Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies muuttaa luokseni omistamaani asuntoon

Vierailija
18.12.2022 |

Asumiskulut eli sähkö, vesi ja lämmitys puoliksi + jonkinlainen "vuokra", onko teidän mielestänne kohtuullista? Minä omistan asunnon joten minun vastuullani laina, vastike, korjaukset, vakuutus jne. Minä olen hyvätuloisempi, mutta en ala elättäjäksi.

Kommentit (292)

Vierailija
21/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää maksaa vuokraa?

Laskut ja ruoka puoliksi.

Vastikkeen puolittaminen ei riitä. Jos tulee yhtiöön ylimääräistä remppaa tai menoa, pitää olla jemmassa puskuria. Maksaahan mies ennenkin vuokraa. Joten joku sovittu summa.

Vierailija
22/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ap:lla on massiivinen määrä pääomaa jumissa asunnossa, mikä voisi olla ihan muualla tuottamassa.

Ap siis menettää miehensä puolesta ko. pääoman tuoton ja lainaan maksamansa korot.

Erittäin kohtuullista että vapaamatkustaja maksaa ainakin puolikkaan verran vastaavan vuokrakämpän vuokrasta.

Jos yhtään on epäilys että mies on laatua joka ei edellä mainittua ymmärrä niin ehdottomasti mielummin oman asunnon vuokraus ja muutatte yhdessä yhteiseen vuokrakämppään missä vuokra 50/50.

Ostaako ap asunnon sen takia, että voivat asua yhdessä? Jos, niin sitten olet oikeassa. Mutta jos ap:lla on jo ko asunto, niin ei se noin mene.

Mitä asunnon ostamisen ajankohdalla on merkitystä?

Lopputuloshan on molemmissa sama: ap ottaa kaiken pääomariskin ja korkokulut, mies sen kun lokittelisi menemään jos ei käyvän tason vuokrapuolikasta maksa.

Kuten sanoin, on paljon ikänsä vuokralla asuneita joilla ei vain ymmärrys riitä käsittämään omistamksesta mitään ja heistä vastike on sama asia kuin vuokra. Tällöin suosittelen ihan sitä rehellistä vuokra-asuntoa niin ei tule mitään sekaannuksia.

Ap ottaapääomariskin, oli miestä tai ei. Mies on syytön tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksevat asumiskulut ml. lainan korot tulisi jakaa puoliksi. Lainanlyhennysosa on kyseenalainen, koska se raha periaatteessa on sulla edelleen ja jos hinnat ei pahasti laske, saat sen myynnissä takaisin. Ehkä siitä osasta ei toisen tarvisi maksaa.

Vierailija
24/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ap:lla on massiivinen määrä pääomaa jumissa asunnossa, mikä voisi olla ihan muualla tuottamassa.

Ap siis menettää miehensä puolesta ko. pääoman tuoton ja lainaan maksamansa korot.

Erittäin kohtuullista että vapaamatkustaja maksaa ainakin puolikkaan verran vastaavan vuokrakämpän vuokrasta.

Jos yhtään on epäilys että mies on laatua joka ei edellä mainittua ymmärrä niin ehdottomasti mielummin oman asunnon vuokraus ja uutatte yhdessä yhteiseen vuokrakämppään missä vuokra 50/50.

Se pääoma on sidottu muutti mies asuntoon tai ei. Eri asia, jos ap olisi miehen takia ostanut suuremman/kalliimman asunnon. Itse olen vastaavassa tilanteessa toiminut niin, että puoliso maksaa puolet muista yhteisistä juoksevista kuluista, mutta laina on asia erikseen.

Vierailija
25/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsisin kaksi kertaa ottaa saman katon alle.

Vierailija
26/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin tehty oman kumppanin kanssa, kotivakuutuksesta mies maksoin myös puolet. Yhdessä keskusteltiin tämä parhaaksi ratkaisuksi.

Vierailija
27/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi hyvä huomioida kummankin aikaisempi asumismuoto ja aiemmat asumiskulut, tulotaso ja osallistuminen muihin menoihin.

Vierailija
28/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi hyvä huomioida kummankin aikaisempi asumismuoto ja aiemmat asumiskulut, tulotaso ja osallistuminen muihin menoihin.

Av-mammojen mukaan menot pitää jakaa tulojen mukaan. Jos toisen tulot on pienemmät on kuulemma epäreilua jakaa tasan.

Vierailija
29/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon pariskuntia, joissa homma menee toisin päin, eli nainen pienituloisempi. Ratkaisuja on varmasti laidasta laitaan. Joku mies elättää naista, toisilla eletään kahta erillistä elintasoa, esim. miehellä kalliita harrastuksia, ja naisella ei varaa oikein mihinkään.

Se on vaan keskusteltava auki, että mikä on teidän linjauksenne. Jos konsensusta ei tule, niin vaikea sitä yhteistä elämää on jatkaa.

Vierailija
30/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av-mammojen mukaan menot pitää jakaa tulojen mukaan. Jos toisen tulot on pienemmät on kuulemma epäreilua jakaa tasan.

Riippuu tosi paljon suhteen tilasta. Ihan eri asia, jos on oltu 15v yhdessä, ollaan naimisissa ja on yhteiset lapset (ja naisen urakehitys hidastunut yhteisistä lapsista pidettyjen perhevapaiden vuoksi). Silloin on reilua jakaa tulojen mukaan.

Ap vasta seurustelee ja on ensi kertaa kokeilemassa yhdessäasumista miehen kanssa. Silloin en vielä laittaisi ns. rahoja yhteen, vaan toinen tosiaan maksaisi vuokraa, jos asuisi toisen asunnossa.

Vierailija
31/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko mies maksaa nyt vuokraa asunnostaan, jossa tällä hetkellä asuu? 

Vierailija
32/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli molemmilla kolmiot kun päätimme muuttaa yhteen. Mies ei halunnut minun kotiini ja minä en myöskään hänen kotiinsa. Myimme ja ostimme ok-talon jonka järkkäsimme kummankin maulla ja kompromisseillä omannäköiseksi meille. Kummankaan ei tarvinnut tuntea olevansa vieraana toisen kodissa. Oli hyvä ja harmooninen ratkaisu kummallekin ja on edelleenkin.

Vierailija
33/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies muutti luokseni maksoi puolet yhteisistä kuluista ja yhtiövastikkeesta. En mitään lainaosuutta vaatinut, kun ei ole miehen velvollisuus kartuttaa varallisuuttani. Asunto jäisi kuitenkin kokonaan minulle eron sattuessa. En ymmärrä näitä kumppaniltaan vuokran perijöitä.

Lopulta myin omani pois ja ostettiin yhteinen asunto 50/50. Mies maksaa isompaa lainaosuutta ja muitakin menoja perhevapaiden ajan. Onko parisuhde sinulle joku bisnes, vai onko ukko niin kelvoton, että jos ei maksa jotain ektraa kulujensa päälle koet heti alkaneesi elättäjäksi :D

Vierailija
34/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuossa tilanteessa en ottaisi vuokraa, sähköt ym menisi puoliksi, joten molemmat hyötyisivät. Ja sitten naimisiin mennessä kaikki olisi yhteistä, myös se koti.

Vierailija
35/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos mies saa asua ilmaiseksi naisen asunnossa, miehellä jää asumiskulun verran säästöön. Onko se reilua, että toinen maksaa ja toinen vaan kerää säästöjään tai pahimmillaan tuhlaa esim. kalliisiin harrastuksiinsa? Eihän se ole.

Helpoin olisi muuttaa yhteiseen asuntoon, jolloin molemmilla asumiskulu oletettavasti putoaa (tai asumisen taso nousee, jos muutatte kalliimpaan). Jos haluatte asua sun asunnossa, tai mies ei esim. saisi lainaa, niin kyllä hänenkin pitää osallistua yhteisiin kuluihin, eli maksaa sulle, jos sä käytännössä maksat sitten kaikki asumiskulut.

Eri asia sitten, kun suhde on vakiintunut. Sitten ei ehkä haittaakaan maksella toisenkin kuluja. Jos suhde on vasta alussa (olette vasta ensi kertaa muuttamassa yhteen), niin kulut pitäisi jakaa puoliksi, koska suhde voi päättyä vaikka vuoden päästä ja olisi ihan turhaa elättää toista siihen asti.

Ei sekään ole reilua, että toinen maksaa vuokran kautta toisen lainaa, eli kerryttää toisen pääomaa.

Lainan maksu on lainan ottajalle säästämistä sekin.

Jos minä joutuisin maksamaan vuokraa toisen asunnosta, vaatisin maksamaani summaa vastaavas osaa asunnon omistuksesta.

Mielestäni operatiiviset kulut puoliksi (vastike, sähkö, ruuat jne.), ja lainan ottaja maksakoon oman lainansa, jos omistus pysyy vain hänellä.

Vierailija
36/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa 2/3 yhtiövastikkeesta ja puolet muista kuluista. 

Vierailija
37/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha sekoittaa kyllä ihmisten päät.

Meillä minä omistan ja maksan lainan.

Sähkö ja vesi menee puoliksi. Jos jotain remonttia tulisi, minähän ne maksaisin kun talokin on minun. Tietysti jos toinen haluaa vapaaehtoisesti osallistua niin eri asia.

Ei tulis mieleenkään pyytää muijalta vuokraa.Kuitenkin yhteistä elämää tässä rakennetaan, eikä parisuhde kuulu olla mitään bisnestä.

Juoksevat kulut menee miten menee. Joskus mulla menee kuukaudessa paljon enemmän, joskus muijalla. Kunhan molemmilla rahat riittää.

Älkää olko ahneita toisianne kohtaan.

Vierailija
38/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verranhan se asunto naiselle edelleen maksaa, ja mies luultavasti auttaa kunnossapidossa. Minusta mies voisi maksaa oman vesimaksunsa.

Vierailija
39/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti maksaisin jotain pari sataa euroa kulukustannuksia. 

Vierailija
40/292 |
18.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin  mieskaverin omistamaan omakotitaloon, niin maksan kuukaudessa 200 e  vuokraa. 

Puolitamme kaikki muut talouskulut niin kuin ruuat, vessapaperit yms.

Hoidan kesällä ruohonleikkuun, jota todellakin riittää useampi tunti sekä valmistan arkisin päivällisen. Siivousta inhoan, niin sen teemme yhdessä.

Koska pääsen asumiskuluissa edullisesti ehdotin, että maksan esim. uuden maton tai mikroaatouunin yms. kohtuuhintaisia hankintoja. Sen mukaan kuin hänellä tarvetta ilmenee.

En ole jäämässä asumaan miehen taloon, vaan tämä on väliaikainen ratkaisu noin vuoden ajan etsiessäni itselleni uutta asuntoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi