Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!

Vierailija
10.12.2022 |

Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.

Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä

1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!

2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani

3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.

Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan

Neuvoja?

Kommentit (369)

Vierailija
141/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin, että mulle on jo tulossa yövieras uutena vuotena. Sitten ei tarvitsisi vängätä mitään

Härskeimmät sanovat, ettei se meitä haittaa, kyllä me mahdetaan kaikki.

Vierailija
142/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten tuttava soitti syyskuussa ja sanoi hänen miehensä varaavan meidän mökin itsenäisyyspäivänviikonlopuksi. Kun siihen sattuu pidempi vapaa. Olin ihan äimistynyt, mut en saanut sanotuksi, ettei onnistu. Odotamme itsekin pitkiä viikonloppuja mökillä. Niinhän siinä kävi, me oltiin kotona ja tuttavan mies kavereineen meidän mökillä. Taisin siitä lystistä 100 euroa saada. Olen itseäni monet kerrat soimannut, kun en osaa sanoa: Ei!!! Ei käy!

Jos yllätyshyökkäykset vievät ajattelu- ja puhekyvyn, opettele ulkoa 2-3 tapaa kieltäytyä ja latelet tilanteeseen sopivimman, kun vastaava "ilmoitus" tulee taas ensi itsenäisyyspäiväksi (jouluksi/pääsiäiseksi jne.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tää on totta niin ihmettelen kyllä niitä tuttaviakin. Ei tollasia asioita sovita ja lyödä lukkoon ulkopuolisten kanssa, vaan asunnon haltijan.

Iäkkäimmillä ihmisillä voi olla tuollaisia tapoja.

Vierailija
144/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provolta vaikuttaa minusta, mutta toisaalta kaikenlaisia ihmisiä tässä on tullut kohdatuksi.

Olen sattunut syntymään sellaiseen perheeseen, missä on tähdennetty toisen ihmisen arvostamista. Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan moinen ylikävely. Enkä voisi kuvitellakaan lupaavani omien lasteni puolesta yhtään mitään, en edes kyytiä tai muuttoapua samassa kaupunginosassa! Ovat avuliaita ja aina valmiita auttamaan, mutta ehdottomasti niin, että kohteliaasti asiaa hyvissä ajoin tiedustellaan. Heillä on elämä suunnitelmineen, kuten meillä vanhemmillakin.

Vierailija
145/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tämäkin inisiä olla sinkkuja. Ovat tottuneet vain omaa napaansa toljottamaan. Ei mitään käsitystä, että yhteiskunnassa on muitakin.

Eikö jo aloituksessa ap kertonut asuvansa yksin, turha sitä siviilisäätyä on arvuutella.

Mä en kyllä ymmärrä toisten nurkissa loisimista, en kotimaassa enkä ulkomailla.

Vierailija
146/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Berliinistä pysty kirjoittamaan Vauva palstalle. Eli Porvoosta kyse.

Miten niin ei? Porvoosta taidat sinä itse kirjoitella.

Raumalla asun kylläkin. Mutta enpä usko että Saksassa toimii Vauva.fi

Oletko kuullut sellaisesta jutusta kuin internet? Tai tajunnut miten se toimii?

Joko ei tai 1/5 trollausta :D

Joo Saksassa joutuu suoraan Kinder piste de -sivustolle, jos yrittää osoiteriville vauvaa kirjoittaa :P

Totta tai ei, aloitus on hyvä keskustelunavaus aiheesta, joka ärsyttää monia.

Tällaista tapahtuu kyllä, kuten useista kommenteista nähdään. Vauvapalsta on hyvä paikka, jossa voi purkaa näitä hyväksikäyttötraumoja, koska tosielämässä on oikeasti hankalaa ja inhottavaa mennä oikomaan milloin mitäkin omia asioitaan, kun niitä puivat ja järjestelevät kyselemättä muut "minun parhaakseni".

Vierailija
147/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kummitädillä on varmaankin ap:n yhteystiedot, puhelinnumero tms. Koska kummitäti ei ole itse ollut ollenkaan yhteydessä ap:n kanssa matkasta, ei ap:n tarvitse myöskään olla häneen yhteydessä. Äidille napakka vastaus HETI NYT, että ei käy ja että ei ikinä pidä luvata mitään sinun puolestasi.

Miten kävi???

