Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa työhaastattelussa vahvuuksiksi, kun niitä ei kerta kaikkiaan ole

Vierailija
18.12.2022 |

Minulla ainakin lyö täysin tyhjää, kun pitäisi kertoa omista vahvuuksista. Nimittäin kun minulla ei ole niitä vahvuuksia, joista olisi työelämässä mitään hyötyä.

Kommentit (213)

Vierailija
101/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan surutta valehtelua tällaisissa kysymyksissä. Kunhan en valehtele osaamisestani liikaa (pystyn tekemään jtn kuten asiat tai googlettamalla ainakin ratkaisemaan ongelmat), niin ei ole suurtakaan väliä mitä sanoo vahvuuksikseen.  Työssä on yleensä ns. sisäänajovaihe jolloin ehtii kyllä tutustua hommaan ja oppia tarvittavan, kunhan aihealue on entuudestaan tuttu ja siitä jonkinlainen  OK käsitys. 

Yleensä mainitsen pikkutarkan toiminnan ja huolellisuuden. Todellisuudessa ne ovat heikkouksiani.... 

Vierailija
102/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät, ettei vahvuuksia ole, niin silloin vahvuutesi on hyvä itsetuntemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies 47 kirjoitti:

Sanoin kerran että olen ahkerampi kuin muut, kun muut käy päivän aikana tupakki tauolla 5 kertaa niin teen töitä sen aikaa. Teen myös ruokatunnit usein töitä. Olen hyväkuntoinen. No en saanut töitä.

Se voi tyssätä siihen, että samassa lausessa jossa kehuit itseäsi, arvostelit muita. Ja jos sanot tekeväsi ruokatunnitkin töitä, et huolehdi omasta jaksamisestasi. Tulos olisi voinut olla toinen jos olisit vain sanonut olevasi tupakoimaton. Vielä parempi, jos raitis. Monella tyssää tähän, naamasta ja olemuksesta näkee säännöllisen alkoholin käytön. Ruokatuntia ei olisi tarvinnut mainita, ellei haastattelija ota sitä esiin. Silloin voi sanoa, että se on hyvä olemassa, kun se katkaisee päivän.

Vierailija
104/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jos vahvuuksia ei ole, on sytä sanoa että vahvuus on tunnistaa itsessä vahvuuksien puute. Ja heti perään että tämän perusteella kehittää voimaperäisesti tunnistettuja puutteita.

Vierailija
105/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tullut haastatteluun saadaksesi työpaikan = olet päämäärätietoinen.

Tulit haastatteluun ajoissa = olet täsmällinen.

Olet pukeutunut hieman siistimmin haastattelua varten, käynyt suihkussa tms. = otat muut ihmiset huomioon ja arvostat kanssaihmisiä.

Jännität haastattelun sujumista ja lopputulosta = suhtaudut mielenkiinnolla tulevaan.

Lisäksi voit mainita jos omaat hyvän huumorintajun, olet aamuvirkku, tykkäät seurata aikaasi, kenestä huolehdit (perhettä, lemmikkejä, vanhemmat, isovanhemmat, naapuri?), oletko osallistunut vapaaehtoistoimintaan jossain elämän vaiheessa, mieluinen harrastus, jopa intohimo? Ja jos olet ponnistanut vaikeista oloista, senkin voit sanoa kasvattaneen ja vahvistaneen sekä antaneen ylipäätään sisua ja luonteen lujuutta.

Vierailija
106/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot, että olet ihmisenä luotettava ja rauhallinen, keskityt olennaiseen ja jos olet perheenäiti, kerrot organisaatiokyvystäsi ja taidostasi keskittyä olennaiseen ja priorisoida asiat.

Älä mainitse turhaa vaatimattomuuttasi  :) 

Just näitä, jota kaikki luettelee, eikä tiedot pidä ollenkaan paikkaansa.

Luonteenpiirteet pitäisi luetella ja kysyä millainen olet kun suutut: monelta jäisi tuo rauhallinen ja keskityn olennaiseen heti pois, tällöin ne ominaisuudet mitataan, kun tulee hankalaa, kaikki osaa olla mukavia kun on helppoa ja hauskaa, miettikää vaikka avioliittoanne, riidan keskellä totuus aina paljastuu.

