Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YEL-uudistuksen ongelma: eläkemaksu ei perustu todelliseen palkkatuloon, vaan "työtuloon", jonka eläkeyhtiö päättää mielivaltaisesti!...

Vierailija
15.12.2022 |

Jos yrittäjän todellinen palkka on 8000 € vuodessa, mutta eläkeyhtiön mielestä sen pitäisi olla enemmän koska joku toinen samalla alalla toimiva saa suurempaa palkkaa, niin eläkemaksuja voidaan määrätä esim. 30 000 €:n palkkaa vastaava summa.

Totta kai on reilua edellyttää että kaikki osallistuvat eläkejärjestelmään. Mutta ei ole reilua maksattaa ylisuuria maksuja pienyrittäjillä, joilla tulotaso voi vaihdella rajusti olosuhteista riippuen. Ei ole "alivakuuttamista" maksaa itselleen alan keskiarvoa pienempää palkkaa, jotta voi luottaa siihen että firmalla on varaa se palkka maksaa huonoinakin aikoina.

Voiko kukaan olla tästä eri mieltä?

Kommentit (195)

Vierailija
61/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn. kirjoitti:

Moni yrittäjä, kuten edesmennyt isäpuoleni maksoi itselleen minimipalkkaa ja sitä myöten minimaalista eläkemaksua. Samaan aikaan nosti runsaat pääomatulot. 

Kenen edun mukaista tämä on?

Tätähän tämä juuri on.

Yrittäjät kilkkii eläkkeensä veronmaksajilta.

Yrittäjätkin ovat veronmaksajia.

Totuushan on se, että valtio joutuu maksamaan nykyisiä yrittäjäeläkkeitä, koska tällä hetkellä työelämässä olevien yrittäjien määrä ei riitä nykyisten yrittäjäeläkeläisten eläkkeiden maksamiseen, varsinkin kun YELiä ei jostain käsittämättömästä syystä rahastoida. Suomessa on 45 000 yrittäjän vaje, koska valtio lahtasi 90-luvulla yrittäjät ja tuhosi terveitä yrityksiä pelastaakseen keinotelleet pankit. Siinä on syy yrittäjäeläkkeiden valtionosuuden kasvamiseen.

Vierailija
62/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni pienyrittäjä on kyllä niin kaffeella, että sääliksi käy.

Jos kokee maksavansa yrityksen lyijykynät itse. Ei ole ymmärtänyt yrityksen toiminnasta kauheasti. Yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa. Myyt osaamistasi. Saatat käyttää siinä työvälineitä, esimerkiksi lyijykyniä. Asiakas maksaa tämän lystin. Jos maksat itse, on yrityksesi kusessa.

Jos et saa lafkaa tuottamaan. Ei se ole yhteiskunnan vika.

Jos yhteiskunta on esteenä. Siirrä firma Afrikkaan. Siellä ei eläkemaksut paina kun ei ole eläkkeitäkään. Yrittäjän unelma manner tuo Afrikka. Kumma kun täällä pysyvät itkemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8000 euron palkka vuodessa ei riitä mihinkään, ja kun yrittäjä jää eläkkeelle maksettuaan eläkemaksuja noin vähän, ei tule saamaan eläkettä kuin 4800 euroa vuodessa eli 400 euroa kuukaudessa, josta tietenkin veroakin peritään.

48 prosenttia yksinyrittäjistä tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. Olemme siis keskimääräistä palkansaajaa selkeästi pienituloisempia. Itse lyön tämän uudiatuksen myötä pensselit santaan ja alan työttömäksi työnhakijaksi loppuelämäkseni.

Vierailija
64/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yrittäjät eivät halua maksaa eläkkeitään,, mutta muiden sitten pitää ne maksaa kun eläkkeen aika on?

Haluamme maksaa eläkemaksuja siinä suhteessa kuin saamme palkkaakin. Luitko lainkaan aloitusta? Sopisiko sinulle, että palkastasi pidätettäisiin yhtäkkiä 50% eläkemaksuihin, koska naapurifirman Jorma tienaa kuusi kertaa sinua enemmän samoilla työtunneilla, joten eläkeyhtiön mukaan sinunkin pitäisi tienata? Ja tämä raha sinun pitää maksaa joka kuukausi ennen kuin voit valitusprosessin kautta alkaa anoa siihen oikaisua. Oikaisuun voi mennä vuosia.

Onko mielestäsi ihan ok?

Lisään. Ja tämä palkansaaja sentään saa aina kuitenkin sen palkan automaattisena tililleen, yrittäjällä ei ole tällaista kiinteää eurokuukausipalkkaa.

Palkansaajan ei tarvitse huolehtia työpaikallaan edes vessapaperisiivun maksamisesta tai käyttämästään lyijykynästä. Ja vastaus: mene töihin; ei ole niin yksinkertaista nykypäivänä saada omalta alalta töitä, vaikka miten rakastaisikin alaansa.

Entäpä jos laitettaisiin palkansaajille lisämaksuja ja lisäkorotusta että heidän tulee myös osallistua esim työpaikan vuokranmaksuihin, vessapapereiden maksamisiin, lyijykynänkäyttökorvauksiin, ym ym. olisi kyllä vähintäänkin tasapuolista kun nyt ollaan laitettu samalle viivalle mediaanipalkankin kanssa palkansaajat ja yrittäjät.

Yrittäjä ei maksa mitään kuluja, vaan kaikki maksaa hänen yrityksensä ja viime kädessä yrityksen asiakas.

Työntekijä ei maksa mitään kuluja, vaan kaiken maksaa yrityksen asiakas. Yhtä hieno aivopieru?

Vierailija
65/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee maksavansa yrityksen lyijykynät itse. Ei ole ymmärtänyt yrityksen toiminnasta kauheasti. Yrityksen tarkoitus on tehdä voittoa. Myyt osaamistasi. Saatat käyttää siinä työvälineitä, esimerkiksi lyijykyniä. Asiakas maksaa tämän lystin. Jos maksat itse, on yrityksesi kusessa.

Jos yhteiskunta on esteenä. Siirrä firma Afrikkaan. Siellä ei eläkemaksut paina kun ei ole eläkkeitäkään. Yrittäjän unelma manner tuo Afrikka. Kumma kun täällä pysyvät itkemässä.

Tottakai toimistokulut pitää lisätä hintaan. Mutta tämä on juuri se juttu, mitä moni palkansaaja ei ymmärrä. He luulevat, että yrittäjän veloittama 60 euroa on sama kuin että he saisivat palkkaa sen verran, eivätkä ymmärrä nimenomaan sitä, että siihen 60 euroon pitää lisätä ne lyijykynät ja monet muut kulut. Lisäksi he luulevat, että verottajahan ne maksaa, mutta ei se niin mene. Ensin lasketaan tuotot-kulut ja tuloksesta maksetaan verot. Alv sisältyy myös tuohon asiakkaalta veloitettavaan hintaan. Eli siinä 60 eurossa on myös se raha, minkä yrittäjä välittää asiakkaalta verottajalle. Asiakas valittaa, että 60 euroa on hirveä veloitus, mutta se on kyllä jo aika lailla minini nykyään, että kannattaa tehdä yhtään  mitään jotta itsellekin jäisi jotain. jos teet halvemmalla, verottaja katsoo että pimität tuloja, maksapa enemmän veroja ja enemmän YEL-maksua. Tai jos töitä ei ole, YEL on maksettava kuitenkin.

Vaikka olisi kuinka hyvä ja menestyvä, asiakas ei osta jos asiakkaalla ei ole rahaa ja kaikilla aloilla on ajoittain hiljaisia kausia. Esimerkiksi rakennusalalla ei 2016 tahtonut tulla tarjouksia ollenkaan. Nyt tulee mitättömiinkiin projekteihin tarjouksia.  Oliko tarpeeksi ratakiskosta väännetty? 

