NAISILLE: Miten toimia, jos joku mies seuraa epäilyttävästi syrjäisellä seudulla?
Itse jouduin eilen lähtemään illalla juoksuun kotia kohti, kun mies pimeässä kujilla seurasi selvästi, oli tyyliin 20 kohtaa missä kääntyä eri kohtaan, mutta seurasi minua ja välillä vilkuili taaksensa. Paikka oli niin syrjässä ettei siihen kellon aikaan illasta-yöstä ollut muita ihmisiä alueella.
Hyvin pelottava kokemus. Varsinkin kun lehdissä on ollut juttua siitä miehestä, joka on vuosikymmeniä naisia metsästänyt ja tehnyt hirveyksiä.
Miten te toimitte tai toimisitte, jos jossain missä ei ole muita ihmisiä, lähtee joku mies teitä seuraamaan?
Kommentit (1308)
Me olemme tyttäreni kanssa sopineet, että jos jompi kumpi, yleensä hän, joutuu liikkumaan pimeällä ja pelkää, soittaa toiselle ja juttelemme kunnes hän (tai joskus minä) on turvallisessa paikassa. Jos jotain tapahtuu voi heti kiljaista puhelimeen ja hälytän apua.
Olen myös opettanut tyttärelleni jo pienestä että jos esim koulumatkalla joku äijä tuntuu seurailevan niin siitä vain rohkeasti lähimmän talon pihaan ja soittamaan ovikelloa tai rappukäytävään ja pyytämään apua. Olen itse joutunut lapsena koulumatkalla pelottaviin tilanteisiin, on pyydetty autoon ja on seurattu yms. Meitä oli onneksi kolme tyttöä jotka asuimme naapuruksina joten koulumatka oli yhteinen, äijää silti lähti seurailemaan mutta ei uskaltanut tehdä mitään kun meitä oli kolme.
Kerroin kotona ja toiset tytöt myös ja meitä tultiin vastaan koulusta. Siskoni näki sen äijän, samoin isäni kerran kun hän tuli vastaan ja ukko sai jalat alleen. Ei ilmestynyt enää.
Maailma on sairas paikka, tai siis nämä kyylät on sairaita.
Kyllä minua kaupungissa asuessa joskus sen verran mietitytti ilta- tai yöaikaan hiljaisemmilla alueilla liikkuessa, että saatoin soittaa kaverille tai teeskennellä puhelua, jos huomasin jonkun seuraavan. Tuskin koskaan kukaan oikeasti minua tarkoituksella seurasi, mutta tuntui paremmalta osoittaa, että joku on kartalla missä menen, ja on linjoilla.
Maalla asuessa en koe samanlaista tunnetta, vaikka täällä ei todellakaan ole aina edes kenttää tai muita ihmisiä kilometrin tai useammankaan säteellä. Jos huomaan jonkun liikkuvan lähellä, hän tuskin on esimerkiksi piripöllyssä, tai lähtenyt saalistamaan pahaa-aavistamatonta uhria keskelle pikkukylän haja-asutusaluetta, tai muutenkaan ole sellainen tyyppi, joka käyttää hetken mielijohteesta tilaisuutta hyväkseen väkivaltaisten taipumustensa toteuttamiseen.
Minulla on sen verran vuosia kamppailulajeissa takana, että tiedän aika hyvin, mitä pystyn tekemään ja mitä en pysty. Siksi pidän juoksukunnosta myös huolta, koska lähikontaktissa jäisin alakynteen lähes varmasti, ja pyrin muutenkin välttämään tilanteiden eskaloitumista siihen pisteeseen, että pitäisi alkaa viimeisenä vaihtoehtona ketään vahingoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Soitan kaverille.
Olen kerran naisena nähnyt tällaisen tilanteen kadulla ratin takaa, mies oikein vaanimalla seurasi humalaista naista kadulla. Olin kavereille kuskina, odotin kavereita baarista autossa. Avasin auton oven, sanoin että toi äijä seuraa sua, hyppää kyytiin vien sut vähän matkaa kauemmas. Äijä juoksi hetken auton perässä ja nainen tajusi vasta silloin tilanteen. Nainen asui niin lähellä että ajoin hänet kotipihaan asti. Kiitteli minkä humalaltaan jaksoi.
Auttakaa naiset toisianne.
No tuohan vasta fiksua onkin, hypätä jonkun tuntemattoman autoon. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Miehenä tulisin ennemmin raiskatuksi jopa miehen toimesta kuin istuisin vuosia vankilassa taposta. Naiselle pillu on tärkeintä elämässä ja tuo kirjoitus ja yläpeukkujen huima määrä sen todistaa.
Entä jos se raiskaaja pystyisi panemaan sinut paksuksi?
Tai saat HIV:n.
Jatkan ajoa rauhallisesti. Kuljen autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan kaverille.
Olen kerran naisena nähnyt tällaisen tilanteen kadulla ratin takaa, mies oikein vaanimalla seurasi humalaista naista kadulla. Olin kavereille kuskina, odotin kavereita baarista autossa. Avasin auton oven, sanoin että toi äijä seuraa sua, hyppää kyytiin vien sut vähän matkaa kauemmas. Äijä juoksi hetken auton perässä ja nainen tajusi vasta silloin tilanteen. Nainen asui niin lähellä että ajoin hänet kotipihaan asti. Kiitteli minkä humalaltaan jaksoi.
Auttakaa naiset toisianne.
No tuohan vasta fiksua onkin, hypätä jonkun tuntemattoman autoon. :D
Tuota olen usein miettinyt, kun netistä lukee näitä tarinoita että joku on pelastanut tuntemattoman tyttösen vaanijan kynsistä. Että vaikka se pelastajakin olisi nainen ja samaa ikäluokkaa, niin tarkoitus voisi hyvin olla ryöstää tai kaapata nainen. Ties vaikka alunperäinen ahdistelijakin kuuluisi samaan liigaan ja koko juttu olisi ansa.
Minä tulin kerran baarista kotiin ja nainen lähti juoksemaan karkuun joka käveli edelläni. Ilmeisesti vainot iski päälle yön pimeällä. Siinä nyt yksi hyvä esimerkki naisesta joka juoksentelee ihan turhaan, minun takia sitä ei olisi tarvinnut tehdä.
Voin vain kuvitella minkälaisen tarinan hän on kehittänyt päässään jota kertoo muille, jostain hullusta R-pervosta joka vaanii pusikoissa uhreja. Jokainen saa toki juoksennella vapaassa maassa niin paljon kuin lystää, ei sitä kuitenkaan tarkoita, että jos vainot iskee ja pelkotilat, että sinua oikeasti vaanitaan.
Ammun vesipistoolilla.