kuitenkin hoitaa lapsiaan itse kotona 3-vuotiaaksi? Kumminko se nyt meni?
Antti hoitaa tammikuun alusta 2 kk koska puolustusministerin vaimo menee töihin ja vauva 7 kk. Kuka mitenkin.
Älkää menkö minnekään! Pysykää kotona. Sulkekaa puhelin ettei muut häiriinny. Sammuttakaa valot ja säästäkää sähköä. Älkää antako lahjoja koska se lisää kulutusta. Älkää laulako joululauluja koska ne voi loukata jota kuta. Maatkaa sängyssä ja tuijottakaa kattoon.
Jokaisella aikakaudella on omat ongelmansa ja aina ruoho on vihreämpää aidan takana. Kateellisuus ei kyllä kannata.
Itse olen työssä käyvä yksinhuoltaja äiti. Vastuu lapsista on minulla kokonaan. Vanhempani jotka on eläkkeellä tulevat Jouluksi meille syömään kuten joka joulu. Samoin tulee muita yksinäisiä sukulaisia. Tarjoilut tehdään yhdessä. Minä teen osan ja osan tuo vieraat. Tunnelma on ollut joka vuosi leppoisa. Tietysti siinä on hommaa työssäkäyvälle yksin vastuussa olevalle ihmiselle. Olen osani itse valinnut. Tykkään sukujouluista. Näin kustannukset jakautuvat useammalle ja suhteessa tuloihin sekä menoihin.
Villiveikkaus että ap on myös isovanhempi joka "on jo hommansa hoitanut", ei siis osallistu lapsenlapsien elämään muuten kun ostamalla ehkä syntymäpäivä lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.
4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.
Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.
Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua.
Koska äiti/vanhemmat ei saa suutaan auki ja pyydä sitä. Hymyssä suin sanotaan että tottakai te tulettu ja sitten purnataan joka suuntaan selän takana.
Lue vastaukseni nro 90
Jatketaan siitä
.... eli ihan itse halutaan järjestää, tai ainakin halutaan välttämättä että joulua vietetään juuri sillä tavoin kuin aina, isossa porukassa. Tosiasiassa ne lapsiperheet saattaisi olla helpottuneita kun saisivat olla joulun kotona kaikessa rauhassa ilman hössötystä ja matkustamista, aika monet on väsyneitä siihen lasten kanssa matkustamiseen. Oikeasti mikä siinä on niin hankalaa sanoa, että tuntuu vähän raskaalle järjestää kaikkea, voitaisiinko yhdessä keksiä jotain muuta. Riskinä toki on, että sukujouluja ei sitten enää ole, jos kukaan ei jaksa tai halua niitä järjestää.
Itsehän nuo jo syyskuussa ilmoittavat että vietetään joulu taas meillä. Ei tarvitse pyytää eikä pakottaa
Sitähän voi sitten jo syyskuussa sanoa että vietetään vaan, mutta tänä vuonna tehdäänkin niin että te tuotte jonkun jouluruuan mukananne. Totta on, että olisi kohteliasta kysyä tarvitseeko tuoda jotain, mutta jotkut vanhemmat ovat palvelleet lapsiaan siihen malliin aina, ettei lapsille tule edes mieleen. Eli oman kasvatuksen tulosta se on, ja jos on vuosikausia järjestetty kaikki mitään sanomatta niin ei ne lapset voi tietää, että mieli on muuttunut ja apua kaivattaisiinkin. Puhumalla näistä selviää, suurin osa aikuisista ihmisistä on ihan kykeneviä keskusteluun ja sopimiseen (vaikka vauvapalstan perusteella se onkin äärimmäisen vaikeaa).
Tottamaar kirjoitti:
Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.
Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.
Ainoan poikani ei tarvinnut siivota jne, pääasia että hoiti koulun kunnialla. Muutti n 22 v kun opiskeli Hgin yliopistossa, olisi voinut asua kotonakin. Niin on vaan oppinut siivoamaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.
Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D
Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa.
Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut.
Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Kesällä hoitaja piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä vauvaa voinut jättää yksin kotiin.
Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut.
Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa.
Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v.
Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.
Ensin väitetään että nykyäidit ei hoida lapsiaan, ja sitten nykyäidit kuitenkin hoitaa lapsiaan itse kotona 3-vuotiaaksi? Kumminko se nyt meni?
Antti hoitaa tammikuun alusta 2 kk koska puolustusministerin vaimo menee töihin ja vauva 7 kk. Kuka mitenkin.
No on se aikakin että isät tekee osansa. Jotenkin tästäkin keskustelusta puuttuu ne isät, papat, pojat ja vävyt kokonaan, niinkuin se olisi vain äitien, mummojen, miniöitten ja tyttärien tehtävä laittaa joulua. Miehet korkeintaan vähän auttelee.
Sekä omat, että appivanhemmat maanittelevat ja painostavat, että tullaan. Ei niin, että "ottavat vastaan". Kun välillä ollaan yritetty vedota johonkin pikkuflunssaan tms. niin vastaus on, että ei haittaa mitään, tulkaa vaan. Vaikka mielellämme oltaisiin kotona, kun pelkkiin autoiluihin menee aattona yli 3 h.
Appivanhempien pöytään ei saa tuoda mitään. Anoppi loukkaantuu jos edes ehdottaa. Heillä on omat samoilla resepteillä itse tehdyt ruoat vuodesta toiseen. Oman lapsuudenkotini jouluaterialle tuon yleensä kakun. Muuta en voi, koska ovat yleensä syöneet siinä vaiheessa kun ehditään appivanhemmilta sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Ainoan poikani ei tarvinnut siivota jne, pääasia että hoiti koulun kunnialla. Muutti n 22 v kun opiskeli Hgin yliopistossa, olisi voinut asua kotonakin. Niin on vaan oppinut siivoamaan jne.
Onkohan miniä samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.
4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.
Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.
Koska äiti/vanhemmat ei saa suutaan auki ja pyydä sitä. Hymyssä suin sanotaan että tottakai te tulettu ja sitten purnataan joka suuntaan selän takana.
Lue vastaukseni nro 90
Jatketaan siitä
.... eli ihan itse halutaan järjestää, tai ainakin halutaan välttämättä että joulua vietetään juuri sillä tavoin kuin aina, isossa porukassa. Tosiasiassa ne lapsiperheet saattaisi olla helpottuneita kun saisivat olla joulun kotona kaikessa rauhassa ilman hössötystä ja matkustamista, aika monet on väsyneitä siihen lasten kanssa matkustamiseen. Oikeasti mikä siinä on niin hankalaa sanoa, että tuntuu vähän raskaalle järjestää kaikkea, voitaisiinko yhdessä keksiä jotain muuta. Riskinä toki on, että sukujouluja ei sitten enää ole, jos kukaan ei jaksa tai halua niitä järjestää.
Itsehän nuo jo syyskuussa ilmoittavat että vietetään joulu taas meillä. Ei tarvitse pyytää eikä pakottaa
Sitähän voi sitten jo syyskuussa sanoa että vietetään vaan, mutta tänä vuonna tehdäänkin niin että te tuotte jonkun jouluruuan mukananne. Totta on, että olisi kohteliasta kysyä tarvitseeko tuoda jotain, mutta jotkut vanhemmat ovat palvelleet lapsiaan siihen malliin aina, ettei lapsille tule edes mieleen. Eli oman kasvatuksen tulosta se on, ja jos on vuosikausia järjestetty kaikki mitään sanomatta niin ei ne lapset voi tietää, että mieli on muuttunut ja apua kaivattaisiinkin. Puhumalla näistä selviää, suurin osa aikuisista ihmisistä on ihan kykeneviä keskusteluun ja sopimiseen (vaikka vauvapalstan perusteella se onkin äärimmäisen vaikeaa).
Ja aikuiset lapset voivat myös itse muistaa pysyä aikuisina vierailulla. Monesti taannutaan lapseksi, varsinkin jos tullaan vanhaan lapsuudenkotiin yhdessä muiden sisarusten kanssa. Ei ehkä muisteta katsoa kuinka äiti ja isä voi, jaksaako ne oikeasti enää, olisiko kaikille kivempaa kun muutettaisiin vanhaa joulutraditiota enemmän yhdessä tekemisen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Ainoan poikani ei tarvinnut siivota jne, pääasia että hoiti koulun kunnialla. Muutti n 22 v kun opiskeli Hgin yliopistossa, olisi voinut asua kotonakin. Niin on vaan oppinut siivoamaan jne.
Sääliksi käy tulevaa vaimoa, kun poika on tottunut siihen että äiti hoitaa kaiken...
Riippuu tilanteesta, toiset tykkäävät laittaa joulua ja voimia on siihen, toisilla eri tilanne.
On kiva nähdä läheisiä, mutta sairauteni takia en jaksa isompia jouluja enää laitella. Aikuiset lapset menevät aattona isänsä perheeseen ja tässä käyvät joulukahveilla, se on kaikille oikein sopiva järjestely. En ole koskaan välittänyt joulun ajasta muutenkaan, mutta pienten lasten kanssa tietty eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä ap tiedät mitä toiset aikuisten lasten vanhemmat haluavat tai eivät halua. Omalta osaltani voin sanoa, että olet nolosti täysin väärässä.
Voisit silti siellä kotona jotain autella etkä vaan mennä passattavaksi. Kattaa pöytää, siivota, ym. Ja viedä mukanasi jotain tuliaisia.
Vierailija kirjoitti:
Villiveikkaus että ap on myös isovanhempi joka "on jo hommansa hoitanut", ei siis osallistu lapsenlapsien elämään muuten kun ostamalla ehkä syntymäpäivä lahjan.
Hänellä.on siihen oikeus.
Emme mene kummankaan vanhempien luo jouluksi. Voivat viettää juuri sellaisen joulun kuin haluavat ja tehdä tarjoilut vain itselleen. Me vietämme juuri sellaisen joulun kuin haluamme, ilman että tarvitsee syödä jonkun toisen tekemää ruokaa joka ei aina ole omaan makuun, tai muutenkaan viettää juhlapyhiä jonkun toisen nurkissa. Meidän perheellä on meidän oma joulumme ja isovanhemmat voivat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät tule meidän kotiimme.
Milläs osallistun kun on töitä. Eikä äiti huoli apua ja isänikin kelpuuttaa vain kuusen hakuun, itse koristelee ja häärää kaiken. On keittiössään kuin hiukan lempeämpi Gordon Ramsay, yritä siinä sitten kun kritisoi jopa sitä miten perunat pesee (sanon kaikella rakkaudella)
Silti koitan vähän auttaa tiskeissä yms ja muissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vastaukseni nro 90
Jatketaan siitä
Ja aikuiset lapset voivat myös itse muistaa pysyä aikuisina vierailulla. Monesti taannutaan lapseksi, varsinkin jos tullaan vanhaan lapsuudenkotiin yhdessä muiden sisarusten kanssa. Ei ehkä muisteta katsoa kuinka äiti ja isä voi, jaksaako ne oikeasti enää, olisiko kaikille kivempaa kun muutettaisiin vanhaa joulutraditiota enemmän yhdessä tekemisen suuntaan.
Se on muuten ihan psykologinen juttu, että lapsuudenkotiin tullessa taannutaan vanhoihin rooleihin. Se koskee sekä lapsia että vanhempia. Vanhempien pitää myös oppia kohtelemaan lapsiaan kuin aikuisia, siinä missä lasten oppia pysymään aikuisina. Minulla ei ole enää lapsuudenkotia siinä muodossa kuin lapsena, joten muutos on ehkä ollut helpompi kuin joillain. Esim mieheni lapsuudenkodissa keittiö on edelleen tiukasti anopin valtakuntaa, ja ihan vaatimalla on pitänyt vaatia että sen joulupöytään saa viedä ruokia. Hyvää ruokaa anoppi tekeekin ja onneksi poikansa on tässä tullut äitiinsä.