Vierailija
66/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolueilla, päättäjillä on ollut aikaa tähän asiaan kyllä syventyä ennen kuin ovat painaneet jaa tai ei.

Vaihtui kyllä tämän myötä puoluekannatus ainakin minulla.

Mistä näit miten kukakin on äänestänyt?

Tämä tulee olemaan minulle tärkeimpiä teemoja tulevissa vaaleissa. Suomi on tällainen ihme saavutetuista eduistaan kiinni pitävien yhteiskunta ja se on suoraan pois tulevaisuuden rakentamisesta. Rakentajien toimintaa tulee mahdollistaa, ei vaikeuttaa.

Vasemmisto, vihreät, RKP ja keskusta äänestivät puolesta. Oppositio vastaan. Itse en äänestä enää koskaan mitään näistä hallituspuolueista. En koskaan.

Vierailija
67/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vääryys pitäisi kyllä oikaista että yrittäjät ei maksa kaikesta pääomatulostaan veroa.

Yrittäjät maksavat kyllä kaikesta pääomatulostaan veroa, eli vääryyttä ei ole olemassakaan. 

Vierailija
68/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn. kirjoitti:

Moni yrittäjä, kuten edesmennyt isäpuoleni maksoi itselleen minimipalkkaa ja sitä myöten minimaalista eläkemaksua. Samaan aikaan nosti runsaat pääomatulot. 

Minulle sopisi että eläkemaksu menisi myös pääomatuloista. Tähän asiaan ei saada korjausta sillä että valmiiksi vaikeassa tilanteessa olevia pienyrittäjiä sakotetaan mielivaltaisesti.

ap

Ei tässä sakoteta muita kuin niitä, joiden olisi pitänyt jo aiemmin maksaa saman verran kuin muutkin.

Vierailija
69/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn. kirjoitti:

Minulle sopisi että eläkemaksu menisi myös pääomatuloista. Tähän asiaan ei saada korjausta sillä että valmiiksi vaikeassa tilanteessa olevia pienyrittäjiä sakotetaan mielivaltaisesti.

ap

Ei tässä sakoteta muita kuin niitä, joiden olisi pitänyt jo aiemmin maksaa saman verran kuin muutkin.

Et sinä työläinen maksa 24 prosenttia työeläkemaksuja. Verojen lisäksi.

Vierailija
70/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yrittäjät eivät halua maksaa eläkkeitään,, mutta muiden sitten pitää ne maksaa kun eläkkeen aika on?

Näin se on. Kun vuonna 2000 valtion yel-kustannukset olivat 38 miljoonaa, vuonna 2021 ne olivat 377 miljoonaa euroa. Valtio (Kela) joutuu maksamaan sen vuoksi, että yrittäjät ovat alivakuuttaneet itsensä. Lisäksi alivakuuttaminen on mahdollistanut epäterveen kilpailuasetelman, kun alivakuuttajat ovat voineet myydä työpanostaan halvemmalla kuin lakia noudattaneet yrittäjät.

Eli suuri suru on nyt yrittäjillä siitä, että eivät voi enää maksattaa tulevaisuuden veronmaksajilla omia eläkkeitään.

Vierailija
71/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluamme maksaa eläkemaksuja siinä suhteessa kuin saamme palkkaakin. Luitko lainkaan aloitusta? Sopisiko sinulle, että palkastasi pidätettäisiin yhtäkkiä 50% eläkemaksuihin, koska naapurifirman Jorma tienaa kuusi kertaa sinua enemmän samoilla työtunneilla, joten eläkeyhtiön mukaan sinunkin pitäisi tienata? Ja tämä raha sinun pitää maksaa joka kuukausi ennen kuin voit valitusprosessin kautta alkaa anoa siihen oikaisua. Oikaisuun voi mennä vuosia.

Onko mielestäsi ihan ok?

Mitäpä jos odottaisit ihan siihen asti, kun on itsellesi aivan konkreettisen selvää juuri sinun omassa tilanteessasi, paljonko joudut maksamaan jatkossa. On hyvin mahdollista, että suurella osalla täällä kilpaa huutavista ja räyhäävistä mikään ei tule muuttumaan yhtään miksikään.

Vierailija
72/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai toimistokulut pitää lisätä hintaan. Mutta tämä on juuri se juttu, mitä moni palkansaaja ei ymmärrä. He luulevat, että yrittäjän veloittama 60 euroa on sama kuin että he saisivat palkkaa sen verran, eivätkä ymmärrä nimenomaan sitä, että siihen 60 euroon pitää lisätä ne lyijykynät ja monet muut kulut. Lisäksi he luulevat, että verottajahan ne maksaa, mutta ei se niin mene. Ensin lasketaan tuotot-kulut ja tuloksesta maksetaan verot. Alv sisältyy myös tuohon asiakkaalta veloitettavaan hintaan. Eli siinä 60 eurossa on myös se raha, minkä yrittäjä välittää asiakkaalta verottajalle. Asiakas valittaa, että 60 euroa on hirveä veloitus, mutta se on kyllä jo aika lailla minini nykyään, että kannattaa tehdä yhtään  mitään jotta itsellekin jäisi jotain. jos teet halvemmalla, verottaja katsoo että pimität tuloja, maksapa enemmän veroja ja enemmän YEL-maksua. Tai jos töitä ei ole, YEL on maksettava kuitenkin.

Vaikka olisi kuinka hyvä ja menestyvä, asiakas ei osta jos asiakkaalla ei ole rahaa ja kaikilla aloilla on ajoittain hiljaisia kausia. Esimerkiksi rakennusalalla ei 2016 tahtonut tulla tarjouksia ollenkaan. Nyt tulee mitättömiinkiin projekteihin tarjouksia.  Oliko tarpeeksi ratakiskosta väännetty? 

Ei palkkaa, ei eläkettä.

Yrittäjien itku on kyllä mahtavaa. Ala työttömäksi ne kun, teidän mielestä, saa liian suuret tuet. Loppuu itku sitten.

Yritys joko kantaa päällään palkat ja eläkkeet tai sitten ei. Jos taistelet jostain 60€/h urakoista, kannattaa kyllä siirtyä töihin muualle tai miettiä yrityksen idea uusiksi.

Tunnen kyllä muutamia jotka kusetettu yrittäjiksi. No aikansa jaksoivat ja sitten ovat lyhentäneet velkojaan palkkatyöllä.

Yrittäjille on annettu vuosia aikaa ratkaista tämä ongelma sopimalla itse. Ei ole onnistunut. Pakko ne on laittaa ruotuun. Ei voi veronmaksajat ensin maksaa yrityksen työntekijöiden palkkoja ja sitten vielä itse yrittäjän eläkettä.

Vierailija
73/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://ek.fi/ajankohtaista/blogit/paljonko-valtio-maksaa-yrittajien-el…

Tänä vuonna valtio maksaa yli 400 miljoonaa yrittäjien Yel maksuja! Media ollut oudon hiljaa täatä jättikustannuksesta eli yrittäjät laittavat muut eläkkeidensä maksumieheksi. Paöksnsaaja sentäön maksaa joka palkastaan työeläkemaksua.

Eläkemaksut minimoimalla saa myös eläkkeensä minimoitua. Näin toimiva ei yhtään sen enempää maksata muilla eläkettään kuin palkansaajakaan.

Miten tuo valtion maksama summa mielestäsi liittyy asiaan? Järjestelmä on suunniteltu niin, että eläkkeitä ei makseta niistä rahoista jotka nykyiset eläkeläiset ovat aikanaan maksaneet. Valtion maksuosuus kuuluu järjestelmään. Ei se nykyisten yrittäjien syytä ole.

Ei ole nykyisten yrittäjien syytä, vaan niiden aiempien vuosikymmenten yrittäjien syytä. Nyt halutaan estää samanlainen keplottelu jatkossa, ja hyvä niin. Tulevaisuuden veronmaksaja kiittää. Ja tämänhetken veronmaksaja kiittää myös. Kiitos!

Vierailija
74/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkaa, ei eläkettä.

Yrittäjien itku on kyllä mahtavaa. Ala työttömäksi ne kun, teidän mielestä, saa liian suuret tuet. Loppuu itku sitten.

Yritys joko kantaa päällään palkat ja eläkkeet tai sitten ei. Jos taistelet jostain 60€/h urakoista, kannattaa kyllä siirtyä töihin muualle tai miettiä yrityksen idea uusiksi.

Tunnen kyllä muutamia jotka kusetettu yrittäjiksi. No aikansa jaksoivat ja sitten ovat lyhentäneet velkojaan palkkatyöllä.

Yrittäjille on annettu vuosia aikaa ratkaista tämä ongelma sopimalla itse. Ei ole onnistunut. Pakko ne on laittaa ruotuun. Ei voi veronmaksajat ensin maksaa yrityksen työntekijöiden palkkoja ja sitten vielä itse yrittäjän eläkettä.

Todellakin alan työttömäksi. Tienaan parturina n. 15 000 netto vuodessa. Saman saisin tukina. Tekemättä mitään.

Vierailija
75/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei palkkaa, ei eläkettä.

Missä kohti viestissäni lukee, että olen yrittäjä? En näet ole. Minulla on vain kaupallinen koulutus ja kiitos yrittäjävanhempien, en todellakaan ala yrittäjäksi. Ei se, että ymmärtää asioita, tarkoita että asia on omakohtainen. Minulla on tavallinen palkkatyö ja sivutyö, jota teen työkorvausverokortilla. Ei vaan kannata alkaa yrittäjäksi. 

Vierailija
76/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna valtio maksaa yli 400 miljoonaa yrittäjien Yel maksuja! Media ollut oudon hiljaa täatä jättikustannuksesta eli yrittäjät laittavat muut eläkkeidensä maksumieheksi. Paöksnsaaja sentäön maksaa joka palkastaan työeläkemaksua.

Eläkemaksut minimoimalla saa myös eläkkeensä minimoitua. Näin toimiva ei yhtään sen enempää maksata muilla eläkettään kuin palkansaajakaan.

Miten tuo valtion maksama summa mielestäsi liittyy asiaan? Järjestelmä on suunniteltu niin, että eläkkeitä ei makseta niistä rahoista jotka nykyiset eläkeläiset ovat aikanaan maksaneet. Valtion maksuosuus kuuluu järjestelmään. Ei se nykyisten yrittäjien syytä ole.

Kyllä se kuuluu, koska sitä mukaa kun yrittäjät alimitoittavat työtulojensa ja siitä johtuvan eläkemaksunsa, valtio joutuu paikkaamaan sitä.

Jos se alivakuuttaminen on ongelma, niin asia tulee ratkaista jotenkin muuten kuin pakottamalla heikoimmin pärjäävät rajusti ylivakuuttamaan!

Tämä "työtulon" irrottaminen todellisesta palkasta voisi esim. koskea ainoastaan niitä yrittäjiä jotka saavat yrityksestään huomattavan summan pääomatuloja. Itse en voi haaveillakaan mistään pääomatuloista ja sitä mimimaalista palkkaakaan en pysty säännöllisesti vielä maksamaan. Ei minun yrittämiseni vaikeuttaminen auta eläkkeiden rahoittamiseen millään tavalla, koska firma menee vain konkurssiin jos minun tulojani aletaan arvioida kaavalla alan keskipalkka + työtuntien määrä + ammattitaito. Valtiolta jää nekin eläkemaksut saamatta jotka se saisi siinä vaiheessa kun yrityksestäni tulee kannattava.

Oletko sinä nyt ihan varma, että tämä uudistus tulee muuttamaan mitään sinun konkreettisessa tapauksessasi? Vai ihan varan vuoksiko täällä valitat - on kylmä, niin lämpimiksesi pitää?

Ap on kirjoittanut mainion provon ja saanut muut mukaan johtamaansa kuoroon.

