Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!

Vierailija
10.12.2022 |

Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.

Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä

1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!

2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani

3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.

Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan

Neuvoja?

Kommentit (369)

Vierailija
181/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei halua porukkaa asuntoonsa. Mikä on tuo pakottaminen sietämään porukkaa kodissaan, jota ei sinne halua. Tuo on jo alistamista.

Ei äiti voi pakottaa tytärtään sietämään tyttären kodissa äidin tuttavia.

Vierailija
182/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi mahdollisuutta. Joko sanot äidillesi, ettei kotisi ole mikään hotelli ja käsket tätä ilmoittamaan tuttavaperheelle, että asiassa olikin väärinkäsitys ja kehuit jotain keskustan hotellia oikein hyväksi. Tai sitten kysyt omalta ystävältäsi, voisitko olla tämän luona yhden yön sijasta kaksi tai jopa kolme yötä.

Jatkoa varten selitä äidillesi huolella, niin että menee perille, ettei asuntosi edes sovi turisteille eikä sieltä ole helppoa päästä katselemaan keskustan nähtävyyksiä. Voit kääntää asian niin päin, että kulkuyhteydet on hankalat turisteille ja kaikki turistipaikat on niin kaukana, että on edullisempaa majoittua hotelliin. Kerro kuinka pitkiä välimatkat ovat. Äitisi ei ehkä tajua, kuinka iso kaupunki on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asun töiden takia Berliinissä" ja äiti maksaa vuokran? 😂

Ihan jokaista kommenttia, jonka perässä lukee ap, ei kannata uskoa. Kuka tahansa pystyy mölisemään mitä tahansa ja laittaa sen ketjun aloittajan piikkiin. Kirjoitustyylistä yleensä näkee, onko kommentti ap:n vai ei.

Vierailija
184/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että näitä provoja. Katsoin juuri Yle Areenasta Guled ja Nasra elokuvan. Vain niissä olosuhteissa ja kulttuurissa missä suvun vanhimmat hoitavat asiat lasten ohitse, menee läpi tarina, ettei voi käyttää puhelinta eikä nettiä asioiden sopimiseen.

Mitä ihmettä? Ei tuo nyt mitenkään ennenkuulumatonta tai oikeastaan edes kovin ihmeellistä ole, että sukulaiset sopivat keskenään asioita kysymättä asianosaisilta. Olen itse 50 v lapseton sinkku, eikä ole vain yksi kerta, kun isoveljeni on kertonut äidille tulevansa luokseni kylään, mutta ei ole kertonut siitä minulle etukäteen, vaan on vaan sitten joku päivä rimputtamassa ovikelloa.

Kerran olin niin vihainen asiasta, että en vastannut summeriin. Hän sitten soitti kännykällä, että missä oon, kun hän on tässä alaovella, eikä kukaan avaa ovea. Vastasin, että en ole kotona, kun en tiennyt hänen tulostaan. Lähti sitten 100 km päähän takaisin kotiinsa tyhjin toimin ja sen jälkeen on kyllä muistanut sopia munkin kanssa kyläilyistään.

Minulle ihan tuntematon käsite että joku sukulainen, edes vanhemmat, päättäisivät tai edes ohjaileisivat minun elämääni mitenkään.

Se lienee myös persoonakysymys.

Kaikki tietää että minua ei komennella, ohjaya, manipuloida tai pääteyä jotain minun ohi. En usko että kellään tulisi mieleenkään yrittää edes jotain tällaista ja nämä kaikki kyllä tietävät sen että se kolahtaisi samantien omaan nilkkaan jos joku tällaista kokeilisi.

Ilmoita napakadti äidillesi ja kummillesi ett täss on käynyt joku väärinymmärrys, mutta kotisi ei nyt ole käytössä ja PISTE. Älä jää kuuntelemaan vastavinkumisia ja äitisi järjestelypuheita. Jos tarve, toista viestisi ystävällisesti ja määrätietoisesti. Ehkä mutsisi tajuaa myös toimineensa väärin.

Vierailija
185/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.

Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap

Äiti kenties ajattelee, et koska hän maksaa vuokran niin hän on vuokralainen ja päättää keitä kämpässä kulloinkin on.

Äidillä voi olla oikeus, mutta ei se tästä kohteliaisuutta tee. Jos kiellät sukulaisten saapumisen ja äitisi on pippurinen, teolla voi olla hintansa myöhemmin.

Kun on omat rahat, niin on omat säännöt.

Jep, tuohan muuttaa tilanteen täysin. Asunto on ap:n äidin vuokraama, joten hän saa aivan vapaasti lainata sitä kenelle haluaa. Jos kuvio ei sovi, siitä pääsee eroon siten, että ap vuokraa oman asunnon omilla rahoillaan.

Ei todellakaan muuta mitään, vaikka äiti olisi virallinen vuokralainen. Jos ap. asuu asunnossa, se on hänen kotinsa ja sinne ei ole muilla asiaa ilman ap:n lupaa.

Ap:n äidillä on toki mahdollisuus todeta, että nyt on aika elää omilla rahoilla eikö loisia aikuisena äidin rahoilla, joten hopi hopi, omaa asuntoa etsimään. Voisi tehdä jopa ihan hyvää molemmille osapuolille.

Ap:n äiti olisi voinut sanoa tuon ihan eri tilanteessa. Ap voi ilmoittaa kyllä äidilleen, että esimerkiksi helmikuun alusta sopii milloin vaan, kun haen siihen mennessä oman kämpän.

Vierailija
186/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ihan ymmärtämään ongelmaa. Oma automaattinen reaktioni olisi että sanoisin että ei käy, ei siinä sen kummempaa. Tiedän kyllä että monilla ihmisillä on tarve miellyttää muita ja vaikea sanoa ei. Mutta kyllä aikuisen ihmisen olisi opeteltava sanomaan ei.

Vierailija
187/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutat kaikessa hiljaisuudessa uuteen kämppään josta maksat itse vuokran etkä kerro osoitetta mammalle.

Tämä lienee paras ratkaisu.

Vierailija
188/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että näitä provoja. Katsoin juuri Yle Areenasta Guled ja Nasra elokuvan. Vain niissä olosuhteissa ja kulttuurissa missä suvun vanhimmat hoitavat asiat lasten ohitse, menee läpi tarina, ettei voi käyttää puhelinta eikä nettiä asioiden sopimiseen.

Mitä ihmettä? Ei tuo nyt mitenkään ennenkuulumatonta tai oikeastaan edes kovin ihmeellistä ole, että sukulaiset sopivat keskenään asioita kysymättä asianosaisilta. Olen itse 50 v lapseton sinkku, eikä ole vain yksi kerta, kun isoveljeni on kertonut äidille tulevansa luokseni kylään, mutta ei ole kertonut siitä minulle etukäteen, vaan on vaan sitten joku päivä rimputtamassa ovikelloa.

Kerran olin niin vihainen asiasta, että en vastannut summeriin. Hän sitten soitti kännykällä, että missä oon, kun hän on tässä alaovella, eikä kukaan avaa ovea. Vastasin, että en ole kotona, kun en tiennyt hänen tulostaan. Lähti sitten 100 km päähän takaisin kotiinsa tyhjin toimin ja sen jälkeen on kyllä muistanut sopia munkin kanssa kyläilyistään.

Minulle ihan tuntematon käsite että joku sukulainen, edes vanhemmat, päättäisivät tai edes ohjaileisivat minun elämääni mitenkään.

Se lienee myös persoonakysymys.

Kaikki tietää että minua ei komennella, ohjaya, manipuloida tai pääteyä jotain minun ohi. En usko että kellään tulisi mieleenkään yrittää edes jotain tällaista ja nämä kaikki kyllä tietävät sen että se kolahtaisi samantien omaan nilkkaan jos joku tällaista kokeilisi.

Ilmoita napakadti äidillesi ja kummillesi ett täss on käynyt joku väärinymmärrys, mutta kotisi ei nyt ole käytössä ja PISTE. Älä jää kuuntelemaan vastavinkumisia ja äitisi järjestelypuheita. Jos tarve, toista viestisi ystävällisesti ja määrätietoisesti. Ehkä mutsisi tajuaa myös toimineensa väärin.

Juuri näin. Erittäin hyvä tapa välttää vanhempiensa ohjailua on esimerkiksi asua aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä omilla rahoillaan.

Vierailija
189/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jokaista kommenttia, jonka perässä lukee ap, ei kannata uskoa. Kuka tahansa pystyy mölisemään mitä tahansa ja laittaa sen ketjun aloittajan piikkiin. Kirjoitustyylistä yleensä näkee, onko kommentti ap:n vai ei.

"Asun töiden takia Berliinissä" on lainaus aloituksesta ja ap varmaan korjaa väärinkäsityksen mikäli joku on esiintynyt hänenä eikä hänen äitinsä ei maksakaan hänen asumistaan.

Vierailija
190/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutat kaikessa hiljaisuudessa uuteen kämppään josta maksat itse vuokran etkä kerro osoitetta mammalle.

Tämä lienee paras ratkaisu.

Äiti sanoo silti että sinne voi mennä, kysyy vaan uuden osoitteen xD

Vierailija
191/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asun töiden takia Berliinissä" on lainaus aloituksesta ja ap varmaan korjaa väärinkäsityksen mikäli joku on esiintynyt hänenä eikä hänen äitinsä ei maksakaan hänen asumistaan.

Luulen, että kaikki ap:t ei päivystä palstalla niinkuin keskiverto av:lainen. Voi olla, että illalla huomaa, että ketjuun on tullut aika monta sivua lisää.

Vierailija
192/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te olette nyt saaneet päähänne ettei ap asu omilla rahoillaan? Siitä että joku random kommentoi jotain potaskaa ja perässä lukee "ap"?

Vierailija
193/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnossa asuu ap. Asunnossa asuja päättää sen, ketä hänen asunnossaan käy.

Ap päättää, ketä sietää asunnossaan.

En minäkään halua, että joku porukka tulee nukkumaan ja hikolemaan minun patjoille asuntooni.

En halua, että joku tulee käyttämään vessaani, suihkuani ja keittiötäni. Näpelöimään tavaroitani ja pahimmassa tapauksessa pöllimään tavaroitani. Sellaistakin on käynyt, että häviää tavaraa vieraan mukaan.

Vierailija
194/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te olette nyt saaneet päähänne ettei ap asu omilla rahoillaan? Siitä että joku random kommentoi jotain potaskaa ja perässä lukee "ap"?

"Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap"

On joko random tai sitten ei.

Vierailija
195/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti vois tehdä just jotain tuollaista. Puhuu ihan höpöjä ja ohi suunsa.

Juu juu tottakai Maija majoittaa teidät! Juu juu. Ei siitä vaivaa ole. Olkaa ja tulkaa ja menkää rauhassa. Maijalla on omat menonsa. Hyvin mahtuu. Juuuu iso parisänky löytyy! Ei siitä vaivaa ole!

Luojan kiitos en asu ulkomailla.

Vierailija
196/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka majoittaa asunnossaan vastentahtoisesti mitään porukoita. Aika tossu pitää olla, jos antaa toisten päättää asunnossaan majoittuvista.

Vierailija
197/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnossa asuu ap. Asunnossa asuja päättää sen, ketä hänen asunnossaan käy.

Ap päättää, ketä sietää asunnossaan.

En minäkään halua, että joku porukka tulee nukkumaan ja hikolemaan minun patjoille asuntooni.

En halua, että joku tulee käyttämään vessaani, suihkuani ja keittiötäni. Näpelöimään tavaroitani ja pahimmassa tapauksessa pöllimään tavaroitani. Sellaistakin on käynyt, että häviää tavaraa vieraan mukaan.

Asunnon omistaja/vuokraaja päättää sen, ketä hänen asunnossaan käy tai majailee. MIKÄÄN ei estä asunnon omistajaa/vuokraajaa esim. antamasta itse asunnon avaimia sukulaistädilleen ja sanovan, että sen kun menet sinne viikonlopuksi. Jos tämä ei sovi toiselle asunnossa ilmaseksi majailevalle henkilölle, niin hän voi vapaasti etsiä uuden majailupaikan.

Vierailija
198/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin äidille että ilmoittaa ettei käy. Ja jos ei ilmoita niin en avaa kellekään oven takana vinkujalle ovea.

Vierailija
199/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan olisi kysellyt asiaa asunnon omistajan vanhemmalta, saati alkanut varailemaan lentolippuja ilman että olisin jutellut asunnon omistajan kanssa. Alunperinkään en alkaisi tunkemaan itseäni kenenkään kotiin. Kerran vuodessa käydään ystävän ulkomaankodissa kun hän sitä itse ehdottaa.

Provohan tämä oli. Plussaa siitä että kerrankin pahiksena oli oma äiti eikä anoppi.

Vierailija
200/369 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan rupeaisi ottamaan johonkin tuttavaperheeseen yhteyttä ilmoittamaan mitään. Selän takana sopimuksen tehnyt äiti saa tietenkin hoitaa perumisen. Hävetköön tykönään.