Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muilla samaa ongelmaa. En pidä Suomen luontoa kauniina

Vierailija
16.12.2022 |

Onko muilla samaa ongelmaa? En pidä Suomen luontoa, maastoa tai kasvistoa kauniina. Minua ei viehätä korpimetsät tai muutenkin metsämaa. Kasvisto on köyhää ja rehevää näyttävyyttä, esim. puissa on todella niukasti. Suomessa on pieni kapea lehtometsäaluea, joka etäisesti vaikuttaa kauniilta, mutta sekin on todella niukka. En pidä kuusista, koivuista tai katajista. Metsien mättäät eivät ole sielunmaisemaani.

Mielestäni kaunista luontoa on esimerkiksi Ranskassa. Arvostan (vanhoja) jaloja lehtipuita, reheviä niittyjä, multavaa maata jne.

Suomen eläimistö on hienoa. Niihin olen tyytyväinen.

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ole samaa mieltä. Käypä esim. Punkaharjulla tai Etelä-Karjalassa Saimaalla katsomassa luonnon rehevyyttä, puut ovat upeita sielläpäin.

Vierailija
2/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Maisemat Suomessa on ryteikköä joka kasvaa rikkakasveja umpeen jos ei niitetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää siitä tylsästä maisemasta mikä näkyy junan tai bussin ikkunasta kun matkustaa. Muuten kyllä tykkään.

Vierailija
4/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kyllä ole samaa ongelmaa.

Rohkenen epäillä, että siellä luonnossa ei ole varsinaisesti tullut kovin paljon käytyä?

Vierailija
5/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel, kyllä nyt ollaan huonommuudentunteissa rypemisen pohjamudissa.

Vierailija
6/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasen raiskaamaa rantarisukkoa...

Vierailija
7/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman kaunein maa

Vierailija
8/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykänny yhtään aloituksesta.

Vierailija
9/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on v**tu taas ONGELMA.

Vierailija
10/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että olet ihan tyytyväinen Suomen eläimiin 😂

Karhut tuskin tulee silti kiittelemään.

Voi ihme mikä onneton yksilö. Saa muuttaa muualle, ihan vapaasti.

Vierailija
11/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa luonto on karu. Ei kaunista, mutta rauhoittavaa. 

Vierailija
12/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, en ole samaa mieltä. Käypä esim. Punkaharjulla tai Etelä-Karjalassa Saimaalla katsomassa luonnon rehevyyttä, puut ovat upeita sielläpäin.

Kyllähän Punkaharju hienolta näyttää ilmasta katsottuna, mutta kasvisto on sitä samaa kuusi-mänty-koivu-sekametsää. Maassa neulasia ja sammalta. Kivenmurikoita siellä täällä.

Suomen luonto on Vähän niinkuin herne-maissi-paprika -pussi. Ei mitään yllättävää.

Vierailija
13/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että esim. Suomen puusto on aika vähälajista, kuusi, mänty, koivu, haapa, leppä. Etelämpänä vähän runsaampaa.

Kun tulee matkalta tropiikin ylenpalttisesta lajirunsaudesta tänne, Suomen luonto vaikuttaa tavallaan "vaisulta", sisäänpäinkääntyneeltä jopa. Myöskään meillä ei ole uljaita vuoria, dramaattisia maisemia, niin kuin jo Norjassa, vaan kukkuloita, joita sanotaan tuntureiksi.

Ihana auringonlasku etelässä, sen jälkeen lämmin pimeys, vrt. auringonlasku täällä vaikkapa syyskuussa: tunnelma on alakuloinen ja auringon laskettua jää ankeus.

Lämpimässä ilmanalassa auringonlaskun tunnelma on ihan toinen, niin kuin Suomessakin kesällä on.

Mutta on jotain, mitä muualla ei ole: meidän järviluonto. Järven pinta on aina erilainen. Taivas ja järven pinta valoisana kesäyönä, huimaavaa!

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että Suomen leveysasteet on tarkoitettu karvapeitteisille eläimille, mutta kun tänne on päädytty, rakastetaan tätä luontoa täällä.

Vierailija
14/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kävelin lumisessa metsässä, katselin tähtiä ja lumisia puita, ja ajattelin, että onpa vaan kaunista nyt.

Vierailija
15/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä kyllä ole samaa ongelmaa.

Rohkenen epäillä, että siellä luonnossa ei ole varsinaisesti tullut kovin paljon käytyä?

No eihän siellä luonnossa kannata käydä, kun ei ole mitään nähtävää. Joku kitukasvuinen koivu tai elämäänsä kyllästynyt hylje. Värejä ei ole, linnut lähinnä piipittävät tai huutavat ja hajukin lähinnä hometta ja mutaa.

Vierailija
16/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana oli tuo "ongelma". Nykyään olen vau mikä pensas, puu, rusakko, puro, järvi, taivas, peltosaareke - olen tullut kuu- ja luontohulluksi. Vain hyttysaika yms estää minua, muuten pyrkisin luontoon (asun kaupungissa). Pidän ulkomaiden luontoa myös kauniina, ehkä osaa liian kuumana tai kylmänä. 

Vierailija
17/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, että esim. Suomen puusto on aika vähälajista, kuusi, mänty, koivu, haapa, leppä. Etelämpänä vähän runsaampaa.

Kun tulee matkalta tropiikin ylenpalttisesta lajirunsaudesta tänne, Suomen luonto vaikuttaa tavallaan "vaisulta", sisäänpäinkääntyneeltä jopa. Myöskään meillä ei ole uljaita vuoria, dramaattisia maisemia, niin kuin jo Norjassa, vaan kukkuloita, joita sanotaan tuntureiksi.

Ihana auringonlasku etelässä, sen jälkeen lämmin pimeys, vrt. auringonlasku täällä vaikkapa syyskuussa: tunnelma on alakuloinen ja auringon laskettua jää ankeus.

Lämpimässä ilmanalassa auringonlaskun tunnelma on ihan toinen, niin kuin Suomessakin kesällä on.

Mutta on jotain, mitä muualla ei ole: meidän järviluonto. Järven pinta on aina erilainen. Taivas ja järven pinta valoisana kesäyönä, huimaavaa!

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että Suomen leveysasteet on tarkoitettu karvapeitteisille eläimille, mutta kun tänne on päädytty, rakastetaan tätä luontoa täällä.

Mikähän minua vaivaa mutta näen Suomen luonnon runsaana, ja värikkäänä kun katsoo lähempää. Ei ole tylsyyttä joka paikassa, kun löytää oikean kohdan. Olisiko se kohdasta ja alueesta kiinni.

Vierailija
18/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulla on mielessä satumetsä, sitähän Keski-Euroopassa kovasti ihaillaan ja siihen pyritään.

Vierailija
19/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa negatiivinen aloitus. En pitänyt siitä.

Vierailija
20/153 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen luonnosta puuttuvat värit, minkään ei ole tarkoituskaan olla kaunista vaan ainoastaan kestää infernaaliset sääolot. Suomen ilmasto ja luonto tylsistyttävät ja tappavat ihmisen henkisesti.