Vierailija
77/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska osalla teistä työläisistä on hidas järjenjuoksu, väännetään vielä rautalangasta. Se minimin työtuloksi ilmoittanut yrittäjäkin maksaa silti yli 2000 euroa YEL-maksua vuodessa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Sen LISÄKSI hän tietenkin maksaa kaikki verot. Eli kaikki yrittäjät maksavat vähintään 2000 euroa vuodessa, ellei toiminta ole aivan pienimuotoista tai sivutoimista.

Vierailija
78/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai yrittäjänä lisäveropäätöksen, kun verottajan mielestä omien ottojen määrä oli liian vähäinen. Ei mennyt läpi selitys, että kaksi kotona kirjoilla olevaa lasta ei syö kotona - siihen aikaan opiskelija ei saanut muuttaa paikkakuntaa. Lisäksi tuoretavarat oli helpompaa ostaa lähikaupasta kuin tukusta, mutta verottajan mielestä ne kaikki olisi pitänyt kierrättää grillikioskin kirjanpidon kautta. 

Vierailija
79/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuuluu, koska sitä mukaa kun yrittäjät alimitoittavat työtulojensa ja siitä johtuvan eläkemaksunsa, valtio joutuu paikkaamaan sitä.

Jos se alivakuuttaminen on ongelma, niin asia tulee ratkaista jotenkin muuten kuin pakottamalla heikoimmin pärjäävät rajusti ylivakuuttamaan!

Tämä "työtulon" irrottaminen todellisesta palkasta voisi esim. koskea ainoastaan niitä yrittäjiä jotka saavat yrityksestään huomattavan summan pääomatuloja. Itse en voi haaveillakaan mistään pääomatuloista ja sitä mimimaalista palkkaakaan en pysty säännöllisesti vielä maksamaan. Ei minun yrittämiseni vaikeuttaminen auta eläkkeiden rahoittamiseen millään tavalla, koska firma menee vain konkurssiin jos minun tulojani aletaan arvioida kaavalla alan keskipalkka + työtuntien määrä + ammattitaito. Valtiolta jää nekin eläkemaksut saamatta jotka se saisi siinä vaiheessa kun yrityksestäni tulee kannattava.

Sehän siinä on kun yrittäjälle pääomatulo ja palkka on ihan eri asia kuin palkansaajan tulot. Yrittäjä voi maksaa osinkoa tai palkkaa itselleen ihan niin paljon kun huvittaa! Tai käytännössä niin paljon kun firman tilillä riittää rahaa. Jos firmalle menee hyvin niin on usein ihan järkevää jättää maksamatta itselleen tarpeettoman suurta palkkaa. Kun joutuu vaan veroja maksamaan.

Oman yrityksen maksama palkka tai osinko ei välttämätt kerro mistään mitään. Firma voi tehdä miljoonavoittoja ja samaan aikaan yrittäjän henkilökohtaiset tulot on olla mitättömän pienet. Kun eihän sillä lopulta ole hirveästi väliä lojuuko ne rahat omistamansa firman pankkitililä vai omalla henkilökohtaisella pankkitilillä.

Sen takia on tämä työtulo systeemi olemassa. Eläkemaksujen täytyy pohjautua jollain tapaa suhteessa yrittäjän työpanokseen. Muutoin sitä tulisi ihan hassu systeemi. Yrityken kannattavuus voi vaihdella ihan hirmuisesti vuosien mittaan, mutta eläkemaksuja pitäisi jokaisin ihmisen maksaa aika tasaiseen tahtiin. Ei se toimi jos yrittäjät maksaa eläkemaksuja vain silloin kun sattuu olemaan ylimääräistä rahaa.

Vierailija
80/195 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työläiskommentoijat eivät tosiaan tiedä YEL-maksusta mitään. Siis mitään. YEL-maksun ongelmahan on se, että vaikka maksaisit tuhansia euroja vuodessa, eläkkeesi ei nouse kuin kymppejä takuueläkkeen yli. Eli kyseessä ns. sakkomaksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi