Mies muuttaa luokseni omistamaani asuntoon
Asumiskulut eli sähkö, vesi ja lämmitys puoliksi + jonkinlainen "vuokra", onko teidän mielestänne kohtuullista? Minä omistan asunnon joten minun vastuullani laina, vastike, korjaukset, vakuutus jne. Minä olen hyvätuloisempi, mutta en ala elättäjäksi.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Kun oma mieheni muutti minun luokseni asumaan maksoin kaikki asumiskulut kuten ennenkin. Eihän ne mihinkään siitä kasvaneet. Mies maksoi ruokalaskut puoliksi. Seuraava asunto ostettiin 50/50.
No ihan varmasti ainakin ainakin vettä ja sähköä meni enemmän kuin ennen. Ruokaakin ihan enemmän vaikka puoliksi maksoitte. Miehet syövät kuitenkin enemmän ellet ole kehopositiivinen.
Ensimmäiseksi laskekaa paljonko kumpikin käyttää nyt rahaa asumiseen ym. Sitten laskekaa paljonko yhdessä asuessanne käytätte rahaa asumiseen ym. Sitten mietitte että yhteen muuttamisen tulee hyödyttää molempia. Eli jos toinen on maksanut vuokraa ym kuluja aikaisemmin vaikka 800€/kk ja toinen 600€/kk ja jatkossa yhteiset asumisen kulut 800€/kk niin puolitatte hyödyn eli toisen kulut tippuu 800>500e ja toisella 600>300e. Tai sitten maksatte molemmat jatkossa puoliksi eli noin 400€.
Tämä siinä mielessä reilua että aplla on jatkossa vain puolet siitä asunnon tilasta käytössään mitä ennen. Ja puolison taas ei tarvi maksaa enää vuokraa joten säästää melkoisesti mutta myös hänen oma tilansa todennäköisesti pienenee.
Puolet juoksevista kuluista ja siihen pari sataa euroa vielä päälle.
Ei kannata vuokraa maksaa vaan maksaa enemmän niitä kuluja, niin ei tule verotusongelmia.
Juu jos mies käyttää säästyneet rahat myös sun hyväksi ehkä ok että pääsee säästämään tai kartuttamaan omaisuuttaan. Muuten olet miinuspuolella. Yks poikaystävä sanoi että hän maksaa matkat kun vihjailin, että sulla on sentään mahiksia säästää, kun tässä lähes ilmaiseksi majailet. Sitten lun alkoi napina matkojen maksusta, alkoi vähän keittämään.
Vierailija kirjoitti:
Mies joko ostaa tullessaan 50% asunnosta tai muutatte yhdessä yhteiseen uuteen vuokra-asuntoon. Kaikki muut vaihtoehdot menevät persiilleen kun jompikumpi tai molemmat tuntevat tulevansa hyväksikäytetyksi.
Mitä hemmetin järkeä on muuttaa vuokra-asuntoon vaan maksaakseen jollekin ulkopuoliselle. Jos toinen ei ole valmis maksamaan jotain pientä korvausta kumppanille asunnon käytöstä, niin sitten parempi vaan erota. Ihan hullun touhua, että mieluummin maksaisi sitten kallista vuokraa sen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun mies muutti luokseni maksoi puolet yhteisistä kuluista ja yhtiövastikkeesta. En mitään lainaosuutta vaatinut, kun ei ole miehen velvollisuus kartuttaa varallisuuttani. Asunto jäisi kuitenkin kokonaan minulle eron sattuessa. En ymmärrä näitä kumppaniltaan vuokran perijöitä.
Lopulta myin omani pois ja ostettiin yhteinen asunto 50/50. Mies maksaa isompaa lainaosuutta ja muitakin menoja perhevapaiden ajan. Onko parisuhde sinulle joku bisnes, vai onko ukko niin kelvoton, että jos ei maksa jotain ektraa kulujensa päälle koet heti alkaneesi elättäjäksi :D
Kyllä minä maksoin eksälle pientä korvausta asunnossa asumisesta. Itsellä jäi niin paljon säästöön vielä, että ihan hävetti. Muuttaessani pois toinen alkoi tehdä keittiö- ja kylppäriremonttia ja minä vaan pöyhistelin sijoitussalkkuani. Ostin sitten asunnon itselleni säästyneillä rahoilla.
Maksoin eksälle vain puolet juoksevista kuluista ja otin asuntolainan sijoitusasuntoa varten. Löysin siihen hyvän vuokralaisen, ja 10 vuoden yhdessä olon jälkeen muutin itse tähän asuntoon. Asuntolaina on kohta jo maksettu, kun vuokrarahoilla ja omilla säästyneillä rahoilla olen maksanut ylimääräisiä lainamaksuja, kun on vielä ollut tosi alhaiset korot.
Aivan mahtava tilaisuus tehdä rahaa toisella, kun ei tarvitse osallistua remppoihin ja ottaa vastuuta asuntolainasta. Luulisi nyt vähän enemmän kulujen lisäksi maksavan kuitenkin .
Minun mies ei halua muuttaa kanssani yhteen koska mieheni on työtön ja menettäisi tukia jos muutamme yhteen. Kerroin että voin elättää mutta mies ei suostu että sitä elätän. On aina elättänyt itsensä ja maksanut laskunsa joten ei suostu että asumme yhdessä asunnossa. Mies kyllä on täällä luonani usein 5 yötäkin viikossa. Töiden saaminen on vaikeaa ja mies pärjää kyllä työttömyysrahalla jos asuu yksin korka saa asumistukea ja työttömyystukea.
Ystäväni antoi rakkaudenhuumassa miesystävänsä muuttaa luokseen asumaan, mies maksoi puolet vastikkeesta ja osallistui ruoka- ym. kuluihin. Ystäväni ei vain tajunnut, että mies oli asunut aikaisemmin omistamasssaan asunnossa, jonka antoi nyt vuokralle. Kun ero muutaman vuoden kuluttua sitten koitti, järkytys oli hirvittävä, kun tajusi miehen käyttäneen häntä vuosia hyväkseen. Mies oli näiden vuosien ajan kerännyt vuokratuloja huiman summan, ja oli asunut itse halvalla.
Mitä tästä pitäisi oppia?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni antoi rakkaudenhuumassa miesystävänsä muuttaa luokseen asumaan, mies maksoi puolet vastikkeesta ja osallistui ruoka- ym. kuluihin. Ystäväni ei vain tajunnut, että mies oli asunut aikaisemmin omistamasssaan asunnossa, jonka antoi nyt vuokralle. Kun ero muutaman vuoden kuluttua sitten koitti, järkytys oli hirvittävä, kun tajusi miehen käyttäneen häntä vuosia hyväkseen. Mies oli näiden vuosien ajan kerännyt vuokratuloja huiman summan, ja oli asunut itse halvalla.
Mitä tästä pitäisi oppia?
Siis miten on mahdollista, ettei tuollainen asia tullut puheeksi ja että toinen laittaa oman asuntonsa vuokralle yhteenmuttaessa? Todella vaikea usko etä tämä asia tuli yllätyksenä.
N41 kirjoitti:
Minun mies ei halua muuttaa kanssani yhteen koska mieheni on työtön ja menettäisi tukia jos muutamme yhteen. Kerroin että voin elättää mutta mies ei suostu että sitä elätän. On aina elättänyt itsensä ja maksanut laskunsa joten ei suostu että asumme yhdessä asunnossa. Mies kyllä on täällä luonani usein 5 yötäkin viikossa. Töiden saaminen on vaikeaa ja mies pärjää kyllä työttömyysrahalla jos asuu yksin korka saa asumistukea ja työttömyystukea.
Elättää itsensä tulonsiirroilla 🙄
Hän maksaa sähkön kokonaan ja veden 2/3.
Sähköä kuluu sama määrä asuipa 1 tai kaksi.
Vuokrasta joutuu maksamaan veroa, niin ei ehkä kannata.
Tarjoaa ruokaa?
Jos ap aikoo miestä rahastaa niin toivottavasti tämä myös vaatii virallista alivuokrasopimusta ja ap maksaa vuokratuloista veroa.
Riippuu myös miehen rahatilanteesta. Jos eläisi tuilla(opiskelija, työtön, eläkeläinen) niin saisi maksaa puolet sähköstä, vedestä ja vastikkeesta. Jos taas olisi työssäkäyvä niin saisi maksaa pientä vuokraa lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap aikoo miestä rahastaa niin toivottavasti tämä myös vaatii virallista alivuokrasopimusta ja ap maksaa vuokratuloista veroa.
No toivottavasti ap:n mies tajuaa maksaa muutenkin enemmän kuluja ettei tällaista alivuokrasopimusta tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toivottavasti ap:n mies tajuaa maksaa muutenkin enemmän kuluja ettei tällaista alivuokrasopimusta tarvitse tehdä.
Maailman typerin tilanne alkaa jotain veroja maksamaan. Yhteenmuutto pitäisi olla molemmille osapuolille suotuisa.
Vierailija kirjoitti:
Mies joko ostaa tullessaan 50% asunnosta tai muutatte yhdessä yhteiseen uuteen vuokra-asuntoon. Kaikki muut vaihtoehdot menevät persiilleen kun jompikumpi tai molemmat tuntevat tulevansa hyväksikäytetyksi.
Miksi tuntisi? Jos molemmat on aikuisia ihmisiä jotka pystyvät näkemään toisenkin näkökannan, niin kompromissi on helppo sopia. Esim meillä mies maksoi vastikkeen kokonaan. Enemmän kuin puolikas juoksevista kuluista, mutta selvästi vähemmän kuin puolikas vastaavan asunnon vuokrasta. Molemmat säästi rahaa ja oli tyytyväisiä.
Kuka kehtaa asua toisen asunossa maksaen vain kulut puoliksi? En minä ainakaan vaan pieni korvaus on kyllä paikallaan.