NAISILLE: Miten toimia, jos joku mies seuraa epäilyttävästi syrjäisellä seudulla?
Itse jouduin eilen lähtemään illalla juoksuun kotia kohti, kun mies pimeässä kujilla seurasi selvästi, oli tyyliin 20 kohtaa missä kääntyä eri kohtaan, mutta seurasi minua ja välillä vilkuili taaksensa. Paikka oli niin syrjässä ettei siihen kellon aikaan illasta-yöstä ollut muita ihmisiä alueella.
Hyvin pelottava kokemus. Varsinkin kun lehdissä on ollut juttua siitä miehestä, joka on vuosikymmeniä naisia metsästänyt ja tehnyt hirveyksiä.
Miten te toimitte tai toimisitte, jos jossain missä ei ole muita ihmisiä, lähtee joku mies teitä seuraamaan?
Kommentit (1308)
Just tänään katselin netistä sopivia hälyttimiä. Aion ostaa joululahjaksi koko suvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Ja sun neuvos on mikä? Näyttele kuollutta, vai?
(En ole tuo ed kirjoittaja)
Hänen neuvo on "antaa" suosiolla kyseiselle kilttimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.
Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".
Väittäisin, että suurin osa naisten takana kulkevista miehistä on vain menossa jonnekin.
Ei, kyllä niillä on pahat mielessä jotka selkeästi seuraa, koska ne rehdit miehet on jo niin nuhdeltu pitämään naisiin hyvä välimatka etteivät vahingossakaan vaikuttaisi siltä niinkuin seuraisivat naista.
Miehenä olen pahoillani, että aiheutan naisille niin suurta ahdistusta kuten tuossa yhdessäkin viestissä, missä mietittiin että ennemmin tappaa kuin tulee raiskatuksi. Usein naisista näkee että oikeasti ahdistaa kun illalla tulen kadulla vastaan tai jostain kulman takaa kääntyy nainen kävelemään aivan eteeni samaan suuntaan. Tällöin hidastan vauhtia että välimatka kasvaa ja vastaantullessa koetan katsella vaan jonnekin sivullepäin, yritän olla mahdollisimman epäahdistelijamainen.
Kerran eräs tuntematon mies lyöttäytyi kannoille, kun olin yksin kävelemässä baarista kotiin.
Alkoi juttelemaan ja kävelemään samaa matkaa. Kysyin häneltä, missä päin asuu.
Asui aivan eri suunnalla eikä osannut sanoa mitään järkevää syytä miksi kävelee siihen suuntaan eikä kotiinsa päin.
Kehotin häntä lähtemään kotiin, mutta tämä vaan seuraa.
Pian olisi alkanut hiljaisempi ja pimeämpi katuosuus, jolla ei olisi ketään enää liikkunut ja alkoi pelottaa tämä tyyppi.
Onneksi vastaan ajoi silloin taksi matkalla keskustaan päin ja viittasin sen pysähtymään.
Sanoin miehelle, että siinä on sulle taksi ja nyt lähdet kotiin.
Vähän aikaa näytti siltä, ettei meinaa lähteä ja mietin jo itse meneväni loppumatkan taksilla, mutta onneksi äijä sitten luovutti ja lähti pois sillä taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut judoa 6-vuotiaasta asti. Kannattaa tulla kokeilemaan, miten käy lajia taitamattoman miehen ja 32 vuotta harrastaneen naisen välisessä katutappelussa. Itseänikin ihan aidosti kiinnostaisi tietää.
Ehkä sun pitäis pukea yllesi joku supersankariasu ja lähteä iltaisille syrjäkujille ottamaan selvää? Kunhan et viattomia miehiä ala murjomaan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Totta kai tajuan. Mutta tiedän myös, että taisteluhalullakin on vaikutusta. Onhan niitä sekopäänaisia, jotka on miehiä teilanneet. Oon ollut todistamassa tilannetta, jossa 160 senttisen naisen taltuttamiseen tarvittiin 3 poliisia.
Asenteeseen kuuluu se, että hyväksyn sen, että voin kuolla. Ja se tekee musta sen hullun, jolla ei ole mitään menetettävää.
suo, kuokka ja Justiina kirjoitti:
Käännyn, otan katsekontaktin ja kysyn miksi se seuraa minua?
Tuommoinen voi olla hyvin vaarallista! Oma ystävä joutui väkisin makuun uhriksi, kun meni humalapäissään metsätiellä yöllä seuraajaansa kuulustelemaan, että "seuraatko minua?".
Jos tilanne vaikuttaa epäillyttävältä ja sijainti on syrjäinen, parempi vain ottaa jalat alle. Paljon turvallisempi vaihtoehto kuin ottaa se riski, että mies oikeasti on joku vaarallinen predator.
Ne laskelmoi juuri tuollaisia syrjäisiä paikkoja missä iskeä kimppuun, koska tietävät, että harvoin siellä ketään muuta liikkuu kuin joskus se uhri.
FBi-agentilta tuleva neuvo (olen katsonut haastattelun Youtubesta) on, että itsevarmuus ja ryhdikäs käveleminen vaikuttavat. Mitä enemmän vaikutat pelokkaalta ja epävarmalta heikolta kohteelta, sitä enemmän stalkkeri seuraa. Joten jos huomaat että stalkkeri seuraa, muuta kävelyäsi ja olemustasi voimakkaammaksi.
Jos sinulla ei ole turvahälytintä mukana, soita kännykällä kaverille tai jonnekin. Tai käänny itsevarmasti stalkkeriin päin suoraan - huom tämä on psykologisesti tehokasta, koska yleensä hiipparin mukavuusalue on epäsuora hiiviskelyalue ja hyökkäyksen osalta yllättäminen nimenomaan takaapäin - ja voimakkaasti huuda hiipparille, mitä helvettiä seuraat ja alas mennä kotiis ennen kuin poliisit rahnaa persees häkkiin.
Stalkkerin psykologinen profiili on yleensä sekoitus fantasiaa ja pakkomiellettä, hänellä on sinua varten rooli päässään ja kuvio, miten haluaisi homman menevän. Kun rikot fantasian ja katkaiset zonen, jossa on, fiilinki menee hänellä offiin.
Jopa sellainen voi toimia, että yhtäkkiä alat käyttäytyä aivan hullusti, huudat ihan mitä sattuu, siis sekoja ällöjä juttuja, niin johan alkaa hiippari itse paeta vikkelään. Hullu ei halua vastenmielisesti hullumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelottaa, niin soita jollekin tutulle tai sukulaiselle, harva sekopää tulee iholle jos on puhelimessa. Käytin tätä konstia itse 42-kiloisena teininä aika paljon kun tuli kuljettua monesti iltaisin vähän epämääräisillä seuduilla harrastuksista tai asemalta kotiin.
Yleensä riittää, kun jatkaa normaalisti matkaansa eikä arastele. Suurin osa näistä yksikseen seurailevista etsii pelokkaita ja epävarmoja "uhreikseen".
Väittäisin, että suurin osa naisten takana kulkevista miehistä on vain menossa jonnekin.
Ei, kyllä niillä on pahat mielessä jotka selkeästi seuraa, koska ne rehdit miehet on jo niin nuhdeltu pitämään naisiin hyvä välimatka etteivät vahingossakaan vaikuttaisi siltä niinkuin seuraisivat naista.
Miehenä olen pahoillani, että aiheutan naisille niin suurta ahdistusta kuten tuossa yhdessäkin viestissä, missä mietittiin että ennemmin tappaa kuin tulee raiskatuksi. Usein naisista näkee että oikeasti ahdistaa kun illalla tulen kadulla vastaan tai jostain kulman takaa kääntyy nainen kävelemään aivan eteeni samaan suuntaan. Tällöin hidastan vauhtia että välimatka kasvaa ja vastaantullessa koetan katsella vaan jonnekin sivullepäin, yritän olla mahdollisimman epäahdistelijamainen.
Kiitos, arvostamme, oikeasti
asuinalueella voi mennä vaikka tuntemattoman talon pihaan jossa valot päällä.teeskentele että tulit jo kotiin. tai sit huutaa apua jos sinne pihaankin tullaan. puhelimel heti soitto tutulle että linja auki. ryömiä auton alle piiloon, jossain sivukujalla jos pystyy.
kamala tilanne. jossain pururadalla kiivetä puuhun tai piiloutua johonkin puun oksien alle. vaikea keksiä piiloja jos joku näköetäisyydellä.tarvis saada pieni hetki pois näkösältä et voi piiloutua.
Minulla on seksuaalinen trauma ja epäilen että minä myös olen valmis taistelemaan jomman kumman kuolemaan asti ennen kuin tulen raiskatuksi. Aivan hyvin voin myös jähmettyä. Ei voi tietää mitä tekee oikeassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut judoa 6-vuotiaasta asti. Kannattaa tulla kokeilemaan, miten käy lajia taitamattoman miehen ja 32 vuotta harrastaneen naisen välisessä katutappelussa. Itseänikin ihan aidosti kiinnostaisi tietää.
Judo on käytännössä vitsi itsepuolustusharrastus mahdollisuuksien joukossa. Voin kertoa, että et tulisi vahvalle miehelle pärjäämään, vaikka olisit koko elämäsi judoa harrastanut. Olen sen monta kertaa nähnyt, kun mies on naisen löylyttänyt sivusta.
Vierailija kirjoitti:
FBi-agentilta tuleva neuvo (olen katsonut haastattelun Youtubesta) on, että itsevarmuus ja ryhdikäs käveleminen vaikuttavat. Mitä enemmän vaikutat pelokkaalta ja epävarmalta heikolta kohteelta, sitä enemmän stalkkeri seuraa. Joten jos huomaat että stalkkeri seuraa, muuta kävelyäsi ja olemustasi voimakkaammaksi.
Jos sinulla ei ole turvahälytintä mukana, soita kännykällä kaverille tai jonnekin. Tai käänny itsevarmasti stalkkeriin päin suoraan - huom tämä on psykologisesti tehokasta, koska yleensä hiipparin mukavuusalue on epäsuora hiiviskelyalue ja hyökkäyksen osalta yllättäminen nimenomaan takaapäin - ja voimakkaasti huuda hiipparille, mitä helvettiä seuraat ja alas mennä kotiis ennen kuin poliisit rahnaa persees häkkiin.
Stalkkerin psykologinen profiili on yleensä sekoitus fantasiaa ja pakkomiellettä, hänellä on sinua varten rooli päässään ja kuvio, miten haluaisi homman menevän. Kun rikot fantasian ja katkaiset zonen, jossa on, fiilinki menee hänellä offiin.
Jopa sellainen voi toimia, että yhtäkkiä alat käyttäytyä aivan hullusti, huudat ihan mitä sattuu, siis sekoja ällöjä juttuja, niin johan alkaa hiippari itse paeta vikkelään. Hullu ei halua vastenmielisesti hullumpaa.
Tarkennus/lisäys: voimakasta suoraa huutamista suosittelen vain kun on ETÄISYYTTÄ välillä. En suosittele konfrontaatiota jos stalkkeri on lähietäisyydellä tyyliin kädenmitan päässä.
HUOM. tilanteet on aina arvioitava ja luettava kerrallaan, ei täysin yleispäteviä ohjeita ole. Keskity, älä hätäänny liikaa (niin että et pysty lukemaan tilannetta) ja lue hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen voimafantasia ei tositilanteessa auta. Kadulla tilanne ihan eri kuin jossain judosalilla. Paras välttää viimeiseen asti kontaktia.
oon kuullu tälläsen jutun että jos oksentaa tai ripuloi tahallaan housuu se voi estää seksuaalirikollisen touhut ällö efekti.
Paras eksyttää seuraaja ja pyrkiä liikkumaan hyvin valaistuilla kaduilla ja hakeutua ihmistenilmoille.
Vierailija kirjoitti:
oon kuullu tälläsen jutun että jos oksentaa tai ripuloi tahallaan housuu se voi estää seksuaalirikollisen touhut ällö efekti.
No kellä on perseessään eri hana ripulille... Sormet kurkkuun voisi toimiakin, en sitä sano.
Soitan kaverille tai miehelle ja puhun kovaan ääneen, että kohta nähdään ja esitän että hän on tulossa vastaan.
Kerran oli uhkaava tilanne, pyysin Jumalalta apua. Sen lisäksi levittäydyin ison ja voimakkaan näköiseksi, mies oli suht pienikokoinen ja tuli alamäestä. Hän kääntyi kannoillaan.
On ihmisluonnolle normaalia katsoa taakseen jos edellä kävelevä katsoo taakseen, mistä sitä tietää mikä sen perässä on.
Mutta tällaista tänään Porvoossa.