Voisitko koskaan kuvitella meneväsi naimisiin tai saati tekevän lapsia downin syndroomaa sairastavan henkilön kanssa?
Kommentit (48)
ja XXY ei ole sukupuoleltaan epäselvä, joskin XXY-miehillä esiintyy joitakin naisille ominaisia sairauksia tyypillisemmin kuin muilla miehillä ja rintakudoksen jonkinasteinen liikaksvu on myös yleisempää.
Vierailija:
eli vaikka muotoa XXY. Silloin kyseessä on sukupuolen epäselvyys. Ks. henkilöllä saattaa olla molempien sukusolut, mutta usein (tai kai aina) steriilejä.
Vierailija:
ja XXY ei ole sukupuoleltaan epäselvä, joskin XXY-miehillä esiintyy joitakin naisille ominaisia sairauksia tyypillisemmin kuin muilla miehillä ja rintakudoksen jonkinasteinen liikaksvu on myös yleisempää.Vierailija:
eli vaikka muotoa XXY. Silloin kyseessä on sukupuolen epäselvyys. Ks. henkilöllä saattaa olla molempien sukusolut, mutta usein (tai kai aina) steriilejä.
AIS, PAIS, jne
eli ei varsinaisesti verrattavissa CAISiin ja PAISiin, joissa kromosomit ovat paperilla normaalilta näyttävät XY, mutta sukupuolipiirteet reaalistuvat poikkeuksellisella tasolla. XXY:ssä sukupuolikromosomit ovat lähtökohtaisesti jo poikkeavat (ja reaalistuminen on niiden mukainen, mutta tietenkin erilainen kuin tavallisella XY-miehellä).
Sellaista ei tässä tapauksessa ole.
Työskentelen heidän parissaan, se riittää.
Ja kyllä downit lapsia voivat saada. Ja usein kovasti haluavatkin. Hehän ovat vahvasti tuntevia ihmisiä, joille rakkauskin on tosi iso juttu ja hormoonit hyrrää.
Ja tästä on ihan suomalainen dokumenttikin joitakin vuosia sitten tullut.
Itse vastustan kovasti ajatusta, että kaksi downia tekee lapsia, sillä eiväthän he pysty lapsesta itse huolehtimaan. Jos ei pysty päivittäisistä toimistaan itse huolehtimaan, ei pitäisi olla oikeutta tehdä lapsia.
Luulen että mies down-synroomalaisena herättäisi enemmänkin äidillisiä hoivan tunteita kuin intohimoa. Toisekseen ajattelisin hänen valitettavan lyhyttä elinkaartaan; lapsillamme ei olisi isää välttämättä edes aikuisikäänsä saakka.
Mies on ihan alfauros, pakko myöntää.
Siis että on ihan lailla kielletty.
Ei sentään sellaisia lakeja nykyään ole.
Onko tuo ammattietiikan puolesta olevaa kirjoitusta?
Onhan jopa yliopistossa opiskelevia downeja maailmalla.
Siis koska ovat holhouksen alaisia eivätkä siis täysivaltaisia.
haluan rinnalleni ihmisen joka on samalla viivalla kanssani älyllisesti ja muutenkin. downeissa ei ole mitään " vikaa" minusta, mutta silit kokisin heidän suhteensa olevan se hoivaaja osapuoli. ja sellaista en halua suhteeseeni.
Downin syndroomaan liittyy aina kehitysvamma.
ap kysyi mielipidettä eikä muuta.
Enpä ole ennen kuullut että " sh:t" pyytävät noin kevyin perustein ketään hakeutumaan hoitoon, taidat olla feikki?
Vierailija: