Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!
Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.
Kommentit (440)
Aika ongelmallisia ovat kaiken kaikkiaan nämä sukujen yhteisjouluilut. Milloin on ongelmaa ajasta ja ei kehdata sanoa ja milloin lapset saavat erimäärän lahjoja, milloin joku ei tuo mitää tai tee mitään tai joku haukkuu tai ryyppää ja ja ja ja. Miksi sitten kutsutte tai menette, jos se kerran on niin vaikeaa kuitenkin olla yhdessä ja järjestää yhteisiä juhlia. Joku pakonomainen kutsuminen ja meneminen velvollisuudesta ja sitten todelliset tunteet ja ajatukset avataan täällä. Halooooo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.
Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.
Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D
Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa.
Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut.
Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Kesällä hoitaja piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä vauvaa voinut jättää yksin kotiin.
Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut.
Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa.
Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v.
Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.
Ensin väitetään että nykyäidit ei hoida lapsiaan, ja sitten nykyäidit kuitenkin hoitaa lapsiaan itse kotona 3-vuotiaaksi? Kumminko se nyt meni?
Kuka sellaista väittää? Eiköhän ne äidit ole aina hoitaneet lapsensa, olipa aika ollut mikä tahansa. Paljonhan siitä täälläkin väännetään, että isovanhemmat ei suostu hoitamaan lapsenlapsia, mutta aina valittajana on ollut se nykyäiti, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut kenenkään valittavan, ette nykyäidit hoida lapsiaan.
Minusta olisi mukava mennä lasten tai heistä jonkun luokse jouluna, rupatella ja tarinoida. Olisi mukava käydä valmiiseen ruokapöytään ja maistella kaikkea mitä ovat laittaneet, vaikka se olisikin vain riisipuuroa, olisin tyytyväinen siihenkin. En ole koskaan ollut ja syönyt kenenkään joulupöydässä.
En tykkää sukujouluista, enkä itsekään jaksaisi passata saati sitten laittaa kaikenlaista.
Totuin jo lapsena siihen, että meillä kotona ei tykätty jouluvierailuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.
4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.
Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.
Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua.
Koska äiti/vanhemmat ei saa suutaan auki ja pyydä sitä. Hymyssä suin sanotaan että tottakai te tulettu ja sitten purnataan joka suuntaan selän takana.
Lue vastaukseni nro 90
Jatketaan siitä
.... eli ihan itse halutaan järjestää, tai ainakin halutaan välttämättä että joulua vietetään juuri sillä tavoin kuin aina, isossa porukassa. Tosiasiassa ne lapsiperheet saattaisi olla helpottuneita kun saisivat olla joulun kotona kaikessa rauhassa ilman hössötystä ja matkustamista, aika monet on väsyneitä siihen lasten kanssa matkustamiseen. Oikeasti mikä siinä on niin hankalaa sanoa, että tuntuu vähän raskaalle järjestää kaikkea, voitaisiinko yhdessä keksiä jotain muuta. Riskinä toki on, että sukujouluja ei sitten enää ole, jos kukaan ei jaksa tai halua niitä järjestää.
Itsehän nuo jo syyskuussa ilmoittavat että vietetään joulu taas meillä. Ei tarvitse pyytää eikä pakottaa
Sitähän voi sitten jo syyskuussa sanoa että vietetään vaan, mutta tänä vuonna tehdäänkin niin että te tuotte jonkun jouluruuan mukananne. Totta on, että olisi kohteliasta kysyä tarvitseeko tuoda jotain, mutta jotkut vanhemmat ovat palvelleet lapsiaan siihen malliin aina, ettei lapsille tule edes mieleen. Eli oman kasvatuksen tulosta se on, ja jos on vuosikausia järjestetty kaikki mitään sanomatta niin ei ne lapset voi tietää, että mieli on muuttunut ja apua kaivattaisiinkin. Puhumalla näistä selviää, suurin osa aikuisista ihmisistä on ihan kykeneviä keskusteluun ja sopimiseen (vaikka vauvapalstan perusteella se onkin äärimmäisen vaikeaa).
Ja aikuiset lapset voivat myös itse muistaa pysyä aikuisina vierailulla. Monesti taannutaan lapseksi, varsinkin jos tullaan vanhaan lapsuudenkotiin yhdessä muiden sisarusten kanssa. Ei ehkä muisteta katsoa kuinka äiti ja isä voi, jaksaako ne oikeasti enää, olisiko kaikille kivempaa kun muutettaisiin vanhaa joulutraditiota enemmän yhdessä tekemisen suuntaan.
Se on muuten ihan psykologinen juttu, että lapsuudenkotiin tullessa taannutaan vanhoihin rooleihin. Se koskee sekä lapsia että vanhempia. Vanhempien pitää myös oppia kohtelemaan lapsiaan kuin aikuisia, siinä missä lasten oppia pysymään aikuisina. Minulla ei ole enää lapsuudenkotia siinä muodossa kuin lapsena, joten muutos on ehkä ollut helpompi kuin joillain. Esim mieheni lapsuudenkodissa keittiö on edelleen tiukasti anopin valtakuntaa, ja ihan vaatimalla on pitänyt vaatia että sen joulupöytään saa viedä ruokia. Hyvää ruokaa anoppi tekeekin ja onneksi poikansa on tässä tullut äitiinsä.
Näinpä. Kuitenkin kaikille olisi hyvä päästä muokkaamaan noita omia roolejaan. Vaatii sietämistä ja myönnytyksiä molemmin puolin. Mutta tuollaista joustavuutta joutuu työelämässä koko ajan harjoittelemaan, itselle ihan terveellistä tehdä sitä omassa suvussakin ;)
Me, jo aikuiset perheelliset sisarukset menemme vanhempiemme luo jouluksi, sovittiin, että jouluruokailu ns. nyyttärimeiningillä, jokainen tuo jonkun jouluruoan. Meillä kakaroilla on hyvät ammatit, niin ei kyllä luonto antaisi myöden syödä vanhempiemme pieniä eläkkeitä. Ja vanhemmat totta kai vaativat, että he tarjoavat jouluruoat ja juomat, mutta me lapset tiedämme kuinka ahtaalla he ovat, niin ns. pakotettiin heidät tähän järjestelyyn. Ja muutenkin kiva, kun kaikki saa tehdä oman ruokalajinsa omalla pienellä twistillä, 30v ajan ollut samalla reseptillä valmistetut sapuskat, nyt aika kokeilla jotakin uutta.
Vielä on energiaa tehdä aikuisille lapsille ruokaa ja kun se päivä koittaa että en jaksa niin osaan aukasta suuni ja sanoa tämän,uskomatonta että vanhemmat ei sano jos eivät halua/jaksa..oma moka kun ootte hiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottamaar kirjoitti:
Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.
Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.
Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.
Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D
Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa.
Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut.
Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.
Kesällä hoitaja piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä vauvaa voinut jättää yksin kotiin.
Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut.
Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa.
Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v.
Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.
Ensin väitetään että nykyäidit ei hoida lapsiaan, ja sitten nykyäidit kuitenkin hoitaa lapsiaan itse kotona 3-vuotiaaksi? Kumminko se nyt meni?
Kuka sellaista väittää? Eiköhän ne äidit ole aina hoitaneet lapsensa, olipa aika ollut mikä tahansa. Paljonhan siitä täälläkin väännetään, että isovanhemmat ei suostu hoitamaan lapsenlapsia, mutta aina valittajana on ollut se nykyäiti, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut kenenkään valittavan, ette nykyäidit hoida lapsiaan.
No siihenhän nämä kommentit on vastaus kun joku oli sitä mieltä ettei nykyäidit hoida edes lapsiaan itse. Ja itseasiassa tämä on mummojen vakiovalitusaihe täällä palstalla, samoin kuin se jos joku kehtaa viedä lapsensa päiväkotiin.
Meillä sukuun naitunkatkera miniä erotteli suvun jäsnet toisistaan ketkä tervetullieta jaketkä ei. Sellainen neiti näpsäkkä pirttihirmu ja loi lapsosistaan yhtä ilkeämielisiä ja kiittämättömiä kankkualankaivojq. Joulun perimmäisestä tunnelmasta ei hajuakaaan mutta valmii ilatut euuat ja blinglblingiä pitää olla. Kellään ei ole kivaa. Kaikki erillään teeskentel3mässä jo eronneen parin joulukuvaelmaa...
Yuck
Se siitä kun päästää gold diggarin työläissuvusta sukuunsa. Down the drain it went.
Taivaassa paremmat juhlat.
Meitä ei olla aikoihin kutsuttu kumpaankaan mummolaan jouluruoalle. Käymme siis molemmissa mummoloissa vain kahvilla joulun pyhinä. En tiedä miksi eivät enää kutsu. Ei ole siis mitään riitoja tms ollut. Minun vanhemmat ei kutsu ketään minun sisaruksiakaan ja miehen vanhemmat tarjoaa jouluruoan vain miehen siskon perheelle jotka kauempaa tulevat.
En toisaalta jaksa lähteä itse siihenkään että minä kutsuisin meille heidät syömään..työt ja arki kolmen lapsen kanssa (nuorin vasta 1v) uuvuttaa meitä vanhempia jo ihan riittävästi. Siispä syömme jouluruoat itse laitettuna vain oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme mene kummankaan vanhempien luo jouluksi. Voivat viettää juuri sellaisen joulun kuin haluavat ja tehdä tarjoilut vain itselleen. Me vietämme juuri sellaisen joulun kuin haluamme, ilman että tarvitsee syödä jonkun toisen tekemää ruokaa joka ei aina ole omaan makuun, tai muutenkaan viettää juhlapyhiä jonkun toisen nurkissa. Meidän perheellä on meidän oma joulumme ja isovanhemmat voivat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät tule meidän kotiimme.
Mukavan lämpimät välit teillä suvussa.
No varmasti noilla on paremmat välit toisiinsa, kuin niillä, jotka menee naamat sitruunalla viettämään juolua anoppilaan/mummolaan vaikka ei halua. Väsyneitä ollaan kun lapset ei nuku ja vauvalla on koliikki.
Kaikki on koko ajan päin persettä, anoppi pirullinen ja joutuu syömään eineitä, kun ei anoppi valmista kunnon jouluruokia. Ja jos valmistaa, on martyyri, kun joutuu raatamaan koko joulun.
Appiukko on kännissä ja tulee kalsareissa joulupöytään.
Välit pysyy just sen takia lämpiminä ja hyvinä, kun ei rassata toisten hermoja joka juhlapyhä.
Tässäkään ketjussa ei ole juurikaan hyviä muistoja kellään, ei ainakaan anoppilan joulusta, muutamalla ehkä mummolastaan.
Puolison kotona kaikilla on kamalaa.
No mitä pirua sinne mennään ja sitten haukutaan suku, miten kamalia ne on.
Välit säilyy hyvinä, kun jokainen pysyy kotonaan ja tekee just sellaisen joulun kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä on energiaa tehdä aikuisille lapsille ruokaa ja kun se päivä koittaa että en jaksa niin osaan aukasta suuni ja sanoa tämän,uskomatonta että vanhemmat ei sano jos eivät halua/jaksa..oma moka kun ootte hiljaa
Entä jos alkaisit jo pikkuhiljaa muuttamaan roolia? Sinulla päävastuu, mutta muut saavat jonkun osan tehtäväkseen? Meillä yksi perhe on lähinnä vegaanisesti syöviä enkä minä osaa sellaisia ruokia. He ovat tuoneet jotakin heille sopivaa - no sitten muutkin innostuvat tuomaan jotain omaa. Ihan mukava muutos entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sukuun naitunkatkera miniä erotteli suvun jäsnet toisistaan ketkä tervetullieta jaketkä ei. Sellainen neiti näpsäkkä pirttihirmu ja loi lapsosistaan yhtä ilkeämielisiä ja kiittämättömiä kankkualankaivojq. Joulun perimmäisestä tunnelmasta ei hajuakaaan mutta valmii ilatut euuat ja blinglblingiä pitää olla. Kellään ei ole kivaa. Kaikki erillään teeskentel3mässä jo eronneen parin joulukuvaelmaa...
YuckSe siitä kun päästää gold diggarin työläissuvusta sukuunsa. Down the drain it went.
Taivaassa paremmat juhlat.
Jep, aina se vika on miniässä.
En mene ollenkaan vanhemmilleni jouluksi. Olen katkaissut välit oman hyvinvointini vuoksi.
Myytti siitä, että vanhemmat ovat aina hyväntahtoisia ja uhrautuvia ja aikuiset lapset itsekkäitä ja kiittämättömiä, elää aloituksen perusteella vahvana. Se on oikeasti juurikin myytti. Usein jouluihin liittyy vanhojen vanhempien taholta tavattomasti marttyrointia syyllistämistä ja sitä, että lapset menevät sinne vanhemmille oman hyvinvointinsa kustannuksellakin.
Jos joku lapsi on miettinyt, että saako jättää perhejoulun väliin, niin todellakin saa! Saat minulta täyden hyväksynnän sille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme mene kummankaan vanhempien luo jouluksi. Voivat viettää juuri sellaisen joulun kuin haluavat ja tehdä tarjoilut vain itselleen. Me vietämme juuri sellaisen joulun kuin haluamme, ilman että tarvitsee syödä jonkun toisen tekemää ruokaa joka ei aina ole omaan makuun, tai muutenkaan viettää juhlapyhiä jonkun toisen nurkissa. Meidän perheellä on meidän oma joulumme ja isovanhemmat voivat tehdä mitä haluavat, kunhan eivät tule meidän kotiimme.
No varmasti noilla on paremmat välit toisiinsa, kuin niillä, jotka menee naamat sitruunalla viettämään juolua anoppilaan/mummolaan vaikka ei halua. Väsyneitä ollaan kun lapset ei nuku ja vauvalla on koliikki.
Kaikki on koko ajan päin persettä, anoppi pirullinen ja joutuu syömään eineitä, kun ei anoppi valmista kunnon jouluruokia. Ja jos valmistaa, on martyyri, kun joutuu raatamaan koko joulun.
Appiukko on kännissä ja tulee kalsareissa joulupöytään.
Välit pysyy just sen takia lämpiminä ja hyvinä, kun ei rassata toisten hermoja joka juhlapyhä.
Tässäkään ketjussa ei ole juurikaan hyviä muistoja kellään, ei ainakaan anoppilan joulusta, muutamalla ehkä mummolastaan.
Puolison kotona kaikilla on kamalaa.
No mitä pirua sinne mennään ja sitten haukutaan suku, miten kamalia ne on.
Välit säilyy hyvinä, kun jokainen pysyy kotonaan ja tekee just sellaisen joulun kun haluaa.
Minulla on ihan lämpimät muistot anoppilan jouluista :) mutta nykyään vietän joulua silti mieluummin omalla perheellä ja käyn siellä vaan päiväseltään. En siksi että anopissa tai apessa olisi mitään vikaa, mutta ehkä meillä on vaan sen verran erilaiset tavat monessa asiassa...
Äitini ei laittanut kovin paljoa Jouluruokaa mutta sen minkä laittoi teki itse eikä siihen kenenkään muun saanut sekaantua. Appivanhemmat taas tekivät paljon Jouluruokia mutta sama siellä. Ottivat jopa pahakseen jos ehdotti että osan ruuista voisi muut tehdä joten annettiin asian olla ettei tule riitaa. Sain kuitenkin tiskata kaikki hienot viinilasit, lautaset sun muut joita ei voinut tiskata tiskikoneessa (ja siitäkin keskusteltiin ihan turhan kauan ennenkuin sain 'luvan',,) ja tuntui mukavalta että sain vähän auttaa Jouluaatto hommissa. Nyt kun omia tai appivanhempia ei enää ole niin ne yhteiset joulut jäi siihen mutta silloin kun vielä olivat niin ne vietettiin niin kuin he halusivat ja ilmeisesti tärkeää heille oli että aikuiset lapset, puolisot ja lapsenlapset tulivat ns. valmiiseen pöytään.
Tätä ketjua lukiessa tulee toisaalta surullinen, toisaalta etuoikeutettu olo. En ole tajunnut miten huonot välit monissa suvuissa on. Toisaalta varmaan ketjuun vastailevat varmaan lähinnä ne joilla asiasta paljon hampaankolossa?
Olisipa vanhemmat kenen luo mennä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä ei olla aikoihin kutsuttu kumpaankaan mummolaan jouluruoalle. Käymme siis molemmissa mummoloissa vain kahvilla joulun pyhinä. En tiedä miksi eivät enää kutsu. Ei ole siis mitään riitoja tms ollut. Minun vanhemmat ei kutsu ketään minun sisaruksiakaan ja miehen vanhemmat tarjoaa jouluruoan vain miehen siskon perheelle jotka kauempaa tulevat.
En toisaalta jaksa lähteä itse siihenkään että minä kutsuisin meille heidät syömään..työt ja arki kolmen lapsen kanssa (nuorin vasta 1v) uuvuttaa meitä vanhempia jo ihan riittävästi. Siispä syömme jouluruoat itse laitettuna vain oman perheen kesken.
Jospa teidän molempien äidit on lukeneet tätä vauvapalstaa?
Nyt en piruile yhtään, vaan olen itsekin arka ihminen ja en kyllä ikinä uskaltaisi pyytää pojen perhettä meille jouluna. Jos asuisivat lähempänä, en edes pyytäisi syömään, koska sekin sotkisi miniän suunnitteleman joulun, jonka varmaan haluaa laittaa oman mielensä mukaan ja anoppilassa käyminen joulupäivänä syömässä sotkisi rennon oleskelun kotona pyjama päällä.
Omat vanhempasi eivät varmaan vaan enää kestä sitä menoa ja melskettä. jota lapsiperheet tuovat tullessaan ja ehkä äitisikin ajattelee, että haluatte viettää rauhassa oman joulun.
Ihan oikesti , kun tätä vauvapalstaa lukee, tuntuu, ettei uskalla pyytää ketään jouluksi, kun täällä sitä niin pahasti paheksutaan, vaan mielummin antaa jokaisen viettää joulua niin kuin haluaa ja omassa kotonaan.
Omat lapseni ja omat vanhempani tulevat kaikki meille valmiiseen pöytään! Ei tarvitse osallistua, vaan saapua paikalle! Ihanaa kun tulevat.