Mitä sanoa työhaastattelussa vahvuuksiksi, kun niitä ei kerta kaikkiaan ole
Minulla ainakin lyö täysin tyhjää, kun pitäisi kertoa omista vahvuuksista. Nimittäin kun minulla ei ole niitä vahvuuksia, joista olisi työelämässä mitään hyötyä.
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että olet ihmisenä luotettava ja rauhallinen, keskityt olennaiseen ja jos olet perheenäiti, kerrot organisaatiokyvystäsi ja taidostasi keskittyä olennaiseen ja priorisoida asiat.
Älä mainitse turhaa vaatimattomuuttasi :)
Jokainen rekrytoija vetää viivan nimen yli, jos vedotaan äitiyteen ja sen mukanaan tuomaan organisointikykyyn. Rekrytoijaa kiinnostaa työelämän näytöt, ei kuvitteelliset mammanäytöt.
Itse asiassa olen aina ihmetellyt, millainen huithapeli täytyy olla, jos se äitinä oleminen tuntuu niin haastavalta että ihan organisointikyky kehittyy.
t: Itsekin rekrytoijan pallilla istunut äiti-ihminen
Sano:Jos sinä tarvihet hyvää naista/miestä/transua, niin täs siul on semmone.n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että olet ihmisenä luotettava ja rauhallinen, keskityt olennaiseen ja jos olet perheenäiti, kerrot organisaatiokyvystäsi ja taidostasi keskittyä olennaiseen ja priorisoida asiat.
Älä mainitse turhaa vaatimattomuuttasi :)
Jokainen rekrytoija vetää viivan nimen yli, jos vedotaan äitiyteen ja sen mukanaan tuomaan organisointikykyyn. Rekrytoijaa kiinnostaa työelämän näytöt, ei kuvitteelliset mammanäytöt.
Itse asiassa olen aina ihmetellyt, millainen huithapeli täytyy olla, jos se äitinä oleminen tuntuu niin haastavalta että ihan organisointikyky kehittyy.
t: Itsekin rekrytoijan pallilla istunut äiti-ihminen
Riippuu monta vekaraa löytyy. Muutama hiukan eri ikäistä vekaraa vaatii kyllä kohtuullisia organisointikykyjä
Noita kannattaa miettiä etukäteen valmiiksi ja kirjoitella paperille aina kun tulee mieleen joku uusi vahvuus. Kaikilla on niitä. Siihen on kylläkin parempi olla vastaus työhaastattelussa, muuten ei heru paikkaa.
Voit sanoa myös ettet osaa sanoa erityisvahvuuttasi, koska mielestäsi olet tasainen suorittaja.
Heikkouksiakin kysytään, itse olen sanonut olevani kärsimätön jos asiat ei suju. Ja se on totta, mutta ei silti kovin vaarallinen heikkous!
Jos se on jokin rekryfirma joka haastattelee, niissä on aika urpoja tapauksia. Jos paikan esimies haastattelee, mielestäni parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistele mitä asioita teit mieluiten noin 10-vuotiaana.
Siis niin, että ajantaju katosi, etkä millään olisi halunnut lopettaa tekemistä, vaikka äiti kutsui syömään tai olisi pitänyt mennä nukkumaan.
Nuo asiat ovat luontaisia vahvuuksiasi. Pyri tehtäviin missä voit hyödyntää näitä, niin työ on mahdollisimman miellyttävää ja kaikkein todennäköisimmin myös menestyt työssäsi.
Tsemppiä ja omanarvontunto ylös!
Kymmenvuotiaana rakastin lukea kirjoja ja pelata tietokonepelejä. Näistä onkin runsaasti hyötyä työmarkkinoilla.
ap.
Juuri samaa ajattelin, että 10-vuotiaana rakastin lukemista ja luistelua. Mitenkähän sen saisi valjastettua työhaastatteluun vahvuudeksi. 👀
Voit sanoa että sinulla on hyvä itsetuntemus. 🤷🏻
Sanot, että joko haastattelu loppui, kun ei ole esittää järkeviä kysymyksiä.
Kun hain ensimmäistä palkallista kesätyöpaikkaani, haastatteleva esimies kysyi miksi minun pitäisi palkata juuri sinut. Vastasin jotain sellaista että tartun hyvin toimeen. No se oli totuuden vastakohta ja tunsin punastuvani kun olin sanonut sen. Mutta sain paikan.
Sano että osaat kiukutella ja pomppia tasajalkaa..... Jos sinulla on ollut pidempi ura takana niin voit sen laittaa vahvuudeksi, vaikka ei olisikaan saman alan töitä. Oletko ollut usein poissa koulusta/töistä? Voit myös sanoa että työta maistuvat vaikka vähän kevyempikin ja olet valmis pitämään lomat vaikka heti pois alta.
Jokainen ominaisuus voidaan tavalla tai toisella vääntää "vahvuudeksi"
- jos olet hidas -> olet rauhallinen ja hyvähermoinen vaativissakin tilanteissa
-jos olet herkkä -> olet hyvä aistimaan henkilökemiat ja intuitiivisesti osaat vaistota, miten toimia oikein, osaat tulkita ja lukea tilanteita
- jos olet kiltti ja ujo -> olet miellyttävä kollega huomioidessasi toiset, annat muille tilaa
-jos olet päällepäsmäri ja dominoiva -> osaat avata suusi silloinkin kun muut ovat hiljaa
jne.
Tulet ajoissa töihin, teet työsi ja et lähe töistä etuajassa. Teet parhaasi.
Voisitko kysyä tuttaviltasi, ystäviltäsi tai sukulaisiltasi, millaisia vahvuuksia he sinussa näkevät ja harjoitella niiden tuomista esiin haaatattelutilanteessa?
Pidemmän tähtäimen projektiksi suosittelisin onnistumispäiväkirjan pitoa. Kirjaat sinne ihan minimaalisenkin pienet asiat: En tänäänkään torkuttanut, sain aikaiseksi/uskalsin kysyä palstalta neuvoa, muistin vihdoin varata sen hammaslääkärin, kävelin portaat hissin sijaan, juttelin naapurin rouvan kanssa, hymyilin kassatädille jne. Kun näitä alkaa kertyä, osaa paremmin hahmottaa, millaisia kokonaisuuksia omista onnistumisista muodostuu. Nämä ovat niitä vahvuuksia, joita sinullakin takuulla on.
Onhan niitä. Suurin osa ei tiedä että töissä pitää tehdä töitä. Ei orjatyötä kuten närpiössä vaan ihan oikealla palkalla. Eli ei sinulta muuta vaadita kuin halua tehdä työtä. Jos muuta niin rikosilmoitus. Loppuu yritys ja työ.
Höh, no vahvuuksina kerrotaan tietysti niitä ominaisuuksia joita hakemasi työ vaatii. Sitten kannattaa kertoa joku merkityksetön heikkous - joka onkin itseasiassa hyvä asia ko. työssä.
Tee Procon-taulukko ja SWOT-nelikenttä itsestäsi pahville ja esittele se haastattelussa. Lisäksi tee lista mitä voit antaa yritykselle nyt ja tulevaisuudessa. Vaikka ei olisi ihmeitä esittää, niin tämä järjestelmällisyys ja systemaattisuus voi tehota haastattelijaan kuin häkä.
Vahvuuteni on viettää aikaa Sanoman Vauva palstalla, siellä olen viimeistään oppinut että ihminen voi olla todella pahansuopa toiselle, olen oppinut palstan avulla kovettamaan itseni toisten ihmisten typeriltä kommenteilta. Työelämässä tämä on minulle suuri vahvuus, joten pystyn hankalistakin työkavereista huolimatta keskittymään olennaiseen, eli tuloksentekoon työssä.
Opettele valehtelemaan. Keksi vahvuuksia, mitä töissä mahdollisesti vaaditaan.
Tärkeintä on, että saat paikan ja selviät koeajan.
Jos sinulla ei ole verkostoa tai olet muuten tavallinen Pulliainen, mahdollisuus saada paikka, on muuten minimaalinen.
Tässä raadollisessa maailmassa ei pärjää rahallisesti tai muutenkaan, ellei myy sieluaan saatanalle.
Oletko Niilo22?