Mitä sanoa työhaastattelussa vahvuuksiksi, kun niitä ei kerta kaikkiaan ole
Minulla ainakin lyö täysin tyhjää, kun pitäisi kertoa omista vahvuuksista. Nimittäin kun minulla ei ole niitä vahvuuksia, joista olisi työelämässä mitään hyötyä.
Kommentit (213)
Sano ettet perusta vahvuuksista, vaan tasainen suorittava käytännönläheinen yleishanslankari.
Mielikuvituksettomuus (eli se ettei keksi mitään sanottavaa) -> pystyy keskittymään rutiinihommiinkin (koska ajatukset ei harhaile)
Keksi jotain edes etäisesti positiivista itsestäsi ja liioittele sitä kunnolla.
Ei erityisiä vahvuuksia?
Hmm, sanoisin että vahvuutesi on tasainen suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Osaat kirjoittaa kokonaisia ja virheettömiä lauseita. Sekin on nykyään harvinaista.
Totta, mutta ei siitä ole apua koska pitäisi olla jonglööraava stand-up koomikko missihymyllä..
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvä vastaus? Rehellinen vastaus! Eli vastaa sille työhaastattelijalle rehellisesti. Jos vahvuuksia ei ole niin vastaat "vahvuuksia ei ole".
Jos työhaastattelija ei vastaustasi arvosta niin hän ei palkkaa sinua. Ole iloinen siitä! Ole iloinen ettet päädy huonolle työnantajalle töihin, et päädy töihin työnantajalle joka ei arvosta rehellisyyttä. Ole iloinen ettet päädy töihin työnantajalle joka vaatii sinua valehtelemaan hänelle päin naamaa.
Jos joku työnantaja vaatii sinulta valehtelemista, esittämistä, feikkaamista jo työhaastattelussa, niin älyttömän todennäköisesti hän vaatii sinulta samaa kakkaa myös töissä, eli vaatii että sinä vain feikkaisit töissä päivät pitkät, eli onpahan kakkatyöpaikka. Ole onnellinen jos et sellaiseen kakkatyöhön päädy.
Toki on olemassa ihmisiä joiden mielestä "feikkaaminen on jalo taito". He ovat ihmisiä jotka koko elämänsä aikana eivät saa aikaan mitään hyvää, eivät mitään todellista tulosta.
Tai kaipa tuohon työnantajan kysymykseen voi vastata myös: "vahvuuksia ei ole, paitsi ehkä se että minä olen rehellinen, vastaan kysymyksiisi rehellisesti. Mutta en tiedä että onko rehellisyyteni vahvuus vai heikkous, koska se riippuu sinusta, se riippuu siitä että arvostatko sinä rehellisyyttä vai et".
Vain maailman surkein työnantaja vaatii että työnhakija/työntekijä valehtelee työnantajalleen päin naamaa. Tuollaisia työnantajia on pilvin pimein, koko Suomi täynnä. Työnantajia jotka vaativat että heidän työntekijänsä kohtelevat heitä halveksuvasti. Luonnevikaisia masokistityönantajia jotka kaivavat omaa kuoppaansa.
Erikoinen kommentti sinulta. Ei kyse ole siitä, etteikö rehellistä ihmistä haluttaisi töihin, mutta tuskin sellaista, joka on rehellisesti heikko kandidaatti ko. tehtävään. Rehellinen JA hyvä hakija lienee se, joka mieluusti valittaisiin.
Ei tietenkään riitä, että saat rehellisesti vakuutettua, ettei sinulla mitään vahvuuksia ole, mutta olet avoin surkeudestasi. Tuo kuulostaisi enemmän työkkärin työnhakuvelvollisuuden täyttämiseltä, kun hakija ei oikeasti ei edes halua töihin, mutta hakee muodon vuoksi tuet säilyttääkseen.
Ja varmasti ap:lla on vahvuuksia. Hän voisi kertoa niistä omin sanoin välittämättä, että joku muu on varmaan kertonut itsestään samanlaista. Ei hänen tarvitse keksiä pyörää uudestaan, vaan olla oma itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas
RehellinenItsevarma
Nämä ovat tulkittavissa, mikä on toisen mielestä reipas, ei ole toisen mielestä jne....ei hyviä.
Jos et vaikka koskaan myöhästy, kerro se ja sehän näkyy sitten aika pian, että oliko totta!
Viisas rekrytoija merkkaa tällaiset ylös ja antaa sitten heti kenkää koeajalla, jos asiat osoittautuu valheiksi.
just näin, täälläki yks sano olevansa huumorintajunen mutta heti kun kuuli n-sana vitsejä niin ei ollutkaan huumoria vaan tosikko kälätys alkoi
Tuo onkin mainio testi huumorintajulle. Minulla on muistivihollinen koottuja r-sistisia vitsejä joita kerron saunailloissa. Jotkut tuohtuvat.
Kerro että olet aktiivinen työntekijä ja sulla on tapana nähdä metsä puilta, eli ymmärtää kokonaisuuksia eikä takertua pikkuseikkoihin.
Tuohan on erinomaista, että vahvuuksista ei ole; se on vahvuus itsessään.
Se ettei vahvuuksia ole, tarkoitata mahdollisuutta päästä jopa johtavaan asemaan...
Miksi? Henkilö jolla EI ole vahvoja omia ajatuksia, on ehkä erinomainen tulemaan toimeen kaikkien kanssa. Hänet voi laittaa johtavaan asemaan luottaen siihen, että - kulissien takaa - hän tekee, mitä määrätään. Ja se on hänelle "fine"; hän sai tittelinsä ja saa hyvää palkkaa, ymmärtäen, että se on nimenomaan suhteiden ansiota. Ei hän edes toivo muuta!
Oli etenemismahdollisuutta tai ei, asian voi esittää vaikkapa niin, että kertoo ymmärtävänsä vahvuuksien TASAPAINON merkityksen. Kukaan ei halua palkata huippuhyvää tekijää, jos pelkää, että jokin toinen äärimmäisyys eskaloi työyhteisön ongelmat (älä sano tätä ääneen).
Vierailija kirjoitti:
Kerro että olet aktiivinen työntekijä ja sulla on tapana nähdä metsä puilta, eli ymmärtää kokonaisuuksia eikä takertua pikkuseikkoihin.
Mutta ehkä hän nimenomaan on sellainen - ja ehkä se on vahvuus. Riippuu firmasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ehkä hän nimenomaan on sellainen - ja ehkä se on vahvuus. Riippuu firmasta!
...tarkoitin, että EI ole mainitsemiasi asioita. Vaan niiden vastakohta.
Jos minulta kysytään haastattelussa vahvuuksia, heikkouksia yms. turhuuksia, niin poistun paikalta.
Kyllä ne kaikki oleelliset pitäisi saada tietoon jo cv:stäni ja työhakemuksestani.
Nämä rekrytoijat tekevät turhaa työtä. Kuvitteellista paskaa ilman mitään tarkoitusta ja nostavat kivasti palkkaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että olet ihmisenä luotettava ja rauhallinen, keskityt olennaiseen ja jos olet perheenäiti, kerrot organisaatiokyvystäsi ja taidostasi keskittyä olennaiseen ja priorisoida asiat.
Älä mainitse turhaa vaatimattomuuttasi :)
Vierailija kirjoitti:
Reipas
RehellinenItsevarma
Vierailija kirjoitti:
Tasainen luonne, looginen ajattelukyky, empatiakyky, luotettavuus, hyvä muisti, kyky kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa, kielitaito, matemaattinen lahjakkuus, kyky omaksua uusia asioita nopeasti, organisointikyky.. Oikeastaan mikä hyvänsä luonteenpiirre voi olla vahvuus, kunhan tunnistat miten voit sitä hyödyntää työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Eri töissä tarvitaan erilaisia vahvuuksia. Mahdotonta kuvitella, ettei sinulla olisi mitään vahvuuksia. Ei kaikissa töissä ole vahvuus olla ulospäinsuuntautunut, idearikas, joustava tms. On töitä, jossa vaaditaan sorminäppäryyttä, keskittymiskykyä, toiston sietoa jne.
Se tässä vaan on, että olen saanut tässä tietää tämän tyyppisten vastausten olevan kuulemma sellaisia, mitä kaikki hakijat sanoavat, ja että rekrytoijat haluavat ilmeisesti jotain omaperäisempiä vastauksia.
ap.
Älä lue liikaa noita klikkiotsikoita. On työhaastattelijoita, jotka odottaa sirkustemppuja, ja sitten on työhaastattelijoita, jotka etsii sopivaa työntekijää (ei vain hyvää tyyppiä) oikealle paikalleen.
Parhaat työt olen saanut silloin, kun olen kertonut kokemuksesta ja koulutuksesta, joka ko. työhön sopii. Olen pysynyt asiallisena, arkisena ja aika koruttomana. Itsekin luin kaiken maailman ohjeita miten cv:llä pitäisi temppuilla. Perus a4 times new romanilla kelpasi kuitenkin hyvin.
Mitä vahvuuksiin tulee, kaikilla on niitä. Mieti mitä hakemassasi työpaikassa tarvitaan. Omaat ilmeisesti hyvät vuorovaikutustaidot ja olet kiinnostunut itsesi kehittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mieti, millä sanoilla sinua on kuvailtu. Entä millainen koet olevasi, millainen yrität parhaasi mukaan olla? Minä ainakin olen mukava työkaveri, jolta uskaltaa aina pyytää apua. Vahvuus on myös se, että haluat oppia uutta, olet kiinnostunut työstäsi ja ehkä erityisesti jostakin tietystä osa-alueesta siinä.
Entäpä kun ei ole halua oppia ainakaan tuollaista uutta eikä kiinnostusta kyseiseen työhön yleisesti eikä erityisesti mihinkään osa-alueeseenkaan? Haen/teen työtä vain siitä maksettavan palkan takia.
Onko umpirehellisyys vahvuus?
Tuo on muuten oikeasti vaikea asia! Ymmärrän sinua aloittaja.
Ylempänä on neuvo, että muistelisi millä sanoilla itseä on kuvailtu. Sekään ei toimi, jos ei koe oikeasti olevansa kuvailun mukainen. Minua ainakin kuvaillaan aina tunnolliseksi ja tarkaksi, mutta eivät ne ihmiset tiedä, että roiskin todella ylimalkaisesti hommia menemään ja unohtelen puolet. Olemus vain vaikuttaa huolelliselta, mutta en sellainen ole.
Ja miksikä sitä kokee itsensä? Yhtenä päivänä yhdenlaiseksi, toisena toisenlaiseksi. Ei ole mitään pysyvää identiteettiä tai minuutta, että tällainen minä olen. Minulla ainakaan. Ainoat pysyvät ominaisuuteni ovat epäily, kyseenalaistaminen ja relativismi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan sysipaska ihminen. Minussakaan ei ole mitään hyvää. Olen juuri sellainen ihminen, mitä kukaan ei halua riesakseen työpaikalle. Olen ujo ja hiljainen, eikä luonteessani ole mitään työnantajien vaativaa (sosiaalinen, reipas, ilopilleri, hymy ei hyydy missään tilanteessa). Harrastukseni ovat tylsiä. Lukemista ei arvosta kukaan, kun pitäisi ohjata liikuntaryhmiä, verkostoitua ja olla kaikissa mahdollisissa toimikunnissa.
Olen yksinkertaisesti todella huono ihminen. Pitäisi varmaan hypätä sillalta jäihin.
Kuulostat masentuneelta.
Näitähän meille tosiaan ajetaan, mutta tarviiko vaikka jossain varastohommissa esimerkiksi muuta kuin ihminen, joka saapuu paikalle ajoissa, tekee työnsä ja juttelee sen verran kuin työn luonne vaatii.
Itse olen nähnyt nuorissa kaikenmaailman luurin tuijottajaa ja taukojen venyttäjää. Tuntuu että monille on haaste tulla edes työpaikalle. (Ja siis monia hyviäkin nuoria työntekijöitä, ei ole ikäkysymys).
Riippuu mitä työtä siis haet. Rakennusalalle esimerkiksi tarvitaan ihan vain reippaita tekijöitä. Kouluttavatkin tehtävään usein.
Totuus. sinulla ei ole vahvuuksia.
Älä sitten kuitenkaan pety kun et saa paikkaa.
Mieti, millä sanoilla sinua on kuvailtu. Entä millainen koet olevasi, millainen yrität parhaasi mukaan olla? Minä ainakin olen mukava työkaveri, jolta uskaltaa aina pyytää apua. Vahvuus on myös se, että haluat oppia uutta, olet kiinnostunut työstäsi ja ehkä erityisesti jostakin tietystä osa-alueesta siinä.