NAISILLE: Miten toimia, jos joku mies seuraa epäilyttävästi syrjäisellä seudulla?
Itse jouduin eilen lähtemään illalla juoksuun kotia kohti, kun mies pimeässä kujilla seurasi selvästi, oli tyyliin 20 kohtaa missä kääntyä eri kohtaan, mutta seurasi minua ja välillä vilkuili taaksensa. Paikka oli niin syrjässä ettei siihen kellon aikaan illasta-yöstä ollut muita ihmisiä alueella.
Hyvin pelottava kokemus. Varsinkin kun lehdissä on ollut juttua siitä miehestä, joka on vuosikymmeniä naisia metsästänyt ja tehnyt hirveyksiä.
Miten te toimitte tai toimisitte, jos jossain missä ei ole muita ihmisiä, lähtee joku mies teitä seuraamaan?
Kommentit (1308)
Laitat kaverillesi Whatsapp-viestin tai -puhelun ja jaat hänelle sijaintitietosi. Puhut puhelimeen kuuluvalla äänellä ja kerrot, että joku äijä seuraa sua juuri nyt. Kuvailet tämän tai otat kuvan ja lähetät sen. Tai soitat häkeen 112-sovelluksella ja kerrot tilanteen.
Julkisella paikalla saa kuvata jopa perässään kävelevän miehen.
Yhdessä leffassa nainen kuvasi rikollista jossain metrojunassa FaceTimeen. Kun tämän naama oli julkisesti nähtävissä, tämä lopetti riehumisensa.
Nouset Mikan valkoiseen Audiin ja lähdet telttailemaan Vesannolle.
Mitenkähän tuo toimisi, että otat kuvan ja lähetät tosiaan jollekin. Ainakin vaatii riittävästi välimatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs tuntematon mies lyöttäytyi kannoille, kun olin yksin kävelemässä baarista kotiin.
Alkoi juttelemaan ja kävelemään samaa matkaa. Kysyin häneltä, missä päin asuu.
Asui aivan eri suunnalla eikä osannut sanoa mitään järkevää syytä miksi kävelee siihen suuntaan eikä kotiinsa päin.
Kehotin häntä lähtemään kotiin, mutta tämä vaan seuraa.
Pian olisi alkanut hiljaisempi ja pimeämpi katuosuus, jolla ei olisi ketään enää liikkunut ja alkoi pelottaa tämä tyyppi.
Onneksi vastaan ajoi silloin taksi matkalla keskustaan päin ja viittasin sen pysähtymään.
Sanoin miehelle, että siinä on sulle taksi ja nyt lähdet kotiin.
Vähän aikaa näytti siltä, ettei meinaa lähteä ja mietin jo itse meneväni loppumatkan taksilla, mutta onneksi äijä sitten luovutti ja lähti pois sillä taksilla.
Sut pelasti taksi. Tarina olisi voinut päättyä toisinkin, kuten monelle pienessä sievässä kävelleelle naiselle on käynyt.
Täällä haetaan vinkkejä mitkä olisivat hyviä, jos ei ole tuollaista satumaista tuuria mukana.
Vierailija kirjoitti:
Nouset Mikan valkoiseen Audiin ja lähdet telttailemaan Vesannolle.
Vielä ehdit hakea lähikaupasta mäyräkoiran. Et tarvi sitä Audia saadaksesi lähipubista samanlaisen päihderiippuvaisen kuun Mikan naiset, ihan se mäyräkoira riittää. Tai lupaus siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Totta kai tajuan. Mutta tiedän myös, että taisteluhalullakin on vaikutusta. Onhan niitä sekopäänaisia, jotka on miehiä teilanneet. Oon ollut todistamassa tilannetta, jossa 160 senttisen naisen taltuttamiseen tarvittiin 3 poliisia.
Asenteeseen kuuluu se, että hyväksyn sen, että voin kuolla. Ja se tekee musta sen hullun, jolla ei ole mitään menetettävää.
Taltuttamiseen voi tarvita kolme poliisia siksi, koska poliisi miehet ei saa käyttää sellaisia otteita, jotka voi vammauttaa naisen.
Sen sijaan sellainen seuraaja, jolla on pahat mielessä niin ei niitä poliisin turvakeinoja käytä naisen taltuttamisessa.
