Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset lapset, jo omillanne asuvat, ettehän mene vanhempien luokse jouluksi niin sanotusti valmiiseen pöytään!

Vierailija
19.12.2022 |

Vanhempanne tietysti ottavat vastaan mutta olisivat suuresti iloisia ja onnellisia, jos osallistutte laittamisiin ja järjestelyihin.

Kommentit (440)

Vierailija
181/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menen. Vanhempani ovat asiasta iloisia.

Vierailija
182/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä ap tiedät mitä toiset aikuisten lasten vanhemmat haluavat tai eivät halua. Omalta osaltani voin sanoa, että olet nolosti täysin väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.

Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.

Vähän omaa vastuuta lapsille omista lapsista ja juhlapuhistä.

Vierailija
184/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ole vähän alle 60-vuotias nainen, jonka (+ mieheni) luokse tulee kolme aikuista lasta (+ yhden perhe) ja mahdollisesti pari muuta sukulaista, yhteensä 6-8 vierasta viettämään joulua. Mielelläni kutsun heidät vietän joulua yhdessä heidän kanssaan, mutta olisi oikein mukavaa, jos lapset kysyisivät etukäteen, voivatko he tuoda / tehdä jotain. Jos kysyisivät, pyytäisin jokaista aikuista lasta valmistamaan tai tuomaan yhden jouluruoan. Minusta tämä ei olisi kovin paljon per lapsi, mutta se säästäisi kuitenkin minulta työtä aattona ja aatonaattona lähes lähes kaksi tuntia.

Tämän ketjun perusteella minun pitäisi vain avata suuni ja pyytää. Olisi paljon kivempi pyytää, jos toinen kysyisi ensin, voiko hän twhdä jotain. Tuntuu vähän ikävältä lähteä itse pyytämään ilman kysymystä, kun kysymys ei ole kuitenkaan siitä, että en varsinaisesti jaksa itsekin. Olisi vain kiva päästä vähän helpommalla.

Se täytyy kyllä aikuisten lasteni eduksi sanoa, että he kyllä korjaavat aterian jäljet yhdessä mieheni kanssa oma-aloitteisesti. Siihen puoleen minun ei tarvitse osallistua.

Niin. Voit itse nyt valita. Joko jatkat samaan malliin tai vaan pyydät ihan oma-aloitteisesti. Tälle joulullekin vielä ehtii vaikka vähän kiire saattaa tulla, mutta ainakin sitten ensi jouluksi sitten heti kun joulunvietosta aletaan keskustella. Kun ne sinun lapset eivät ole ajatustenlukijoita ja ovat tottuneet siihen että äiti hoitaa kaiken, kuten ilmeisesti olet aina tehnyt. Voihan se olla, että he ovat siinä uskossa että sinä _haluat_ järjestää kaiken etkä halua kenenkään muun osallistuvan.

Vierailija
185/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottamaar kirjoitti:

Nämä viisikymppisestä ylöspäin, varsinkin 50-60 luvuilla syntyneet isät ja äidit kasvattaa oikeita vässyköitä. Miten käy sitten kun aika teistä jättää, lapset kuolee nälkään ja kulkevat jalan.

Nykyiset äidit edes lapsiaan hoida itse, mummot sen tekee, että pääsee jälkikasvu baariin tappelemaan ja kohta erotaan.

Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.

Vierailija
186/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä odota, että osallistuvat mihinkään. Minulle on ilo tarjota heille muutama lomapäivä.

t. kahden aikuisen äiti

Et taida olle työelämässä ja elämäsi on pelkkää "lomaa"? Silloin tuon ymmärtää, mutta jos itsekin olet töissä vielä perjantaina ja aatto on lauantaina, niin todellakin pieni apu kelpaa aikuisilta lapsilta jotka tulee joulua viettämään.

Jos on vaan  kotona vaikka eläkkeellä tai työttömänä, niin silloin voi suoda lapsille  muutaman vapaapäivän. 

Muuten on kohtuutonta, jos yli 60v äiti laittaa kaiken yksin, vaikka on työelämässä itse, eikä itselläkään ole vapaata joulununa, kuin nuo 3 päivää.

Vierailija
187/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene vanhempieni luo, toinen, isä,on jo kuollut. Äitini tulee meille useammaksi päiväksi, samoin lapset kumppaneineen (nuoria aikuisia) käyvät ennen joulua ja aattona, asuvat myös pk seudulla. Ei ole tarkoitus laittaa mahdottomasti, paljon saa valmiina ja osa tehdään yhdessä, sekin mukavaa joulunalustekemistä.

Jouluna on kiva kerätä useampia sukupolvia yhteen. En ole mikään kodinhengetär enkä edes yritä, siksi yhdessä tekeminen ja yhdessä olemiseen keskittyminen on se tärkein juttu joulussa. Ja näyttää maistuvan noin joulu muillekin, kaikki tulevat ihan innolla meille jouluksi kun ei liikaa hössötetä ja tunnelma pysyy hauskana ja lämpimänä.

Vierailija
188/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottamaar kirjoitti:

Enemmän nykyäidit lapsiaan hoitaa itse kuin mikään aiempi sukupolvi. Yhä useammat isovanhemmat ilmoittaa että hoitakaa itse, meiltä ei apua tipu. Samat, jotka ovat aikanaan hoidattaneet lapsensa omilla vanhemmillaan.

Nykyäideillä on pitkä äityisloma (veraa 70-luku, 3kk) ja on kodinhoidon tuki (3v ?). Ennen piti lähteä töihin, kun vauva oli 3kk. 

60-70-luku oli maaltamuuton aikaa ja monet asuivat eripaikkakunnilla kuin vanhempansa, ja ihan itseovat lapsensa hoitaneet. En tunne ketään, joka olisi "huvikseen" hoidattanut lapsensa vanhemmillaan, paitsi jos on ollut kesä, tarha kiinni, itse töissä, silloin on suvun apua tarvittu.

Itse en ole koskaan hoidattanut lapsiani päiväkään omilla vanhemmillani, eikä miehenkään vanhemmilla.

Silti olen valmis hoitamaan lapsen lapsia, jos sellaisia siunaantuu, vaikka olenkin edelleen työelämässö ja aivoverenvuodon kertaalleen sairastanut. 

Aikuiset lapset tulee joulunviettoon, mutta ihan pyytämättä osallistuvat ilomielin joulun valmisteluihin.

Vierailija
189/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä valmistaa jouluruoat parikymppisille lapsilleen siinä missä vain itselleen. Eri asia, jos kaikilla lapsilla on omat perheensä ja odotetaan ikääntyvän äidin palvelevan noin 15 ihmistä lähes viikon putkeen ja pyyhkivän lasten kaatuneet maidotkin.

Vierailija
190/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää kutsuko aikuisia lapsianne valmiiseen pöytään jouluksi jos se ei ole ok

Olen varma, että moni ei kutsukaan, mutta lapset itse ilmoittavat hyvissä ajoin ennen joulua, että he tulevat aattona. Joku saattaa pelätä (oikeutetusti), että jos hän tämän kerran kieltää tulemasta, lapset loukkaantuvat eivätkä pidä enää yhteyttä.

Jos haluaa viettää yhteisiä jouluja niin aina voi vuokrata mökin, mennä hotelliin tai laivalle yhdessä.

Me on oltu yksi joulu hotellissa kotimaassa, yksi joulu Englannissa, yksi joulu Egyptissä, kaksi joulua vuokramökillä jne.

Mielellään joo silloinhan kaikki pääsisivät valmiiseen pöytään. Tosin ei ikinä laivalle.

Oletko laskenut paljon maksaa 10-20 hengen majoitukset, matkat, ravintolaillalliset, lounaat yms esim 2 vrk reissulla?

10 000e taitaa mennä rikki niin että humahtaa eikä mukana ole edes lahjoja...

Vierailija
191/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset vanhemmat, te joiden aikuiset lapset ovat jo muuttaneet omilleen, ettehän OLETA, että lapsenne osaavat lukea ajatuksianne tai tunnistavat vuodatuksenne tältä keskustelupalstalta.

Mikäli haluatte lasten auttavan joulujärjestelyissä tai lasten antavan teidän tehdä joulujärjestelynne rauhassa yksin, molemmista toiveista voi keskustella ääneen.

Minusta taas ei ole mitenkään mahdottomasti vaadittu aikuiselta lapselta, että hän kerran ennen joulua kysyisi, voiko hän tehdä tai tuoda jotain. Monella tuntuu olevan oletuksena, että vaikka pöydässä on yli 20 eri ruokalajia, niin kyllä vanhempi valmistaa ja hankkii ne mielellään itse ja pyytää suoraan, jos toivoo apua.

Jos sitten lapsi kysyy ja vanhempi vastaa, että mitään ei tarvita, niin vastaus on vanhemman vastuulla eikä vanhemman pidä heittäytyä marttyyriksi.

Vierailija
192/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se näin 60+ mummona ja pappana jo mukava päästä valmiiseen pöytään edes yhtenä jouluna.

4 lasta perheineen tulevat taas jouluna meille jo klo 12. Ihanaahan se toki on ja tuovat tänävuonna jo osan ruuistakin mukana (aiemmin lähinnä viiniä ja suklaata) mutta on tässä siivoamista ja laittamista enemmän kuin jaksaisi. Varsinkin nyt kun toivumme koronasta parhaillaan . Osa vielä jää yöksi joten joulupäivän aamiainen ja lounaskin pitää hoitaa.

Onneksi ei anoppi ole enää mukana, lapset hälisevät liikaa eikä hän jaksa koko iltaa. Aiemmin hekin olivat aina meillä.

Kamalaa. Miksi aikuiset lapset eivät voi vuorostaan järjestää joulua. 

Koska äiti/vanhemmat ei saa suutaan auki ja pyydä sitä. Hymyssä suin sanotaan että tottakai te tulettu ja sitten purnataan joka suuntaan selän takana.

Lue vastaukseni nro 90

Jatketaan siitä

.... eli ihan itse halutaan järjestää, tai ainakin halutaan välttämättä että joulua vietetään juuri sillä tavoin kuin aina, isossa porukassa. Tosiasiassa ne lapsiperheet saattaisi olla helpottuneita kun saisivat olla joulun kotona kaikessa rauhassa ilman hössötystä ja matkustamista, aika monet on väsyneitä siihen lasten kanssa matkustamiseen. Oikeasti mikä siinä on niin hankalaa sanoa, että tuntuu vähän raskaalle järjestää kaikkea, voitaisiinko yhdessä keksiä jotain muuta. Riskinä toki on, että sukujouluja ei sitten enää ole, jos kukaan ei jaksa tai halua niitä järjestää.

Itsehän nuo jo syyskuussa ilmoittavat että vietetään joulu taas meillä. Ei tarvitse pyytää eikä pakottaa

Vierailija
193/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äiskä vielä eli niin pistin tilille rahaa, josta hän sitten taikoi ne ihanat jouluruuat eikä itselle tullut lokkeilun fiilistä kun aikuisilla on kuitenkin aikuisten pohjaton vatsa :) Tämä toimi meillä

Meillä taas on laitettu sinne keittiöpurkkiin myös välillä. Pieni eläke kun ei varmaan riitä kaikkeen niin on myös tuotu aina jotain mukana.

Vierailija
194/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varma, että moni ei kutsukaan, mutta lapset itse ilmoittavat hyvissä ajoin ennen joulua, että he tulevat aattona. Joku saattaa pelätä (oikeutetusti), että jos hän tämän kerran kieltää tulemasta, lapset loukkaantuvat eivätkä pidä enää yhteyttä.

Jos haluaa viettää yhteisiä jouluja niin aina voi vuokrata mökin, mennä hotelliin tai laivalle yhdessä.

Me on oltu yksi joulu hotellissa kotimaassa, yksi joulu Englannissa, yksi joulu Egyptissä, kaksi joulua vuokramökillä jne.

Mielellään joo silloinhan kaikki pääsisivät valmiiseen pöytään. Tosin ei ikinä laivalle.

Oletko laskenut paljon maksaa 10-20 hengen majoitukset, matkat, ravintolaillalliset, lounaat yms esim 2 vrk reissulla?

Varmasti näin. Mutta 20 hengen syöttäminen useita päiviä ei myöskään ole ilmaista eikä ihan kevyt juttu...

Joskus aikuiset lapset eivät muista seurata vanhempiensa kuntoa. Neli-viisikymppinen lapsi valittaa omia vaivojaan mutta ei hoksaa kuinka äiti ei seitsemän-kahdeksankymppisenä jaksa samaa kuin 30 vuotta aiemmin. Eikä iän tuomaa hitautta välttämättä halua tunnustaa edes itselleen. Ehkä sen ensimmäisen EIn voi ohittaa, ja palata asiaan uudestaan kun tarjoaa apuaan.  Kannattaa auttaa ja jakaa tekemistä, kaikkien ilo noin!

Vierailija
195/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottamaar kirjoitti:

Tää on sellainen sitkeästi elävä kaupunkilegenda :D

Ennen ei ollut äityslomaa muutamaan kuukautta kauempaa. 

Joku vanhempi työkaveri joskus puhui, että hän kävi ruokatunnilla imettämässä lastaan kotona, kun sinne oli saatu hommattua hoitaja. Töihin oli lähdettävä, kun lapsi oli 3kk ja kunnallisia tarhoja ei juurikaan ollut. 

Lapset yritettiin saada hoitoon jollekin sukulaiselle/jollekin kotiäidille, joka oli kotona hoitamassa omia lapsiaan.

Kesällä hoitaja  piti kesäloman joka ei välttämättä ollut yhtäaikaa  vanhempien loman aikana ja lapsi vietiin omille vanhemmilla maalle, koska vanhemmat oli työelämässä, eikä  vauvaa voinut jättää yksin kotiin. 

Ei niitä lapsia ole huvikseen kukaan vieraalla hoidattanut. 

Naiset lähti sankoin joukoin 70-luvulla työelämään, eikä päiväkodeista oltu kuultukaan, ja jotenkin ne lapset piti silloinkin hoitaa. 

