Muilla samaa ongelmaa. En pidä Suomen luontoa kauniina
Onko muilla samaa ongelmaa? En pidä Suomen luontoa, maastoa tai kasvistoa kauniina. Minua ei viehätä korpimetsät tai muutenkin metsämaa. Kasvisto on köyhää ja rehevää näyttävyyttä, esim. puissa on todella niukasti. Suomessa on pieni kapea lehtometsäaluea, joka etäisesti vaikuttaa kauniilta, mutta sekin on todella niukka. En pidä kuusista, koivuista tai katajista. Metsien mättäät eivät ole sielunmaisemaani.
Mielestäni kaunista luontoa on esimerkiksi Ranskassa. Arvostan (vanhoja) jaloja lehtipuita, reheviä niittyjä, multavaa maata jne.
Suomen eläimistö on hienoa. Niihin olen tyytyväinen.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman kaunein maa
Joka noin sanoo, ei ole käynyt missään muualla. Ei tarvitse Norjaa kauemmas mennä, kun jo näkee kauniimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka noin sanoo, ei ole käynyt missään muualla. Ei tarvitse Norjaa kauemmas mennä, kun jo näkee kauniimpaa.
Miks ne sit sieltä tulee lomalle Suomeen?
Kaikkea sitä ongelmaksi nimitetään. Jos et pidä, niin et pidä. Joku toinen pitää. Mitä tuollaista märehtimään.
Onhan täälläkin joitakin hienoja paikkoja, mutta suurimmaksi osaksi kyllä vaan sitä ryteikkömetsää. Mutta kyllä minulle sekin kelpaa luonnossa liikkumiseen, ei kai nyt aina tarvitse olla minään wau elämys. Luonnolla on joka tapauksessa rauhoittava vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maailman luontomaisemasta sademetsiä lukuun ottamatta on jonkinlaista kitukasvuista rospuuttomaata, karua hiekka-aroa tai kivistä vuorenseinää. Vihreys puuttuu. Suomalainen luonto on ihanan vihreä ja elinvoimainen. Mäntymetsä on aivan ainutlaatuinen. Isot suot kauniita. Saaristoa ei ole missään muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa. Järvisuomen harjut ja monimuotoiset vesireitit. Käsivarren arktiset suurtunturit talvella. Suomen luontomaisema on yksi maailman monimuotoisimmista. Lisäksi meillä on neljä erilaista maisemaa neljänä vuodenaikana mikä on harvinaisuus.
Kreikassa on saaristoa, sekä mm. Indonesian saaristo.
Toki Kreikassa ja Indonesiassa on saaristoa. Mutta siellä ei ole tuhansia saaria ja luotoja kuten meillä, joita voisi kiertää veneellä tai meloen ja joka pienen saaren takaa paljastuu uusi maisema.
Joka asiasta jokaisella on mielipiteensä ja makuasioista on turha kiistellä, PAITSI että Suomen luonnosta on jokaisen tykättävä. Nih.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä ehkä tykkäät jostain vuonoista, minä taas Suoman luonnosta, makuasia, jonku lempiväri on punainen ja toisen musta. Minusta Suomen neljä vuodenaikaa ovat kaikki upeita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en ole samaa mieltä. Käypä esim. Punkaharjulla tai Etelä-Karjalassa Saimaalla katsomassa luonnon rehevyyttä, puut ovat upeita sielläpäin.
Kyllähän Punkaharju hienolta näyttää ilmasta katsottuna, mutta kasvisto on sitä samaa kuusi-mänty-koivu-sekametsää. Maassa neulasia ja sammalta. Kivenmurikoita siellä täällä.
Suomen luonto on Vähän niinkuin herne-maissi-paprika -pussi. Ei mitään yllättävää.
Joo, ei mitään jännää kuten esim. kaakkois-Aasiassa missä voi metsään mennessään joutua kuristajakäärmeen vatsaan kuten vastikään uutisoitiin. Tai tappavan myrkyllisen medusan uhriksi tai skorpionin, myrkkykäärmeen puremaksi. Tai jostain pusikosta hyppää puuma tai tiikeri niskaan kiinni. Muilla mantereilla sudet ja karhutkin ovat vähemmän mukavia, henki saattaa yllättäen lähteä. Kosketuksesta tap pavista kasveista nyt puhumattakaan joita kasvaa mm. Usassa ja Australiassa.
En todellakaan ymmärrä sinua.
T. Vaeltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koli esimerkiksi on hieno. Ja Turun saaristo. Miten joku voi olla pitämättä noita kauniina?
Harmaata sammaleista kalliota ja ikivihreitä tylsiä havupuita.
Asut ilmeisesti jossain Keravalla tai muussa tehdaskylässä, ja luontoretkesi vie lähimpään koiranku5etuspuistikkoon, jossa näkymä onkin kuvailemaasi. Avarra maailmaasi ja kommentoi vasta sitten.
Suomen luonto nimenomaan on rehevää, monipuolista, herkkää ja raikasta. Mitä etelämmäs maapallolla mennään sitä kuivemmaksi luonto käy.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä ehkä tykkäät jostain vuonoista, minä taas Suoman luonnosta, makuasia, jonku lempiväri on punainen ja toisen musta. Minusta Suomen neljä vuodenaikaa ovat kaikki upeita
Tuo "upeat neljä vuodenaikaa" on niin kulunut ja ulkoa opeteltu fraasi.
Itse olen työn ja luontoharrastusten vuoksi kiertänyt kaikki maanosat napa-alueita lukuun ottamatta. Ei yhtä monimuotoista luontoa ole missään muussa maassa, metsät, järvet, meret, saaristot, tunturit. Lisäksi meidän luonto vaihtaa värinsä neljästi vuodessa. Sellaista vaihtelua samassa maisemassa ei ole muualla. Pelkästään lämpötilan vaihtelu voi olla 60 astetta. Lumen ja jään talvimaisema muuttuu kevään versotessa vihreäksi kukkakedoksi ja syksyn väriloistoon ja harmauteen ja taas talven valkoiseen. Vuodenajat ja luonnon muuntuminen on asia jota olen aina kaivannut ulkomailla asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä vitu fraasi :D eiks teille enää siellä koulussa (apu?) enää edes tätä opeteta et on neljä vuodenaikaa Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut vuoden vaikka Singaporessa on siellä aina samanlaista ja +32 C lämmintä. Välillä tosin sataa. Siellä tajuat mikä on vuodenaikojen merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en ole samaa mieltä. Käypä esim. Punkaharjulla tai Etelä-Karjalassa Saimaalla katsomassa luonnon rehevyyttä, puut ovat upeita sielläpäin.
Kyllähän Punkaharju hienolta näyttää ilmasta katsottuna, mutta kasvisto on sitä samaa kuusi-mänty-koivu-sekametsää. Maassa neulasia ja sammalta. Kivenmurikoita siellä täällä.
Suomen luonto on Vähän niinkuin herne-maissi-paprika -pussi. Ei mitään yllättävää.
No miten sen nyt ottaa. Eteläisemmästä euroopasta olevat tuttavat ovat täällä tohkeissaan siitä että oikeassa metsässä pystyy kulkemaan ilman viidakkoveistä tai raivaussahaa kun korkein pensaisto on puolukkamättäitä. Koetapa vähän etelämmässä liikkua siinä ryteikössä mikä on hoidettujen polkujen ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Onhan täälläkin joitakin hienoja paikkoja, mutta suurimmaksi osaksi kyllä vaan sitä ryteikkömetsää. Mutta kyllä minulle sekin kelpaa luonnossa liikkumiseen, ei kai nyt aina tarvitse olla minään wau elämys. Luonnolla on joka tapauksessa rauhoittava vaikutus.
Katso maailmankarttaa satelliittikuvana. Mitä huomaat? Täällä itse asiassa on sitä vihreää, siis metsää. Ja vesistöä. Puhdasta luontoa. Vielä. Arvostetaan sitä! En yhtään ihmettele jos aloitus on tehty epämääräisissä tarkoituksissa saada ihmiset väheksymään Suomen luontoa, jotta velkainen ja ahdinkoon alati suistuva maa voisi myydä maailmanmittapuulla arvokkaimman aarteensa maailman suuryrityksille. Siis luonnon: metsät kaivos- ja metsäteollisuudelle, Saimaat ja vastaavat sekä Perämeri kaivostoimintaan, Lappi kaivostoimintaan, pohjavedet Nestlelle. Ja niin edelleen.
Metsään
Kukaan ei vastaa.
Eivät edes tervehdi minua asukit.
Koivu Mänty Kuusi Leppä
Jokainen kuin samasta puusta veistetty
jurottaja
En ymmärrä näitä kaarnaisia hujoppeja ja
miksi me kaikki olemme täällä.
Koettelen koivun kylkeä.
Käteni kaipaa liaanin päätä
hamuaa tyhjää.
Oksalla räksä räkättää estoitta.
On kuin kotonaan.
Niin kuin onkin.
Koira odottaa minua läähättäen joen luona.
Sen toisella puolella alkaa suo.
Ikivanha heinäinen höttö.
Sudenkorennot ja pintaan ponnahtelevat
ahvenet joessa ovat sen ainoat ystävät.
Suo ei edes huomaa
minun olevan kuuntelemassa
kun se hiljaa hautoo hidasta lausetta
muistelmiensa alkuun.
Vesi on mutaista.
En halua kahlata.
Käännyn takaisin.
Kenenkään ihmisen ei olisi pitänyt
ikinä tulla tänne
metsään.
Kari Kosmos: Metsään (osa runosta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso maailmankarttaa satelliittikuvana. Mitä huomaat? Täällä itse asiassa on sitä vihreää, siis metsää. Ja vesistöä. Puhdasta luontoa. Vielä. Arvostetaan sitä! En yhtään ihmettele jos aloitus on tehty epämääräisissä tarkoituksissa saada ihmiset väheksymään Suomen luontoa, jotta velkainen ja ahdinkoon alati suistuva maa voisi myydä maailmanmittapuulla arvokkaimman aarteensa maailman suuryrityksille. Siis luonnon: metsät kaivos- ja metsäteollisuudelle, Saimaat ja vastaavat sekä Perämeri kaivostoimintaan, Lappi kaivostoimintaan, pohjavedet Nestlelle. Ja niin edelleen.
Ja metsät tuulivoimaloille 💩
Ihan Suoman maa ja tää on kaunein ja paras, vaikka EU ja WEF yrittää pilata ni vitut.. täältä me noustaan kohta sisulla :)