Kirjoitin ketjuun vinkeistä ja lisäsin tarkennuksen, tilanteen lukeminen ja liialliseen paniikkiin meneminen on ensiarvoista. Olen itse joutunut tuntemattoman hyökkäyksen kohteeksi, en ehtinyt estämään sitä mutta pystyin lukemaan tilannetta ja selviytymään hengissä ja saamaan tyypin kiinni. Aihe aiheuttaa sydämentykytyksiä jne.
Joten 1. tärkeintä on että et mene täyteen paniikkiin etkä luovuta, anna aivojesi lukea tilannetta sillä 110%lla mikä menisi 110%seen paniikkiin, jos mahdollista. Adrenaliini mikä tilanteessa tulee voi mennä paniikkiin tai se voi mennä aivojen ylikäyntiin.
Tuurista ja sattumasta silti paljon kiinni. Kukaan ei välttis voi tietää ennakkoon, miten reagoi, on aivan ymmärrettävää että ihminen voi lamaantua. Toisaalta uhri voi tehdä ja taistella kaikkensa, mutta tekijä voi silti viedä hengenkin.
Hyvin epävarmaa, hyvin langalla elellään maailmassa. Rohkeutta kaikille. <3
Teen harhautuksia eli vaihdan puolta edes takaisin ja jos ukko seuraa vielä vaihtojen jälkeen, niin tiedän että seuraa oikeasti. Olen huiputtanut mm. niin, että olen hidastanut toisella puolella niin, että ukon käveltävä edelleni. Olen suunnannut paikkaan, josta on vain 2 väylää ja antanut ymmärtää, että tulen perässä samaan suuntaan. Kun ukko on esim. nousut portaita/mennyt hissiin edeltä, niin valitsen päin vastaisen tai käännyn takaisin. Kahdesti olen pistänyt juoksuksi ja kerran pyytänyt apua vastaantulijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä mitään. Jos uskon päihittäväni juosten, juoksen. Jos en, säästän voimia tappeluun ja katselen jos ympärillä on jotain kättä pidempää. Ja psyykkaan itseni siihen tilaan, että mä oon se, jota hyökkääjän kannattaa pelätä. Olen myös päättänyt, että mieluummin tapan kuin tulen raiskatuksi. Oon lapsena kokenut aika rankkaa väkivaltaa, joten mun kipukynnys on myös aika korkea.
Etkai tosissasi kuvittele, että pärjäisit fyysisesti vahvempaa osapuolta (mies) vastaan? Tajuatko että tuollaisessa tilanteessa voi käydä hyvin huonosti?
Totta kai tajuan. Mutta tiedän myös, että taisteluhalullakin on vaikutusta. Onhan niitä sekopäänaisia, jotka on miehiä teilanneet. Oon ollut todistamassa tilannetta, jossa 160 senttisen naisen taltuttamiseen tarvittiin 3 poliisia.
Asenteeseen kuuluu se, että hyväksyn sen, että voin kuolla. Ja se tekee musta sen hullun, jolla ei ole mitään menetettävää.
Taltuttamiseen voi tarvita kolme poliisia siksi, koska poliisi miehet ei saa käyttää sellaisia otteita, jotka voi vammauttaa naisen.
Sen sijaan sellainen seuraaja, jolla on pahat mielessä niin ei niitä poliisin turvakeinoja käytä naisen taltuttamisessa.
Sun voimafantasia taitaa nyt kuulua, ettei nainen koskaan, missään olosuhteissa, voi pärjätä miehelle? Faktat on sua vastaan. Miehen tappaneita naisia on Suomen vankiloissa.
Vierailija kirjoitti:
asuinalueella voi mennä vaikka tuntemattoman talon pihaan jossa valot päällä.teeskentele että tulit jo kotiin. tai sit huutaa apua jos sinne pihaankin tullaan. puhelimel heti soitto tutulle että linja auki. ryömiä auton alle piiloon, jossain sivukujalla jos pystyy.
kamala tilanne. jossain pururadalla kiivetä puuhun tai piiloutua johonkin puun oksien alle. vaikea keksiä piiloja jos joku näköetäisyydellä.tarvis saada pieni hetki pois näkösältä et voi piiloutua.
Siinä tilanteessa hyökkäys olisi paras puolustus. Pururata on täynnä sahanpurua, joten sitä vaan reilu määrä molempiin nyrkkeihin ja heittää päin näköä, kun tyyppi on tarpeeksi lähietäisyydellä ja on oikeasti aikeissa hyökätä. Sitten nopea, terävä potku polveen/nilkkaan/vatsaan/munille hetiperään, kun tyyppi vielä hieroo sahanpuruja silmistään ja hengitysteistään. Sen jälkeen lähtee itse pikajuoksua pois paikalta turvallisemmille kulmille mahdollisimman kauas. Etäämpänä ottaa vielä varmuuden vuoksi lisää sahanpurua nyrkkeihinsä, tai vaikka pikkukiviä tai kepin, jolla voi huitoa hyökkääjää etäämmäksi, jos se vielä kulkee sen terävän potkun jälkeen. Tuskin kulkee, mutta ei niistä koskaan tiedä. Luonnosta löytyy kyllä itsepuolustusmateriaalia. Muistakaa tytöt aina, että haaroväli on miesten arin paikka kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut judoa 6-vuotiaasta asti. Kannattaa tulla kokeilemaan, miten käy lajia taitamattoman miehen ja 32 vuotta harrastaneen naisen välisessä katutappelussa. Itseänikin ihan aidosti kiinnostaisi tietää.
Tuollainen voimafantasia ei tositilanteessa auta. Kadulla tilanne ihan eri kuin jossain judosalilla. Paras välttää viimeiseen asti kontaktia.
Juuri näin. Meidänkin judo seurassa on valitettavasti kolme naista joutunut kokemaan sen pahimman. Todellisuudessa on parempi juosta kuin testata, että miten se judo toimii vahvempaan mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on seksuaalinen trauma ja epäilen että minä myös olen valmis taistelemaan jomman kumman kuolemaan asti ennen kuin tulen raiskatuksi. Aivan hyvin voin myös jähmettyä. Ei voi tietää mitä tekee oikeassa tilanteessa.
Tunnen trauman olemassaolon aina kun harrastan seksiä, joka kerta osa tietoisuudestani pidättelee säilöttyä traumaenergiaa purkautumasta ja sen takia en pysty seksissä tavallaan antautumaan loppuun asti. Luin traumaoppaasta että ihmiset pelkäävät triggeröiviin tilanteisiin joutumista juuri siksi, että aikanaan padotun energian ja pakokauhun määrä on niin suuri että he pelkäävät että joku vahingoittuu. Juuri näin. Ymmärrän sen niin hyvin. Olen joskus "haaveillut" että joku yrittäisi raiskata minut. Ehkä viimeinkin voisin käydä sen nurkkaan ajatun eläimen taistelun, joka on psyykeeni varastoituna siksi että jouduin aikanaan lamaantumaan. Sillä eläimellä ei ole mitään menetettävää. Voitto tai kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut judoa 6-vuotiaasta asti. Kannattaa tulla kokeilemaan, miten käy lajia taitamattoman miehen ja 32 vuotta harrastaneen naisen välisessä katutappelussa. Itseänikin ihan aidosti kiinnostaisi tietää.
Tuollainen voimafantasia ei tositilanteessa auta. Kadulla tilanne ihan eri kuin jossain judosalilla. Paras välttää viimeiseen asti kontaktia.
Juuri näin. Meidänkin judo seurassa on valitettavasti kolme naista joutunut kokemaan sen pahimman. Todellisuudessa on parempi juosta kuin testata, että miten se judo toimii vahvempaan mieheen.
Judo ei varmaan toimi. Tasoituksesi olisi parasta saada jokin astalo ja suunnata hyökkäykset polviin, kyynärnivelen ym. kohteisiin, joista raajan saa paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
FBi-agentilta tuleva neuvo (olen katsonut haastattelun Youtubesta) on, että itsevarmuus ja ryhdikäs käveleminen vaikuttavat. Mitä enemmän vaikutat pelokkaalta ja epävarmalta heikolta kohteelta, sitä enemmän stalkkeri seuraa. Joten jos huomaat että stalkkeri seuraa, muuta kävelyäsi ja olemustasi voimakkaammaksi.
Jos sinulla ei ole turvahälytintä mukana, soita kännykällä kaverille tai jonnekin. Tai käänny itsevarmasti stalkkeriin päin suoraan - huom tämä on psykologisesti tehokasta, koska yleensä hiipparin mukavuusalue on epäsuora hiiviskelyalue ja hyökkäyksen osalta yllättäminen nimenomaan takaapäin - ja voimakkaasti huuda hiipparille, mitä helvettiä seuraat ja alas mennä kotiis ennen kuin poliisit rahnaa persees häkkiin.
Stalkkerin psykologinen profiili on yleensä sekoitus fantasiaa ja pakkomiellettä, hänellä on sinua varten rooli päässään ja kuvio, miten haluaisi homman menevän. Kun rikot fantasian ja katkaiset zonen, jossa on, fiilinki menee hänellä offiin.
Jopa sellainen voi toimia, että yhtäkkiä alat käyttäytyä aivan hullusti, huudat ihan mitä sattuu, siis sekoja ällöjä juttuja, niin johan alkaa hiippari itse paeta vikkelään. Hullu ei halua vastenmielisesti hullumpaa.
Toimii myös lapsikaappareihin. Ne lapset, jotka potkivat, purevat, raapivat ja huutavat, pelastuvat todennäkoisemmin. Tekijä keskeyttää helpommin hankalan kanssa. Parasta mitä aasialaisilta naisilta olen oppinut on se, että kalun voi purra irti. Aiheesta löytyy uutisia.
Vierailija kirjoitti:
oon kuullu tälläsen jutun että jos oksentaa tai ripuloi tahallaan housuu se voi estää seksuaalirikollisen touhut ällö efekti.
Sori mut tästä tulee jo jonkun komediasketsin ainekset mieleen. Mies ihan muissa ajatuksissa menossa jonnekin kauppaan ostoslistat mielessä, kun edessä kävelevä nainen alkaa yhtäkkiä hyppimään seinille ja ripuloi housuihinsa ja lopuksi esittää kuollutta.
Vierailija kirjoitti:
Laitat kaverillesi Whatsapp-viestin tai -puhelun ja jaat hänelle sijaintitietosi. Puhut puhelimeen kuuluvalla äänellä ja kerrot, että joku äijä seuraa sua juuri nyt. Kuvailet tämän tai otat kuvan ja lähetät sen. Tai soitat häkeen 112-sovelluksella ja kerrot tilanteen.
Julkisella paikalla saa kuvata jopa perässään kävelevän miehen.
Yhdessä leffassa nainen kuvasi rikollista jossain metrojunassa FaceTimeen. Kun tämän naama oli julkisesti nähtävissä, tämä lopetti riehumisensa.
Tuommoinen salakuvaaminen voi provoisoida vakavan pahoinpit. tilanteen, joka olisi muuten jäänyt käymättä. Varsinkaan hiprakka aikaan yöstä kannattaa kahdesti miettiä rupeeko miehiä kuvaa ilman heidän lupaansa. Yössä on kaikenlaista sekopäätä liikkeellä, vaikka eivät olisi niitä väkisinmakaaj.
Ennen kun tupakointi oli yleistä, saattoi huitaista tulipäällä.
Sanon että oon feministilesbo. Aina jättäneet rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Teen harhautuksia eli vaihdan puolta edes takaisin ja jos ukko seuraa vielä vaihtojen jälkeen, niin tiedän että seuraa oikeasti. Olen huiputtanut mm. niin, että olen hidastanut toisella puolella niin, että ukon käveltävä edelleni. Olen suunnannut paikkaan, josta on vain 2 väylää ja antanut ymmärtää, että tulen perässä samaan suuntaan. Kun ukko on esim. nousut portaita/mennyt hissiin edeltä, niin valitsen päin vastaisen tai käännyn takaisin. Kahdesti olen pistänyt juoksuksi ja kerran pyytänyt apua vastaantulijoilta.
Tuommoinen hidastelu on huono neuvo. Jos se todella seuraa ja tarkoitus on väkisin ottaa niin tuossahan siinä tarjoaa itsensä sille sairaalle...
Pieni panostus mikä voi pelastaa. Kovaääninen hälyytin varmasti säikäyttää hyökkääjän.