Vierailija
148/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan oikeesti tuu kylään sopimatta sun kanssa henkilökohtaisesti? Höpö höpö taas.

Meillä sukulaiset ja äitini ovat tuollaisia että sopivat selkäni takana asioita. "Hei voitko heittää Sarin Ja Jarin tiistaina lähikaupunkiin" en voi. "No mä lupasin niille jo!! Mitä menoa sulla muka on???"

Hermoja raastavaa ja ainoa toimiva ratkaisu on ollut 400km etäisyyttä.

Meillä anoppi on tuollainen puolestasopija. Suuttui, kun tuli tuttavansa kanssa meille kestittäväksi, eikä oltu kotona. Olisihan mun pitänyt tietää, että ovat tulossa. Samoin on luvannut, että puolituttu voi tulla yöksi, kun ovat lähiseudulla häissä. Kun heilläkin on lapsia, niin viihtyvät meidän lasten kanssa. Tuttavan lapset oli koululaisia, meillä vauva ja taapero. Yhteisiä leikkejä oli varmaan tiedossa?

Anoppi lupaillut muutakin meidän puolesta, joo, kyllä miniä tekee kakut Saimin 80-v synttäreille ja poika tulee sunnuntaina korjaamaan rikkoutuneen hellan (ilmaiseksi). Kun ei suoriteta "tehtäviä", niin haukkuu meidät päin naamaa ja vielä selän takana, kun ei mitään viitsitä kanssaihmisten puolesta.

Meillä välimatka on henkistä, mä en edes moikkaa anoppia jos mahdollista. Anopin mukaan mä olen ainoa syyllinen välirikkoon.

Vierailija
149/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Berliinistä pysty kirjoittamaan Vauva palstalle. Eli Porvoosta kyse.

Miten niin ei? Porvoosta taidat sinä itse kirjoitella.

Raumalla asun kylläkin. Mutta enpä usko että Saksassa toimii Vauva.fi

Oletko kuullut sellaisesta jutusta kuin internet? Tai tajunnut miten se toimii?

Joko ei tai 1/5 trollausta :D

Joo Saksassa joutuu suoraan Kinder piste de -sivustolle, jos yrittää osoiteriville vauvaa kirjoittaa :P

Totta tai ei, aloitus on hyvä keskustelunavaus aiheesta, joka ärsyttää monia.

Tällaista tapahtuu kyllä, kuten useista kommenteista nähdään. Vauvapalsta on hyvä paikka, jossa voi purkaa näitä hyväksikäyttötraumoja, koska tosielämässä on oikeasti hankalaa ja inhottavaa mennä oikomaan milloin mitäkin omia asioitaan, kun niitä puivat ja järjestelevät kyselemättä muut "minun parhaakseni".

Jos ei ole kokemusta rajattomista (=ap:n äiti) ihmisistä, niin varmasti on hankala ymmärtää, että noin järjettömästi käyttäytyviä ihmisiä on.

Vierailija
150/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yövyt itse muualla ja laitat kunnon taksan sun kämpässä yöpyville. Yksi yö 200e , kolme yötä 600e.

Sanelet nuo ja pidät niistä kiinni.

Luuletko oikeasti, että nämä lokkeilijat mitään maksavat?

Fiksu olisi ottanut hotellihuoneen tai ainakin sopinut asiasta ap. kanssa ja kysynyt sopiiko tulla.

Vierailija
151/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä tässä on ongelmana? Tuttu perhe, eivät vaikuta sun elämään mitenkään ja olet muutenkin uudenvuoden poissa? Senkun annat niille avaimen käteen ja sanot että menet sitten omien aikataulujesi mukaan :) Ehkä äidille voit sanoa, että vastaisuudessa sinulta pitää kysyä ennenkuin lupaa mitään

Kerropa osoitteesi, tulen lapsineni ja mieheni kanssa muutamaksi vuorokaudeksi kylään, otan myös mukaan parhaan ystävättareni perheineen, ei meitä ole kuin 9 yhteensä, jos kaikkein pienimmänkin laskee mukaan, mutta eihän se oikeastaan vaikuta asiaan sen mukana olo, se nukkuu vielä äidin ja isän välissä. Tosin sillä tuppaa olemaan vatsavaivoja jolloin vessaan voi tulla kiire, mutta kai teillä sentään on 2 vessaa, eikö vain. Ei me viivyttäisi pitkään, kolme yötä vain.