Vierailija
107/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsot sarjamaratoneja --> nautit, kun saat syventyä kunnolla johonkin teemaan.

Käsityöt --> uuden oppiminen, sorminäppäryys, pitkäjänteisyys, itsensä kehittäminen.

Pitkään jatkunut harrastus --> pitkäjänteisyys, itsensä kehittäminen, tavoitteellisuus.

Vanhemmuus --> organisointi, kärsivällisyys, paineensieto, toiston sietäminen, joustavuus.

Tietokonepelit --> ympäristön huomioiminen, reaktiokyky, kokonaisuuksien hahmottaminen, pitkäjänteisyys.

Mistä tahansa keksii näitä työelämän vahvuuksia. Ei kyse ole siitä, että olisit jossain maailman paras, vaan että sinulla on jokin taito x.

Peniksen kehittimen parissa äheltävälle itsensä kehittäminen on suorastaan intohimo.

Vierailija
108/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas

Rehellinen

Itsevarma

Nämä ovat tulkittavissa, mikä on toisen mielestä reipas, ei ole toisen mielestä jne....ei hyviä.

Jos et vaikka koskaan myöhästy, kerro se ja sehän näkyy sitten aika pian, että oliko totta!

Viisas rekrytoija merkkaa tällaiset ylös ja antaa sitten heti kenkää koeajalla, jos asiat osoittautuu valheiksi.

Vierailija
109/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasainen luonne, looginen ajattelukyky, empatiakyky, luotettavuus, hyvä muisti, kyky kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa, kielitaito, matemaattinen lahjakkuus, kyky omaksua uusia asioita nopeasti, organisointikyky.. Oikeastaan mikä hyvänsä luonteenpiirre voi olla vahvuus, kunhan tunnistat miten voit sitä hyödyntää työelämässä.

No minä en ole mitään noista.

Vierailija
110/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas

Rehellinen

Itsevarma

Nämä ovat tulkittavissa, mikä on toisen mielestä reipas, ei ole toisen mielestä jne....ei hyviä.

Jos et vaikka koskaan myöhästy, kerro se ja sehän näkyy sitten aika pian, että oliko totta!

Viisas rekrytoija merkkaa tällaiset ylös ja antaa sitten heti kenkää koeajalla, jos asiat osoittautuu valheiksi.

just näin, täälläki yks sano olevansa huumorintajunen mutta heti kun kuuli n-sana vitsejä niin ei ollutkaan huumoria vaan tosikko kälätys alkoi

Vierailija
111/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan sysipaska ihminen. Minussakaan ei ole mitään hyvää. Olen juuri sellainen ihminen, mitä kukaan ei halua riesakseen työpaikalle. Olen ujo ja hiljainen, eikä luonteessani ole mitään työnantajien vaativaa (sosiaalinen, reipas, ilopilleri, hymy ei hyydy missään tilanteessa). Harrastukseni ovat tylsiä. Lukemista ei arvosta kukaan, kun pitäisi ohjata liikuntaryhmiä, verkostoitua ja olla kaikissa mahdollisissa toimikunnissa.

Olen yksinkertaisesti todella huono ihminen. Pitäisi varmaan hypätä sillalta jäihin.

Vierailija
112/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvuudet pitää tottakai olla sellaisia mistä on hyötyä kyseisessä työssä ja osata vielä kertoa miten se näkyy konkreettisesti.

Iloinen, itsevarma, kaikkien kanssa toimeen tuleva ei kerro vielä mitään.

Miten nämä näkyvät työskentelyssäsi?

Sitten vaikka keksit jotain jos et koe että sinulla olisi vahvuuksia. Tai kysy joltain läheiseltäsi?

Vierailija
113/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaatimaton, etkä mikään itserakas öykkäri.

Vierailija
114/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään vahvuuksia -> "Vahvuuteni on se että olen tasaisen hyvä kaikissa asioissa"

Vierailija
115/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue työpaikan hakemus tarkkaan ja mieti mitä siinä vaadittuja ominaisuuksia sinulla on.

Jos haet tarkkuutta vaativaa työtä, kerro olevasi tarkka ja täsmällinen. Mikäli työssä vaaditaankin sen sijaan enemmän rentoa ja mukautuvaa otetta, kerro olevasi joustava jne.

116/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimattomuus on vahvuutesi.

Ja liiallinen vaatimattomuus heikkoutesi.

Vierailija
117/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut jo paljon hyviä vinkkejä! Kun opit sanoittamaan omat vahvuutesi, niin suosittelen myös perustelemaan mainitsemiasi vahvuuksia konkreettisilla esimerkeillä. Esimerkiksi "minulle on kehittynyt hyvä paineensietokyky, sillä olen tehnyt paljon asiakaspalvelua" kuulostaa paljon uskottavammalta kuin pelkkä "minulla on hyvä paineensietokyky". Jälkimmäinen on lähinnä sanahelinää, josta on vaikea saada otetta.

Muista myös, että vaikka on hyvä korostaa juuri niitä vahvuuksia, joista haettavassa työssä on erityisesti etua, niin ole kuitenkin aito. Älä väitä, että olet vaikka super tavoitteellinen tyyppi, jos todellisuudessa ahdistut myyntitavoitteista ja ihmisten aktiivisesta lähestymisestä. Vaikka saisit jotenkin keploteltua itsesi töihin liioittelemalla myyntihenkisyyttäsi, et todennäköisesti kuitenkaan viihdy pitkään sellaisissa tehtävissä, jotka eivät tunnu yhtään omilta.

Pohdi, mikä sinua oikeasti motivoi ja mitä toivot työltäsi. Mistä asioista nautit (työssä, opinnoissa ja vapaa-ajalla) ja minkä asioiden parissa tunnet olevasi kuin kotonasi? Missä asioissa sinulta kysytään neuvoa tai apua? Mistä olet saanut kehuja työelämässä ja vapaa-ajalla? Muun muassa näitä miettimällä saatat keksiä ne omat vahvuutesi. Kysäise ihmeessä myös vaikka jonkun kaverin mielipidettä. Kannattaa kanssa hyödyntään netin itsetuntemus-testejä ja muita vastaavia, mitkä voivat auttaa hahmottamaan ne omat vahvuudet, tsekkaa esim. tämä: https://duunitori.fi/tyyppitesti/.

Vierailija
118/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin että "minun vahvuuteni on se että minulla ei kertakaikkiaan ole mitään vahvuuksia"

Vierailija
119/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano semmoisia juttuja, mistä ei voi mitenkään epäillä että valehtelisit. Just esim. että et pelkää epäonnistumista, et pelkää työtä ja teet mitä käsketään yms. Kestän painetta hyvin, olen rauhallinen konfliktitilanteissa, bla bla bla. Tuollaisten "väitösten" mukaan voi muokata käytöstä, eri asia kun et mene jostain kielitaidosta narraamaan, koska siitä voi jäädä kiinni. Itse sanon aina työhakemuksissa että olen positiivinen ja iloinen, vaikka oikeasti olen pessimistinen ihmisvihaaja, mutta käytänkin sitten haastattelussa ja töissä kaiken näyttelytaidon ja energian siihen hymyilemiseen :D

Vierailija
120/213 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydenkin voi kääntää vahvuudeksi. Voi esim. sanoa, että koska olen tyhmä minulla voi teettää vähän mitä vain hommia jne. Työhaastattelu on lopulta äärimmäisen teennäinen prosessi. Haastatteleva tietää juuri mitä kaikki neuvot valmistautua näihin kysymyksiin ovat ja he parhaillaan haastattelevat kymmeniä henkilöitä samaa hommaa varten. Olen ollut haastatteleva ja kyllä huomaa miten teennäistä tavaraa sieltä sanojen mustasta aukosta välillä pullahtelee. Olen yleensä antanut vain vähän miinuspisteitä, jos seuraa netin ohjeita. Työllistyminen ei yleensä ole jäänyt siitä kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi