Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muilla samaa ongelmaa. En pidä Suomen luontoa kauniina

Vierailija
16.12.2022 |

Onko muilla samaa ongelmaa? En pidä Suomen luontoa, maastoa tai kasvistoa kauniina. Minua ei viehätä korpimetsät tai muutenkin metsämaa. Kasvisto on köyhää ja rehevää näyttävyyttä, esim. puissa on todella niukasti. Suomessa on pieni kapea lehtometsäaluea, joka etäisesti vaikuttaa kauniilta, mutta sekin on todella niukka. En pidä kuusista, koivuista tai katajista. Metsien mättäät eivät ole sielunmaisemaani.

Mielestäni kaunista luontoa on esimerkiksi Ranskassa. Arvostan (vanhoja) jaloja lehtipuita, reheviä niittyjä, multavaa maata jne.

Suomen eläimistö on hienoa. Niihin olen tyytyväinen.

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kävelin lumisessa metsässä, katselin tähtiä ja lumisia puita, ja ajattelin, että onpa vaan kaunista nyt.

Mitä sää näit siellä pimeessä metsässä?

Vierailija
82/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan täälläkin joitakin hienoja paikkoja, mutta suurimmaksi osaksi kyllä vaan sitä ryteikkömetsää. Mutta kyllä minulle sekin kelpaa luonnossa liikkumiseen, ei kai nyt aina tarvitse olla minään wau elämys. Luonnolla on joka tapauksessa rauhoittava vaikutus.

Katso maailmankarttaa satelliittikuvana. Mitä huomaat? Täällä itse asiassa on sitä vihreää, siis metsää. Ja vesistöä. Puhdasta luontoa. Vielä. Arvostetaan sitä! En yhtään ihmettele jos aloitus on tehty epämääräisissä tarkoituksissa saada ihmiset väheksymään Suomen luontoa, jotta velkainen ja ahdinkoon alati suistuva maa voisi myydä maailmanmittapuulla arvokkaimman aarteensa maailman suuryrityksille. Siis luonnon: metsät kaivos- ja metsäteollisuudelle, Saimaat ja vastaavat sekä Perämeri kaivostoimintaan, Lappi kaivostoimintaan, pohjavedet Nestlelle. Ja niin edelleen.

Suomi, luontoineen ja ihmisineen on aina ollut paras. Muinaisissa sumerilaisissa piirrustuksissa, täältä tultiin hakemaan oppia. Kolmas ristiretki, sillon ne onnistu, tuhosi Suomen muinaiskulttuuin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pidä erityisenä mutta siitä on tehty epäisänmaallinen juttu jos ei pidä joten ihmiset ei sano sitä.

Koulun oppikirjassa sanottiin Suomen saaristo on maailman kaunein. Kuka se on päättänyt ? Suomalaiset itse. Ja se ei ole totta vaikkapa Tukholman saaristo on paljon kauniimpi.

Vierailija
84/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään pidä erityisenä mutta siitä on tehty epäisänmaallinen juttu jos ei pidä joten ihmiset ei sano sitä.

Koulun oppikirjassa sanottiin Suomen saaristo on maailman kaunein. Kuka se on päättänyt ? Suomalaiset itse. Ja se ei ole totta vaikkapa Tukholman saaristo on paljon kauniimpi.

Joo oppikirja sanoo :) koulut on paskaa

Vierailija
85/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luonto paras luonto piste.

Vierailija
86/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työn ja luontoharrastusten vuoksi kiertänyt kaikki maanosat napa-alueita lukuun ottamatta. Ei yhtä monimuotoista luontoa ole missään muussa maassa, metsät, järvet, meret, saaristot, tunturit. Lisäksi meidän luonto vaihtaa värinsä neljästi vuodessa. Sellaista vaihtelua samassa maisemassa ei ole muualla. Pelkästään lämpötilan vaihtelu voi olla 60 astetta. Lumen ja jään talvimaisema muuttuu kevään versotessa vihreäksi kukkakedoksi ja syksyn väriloistoon ja harmauteen ja taas talven valkoiseen. Vuodenajat ja luonnon muuntuminen on asia jota olen aina kaivannut ulkomailla asuessa.

Juu. Suomi onkin ainoa maa tällä leveyspiirillä.. Olisko nyt vähän liiottelun makua siinä, että MISSÄÄN muualla ei ole neljää vuodenaikaa. Mistä ne vuodenajat osaavat esim. Ruotsin ja Suomen rajalla asettua pelkästään Suomen puolelle?

Vierailija
87/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman kaunein maa

Joka noin sanoo, ei ole käynyt missään muualla. Ei tarvitse Norjaa kauemmas mennä, kun jo näkee kauniimpaa.

Erilaista, ei kauniimpaa.

Vierailija
88/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotkut meksikolaiset ajattelee samalla tavalla. Äh, joka puolella vaan kaktuksia ja hiekkkaa, voiko tylsempää olla?

Vierailija
89/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on luonnoltaan ruma ja masentava.

Itse olet luonteeltasi juuri tuollainen.

Vierailija
90/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessapa sinne luontoon pääsee kävelemään missä vain, milloin vain, ei pelkästään merkityillä reiteillä. Yritäppä samaa melkein missä tahansa muussa maassa niin tulee pampusta.

Vierailija
91/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havumetsästä/ sekametsästä en pidä ollenkaan. Synkkää ja pimeää ryteikköä enimmäkseen. Ei todellakaan kaunista mun silmissäni. Lehtipuut, koivut varsinkin on kyllä kauniita. Kauneinra Suomen luonnossa on länsirannikko. Merellinen luonto ja maisemat siellä ovat kyllä vertaansa vailla.

Vierailija
92/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan menin junalla Parkanon ohi. Juuri niitä maisemia ei halua katsella.

Vierailija
93/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havumetsästä/ sekametsästä en pidä ollenkaan. Synkkää ja pimeää ryteikköä enimmäkseen. Ei todellakaan kaunista mun silmissäni. Lehtipuut, koivut varsinkin on kyllä kauniita. Kauneinra Suomen luonnossa on länsirannikko. Merellinen luonto ja maisemat siellä ovat kyllä vertaansa vailla.

Kannattaisi joskus tutkailla muuta maailmaa, Suomessa joka kolkka on asumiskelpoista.

Vierailija
94/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luonto on maailman kaunein.

Jos et sitä näe, et ole suomalainen ja saisit muuttaa vaikka venäjälle.

Kauneus on katsojan silmässä. Ja kun tätä karua, ankaraa ja rehellistä maata rakastaa, se muuttuu sielun maisemaksi ja kodiksi.

Häpeäisit nulikka.

Vierailija
95/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
96/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en ole samaa mieltä. Käypä esim. Punkaharjulla tai Etelä-Karjalassa Saimaalla katsomassa luonnon rehevyyttä, puut ovat upeita sielläpäin.

En ole ap, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan. Ja olen nähnyt nuo mainitsemasi kohteet. Ne ovat tavallaan kauniita maisemia aurinkoisena kesäpäivänä tai yleensäkin kesällä, mutta vain silloin. Ja samanvertaista sekä suurempaakin kauneutta löytyy maailmalla kaikkialta. Jopa taajaan asutuista teollisuusmaista, kuten Ranska, Saksa, Italia ja Espanja.

Yleisesti kauniina luontona pidetään rehevän ylipursuvan rehevää vihreätä maastoa ja suuria korkeuseroa. Suomessa ei ole kumpaakaan. Toki myös joku karu kuunmaisema, kuten vaikka Islannissa tai Kanarian saarilla, on kaunista. Täkäläinen havupuumetsä ei ole kovin tunteita herättävää. Suomen luonto on vaatimatonta ja tylsää, kuten asukkaatkin.

Vierailija
97/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi joskus tutkailla muuta maailmaa, Suomessa joka kolkka on asumiskelpoista.

Tässä ei puhuta asumiskelpoisuudesta, vaan luonnon kauneudesta. Jos en pidä ryteikköä kauniina, niin sitten en pidä. Saat vapaasti olla eri mieltä.

Vierailija
98/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri kävelin lumisessa metsässä, katselin tähtiä ja lumisia puita, ja ajattelin, että onpa vaan kaunista nyt.

Mitä sää näit siellä pimeessä metsässä?

Lumisia puita, koskematonta hankea polun vieressä, tähtitaivaan. Kasvoille tuli raikas, kirpeä pakkasilma, mutta ei ollut liian kylmä kuitenkaan, niin oli oikein mukavaa. Minulla oli lamppu mukana, mutta sammutin sen hetkeksi ihan fiilistelläkseni sitä pimeyttä ja katsellaksesi tähtiä puiden raoista. Mutta siltikään ei ollut ihan pilkkopimeää, luminen maisema heijastaa jostain valoa.

Vierailija
99/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on puhdasta joka paikassa. Olen nyt italiassa, täällä on paskasta valitettavasti joka kadun kulmassa ja myös rannoilla.

On totta että etelässä ihmiset likaavat ympäristöään aivan käsittämättömästi. Mutta kun puhutaan luonnosta, niin Italiassa on turkoosinvärinen kirkas Välimeri ja meillä joet sekä järvet lähinnä ruskeata liejua.

Vierailija
100/153 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on perkeles!

Tuuppahan vain Pohojammaalle mussutamahan, nottei muka oo maaliman komieen maisema niin istutamma puo palijahana viholaispesähän.

Kysymmä joko alakaa rämehen laita parahimmalta näyttämähän vai vieläkö istuntoa jatletahan!