Kunhan vaan kerrot nyt sen osoitteesi, jos meillä on nimittäin pitkä matka, niin me soitetaan tuntia ennen, kuin ollaan perillä, niin voit hyvissä ajoin alkaa valmistamaan meille ruokaa. Yhdellä meistä on keliakia, yhdellä toisella on laktoosi-intoleranssi, kolmas on vegaani. Muuten me kyllä ollaan ihan kaikkiruokaisia. mitään highland cattle-pihviä kummempaa ei meitä varten tarvi laittaa. Joo, sovittan näin, eikös? Kai sulla on yksi paikka auton lataamista varten? Olis kiva, jos teillä olisi lämmin talli, lapset ovat vielä aika pieniä ja kylmään autoon on ikävä istua.

Vierailija
152/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajat äidille. Ja rajathan laitetaan niin, että kun puhetta ei tällaiset toisten rajojen ylittäjät usko, niin teot ratkaisee. Tarvittaessa voi ja pitää suuttua, kunnollakin jos ei muu auta. 

Vierailija
153/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohuutelijoille tiedoksi, että äitini toimisi ja on toiminutkin ihan samalla tavalla. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun opiskelijayksiöni oven takana oli sukulaisperhe tulossa äitini heille lupaamaan majapaikkaan yöksi.

Vierailija
154/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan oikeesti tuu kylään sopimatta sun kanssa henkilökohtaisesti? Höpö höpö taas.

Meillä sukulaiset ja äitini ovat tuollaisia että sopivat selkäni takana asioita. "Hei voitko heittää Sarin Ja Jarin tiistaina lähikaupunkiin" en voi. "No mä lupasin niille jo!! Mitä menoa sulla muka on???"

Hermoja raastavaa ja ainoa toimiva ratkaisu on ollut 400km etäisyyttä.

Meillä anoppi on tuollainen puolestasopija. Suuttui, kun tuli tuttavansa kanssa meille kestittäväksi, eikä oltu kotona. Olisihan mun pitänyt tietää, että ovat tulossa. Samoin on luvannut, että puolituttu voi tulla yöksi, kun ovat lähiseudulla häissä. Kun heilläkin on lapsia, niin viihtyvät meidän lasten kanssa. Tuttavan lapset oli koululaisia, meillä vauva ja taapero. Yhteisiä leikkejä oli varmaan tiedossa?

Anoppi lupaillut muutakin meidän puolesta, joo, kyllä miniä tekee kakut Saimin 80-v synttäreille ja poika tulee sunnuntaina korjaamaan rikkoutuneen hellan (ilmaiseksi). Kun ei suoriteta "tehtäviä", niin haukkuu meidät päin naamaa ja vielä selän takana, kun ei mitään viitsitä kanssaihmisten puolesta.

Meillä välimatka on henkistä, mä en edes moikkaa anoppia jos mahdollista. Anopin mukaan mä olen ainoa syyllinen välirikkoon.

Enmeshed family dynamics. Niitä, jotka siitä lähtee, pidetään syntipukkeina kaikkeen, mutta lähtijälle paras ratkaisu yleensä.

Vierailija
155/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovitaan näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä tässä on ongelmana? Tuttu perhe, eivät vaikuta sun elämään mitenkään ja olet muutenkin uudenvuoden poissa? Senkun annat niille avaimen käteen ja sanot että menet sitten omien aikataulujesi mukaan :) Ehkä äidille voit sanoa, että vastaisuudessa sinulta pitää kysyä ennenkuin lupaa mitään

Kerropa osoitteesi, tulen lapsineni ja mieheni kanssa muutamaksi vuorokaudeksi kylään, otan myös mukaan parhaan ystävättareni perheineen, ei meitä ole kuin 9 yhteensä, jos kaikkein pienimmänkin laskee mukaan, mutta eihän se oikeastaan vaikuta asiaan sen mukana olo, se nukkuu vielä äidin ja isän välissä. Tosin sillä tuppaa olemaan vatsavaivoja jolloin vessaan voi tulla kiire, mutta kai teillä sentään on 2 vessaa, eikö vain. Ei me viivyttäisi pitkään, kolme yötä vain.

Kunhan vaan kerrot nyt sen osoitteesi, jos meillä on nimittäin pitkä matka, niin me soitetaan tuntia ennen, kuin ollaan perillä, niin voit hyvissä ajoin alkaa valmistamaan meille ruokaa. Yhdellä meistä on keliakia, yhdellä toisella on laktoosi-intoleranssi, kolmas on vegaani. Muuten me kyllä ollaan ihan kaikkiruokaisia. mitään highland cattle-pihviä kummempaa ei meitä varten tarvi laittaa. Joo, sovittan näin, eikös? Kai sulla on yksi paikka auton lataamista varten? Olis kiva, jos teillä olisi lämmin talli, lapset ovat vielä aika pieniä ja kylmään autoon on ikävä istua.

Joo, tuohan onkin täysin sama kuin ap:lta pyydetty asia... Joko kummitäti + kaksi henkeä tai ventovieraat 9 henkeä vaatimuslistan kanssa :D

Vierailija
156/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihmiset edes haluavat mennä toisten ahtaisiin nurkkiin majoittumaan? Jos ei ole rahaa yöpyä hotellissa tai edes motellissa, niin jättää sitten suosiolla koko matkan tekemättä.

Vierailija
157/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.

Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap

Äiti kenties ajattelee, et koska hän maksaa vuokran niin hän on vuokralainen ja päättää keitä kämpässä kulloinkin on.

Äidillä voi olla oikeus, mutta ei se tästä kohteliaisuutta tee. Jos kiellät sukulaisten saapumisen ja äitisi on pippurinen, teolla voi olla hintansa myöhemmin.

Kun on omat rahat, niin on omat säännöt.

Vierailija
158/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, miten jotkut luulee voivansa sopia vierailuja toisen henkilön kotiin.

Tätä on tapahtunut myös minulle. Kaksi veljeäni sanoi minulle, että heidän aikuiset lapset  tulisi minun kotiini viettämään aikaansa, koska paikka jossa asun ja ostin muutama vuosi sitten mieheni kanssa kodiksemme, on noiden veljieni aikuisten lasten mummola ollut aikoinaan. Nuo lapset käy jo pitkästi neljättäkymmenettä vuottaan.

Sanoin, etten pidä täällä mitään mummomuseota ja aikuisten ihmisten pitää itse osata soittaa minulle, ja kysyä itse, sopiiko tulla käymään. Ei minun ohi tai yli voi luvata majoitusta ja ylläpitoa yhtään kenellekään minun kotiini.

On kyllä röyhkeys huipussaan. Sanoinpa suorat sanat veljille ja vaihdoin puhelinnumeronkin. Toinen nääs pommitti törkyviesteillä, koska en taipunut hänen tahtoonsa. Kaikenlaisia suuruudenharhaisia sitä onkin. Tuo veli kuvittelee olevansa hyvinkin vaikutusvaltainen ja erityinen. Oikea maanvaiva ollut ikänsä.

Vierailija
159/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tekosyitä putkiremontista tai koronasta kuten täällä on ehdotettu. Tekosyitä ei kannata ikinä käyttää koska niitä voidaan yrittää kiertää. Esim meillä kaikilla on ollut juuri korona joten ei haittaa. Sitten joutuu vain syvemmälle tekosyyn syövereihin. Ai teillä on putkiremontti, me tullaankin sitten toisen kerran, vaikka kesällä. Aina kannattaa sanoa asia niinkuin se on. Kuten tässä tapauksessa, liian pieni asunto, ei yösijaa kolmelle vieraalle.

Myös, AP:n ei tarvitse puhua asiasta näiden sukulaisten kanssa koska hän ei ole luvannut heille mitään. AP ilmoittaa asiasta äidilleen ja äiti saa hoitaa ikävän keskustelun ja peruuttaa vieraat.

Vierailija
160/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.

Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap

Äiti kenties ajattelee, et koska hän maksaa vuokran niin hän on vuokralainen ja päättää keitä kämpässä kulloinkin on.

Äidillä voi olla oikeus, mutta ei se tästä kohteliaisuutta tee. Jos kiellät sukulaisten saapumisen ja äitisi on pippurinen, teolla voi olla hintansa myöhemmin.

Kun on omat rahat, niin on omat säännöt.

Jep, tuohan muuttaa tilanteen täysin. Asunto on ap:n äidin vuokraama, joten hän saa aivan vapaasti lainata sitä kenelle haluaa. Jos kuvio ei sovi, siitä pääsee eroon siten, että ap vuokraa oman asunnon omilla rahoillaan.