NAISILLE: Miten toimia, jos joku mies seuraa epäilyttävästi syrjäisellä seudulla?
Itse jouduin eilen lähtemään illalla juoksuun kotia kohti, kun mies pimeässä kujilla seurasi selvästi, oli tyyliin 20 kohtaa missä kääntyä eri kohtaan, mutta seurasi minua ja välillä vilkuili taaksensa. Paikka oli niin syrjässä ettei siihen kellon aikaan illasta-yöstä ollut muita ihmisiä alueella.
Hyvin pelottava kokemus. Varsinkin kun lehdissä on ollut juttua siitä miehestä, joka on vuosikymmeniä naisia metsästänyt ja tehnyt hirveyksiä.
Miten te toimitte tai toimisitte, jos jossain missä ei ole muita ihmisiä, lähtee joku mies teitä seuraamaan?
Kommentit (1308)
Vierailija kirjoitti:
Sanon että oon feministilesbo. Aina jättäneet rauhaan.
Vielä parempi. Sanoo että on Hiv.
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli uhkaava tilanne, pyysin Jumalalta apua. Sen lisäksi levittäydyin ison ja voimakkaan näköiseksi, mies oli suht pienikokoinen ja tuli alamäestä. Hän kääntyi kannoillaan.
Hahahahahaaa! Voi luoja! 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Totta kai tajuan. Mutta tiedän myös, että taisteluhalullakin on vaikutusta. Onhan niitä sekopäänaisia, jotka on miehiä teilanneet. Oon ollut todistamassa tilannetta, jossa 160 senttisen naisen taltuttamiseen tarvittiin 3 poliisia.
Asenteeseen kuuluu se, että hyväksyn sen, että voin kuolla. Ja se tekee musta sen hullun, jolla ei ole mitään menetettävää.
Taltuttamiseen voi tarvita kolme poliisia siksi, koska poliisi miehet ei saa käyttää sellaisia otteita, jotka voi vammauttaa naisen.
Sen sijaan sellainen seuraaja, jolla on pahat mielessä niin ei niitä poliisin turvakeinoja käytä naisen taltuttamisessa.
Sun voimafantasia taitaa nyt kuulua, ettei nainen koskaan, missään olosuhteissa, voi pärjätä miehelle? Faktat on sua vastaan. Miehen tappaneita naisia on Suomen vankiloissa.
Naisella harvemmin ulkonaliikkuessa on mitään teräasetta taskussa? Ehkä olisi syytä olla linkkari.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.
Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".
90-luvun alussa kuljin illalla kotiin ja aavistelin saaneeni jonkun hiipparin perääni. Tein ylimääräisen kortteli-poikkeaman palaten samalle kadulle, jolla totesin, että mies todellakin seuraa. Välimatkaa oli kuitenkin sen verran, että aloin tarkoituksella ja vilkuilematta hidastaa askeliani, jolloin tyyppi myös hidasti kulkuaan. Lopulta pysähdyin ja tyyppi käänty poispäin. Jos olisi ollut aivan kintereillä, niin en tiedä, olisinko ottanut tätä riskiä. Tällä kertaa saattoi siis olla kyseessä harmiton ihastunut opiskelijapoika.
Saako puhelimeen jotain hälytysappia? Onko tiedossa jollain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Totta kai tajuan. Mutta tiedän myös, että taisteluhalullakin on vaikutusta. Onhan niitä sekopäänaisia, jotka on miehiä teilanneet. Oon ollut todistamassa tilannetta, jossa 160 senttisen naisen taltuttamiseen tarvittiin 3 poliisia.
Asenteeseen kuuluu se, että hyväksyn sen, että voin kuolla. Ja se tekee musta sen hullun, jolla ei ole mitään menetettävää.
Taltuttamiseen voi tarvita kolme poliisia siksi, koska poliisi miehet ei saa käyttää sellaisia otteita, jotka voi vammauttaa naisen.
Sen sijaan sellainen seuraaja, jolla on pahat mielessä niin ei niitä poliisin turvakeinoja käytä naisen taltuttamisessa.
Sun voimafantasia taitaa nyt kuulua, ettei nainen koskaan, missään olosuhteissa, voi pärjätä miehelle? Faktat on sua vastaan. Miehen tappaneita naisia on Suomen vankiloissa.
Naisella harvemmin ulkonaliikkuessa on mitään teräasetta taskussa? Ehkä olisi syytä olla linkkari.
Ongelmana se että sitä käytettään pian sinua vastaan... Siinä on one shot sitten. Mihin tuikata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen harhautuksia eli vaihdan puolta edes takaisin ja jos ukko seuraa vielä vaihtojen jälkeen, niin tiedän että seuraa oikeasti. Olen huiputtanut mm. niin, että olen hidastanut toisella puolella niin, että ukon käveltävä edelleni. Olen suunnannut paikkaan, josta on vain 2 väylää ja antanut ymmärtää, että tulen perässä samaan suuntaan. Kun ukko on esim. nousut portaita/mennyt hissiin edeltä, niin valitsen päin vastaisen tai käännyn takaisin. Kahdesti olen pistänyt juoksuksi ja kerran pyytänyt apua vastaantulijoilta.
Tuommoinen hidastelu on huono neuvo. Jos se todella seuraa ja tarkoitus on väkisin ottaa niin tuossahan siinä tarjoaa itsensä sille sairaalle...
Riippuu kadun leveydestä ja siitä onko asuinrakennuksia, kulkeeko autoja tms. Joka tapauksessa ilman hämäyksen antamaa lisäaikaa minut saisi kiinni juosten, ellei ukko olisi raajarikko tai vanhus. Kadun toisella puolellahan se tuossa vaiheessa on. Ihan sama juoksisiko kiinni perässä ollessa vai tien toiselta puolen, välimatka on suunnilleen sama ja tulos on sama. Kuitenkin jos onnistun hämäämään, niin saan lisäaikaa. Tuossa tapauksessa ukko vaihtoi ensin aina kadun puolta kuin minäkin ja hämäyksen tein kerrostalon kohdalla. Katsoi kyllä taakseen kun lähdinkin eri suuntaan, mutta ei lähtenyt enää perään.
Vierailija kirjoitti:
Saako puhelimeen jotain hälytysappia? Onko tiedossa jollain?
Tai poliisiauton pillin äänet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voimailulajeja harrastaneena voin kertoa ja aihepiiriin tutustuneena, että ne nais tapppajat on 99% sellaisia, jotka yllättäen iskee puukoolla selkään tyyliin.
Oikeassa elämässä fyysisessä taistelussa meidän naisten saumat on todella pienet. Parempi välttää sitä viimeiseen asti ja ennemmin paeta ja huutaa apua.
No mä kyllä olen tehnyt myös töitä heidän kanssaan. Monilla on tosi rankkaa taustaa, ovat tulleet hakatuksi ja raiskatuksi. Tuollaisten kokemusten jälkeen ihmisestä voi tulla todella sekopää, joka ei välitä mistään enää. Ja alkaa tehdä muille asioita, joita itselle on tehty.
Vierailija kirjoitti:
FBi-https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9fe6809f-b1c4-496a-b314-82bf060df9aa tuleva neuvo (olen katsonut haastattelun Youtubesta) on, että itsevarmuus ja ryhdikäs käveleminen vaikuttavat. Mitä enemmän vaikutat pelokkaalta ja epävarmalta heikolta kohteelta, sitä enemmän stalkkeri seuraa. Joten jos huomaat että stalkkeri seuraa, muuta kävelyäsi ja olemustasi voimakkaammaksi.
Jos sinulla ei ole turvahälytintä mukana, soita kännykällä kaverille tai jonnekin. Tai käänny itsevarmasti stalkkeriin päin suoraan - huom tämä on psykologisesti tehokasta, koska yleensä hiipparin mukavuusalue on epäsuora hiiviskelyalue ja hyökkäyksen osalta yllättäminen nimenomaan takaapäin - ja voimakkaasti huuda hiipparille, mitä helvettiä seuraat ja alas mennä kotiis ennen kuin poliisit rahnaa persees häkkiin.
Stalkkerin psykologinen profiili on yleensä sekoitus fantasiaa ja pakkomiellettä, hänellä on sinua varten rooli päässään ja kuvio, miten haluaisi homman menevän. Kun rikot fantasian ja katkaiset zonen, jossa on, fiilinki menee hänellä offiin.
Jopa sellainen voi toimia, että yhtäkkiä alat käyttäytyä aivan hullusti, huudat ihan mitä sattuu, siis sekoja ällöjä juttuja, niin johan alkaa hiippari itse paeta vikkelään. Hullu ei halua vastenmielisesti hullumpaa.
Tavallisessa matkaoppaassa saattaa lukea että walk with purpose eli kävele määrätietoisesti, sillä taparikolliset näkee kuka on epävarma, helppo uhri.
Esim humalaiselle miehelle voi olla aivan sama miten pienikokoisempi nainen kävelee. Mutta jos hyökkääjä valitsisi päättäväisen, valppaannäköisen naisen tai laahustavalla tyylillä, kuulokkeet päässä menevän naisen välillä, valitsisi tietysti jälkimmäisen.
Tärkeintä on siis ennakointi. Vaikka olisi huonoryhtinen hissukka, kannattaa ihan treenata ryhdikkäänä kulkemista.
Jonkin verran äärimmäisessä hädässä voi joutua jopa tetsaamaan (siis johonkin pusikkoon piiloon tai kiertää jostain) joten aina kengät joilla on hyvä mennä ja yleensäkin tarpeeksi vaatetta.
Judo-ongelma ei koske vain naisia. Mulla on se käsitys että kaikilla hienoilla kamppailulajien harrastajilla ei ole mitään jakoa vapaaottelijoita vastaan. Tällaisessa tapauksessa ei ole niitä vähiäkään sääntöjä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi kilistellä avaimia. Näin YLE opetti. Mitään pahaa ei pääse tapahtumaan, kunhan vain kilistelee avaimia.
Voi mielikuvitusukkoauta, mitä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Kerran oli uhkaava tilanne, pyysin Jumalalta apua. Sen lisäksi levittäydyin ison ja voimakkaan näköiseksi, mies oli suht pienikokoinen ja tuli alamäestä. Hän kääntyi kannoillaan.
Ai niin, sen lisäksi junttimaiseen tyyliin otin puhekontaktia tullessani alas mäkeä/tai kuten olisin puhunut itsekseni. Koin tilanteessa että oli parempi mennä suoraan häntä kohti kuin viestiä pelkoa kääntymällä juoksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se on valhetta, niin naisen koko kertomusta seksuaalisesta väkivallasta pidetään epäuskottavana. Uutisjuttu löytyy.
Tietysti on hyvä, että täällä moni sanoo kuinka "pärjäisi" tilanteessa melko hyvin. Kehutaan omia taitoja, harrastuksia ja puhumisen lahjaa. Ei siinä mitään ja hyvä niin. Useinkaan siinä ei vaan ole mitään helpottavaa tekijää. Tämän voin ihan itsekin tunnustaa. Ei minusta ole juoksemaan kovin pitkää matkaa ainakaan lujaa, eikä voimia miestä vastaan tai edes ketään kenelle oikeasti soittaa. Ei yhtään ketään. Siinä on keinot vähissä. Samoin moni voi täällä kirjoittaa kuinka tekisi niin ja näin, mutta tosi elämässä se ei vaan menekään niin. Samalla en tarkoita itseni olevan toimeton ja avuton tai halua sitä muillekaan. Asun rauhallisella alueella ja en kulje ns huonoon aikaan. Samalla en käytä alkoholia joten en kulje senkään vuoksi yöelämässä. Muuten en paljon pysty itseäni suojelemaan. On vielä näkö, että jos lasit joku nappaisi niin en näe kauas. Ehkä tämä on ikävä viesti, mutta kirjoitan myös itseeni perustuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voimailulajeja harrastaneena voin kertoa ja aihepiiriin tutustuneena, että ne nais tapppajat on 99% sellaisia, jotka yllättäen iskee puukoolla selkään tyyliin.
Oikeassa elämässä fyysisessä taistelussa meidän naisten saumat on todella pienet. Parempi välttää sitä viimeiseen asti ja ennemmin paeta ja huutaa apua.
No mä kyllä olen tehnyt myös töitä heidän kanssaan. Monilla on tosi rankkaa taustaa, ovat tulleet hakatuksi ja raiskatuksi. Tuollaisten kokemusten jälkeen ihmisestä voi tulla todella sekopää, joka ei välitä mistään enää. Ja alkaa tehdä muille asioita, joita itselle on tehty.
On paljon ihmisiä joita on kaltoin kohdeltu esim hyväksikäytetty lapsena, mutta siltikään eivät vahingoita muita. Eli vaikea lapsuus ei selitä saati oikeuta vahingoittamaan muita millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana se että sitä käytettään pian sinua vastaan... Siinä on one shot sitten. Mihin tuikata?
Naisen ongelma on se, että kädet ovat lyhyemmät kuin miehellä. Mies voi kaukana pysyttelemällä pitää naisen hallinnassa. Tietysti jos odottelee tarpeeksi kauan, niin voi tuikata muniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se on valhetta, niin naisen koko kertomusta seksuaalisesta väkivallasta pidetään epäuskottavana. Uutisjuttu löytyy.
Et kai oo tosissasi? Ettei uhkaavassa tilanteessa saa valehdella henkensä pitimiksi?
Yhtenä iltana noin klo 19 aikoihin tulin kotiin. Huomasin muutaman nuoren miehen kävelevän vastaan. Muutin suuntaa ja kiersin yhden kerrostalokorttelin ympäri. En halua pimeässä kävellä käsilaukkuni kanssa nuorisoporukkaa vastaan.