Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!
Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.
Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä
1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!
2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani
3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.
Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan
Neuvoja?
Kommentit (369)
Olisi ollut hyvä laittaa se oleellisin tieto jo aloitukseen, eli se, että kyseessä ei ole ap:n kämppä, vaan ap:n äidin kämppä jota ap lainaa.
Tämmönen tapaus myös sattui, kun tuo maanvaivana itseänsä kutsumatta kylään tukkiva sai häädön omasta asunnostaan, niin minun sisko soitti ja esitti, että tuo velihän voi tulla minun kotiini asustelemaan.
Wtf? Äijällä ikääkin lämemmäs 60 v. , niin eikö sillä ketään kaveria ole tai osaa mennä vaikka motelliin.
Miksi sisko ylipäänsä yritti työntää veljeä minun vaivoiksi. Tietenkin kielsin, ja sanoin, että ei käy.
Aivan omituista ajatustenjuoksua joillakin. Nuo luulee, että mikä tahansa käy minulle. No ei käy.
-158 kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.
Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap
Äiti kenties ajattelee, et koska hän maksaa vuokran niin hän on vuokralainen ja päättää keitä kämpässä kulloinkin on.
Äidillä voi olla oikeus, mutta ei se tästä kohteliaisuutta tee. Jos kiellät sukulaisten saapumisen ja äitisi on pippurinen, teolla voi olla hintansa myöhemmin.
Kun on omat rahat, niin on omat säännöt.
Jep, tuohan muuttaa tilanteen täysin. Asunto on ap:n äidin vuokraama, joten hän saa aivan vapaasti lainata sitä kenelle haluaa. Jos kuvio ei sovi, siitä pääsee eroon siten, että ap vuokraa oman asunnon omilla rahoillaan.
Kyllähän ihmisen kodin pitäisi olla koti eikä mikään hollitupa missä väkeä tulee ja menee. Itsekin olen aikoinani maksanut puolisen vuotta opiskelijalapseni vuokran eikä olisi tullut mieleenikään lähettää sukulaisia lapseni kotiin loisimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.
Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap
Äiti kenties ajattelee, et koska hän maksaa vuokran niin hän on vuokralainen ja päättää keitä kämpässä kulloinkin on.
Äidillä voi olla oikeus, mutta ei se tästä kohteliaisuutta tee. Jos kiellät sukulaisten saapumisen ja äitisi on pippurinen, teolla voi olla hintansa myöhemmin.
Jep, tuohan muuttaa tilanteen täysin. Asunto on ap:n äidin vuokraama, joten hän saa aivan vapaasti lainata sitä kenelle haluaa. Jos kuvio ei sovi, siitä pääsee eroon siten, että ap vuokraa oman asunnon omilla rahoillaan.
Kyllähän ihmisen kodin pitäisi olla koti eikä mikään hollitupa missä väkeä tulee ja menee. Itsekin olen aikoinani maksanut puolisen vuotta opiskelijalapseni vuokran eikä olisi tullut mieleenikään lähettää sukulaisia lapseni kotiin loisimaan.
Kodin saa siten, että vuokraa tai ostaa sellaisen itse omilla rahoillaan. En itsekään toki sopisi mitään kenenkään asianomaisen ohitse, mutta ap:n äidillä on siitä huolimatta täysi oikeus lainata vuokraamaansa asuntoa kenelle lystää on se sitten "tyylikästä" tai ei. Asia olisi ollut täysin eri, jos asunto olisi oikeasti ap:n jolloin tuollaista oikeutta ei tietenkään olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan muuta mitään, vaikka äiti olisi virallinen vuokralainen. Jos ap. asuu asunnossa, se on hänen kotinsa ja sinne ei ole muilla asiaa ilman ap:n lupaa.
Sun pitää opetella sanomaan EI. Sen sanominen ei tarkoita ilkeyttä tai itsekkyyttä. Jos annat hänen saada tahtonsa läpi, niin hän tulee tekemään noin myöhemminkin. Jätä vaikka vastaamatta puheluihin ja viesteihin, et ole tavoitettavissa tuona aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan muuta mitään, vaikka äiti olisi virallinen vuokralainen. Jos ap. asuu asunnossa, se on hänen kotinsa ja sinne ei ole muilla asiaa ilman ap:n lupaa.
Ap:n äidillä on toki mahdollisuus todeta, että nyt on aika elää omilla rahoilla eikö loisia aikuisena äidin rahoilla, joten hopi hopi, omaa asuntoa etsimään. Voisi tehdä jopa ihan hyvää molemmille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää opetella sanomaan EI. Sen sanominen ei tarkoita ilkeyttä tai itsekkyyttä. Jos annat hänen saada tahtonsa läpi, niin hän tulee tekemään noin myöhemminkin. Jätä vaikka vastaamatta puheluihin ja viesteihin, et ole tavoitettavissa tuona aikana.
Pitääkö siihen viestiin vastata, jossa ap:n äiti ilmoittaa että se asunto pitäisi saada tyhjäksi sillä hän ottaa siihen maksavan vuokralaisen? 😂
"Asun töiden takia Berliinissä" ja äiti maksaa vuokran? 😂
Asia on niin, että kenenkään ei tarvi ottaa kotiinsa vieraita. Ei tuttuja eikä tuntemattomia.
Ap se asunto on sinun koti. Sinun ei tarvi sietää mitään porukoita kodissasi.
Älä anna kävellä päältäsi. Jos annat, niin jatkossa oletetaan, että sinulle käy, ja sopii kaikenlaista.
Nyt ilmoita heti äidillesi, että et ota kattosi alle ketään. Nehän voi tuoda flunssankin sinulle tuliaisina.
Sinunko pitää venyä omassa kodissasi?
Tosiaan tahditonta.
Vierailija kirjoitti:
Voi että näitä provoja. Katsoin juuri Yle Areenasta Guled ja Nasra elokuvan. Vain niissä olosuhteissa ja kulttuurissa missä suvun vanhimmat hoitavat asiat lasten ohitse, menee läpi tarina, ettei voi käyttää puhelinta eikä nettiä asioiden sopimiseen.
Naiset kyllä ovat juuri tuollaisia kuin ap kuvailee
Vierailija kirjoitti:
Sano vain rehellisesti perheelle, ettei asuntoosi yksinkertaisesti mahdu, mistä äitisi oli tietoinen. Jos perhe alkaa valittamaan, että paikka oli luvattu, kehota heitä kääntymään äitisi puoleen, koska hänhän oli luvannut paikan.
Ainahan voit sanoa että äitisi lupasi kustantaa perheen hotellimajoituksen kun on niin kärkkäänä sekaantumassa muiden asioihin ja järjestelemässä asioita toisten ohi ja puolesta.
Ei omenat kauas puusta ripaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin saa siten, että vuokraa tai ostaa sellaisen itse omilla rahoillaan. En itsekään toki sopisi mitään kenenkään asianomaisen ohitse, mutta ap:n äidillä on siitä huolimatta täysi oikeus lainata vuokraamaansa asuntoa kenelle lystää on se sitten "tyylikästä" tai ei. Asia olisi ollut täysin eri, jos asunto olisi oikeasti ap:n jolloin tuollaista oikeutta ei tietenkään olisi olemassa.
Ei se ihan noin mene. Tuo asuntohan on tyttären koti. Ei koskaan voi tehdä niin, että asunnossa asujan ohi voisi luvata majoituksen jollekin porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Asia on niin, että kenenkään ei tarvi ottaa kotiinsa vieraita. Ei tuttuja eikä tuntemattomia.
Ap se asunto on sinun koti. Sinun ei tarvi sietää mitään porukoita kodissasi.
Älä anna kävellä päältäsi. Jos annat, niin jatkossa oletetaan, että sinulle käy, ja sopii kaikenlaista.
Nyt ilmoita heti äidillesi, että et ota kattosi alle ketään. Nehän voi tuoda flunssankin sinulle tuliaisina.
Sinunko pitää venyä omassa kodissasi?
Tosiaan tahditonta.
Onhan se tosiaan tahditonta lupailla omaa asuntoaan lainaksi vieraille kysymättä ensin siltä joka asuntoa parhaillaan lainaa. Hieman tahditonta on toki myös aikuisena työssäkäyvänä ihmisenä asua äidin rahoilla, mutta kukin tavallaan. Ap:n äidin tapa on luvata maksamaansa asuntoa välillä pariksi päiväksi lainaan ystävä-/sukulaisperheilleen.
Jos muu ei tehoa, niin sano, että sinulla on täitartunta ja kihomatoja, eikä tänne voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano vain rehellisesti perheelle, ettei asuntoosi yksinkertaisesti mahdu, mistä äitisi oli tietoinen. Jos perhe alkaa valittamaan, että paikka oli luvattu, kehota heitä kääntymään äitisi puoleen, koska hänhän oli luvannut paikan.
Ainahan voit sanoa että äitisi lupasi kustantaa perheen hotellimajoituksen kun on niin kärkkäänä sekaantumassa muiden asioihin ja järjestelemässä asioita toisten ohi ja puolesta.
Ei omenat kauas puusta ripaja.
Totta, tuo on hyvä. Ap:n äiti voi vastaavasti todeta, että jatkossa ap sitten kustantaa oman asumisensa ihan itse kun ei nykyiset järjestelyt kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin mene. Tuo asuntohan on tyttären koti. Ei koskaan voi tehdä niin, että asunnossa asujan ohi voisi luvata majoituksen jollekin porukalle.
Voit tehdä omistamallesi/maksamallesi asunnolle ihan mitä haluat, on se sitten hieman tahditonta tai ei. Ainakin siinä tapauksessa, ettei ap:lla ole omaa vuokrasopimusta asuntoon kuten ei mitä ilmeisimmin ole.
Muutat kaikessa hiljaisuudessa uuteen kämppään josta maksat itse vuokran etkä kerro osoitetta mammalle.
Provo.. saksassa asuva autonomistaja tietäisi kertoa että saksalainen liikennevakuutus on usein vain auton omistajakohtainen, siellä ei autoa lainailla muutamaksi päiväksi suomalaiselle tutulle
Mitä ihmettä? Ei tuo nyt mitenkään ennenkuulumatonta tai oikeastaan edes kovin ihmeellistä ole, että sukulaiset sopivat keskenään asioita kysymättä asianosaisilta. Olen itse 50 v lapseton sinkku, eikä ole vain yksi kerta, kun isoveljeni on kertonut äidille tulevansa luokseni kylään, mutta ei ole kertonut siitä minulle etukäteen, vaan on vaan sitten joku päivä rimputtamassa ovikelloa.
Kerran olin niin vihainen asiasta, että en vastannut summeriin. Hän sitten soitti kännykällä, että missä oon, kun hän on tässä alaovella, eikä kukaan avaa ovea. Vastasin, että en ole kotona, kun en tiennyt hänen tulostaan. Lähti sitten 100 km päähän takaisin kotiinsa tyhjin toimin ja sen jälkeen on kyllä muistanut sopia munkin kanssa kyläilyistään.