Aivan käsittämätöntä!! Äitini oli mennyt lupaamaan tuttavaperheelle, että voivat tulla uutenavuotena luokseni ulkomaille!!
Asun töiden takia Berliinissä, ja olen tottunut siihen että ajoittain semmoiset puolitutut toiveikkaina laittavat Facessa viestiä että voisikohan meillä majoittua kaupunkiloman ajan. No ei voi.
Nyt sain sitten tietää, että äitini on LUVANNUT perhetutuille, että minun asunnollani voi nukkua kolme yötä 30. joulukuuta ja 2. tammikuuta välisenä aikana. Kyseessä ei siis ole mikään ihan täysin tuntematon perhe, perheen äiti on kummitätini, mutta silti olen todella hiilenä
1) Asuntoni on pieni kaksio. Tänne ei niin vaan kolme henkeä lisää edes mahdu punkkaamaan. Minulla on vuodesohva olohuoneessa, jotta ystävät voivat tarvittaessa yöpyä, eikä muuta majoitussijaa. Äiti sanoi, että voinhan minä nukkua vaikka sohvalla ja perhe voi ahtautua minun sänkyyni (asun yksin mutta minulla on parisängyn levyinen sänky). En todellakaan aio antaa sänkyäni heille!
2) Minulla on jo suunnitelmia uudeksivuodeksi. Olen kaupungilla ystävien kanssa ja jään luultavasti yöksi yhden heistä luokse. Äiti sanoi, että eihän minun tarvitse mitään muuttaa, senkun annan vara-avaimen tuttavaperheelle ja tulen ja menen niinkuin huvittaa. Ei TODELLAKAAN houkuttele tulla uudenvuodenpäivänä kohmelossa kotiin ja löytää kolme ihmistä pörräämässä kotonani
3) Asuntoni ei ole millään turistipaikalla, asun kaukana keskustasta ja julkiset kulkevat täältä huonosti. Äiti sanoi, että VOINHAN LAINATA AUTOANI heille bensarahaa vastaan vierailun ajan. Tarvitsen sitä itse.
Olen aivan hiilenä koko jutusta. Minulta ei kysytty, minulle vain ilmoitettiin ja äitini ei näe että mikä tässä on ongelma kun "tuttu perhehän se on". Ei ole siitä kyse!! Miten itse hoitaisitte asian? Tekisi mieli vaan ilmoittaa tuttavaperheelle, että meille ei kyllä pääse ja linkata airbnb, vaikka eihän tämä heidän vikansa sinänsä ole koska äitini tämän koko kuvion sai aikaan
Neuvoja?
Kommentit (369)
Äidiltäsi tuo oli todella ajattelematonta. Enkä myöskään kummitätinä olisi halukas majoittumaan kenenkään nurkkiin lomareissulla.
Toisaalta tuo tilanne on nyt mikä on, niin minulle olisi ainakin tosi vaikea ellei mahdoton ilmoittaa omalle kummitädilleni, että luokseni majoittuminen ei käy. Ihmettelisin kyllä, että joku yleensä haluaa majoittua luokseni lomareissulla, ellei sitten ole kyse myös siitä, että kummitäti haluaa nähdä myöskin kummilastaan, joten vierailun evääminen saattaisi olla isokin loukkaus.
Joten itse nielisin asian ja kertoisin, että asunnossani voi majoittua, mutta itse olet aika paljon poissa, kun on jo sovittuja menoja. Kyllä tuon kestää kerran, mutta äidille tekisin selväksi ettei ikinä enää sovi tuollaisia asioita puolestani.
Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Äidiltäsi tuo oli todella ajattelematonta. Enkä myöskään kummitätinä olisi halukas majoittumaan kenenkään nurkkiin lomareissulla.
Toisaalta tuo tilanne on nyt mikä on, niin minulle olisi ainakin tosi vaikea ellei mahdoton ilmoittaa omalle kummitädilleni, että luokseni majoittuminen ei käy. Ihmettelisin kyllä, että joku yleensä haluaa majoittua luokseni lomareissulla, ellei sitten ole kyse myös siitä, että kummitäti haluaa nähdä myöskin kummilastaan, joten vierailun evääminen saattaisi olla isokin loukkaus.
Joten itse nielisin asian ja kertoisin, että asunnossani voi majoittua, mutta itse olet aika paljon poissa, kun on jo sovittuja menoja. Kyllä tuon kestää kerran, mutta äidille tekisin selväksi ettei ikinä enää sovi tuollaisia asioita puolestani.
Minulla ainakin kynnys ylittyy varmasti siinä vaiheessa, kun kummitädin mukana on kaksi aveccia. Ajankohta on muutenkin mahdollisimman huono. Ei kiitos kummitädillekään.
Vierailija kirjoitti:
Kun satut olemaan Berliinissä uutena vuotena, haluaisit viettää sen uuden vuoden nimenomaan kummitätisi kanssa? Minulla ei ainakaan ole hinkua.
Vierailija kirjoitti:
Kakkis kirjoitti:
Mulla on kaveri, jonka periaatteisiin kuuluu, että hän ei maksa reissuillaan majoituksesta. Siksi kuppaa yötä milloin kenenkin luona tai pahimmillaan / parhaimmillaan tyyliin treenikämpän lattialla. Samaa on yrittänyt autokyytienkin suhteen, mutta ei ole enää onnistunut siinä.
Mulla myös. Asuin Englannissa ja yhden kerran jopa joku soitti ovikelloa ja pyysi päästä sisään.
Alkoi narisemaan ja kysyin oikeastiko luulet päästän tuntemattoman ihmisen mun luo asumaan.
Ei siis puhunut edes suomea. Meni hetki ja tää kyseinen henkilö soitti. Soitti niin, puhelin soi kerran. Eli halusi soitan takaisin. En tietenkään tehnyt niin. Soitti, muistaakseen, 5 krt, sama juttu.
En soittanut takas ja laittoi sms, soita, tärkeää. En soittanut. Sitten soitti niin, että kerkesin vastaamaan, heti huutoa miksi en vastaa, miksi en soita takaisin, miksi en ottanut ihmistä sisälle jne jne.
Nyt saan maksaa tämän puhelun ja henkilö on lähellä kahvilassa, käy hakemassa ja luuri kiinni.
Hän oli tehnyt vaihtokaupan minä majoitan tämän henkilön, hän majoittaa jonkun jne jne.
Jutun juuri oli siinä, että tämä tapahtui 90 luvulla, olin au pairina ja en tietenkään voinut kotiini majoittaa ketään.
Kyseinen henkilö myös oli tulossa aikoinaan hotellihuoneeseeni asumaan. Lähdimme tyttöporujalla ulkomaille keikalle ja hän vaan ilmoitti tulee meidän huoneeseen nukkumaan. Olimme vanhoja tuttuja ja kyllä pitää jeesata. Huone oli kallis, meitå oli 4 samassa huoneessa, sanottiin ei käy. Silti oli muille sanonut olin luvannut.
Näitä sattuu
*että että että että että että että
Ei näitä satujasi usko kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, jotka lomillaan haluavat yöpyä muiden nurkissa. Huh, eihän tuo ole mitään lomaa. Pitää saada mennä ja olla kuten parhaaksi näkee. Jotkut kuitenkin mieluummin hissuttelee tuttavan kaksion olkkarissa.
Joo siis monissa Euroopan maissa tää on tosi yleistä, Saksassa/Italiassa jne. Että säästetään rahaa yöpymällä sukulaisten sohvalla, vaikka oltaisiin varakkaitakin.
Asuin kerran 4 hengen kimppakämpässä, ja italialaisen tyypin 60+ vanhemmat tulivat olohuoneen vuodesohvalle kämppäilemään, vaikka olivat tyypillistä tyylistä tosi tarkkaa ylemmän keskiluokan bisnesporukkaa. Siinä sitten varmaan kiva levitellä ja availla ja siirrellä joka aamu ja ilta, ja tietenkin nousta aina aikaisin...
Saksalaiset ovat kuulemma lisäksi ihan hirveitä tuppautujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä, jotka lomillaan haluavat yöpyä muiden nurkissa. Huh, eihän tuo ole mitään lomaa. Pitää saada mennä ja olla kuten parhaaksi näkee. Jotkut kuitenkin mieluummin hissuttelee tuttavan kaksion olkkarissa.
Joo siis monissa Euroopan maissa tää on tosi yleistä, Saksassa/Italiassa jne. Että säästetään rahaa yöpymällä sukulaisten sohvalla, vaikka oltaisiin varakkaitakin.