Nykyäiti on 9kk äityislomalla ja sen jälkeen moni vanhempain vapailla jne. Lapsi viedään päiväkotiin kun se on 3v. 

Ei tuollaisesta ole ennen osattu edes haaveilla.

Vierailija
196/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään aikuisena lapsena osallistuisin, mutta se on hankalaa, kun asumme 800 kilometrin päässä. Mitään en voi valmiiksi tehdä matkan vuokso eikä lomaa ole arkipyhien lisäksi...

Vierailija
197/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näin. Mutta 20 hengen syöttäminen useita päiviä ei myöskään ole ilmaista eikä ihan kevyt juttu...

Joskus aikuiset lapset eivät muista seurata vanhempiensa kuntoa. Neli-viisikymppinen lapsi valittaa omia vaivojaan mutta ei hoksaa kuinka äiti ei seitsemän-kahdeksankymppisenä jaksa samaa kuin 30 vuotta aiemmin. Eikä iän tuomaa hitautta välttämättä halua tunnustaa edes itselleen. Ehkä sen ensimmäisen EIn voi ohittaa, ja palata asiaan uudestaan kun tarjoaa apuaan.  Kannattaa auttaa ja jakaa tekemistä, kaikkien ilo noin!

Tämän olen huomannut minäkin, mummo (90v) keittää kahvit, ja komentaa koko ajan vain istumaan. Mutta ei loukkaannu kun pikkuhiljaa auttaa sivussa ja tiskaa kahvikupit, joskus huokaissutkin kuinka kiva kun autan. Eli ei voi suoraan myöntää tarvitsevansa apua mutta ottaa sen kuitenkin vastaan... Joskus vanheneminen on hankalaa, luopumista omasta kuvasta jollainen oli nuorempana.

Vierailija
198/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottamaar kirjoitti:

Nykyäideillä on pitkä äityisloma (veraa 70-luku, 3kk) ja on kodinhoidon tuki (3v ?). Ennen piti lähteä töihin, kun vauva oli 3kk. 

60-70-luku oli maaltamuuton aikaa ja monet asuivat eripaikkakunnilla kuin vanhempansa, ja ihan itseovat lapsensa hoitaneet. En tunne ketään, joka olisi "huvikseen" hoidattanut lapsensa vanhemmillaan, paitsi jos on ollut kesä, tarha kiinni, itse töissä, silloin on suvun apua tarvittu.

Itse en ole koskaan hoidattanut lapsiani päiväkään omilla vanhemmillani, eikä miehenkään vanhemmilla.

Silti olen valmis hoitamaan lapsen lapsia, jos sellaisia siunaantuu, vaikka olenkin edelleen työelämässö ja aivoverenvuodon kertaalleen sairastanut. 

Aikuiset lapset tulee joulunviettoon, mutta ihan pyytämättä osallistuvat ilomielin joulun valmisteluihin.

Niin, on äitiyslomat ja hoitovapaat joiden aikana äidit ihan itse hoitaa ne lapsensa. Ja niin on kyllä ollut jo nykyäitien lapsuudessa kasarilla ja ysärillä. Kyllä se on ihan fakta että nykyvanhemmat on enemmän yksin lasten kanssa kuin aiemmat sukupolvet. Monilla ainoa tukiverkosto on päiväkoti, kun ei kertakaikkiaan apua saa muualta vaikka mitä tekisi. Jos omaa tuttavapiiriä ajattelee niin kyllä kaikilla kavereilla oli mummot jotka hoiti usein (joo mummot, harvoin papat), nyt kaveripiirissä on yksi kolmivuorotyötä tekevä sinkkuäiti joka saa säännöllistä apua omalta äidiltään, muitten lapset on hoidossa isovanhemmilla korkeintaan satunnaisesti tai ei ollenkaan.

Vierailija
199/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoamme kyllä apua ruoanlaitossa, mutta mieheni äiti ei ota apua vastaan, vaan haluaa laittaa kaikki itse. Viedään toki joululahjat ja ruoka tuliaisia. Juuri kävin Tuomaan markkinoilta joululimppua, glögiä, fudgeja, hilloja ja joulusinappia.

Vierailija
200/440 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa laittaa (aikuisille) lapsilleni jouluruoat. Toki aina kysyvät, että mitä voisivat tuoda, mutta minusta on helpompaa kun saan tehdä kaiken itse. Silloin tiedän tarkkaan paljonko mitäkin on, ettei käy niin, että jouluruokia syödään pakastimesta vielä juhannuksenakin.

Toki kaikki auttavat sitten pöytään laittamisessa, tiskauksissa jne. Nuorin lapsenlapsista 3v, on kuulemma jo varannut pöytien pyyhkimisen omaksi hommakseen 🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä