YLE: HUSissa on katastrofi. / ! \ Helsingin apulaispormestari pitää puheen. Myös TAYS on täysin tukossa ja kaatumassa. Hoitajat ovat lähteneet, potilaat tukkivat päivystykset. KÄYTTÄKÄÄN NIITÄ YKSITYISIÄ lääkäriasemia! Mikä siinä on niin vaikeaa??
Nyt on syytä luopua julkisen terveydenhuoltojärjestelmän käytöstä Etelä-Suomessa ja siirtyä yksityisen lääkäriaseman käyttöön.
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa tai siirtyy yksityiselle puolelle. Tässä on se ikävä seuraus, että myös ne sinnikkäimmät lähtevät julkiselta, koska eivät enää jaksa moista ylikuormaa.
Itse ainakin olen valmis maksamaan sen muutaman satasen ekstraa päästäkseni käymään yksityisellä lääkärillä. Koska terveyteni on rahaa tärkeämpää. Siksi.
Mites teillä?
Kommentit (1199)
Terveyskeskuksiin pitäisi helpommin päästä. Toinen juttu vähän pätevämmät lääkärit. Menet yhden kerran ja menet toisen kerran. Ruuhkat aivan sairaita. Voi olla jossain päin toimii , mutta ei ainakaan täällä. Kirottu itä Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaksi kertaa elämässä olen joutunut päivystykseen aivan pää kainalossa menemään ja itse kun odotti siellä hyvin tuskallisena, niin muut odottajat eivät näyttäneet sairailta ollenkaan, istuivat siellä rauhassa ja lueskelivat lehtiä. Sitten tuli joku hoitaja yhden luokse ja selitti, että sitten otat tätä antibioottia näin ja näin paljon, täysin rauhalliselle potilaalle joka kiitti ja käveli omin varmoin askelin pois.
Mulla oli selkeästi aivan väärä kuva, että päivystys olisi hätätapauksia varten, sitä varten, että on joku sellainen vaiva mitä ei yksityiselläkään hoideta ja sairaalahoito on tarpeen. Mutta siellä onkin ihmiset jotain ihottumarasvoja hakemassa!!! Ei ihme, että on ruuhkaa!Minulla on divertikuliitti ja kun suoli tulehtuu, ainoa hoitopaikka on päivystys. Viimeksi kysyin, että olisiko tuossa vieressä olevassa tk:ssa aikaa, niin sanottiin, että tämä on aina päivystysasia. Ulkoisesti terveen näköisenä siellä sitten pienessä kuumeessa istuskelen, odotan labratuloksia ja lääkäriä pohdiskellen, että pääsenkö kotiin vai osastolle tippaan.
Mulla on Crohn ja munuaisissa vikaa. Molempien sairauksien kanssa mennään päivystyksen kautta osastohoitoon. Ihan rauhassa istun ja selaan puhelinta, kuten siellä osastollakin. Ehkä tämä itkun, huudon ja veren lentämisen kaipuu on jostain airaalasarjousta?
Ikävä kuulla, mutta onneksi saat aina apua. Minulla on systeeminen reuma (tulehduksen iskiessä myös sisäelimet kärsivät) ja immuunivaje. En yleensä saa päivystyksestä apua, vaikka olisi iskenyt joku paha infektio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.
Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.
Jostain syystä nykyisillä eläkeläisille on yleinen harhaluulo siitä, että he ovat itse maksaneet omat eläkkeensä. Tämä ei voisi olla kauempana totuudesta, koska järjestelmä perustuu siihen että tulevat ikäpolvet osallistuvat nykyisten eläkeläisten eläkkeiden kustannuksiin. Todellinen ongelma tästä tuli, kun suuret ikäluokat siirtyivät nauttimaan eläkettä josta he ovat itse kustantaneet noin 20%. Lopun maksavat sitten heidän lapsensa, lapsenlapsensa, jne. Talousmaailmassa tätä mallia muuten kutsutaan pyramidihuijaukseksi.
Jossain vaiheessa järjestelmä tulee romahtamaan, kun palkansaajia suhteessa eläkeläisiin ei vain ole riittävästi. Joku saattaa uskoa eläkekassojen pörssisijoitusten tuottoihin mutta ehkä tämä kuluva vuosi on tuonut realismia talousodottamiin tämänkin osalta. Onni ei ole ikuista, ei edes pörssisijoittajalle.
Ja loppuun vielä maininta etten vihaa eläkeläisiä. Vihaan lähinnä tyhmyyttä ja omahyväisyyttä. Jos ihminen aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja, niin odotusarvoni on että hän osallistuu kustannuksien maksamiseen jollain tavalla. Aina ei voi olla saavana osapuolena, koska jostain pitää löytyä sitten se taho joka maksaa laskut. Edes valtiokaan ei voi loihtia rahaa tyhjästä vaan jostain ne varat sinnekin kerätään.
Eläkeläiset ovat kuitenkin vuosikausia veroja maksaneet,l Sitä saamapuolella olevaa porukkaa löytyy nuoremmista ikäluokista aivan tarpeeksi.Muistuta heitäkin että aina ei voi olla saavana osapuolena käsi muiden taskussa.
Mitä hoitajat valittaa kun palkankorotus on saatu ja siitä työmotivaatio oli kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ongelma ole siinä kun Hussiin tulee heikkokuntoista vanhusta, jonka paikka ei ole sairaala vaan hoitokoti, mutta ei ole paikkoja minne osoittaa vanhus. Tämä hoitajamitoitus hoitopaikoissa . on ihan jarru.
Vanhusten jatkohoitopaikkojen vähyys on se ongelma, ei hoitajamitoitus, joka varmistaa edes jonkinlaisen hoidon laadun.
Vanhusten hoitopaikkoja on jouduttu vähentämään hoitajamitoituksen vuoksi, joten tuo mitoitus on juurisyy päivystysten ruuhkautumiseen.
Ikävä kyllä niitä vanhusten pitkäaikaishoitopaikkoja, tehpa- ja vanhainkotipaikkoja vähennettiin jo paljon aiemmin ennen kuin mitoitusten perään alettiin vouhottaa, kas kun kotihan se vanhuksen paras paikka on ja hoito tulee halvemmaksikin. Valitettavasti vain unohtivat tehostaa kotihoidon resursseja samassa suhteessa, nyt ollaan kusessa ja kotona on lukematon määrä iäkkäitä, monisairaita, sekavia ja turvattomia vanhuksia joille se koti ei todellakaan enää ole paras, saati turvallisin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneppä yksityiselle lääkäriasemalle kun nilkkasi on murtunut tai tilaa kiireesti aika, kun omaisesi osoittaa aivoinfarktin merkkejä. Saat ajan johonkin ensiviikolle.
Jos raahaat tapaturmapotilaan yksityiselle lääkäriasemalle niin ne tilaa korkeintaan ambulanssin tai taksin sulle ensiapuun.Mä tein näin. Ne oli vihaisia ja sanoi, että mene kiireesti päivystykseen. Älä astu jalalla.
Toivottavasti myös opit tästä jotain.
Juu, ei kannata mennä yksityiselle työterveyslääkärille.
Yleensä helpottaa elämistä, jos ymmärtää miten palveluja on syytä käyttää. Jos ei oikeasti ymmärrä mitä eroa on lääkäriasemalla ja sairaalalla, niin yleissivistyksessä on pahoja puutteita ja syyllinen tähän löytyy peilistä. Google avuksi ja oppimaan.
Otetaanpa esimerkki ruuanlaitosta. Jos haluat paistaa pihvin, niin käytätkö hiusten kuivaajaa, kattilaa vai paistinpannua? Vastaavasti ei sen valinnan lääkärikeskuksen ja sairaalan väliltä pitäisi olla tavalliselle ihmiselle kovin vaikea monivalintayhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajat valittaa kun palkankorotus on saatu ja siitä työmotivaatio oli kiinni?
Eihän ne valitakaan. Tässä puhutaan siitä, että HUS:in hallinto ja asiakkaat valittavat. Hoitajat tekevät työnsä iloisena mutta jostain syystä muut ympärillä eivät muuta teekään kuin valittavat jonnin joutavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kuvitteellinen esimerkkitarina siitä kuinka työtunnit valuvat täysin hukkaan:
Minnalla on kuumetauti. Työnantaja vaatii saikkulapun. Minna soittaa aikaisin aamulla terveyskeskukseen, jossa on takaisinsoittopalvelu. Takaisinsoittopalvelu on ruuhkautunut ja kukaan ei soita neljään tuntiin takaisin.Minna soittaa malttamattomana uudelleen, "ihan varmuuden vuoksi". Minnalle yritetään viimein soittaa, mutta juuri sillä hetkellä hän on suihkussa. Minna jatkaa odottelua, mutta iltaan mennessä kukaan ei ole vieläkään soittanut takaisin ja hän päättää lopulta mennä päivystykseen kun se saikkulappu on pakko saada.
Minna odottelee päivystyksessä monta tuntia kipeänä ja tartuttaa muita. Lääkärille ei pääse ja lopulta sairaanhoitaja kirjoittaa saikkulapun, mutta hän voi kirjoittaa saikkua vain kolme päivää.
Minna palaa kotiin. Seuraavana päivänä takaisinsoittopalvelusta soitetaan, koska järjestelmässä ei ole mennyt eteenpäin tieto, että takaisinsoitolle ei ole enää tarvetta.
Minna sairastelee kotona, mutta tauti onkin vähän ärhäkämpi ja kolmen päivän saikku ei riitäkään.
Minna soittaa uudelleen terveyskeskukseen ja sama rumba alkaa alussa.
Meillä ei ole 10 vuoteen tarvinnut duunissa mennä terveyskeskukseen. Sitä varten on työterveyshuolto. Jos ei työterveyteen saa aikaa tai eivät kirjoita saikkutodistusta, sitten voi hakea muulta yksityiseltä. Eipä ole ikinä tarvinnut muualta pyytää kuin työterveydestä.
Aww miten ihanan naiivia ja todellisuudesta vieraantunutta tekstiä taas. Ihan vain tiedoksesi, että meitä on täällä sellaisiakin, joilla on vain lakisääteinen minimi työterveyshuoltona . Sieltä ei saa yhtään mitään, paitsi työhöntulotarkastuksen ja "työtapaturmien ehkäisyä". Matalapalkka-aloilla ei suinkaan aina ole näitä hyväosaisten itsestäänselvyyksiä kuten kattavaa työterveyshuoltoa.
T. Henkilökohtainen avustaja, ei todellakaan työterveyshuoltoa
On työpaikkoja ihan terveyspuolella, jossa suoraan todettu työntekijöille, että mene terveyskeskukseen ihan kaikkien asioittesi kanssa.
Olen saanut terveysasemalla todella hyvää hoitoa. Laboratorion ajan sain melkein seuraavaksi päiväksi (Vantaalla). Tulokset tuli Maisaan samana päivänä. Sairaanhoitaja varasi ajan minulle soittamalla. Tunti asiallinen keskustelu lääkkeistä, ruokavaliosta, jaksamisesta ja oireista yms tärkeästä. Samana päivänä Maisassa jatkotoimet uusi lähete labraan ja mahdollinen lääkärin tapaaminen. Olen saanut todella hyvää hoitoa. Labrassa ystävällinen henkilökunta samoin terveysasemalla. Tunsin olevani tärkeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 45n vuoden työuran jälkeen jäänyt eläkkeelle. Olen maksanut kaikki nuo vuodet eläkemaksuja ja minulla on hyvä eläke. Meillä on edelleen tällainen eläkejärjestelmä ja hämmästelen suuresti kateutta eläkeläisiä kohtaan.
Aikanaan tekin jäätte eläkkeelle hämmästelemään vihaa, mikä on sitten teidän niskassa. Suuri ero on kuitenkin siinä, että te ansaitsette sen vihan, mikä teihin kohdistuu.
Jostain syystä nykyisillä eläkeläisille on yleinen harhaluulo siitä, että he ovat itse maksaneet omat eläkkeensä. Tämä ei voisi olla kauempana totuudesta, koska järjestelmä perustuu siihen että tulevat ikäpolvet osallistuvat nykyisten eläkeläisten eläkkeiden kustannuksiin. Todellinen ongelma tästä tuli, kun suuret ikäluokat siirtyivät nauttimaan eläkettä josta he ovat itse kustantaneet noin 20%. Lopun maksavat sitten heidän lapsensa, lapsenlapsensa, jne. Talousmaailmassa tätä mallia muuten kutsutaan pyramidihuijaukseksi.
Jossain vaiheessa järjestelmä tulee romahtamaan, kun palkansaajia suhteessa eläkeläisiin ei vain ole riittävästi. Joku saattaa uskoa eläkekassojen pörssisijoitusten tuottoihin mutta ehkä tämä kuluva vuosi on tuonut realismia talousodottamiin tämänkin osalta. Onni ei ole ikuista, ei edes pörssisijoittajalle.
Ja loppuun vielä maininta etten vihaa eläkeläisiä. Vihaan lähinnä tyhmyyttä ja omahyväisyyttä. Jos ihminen aiheuttaa yhteiskunnalle kuluja, niin odotusarvoni on että hän osallistuu kustannuksien maksamiseen jollain tavalla. Aina ei voi olla saavana osapuolena, koska jostain pitää löytyä sitten se taho joka maksaa laskut. Edes valtiokaan ei voi loihtia rahaa tyhjästä vaan jostain ne varat sinnekin kerätään.
Eläkeläiset ovat kuitenkin vuosikausia veroja maksaneet,l Sitä saamapuolella olevaa porukkaa löytyy nuoremmista ikäluokista aivan tarpeeksi.Muistuta heitäkin että aina ei voi olla saavana osapuolena käsi muiden taskussa.
Jokaiseen sukupolveen mahtuu väliinputoajia, jotka elävät yhteiskunnan tuella. Tämä on ok.
Jotta hyvinvointiyhteiskunta voisi toimia, niin keskimäärin jokaisen ihmisen pitäisi pystyä kustantamaan vähintään oman elämänsä kuluttamat palvelut. Laskut maksetaan mielellään etunojassa eikä siirretä niitä seuraaville sukupolville.
Nyt eläkkeiden osalta maksut on jo siirretty tuleville sukupolville. Terveydenhuollon osalta on sama juttu joka kerta, kun valtio ottaa lisää velkaa. Kuka maksaa Suomen hyvinvoinnin vuonna 2100, jos jäljellä on vain velkaa ja vanhuksia?
Tämä ei luonnollisesti kiinnosta nykyisiä eläkeläisiä mutta jos yhtään mietitään asioita omaa nenää pidemmälle, niin tällä menolla ollaan hymyssä suin matkalla kohti karikkoa. Ja samalla kuitenkin valitetaan, että kun ennen oli asiat paremmin.
Ongelma eivät ehkä nyt niinkään ole ne pikkuvaivoista päivystyksessä käyvät, vaan ne jotka ovat siellä ihan asiasta, mutta joita ei saada sieltä jatkohoitoon. Asia ei siis ratkea yksityisten lääkäriasemien käyttämiselle, koska eivät ne kuitenkaan mitään osastohoitoa pysty tarjoamaan.
Ihannetilanteessa potilas menee päivystykseen, hänet tutkitaan, labrat ja kuvantamisen ottavat muutaman tunnin aikaa, sitten tulokset tulkitaan ja jos potilas tarvitsee osastohoitoa, hän pääsisi osastolle (sairaalaan tai terveyskeskukseen) heti, kun suunnitelma päivystyksestä on valmiina. Jos paikkaa osastolla ei ole, potilas joutuu jäämään päivystykseen paikkaa odottamaan ja se voi kestää useita päiviä.
Jatkohoitopaikkoja ei ole, koska ei ole tarpeeksi hoitajia. Sairaalassa potilaat jonottavat terveyskeskus vuodeosastolle pääsyä ja tk-osastolla useat potilaat jonottavat tehostettuun palvelukotiin tai kotihoidon palveluihin pääsyä. Mielestäni hoitajat pitäisi houkutella näihin töihin rahalla samalla tavoin kun lääkäreitäkin palkataan syrjäseuduille isolla rahalla.
Lainausta Hesarista 15.12.2022
KOHTA mennään tilanteeseen, että päivystysten eteen joudutaan laittamaan lämmitettyjä telttoja.
Näin sanoi Hus Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén HS:lle tiistaina. HS kertoi samassa artikkelissa, että ambulanssit eivät ole pystyneet tuomaan akuuttia hoitoa tarvitsevia potilaita Jorvin päivystykseen kymmeneen päivään. Taustalla on terveydenhoidon ankara työvoimapula.
Ihan telttasairaalatilanteessa ei taideta todellisuudessa vielä olla, mutta Castrénin vertauskuva on pysäyttävä.
Se tuo mieleen uutiskuvat maailman kriisialueilta. Sodista ja luonnonkatastrofeista. Sieltä jostain kaukaa
Vierailija kirjoitti:
KOHTA mennään tilanteeseen, että päivystysten eteen joudutaan laittamaan lämmitettyjä telttoja.
Näin sanoi Hus Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén HS:lle tiistaina. HS kertoi samassa artikkelissa, että ambulanssit eivät ole pystyneet tuomaan akuuttia hoitoa tarvitsevia potilaita Jorvin päivystykseen kymmeneen päivään. Taustalla on terveydenhoidon ankara työvoimapula.
Ihan telttasairaalatilanteessa ei taideta todellisuudessa vielä olla, mutta Castrénin vertauskuva on pysäyttävä.
Se tuo mieleen uutiskuvat maailman kriisialueilta. Sodista ja luonnonkatastrofeista. Sieltä jostain kaukaa
Anteeksi, mutta kuka hoitaa ne potilaat siellä telttasairaaloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuo mieleen uutiskuvat maailman kriisialueilta. Sodista ja luonnonkatastrofeista. Sieltä jostain kaukaaAnteeksi, mutta kuka hoitaa ne potilaat siellä telttasairaaloissa?
Ei kukaan, höntti. He odottavat siellä sisäänpääsyä. Aivan samalla tavalla kuin nyt odottavat 3 - 4 päivää päivystysjonossa.
Katsotaas.
Veroasteeni on sama kuin ennenkin, nyt sitten pitäisi maksaa lääkäristä kova hinta vielä sähkölaskun lisäksi.
Kansalta on kohta rahat loppu. Tai ainakin minulta.
Hallituksen hoitajamitoitus pisti kaiken sekaisin
Vierailija kirjoitti:
Saako hoitajat olla poissa ilman lääkärintodistusta ? Oma pojan pitää toimittaa lääkärintodistus. Samoin miehen. Tuttuni on hoitaja ja aikoinaan soitti töihin ja ilmoitti esimerkiksi migreeni tai muuta. Onko vielä tänä päivänä noin helppoa Hus tai helsingin kaupungilla.
Meinaatko että ne hoitajatkin menisi sinne päivystykseen istumaan ja hakemaan lääkärintodistusta ja kuormittaisivat vielä lisää päivystystä ja veisivät lääkäriaikoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla olisi enemmän rahaa jos tässä maassa ei maksettaisi nii helvetinmoisesti veroja joka helvetin paikkaan ja turhuukseen. Se yksityinen voisi mahdollisesti olla myös halvempaa jos ei helvetinmoiset verot olisi häiritsemässä vapaampaa markkinataloutta tässä maassa joka helvetin asiassa. Mutta näin pitkälle ei tarvitse kuitenkaan mennä että terveydenhuoltoa vaarannetaan yhtään enempää. Noita muita veroja voisi ja muita kuluja.
Yksi monista syistä äänestää juuri perussuomalaisia ensi vuoden eduskuntavaaleissa. Jopa kaikkien! Suomalaiset hyötyvät, ja vähemmistöt!
Persut ajaa köyhät ahdinkoon. Persut on yli 6000€ kuussa tienaavien miesten puolue. Tienaan hoitajana hikisesti 3000 kaikilla lisillä ja kaikilla pazkauoroilla. Persut eivät aja meidän hoitajien, naisten, eikä alle keskitason tienaavien asioita. Se on saletti juttu.
Koululääketiede ja monikultturi pois
Teen tiivistä yhteistyötä kotihoidon ja palvelutalojen hoitajien kanssa. Hoitajien työolot niissä ovat jo täysin kestämättömiä. Vanhukset ovat niin huonokuntoisia esim. kotonaan että hoitaja ei kertakaikkiaan kykene yksin asukasta nostamaan tai hoitamaan, minuuttiaikataululla mennään, tehdään tuplavuoroja ym. Ja taas on hoitajia irtisanoutunut kun eivät jaksa, fyysinen kuormitus on jo niin kova. En ihmettele että ala ei vedä ja tämä tilanne on vasta alkua tulevalle.
Yksityisen kannattajat ovat rikkaita itsekeskeisiä ihmisiä ei heitä kiinnosta kenenkään muu kuin oma perse että ihan vaan vinkkinä jos haluatte äänestää Kokoomusta tai keskustaa tai muita oikeistopuolueita niin olkaa hyvä mitään hyvää se kyllä tuo mutta ei siitä sen enempää