Asuin kerran 4 hengen kimppakämpässä, ja italialaisen tyypin 60+ vanhemmat tulivat olohuoneen vuodesohvalle kämppäilemään, vaikka olivat tyypillistä tyylistä tosi tarkkaa ylemmän keskiluokan bisnesporukkaa. Siinä sitten varmaan kiva levitellä ja availla ja siirrellä joka aamu ja ilta, ja tietenkin nousta aina aikaisin...
Nyt kirjoitit kyllä täyttä soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Berliinistä pysty kirjoittamaan Vauva palstalle. Eli Porvoosta kyse.
Itse olet provo. Tottakai pystyy ihan mistä maailmankolkasta kirjoittamaan jos on nettiyhteys. Onko totta, että joku näin luulee? Kirjoitan juuri Roomasta.
Mun mies on juuri näitä ultrapihejä muiden nurkkiin majoittujia. Että sieppaa aina alkaa vääntää sen kanssa, kun mä haluan hotelliin omaan rauhaan ja hän haluaa ilmaiseen majoitukseen jonkun Mirkku-tädin veljenvaimon kummipojan äitipuolen siskon olohuoneen hetekalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitit kyllä täyttä soopaa.
Ahaa, selvä homma! Outoa porukkaa täällä palstalla välillä...
Voithan vaikka valehdella, että sinulle on tulossa muita vieraita tuolloin ja tilaa ei kerta kaikkiaan ole.
Tuo tilanne on varmasti aika tuttu jokaiselle, joka asuu matkakohteessa/muuten kiinnostavassa paikassa. Aina joku änkeämässä yöksi (ilmaiseksi tietenkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet provo. Tottakai pystyy ihan mistä maailmankolkasta kirjoittamaan jos on nettiyhteys. Onko totta, että joku näin luulee? Kirjoitan juuri Roomasta.
Se on katsos raumalainen. En tiedä miten näen sen tekstit tänne Turkuun asti, kun se asuu Satakunnassa ja minä Varsinais-Suomessa. Ei sieltä pitäisi pystyä edes soittamaan näin kauas. Viilipurkkien välille laitettu lanka kun ei riitä tänne asti. Puhelut otetaan aina vastaan Mynämäellä mitä tänne tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin, täältä Trasteveresta.
Itsellä on sukulaisia ja ystäviä ympäri maailmaa ja jos olen menossa reissuun sinne suuntaan niin kysyn voidaanko tavata ja toivon että toimivat kohteessa oppaana esim. tietää missä kannattaa käydä tai kivoja ruokapaikkoja, mutta en herranjestas halua sukulaisten tai ystävien luokse yöksi! Haluan oman tilan jossa rentoutua. Sitä paitsi tuollainen nurkissa lojuaminen ei ole mikään yksinkertainen juttu, siinä joutuu aina jollain lailla olemaan saatavilla ja passaamaan ja sellasta rasitetta en todellakaan halua kellekkään tuottaa vaan nimen omaan nähdään kivoissa merkeissä ravintolassa tms.
Kyllä tuon verran nyt kerran vuodessa voi tuttua perhettä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon verran nyt kerran vuodessa voi tuttua perhettä auttaa.
Miksi? Asunnossa jossa on vähemmän makuupaikkoja kuin tulijoita? Useampi yö? Juuri uudeksi vuodeksi?
No ei todellakaan äiti tai kummitäti ole miettinyt asiaa loppuun asti, kun ovat vain keskenään puhuneet. Nyt sinne kummitädille vaan tieto, että ei tule onnistumaan. Siihen väliin ei kannata äitiä rikkinäisen puhelimen efektin vaarassa jättää, kun on jo tuollaisen sotkun mennyt lupaamaan.
No, ei tuossa nyt tarvitse 6:tta sivua käydä jankkaamista, en jaksanut edes lukea. Ilmoitat, että sulla on korona ja edellinen seksisuhteesi on ilmoittanut olevansa hiv-positiivinen. Ei varmasti tule kukaan kylään.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi maksaa asumisesi/omistaa kämppäsi? Miuta suytä en keksi siihen miksi olisi luvannut tai miksei itse sulta kysyneet.
Äiti maksaa asumisen, mutta miten se tähän liittyy? Kämppä on luvattu mulle ensin! ap
Wau... sun on pakko olla legendaarisen yksinkertainen tai provoilet