Voisitko koskaan kuvitella meneväsi naimisiin tai saati tekevän lapsia downin syndroomaa sairastavan henkilön kanssa?
Kommentit (48)
mennä sekaisin eri vammaryhmät keskenään joltakin.
Downin syndrooma on kehitysvamma, joka siis tarkoittaa sitä, että
on älyllisesti " heikompi" kuin keskivertoihminen. Niin kamalalta kuin tällainen määritelmä kuulostaakin.
Eli en usko, että yliopistoissa on Down-henkilöitä.
Sen sijaan monia muita vammaisia yliopistoissa opiskeleen, mm. CP-vammaisia. CP-vamma on liikuntavamma, ja henkilö on yleensä normaaliälyinen.
On ihan totta, että down voi olla normaaliälyinen. Perin harvinaista kylläkin.
Mutta joillakin down-naisilla on lapsia esim. jonkun toisen kehitysvamman kuin downin omaavan miehen kanssa. Näistä perheistä on tullut tv-ohjelmiakin. Yleensä heillä on usein tarkastuksia, että pärjäävätkö sekä myös useita tukihenkilöitä.
Minä kyllä tiedän, mutta haluan testata sinua. Toki jotkut muutkin voivat vastata.
Normaalisti ihmisillä on niitä 46, downeilla 47. Tämä ylimääräinen kromosomi voi aiheuttaa hyvin vakavaa tai erittäin lievää kehitysvammaisuutta. Kehitysvamman " astetta" ei esim. etukäteen voi tietää. Siihen saattaa liittyä myös muita vammoja, kuten sydänvammoja yms.
Itse en tiedä, mitä kysymykseen vastaisin. Tiedän muutaman downin ja he ovat ihmisinä erittäin mukavia ja sosiaalisia. Seurustelua en ehkä osaisi ajatella, hyvää ystävyyttä ennemminkin.
Ja kyllä voi downitkin saada muksuja. Heitä on mm. pakkosteriloitu 50-luvulla, mikä on ihan sairasta. Kromosomi-poikkeavuus tosin vaikeuttaa lasten tekoa (muistaakseni.)
Avo- tai avioliitossa olevia Down-henkilöitä on vielä vähän. Down-isästä oli raportoitu vuoteen 1995 mennessä kerran (1989), Down-äitejä oli ollut vuoteen 1990 mennessä koko maailmassa muutamia kymmeniä
Yhdessä suomalaisessa pitäjässä vuosia sitten oli yksi down tyytö, murkk ikänen ja kylän miehet autoutti ja kuljetti sitä metsäkämpällään, ei tarvii takuulla arvata mitä varten? Minä ihmettelen miten kukaan ei siihen puuttunut, nämä miehetkin olivat perheellisiä.
Harvinaisia tapauksia kylläkin, mutta voi olla myös ilman kehitysvammaa, kuten se eräs poika tai mies ulkomailla, joka tosiaan opiskelee yliopistossa ja on ihan " normaalijärkinen" .