Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttäjää ei otettu sairalaan, vauva kuoli

Vierailija
08.12.2022 |

Olisiko vihdoin aika saada suomeenkin yksityiset synnytyssairaalat jossa kivunlievitystä ei panttailla, synnyttäjiä ei käännytetä ovilla jne? Matkasynnytyksetkin ovat yleistyneet osin siksi että sanotaan älä tule vielä, ja kun on vihdoin annettu lupa lähteä sairaalaa kohti on jo liian myöhäistä.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Kommentit (969)

Vierailija
281/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä ketju, mutta älkää käyttäko saoja -aina, kaikki ja ei koskaan.

Synnytysasiassa yleensä asiat ei mene useinkaan samoin kuin sinulla on mennyt ja eri sairaaloissa on eri käytännöt.

-sanoja-

Vierailija
282/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen j*malauta sanaton. Oli vain ajan kysymys milloin käy näin, eivätkä sanat riitä kuvailemaan sitä pettymystä ja raivoa mitä tunnen juuri nyt. Miten on mahdollista että Suomi on päästetty tällaiseen tilaan jossa vauva menettää henkensä koska sairaalassa ei ole tilaa!? Ja käsketään vielä olla menemättä muuallekaan systeemiä rasittamasta. Kuvottavaa.

Millainen lapanen ei hakeudu silti hoitoon, jos on kerran varma että jokin on pielessä. Päivystys on auki 24/7.

Meitä ihmisiä on monenlaisia. Osa luottaa siihen, jos synnytyssairaalan henkilökunta kehottaa pysymään kotona - he ajattelevat ammattilaisella olevan paras tieto. Mielestäni tässä ei voi syyttää vanhempia vaan sairaalan henkilökuntaa. Ohjeistus oli pielessä, ei vanhempien asenne.

Kertoiko äiti soittaessaan sairaalaan, että a) vauvan liikkeet ei tunnu b) että lapsivettä tihkuu? Kai jokainen ymmärtää ettei puhelimen välityksellä diagnoosia voi tehdä vaikka hoitsu väittäisin mitä tahansa.

Nykyisin diagnoosit tehdään puhelimessa, lääkkeet voit hakea apteekista eikä lääkäriä tarvitse tavata lainkaan. Sama synnytyksissä eli kätilö päättää soittajan taustatietojen perusteella (normaali raskaus, kaikki kunnossa), että vielä ei ole tarvetta tulla sairaalaan, koska äiti pystyy kivuiltaan puhumaan. Vasta kun ei pysty kunnolla hengittämään, on aika lähteä sairaalaan, koska silloin ei tarvita kipulääkettä. Jos nyt muutama lapsi kuolee, niin se on luontaista poistumaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytteeseen vaan lääkäri. Suomessa ei epäpäteviä lääkäreitä virkavirheistä useinkaan tuomita, hyväveliverkosto ja lääkäripula. Nyt aika tiukentaa tilannetta viimeistään. 

Luuletko, että tähän tilanteeseen liittyy lääkäri mitenkään? Itse olen kolme lasta synnyttänyt näkemättä vilaustakaan lääkäristä.

Tässä oli kyseessä käynnistetty synnytys. Käynnistys on lääketieteellinen toimenpide, jonka määrää aina lääkäri.

No ei se käynnistäminen tässä nyt se ongelma ollut.

Ei niin, mutta kommenttini liittyikin lainaamaani aiempaan kommenttiin: Luuletko, että tähän tilanteeseen liittyy lääkäri mitenkään? Itse olen kolme lasta synnyttänyt näkemättä vilaustakaan lääkäristä. Jos on normaali synnytys, ei lääkäriä välttämättä tarvitakaan, mutta käynistyksessä lääkärinon aina mukana. Eli siis tässä lääkäri on 100% varmasti liittynyt tähän tilanteeseen, koska kyseessä on käynnistetty synnytys.

Käynnistyksestä päättää aina lääkäri tutkimuksensa perusteella ja myös ballongin laittaa aina lääkäri. En tarkoita, että lääkäri olisi toiminut väärin, mutta kyllähän se vähän erikoiselta kuulostaa, ettei lapsiveden vähyyttä ole huomattu jo käynnistystä arvioitaessa, kun on ultrattuvai onko juuri ultraus jätetty välistä, kun jutussa sanotaan, että kaikkia tavanomaisia tutkimuksia ei tehty?

Lainausmerkit hävisivät viestistä. Siis se aiempi kommentti kuului näin:

**Luuletko, että tähän tilanteeseen liittyy lääkäri mitenkään? Itse olen kolme lasta synnyttänyt näkemättä vilaustakaan lääkäristä.**

Tähän tilanteeseen lääkäri liittyy 100% varmuudella, koska on käynnistetty synnytys ja lääkäri päättää käynnistyksestä ja käynnistystavasta.

Vierailija
284/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen j*malauta sanaton. Oli vain ajan kysymys milloin käy näin, eivätkä sanat riitä kuvailemaan sitä pettymystä ja raivoa mitä tunnen juuri nyt. Miten on mahdollista että Suomi on päästetty tällaiseen tilaan jossa vauva menettää henkensä koska sairaalassa ei ole tilaa!? Ja käsketään vielä olla menemättä muuallekaan systeemiä rasittamasta. Kuvottavaa.

Millainen lapanen ei hakeudu silti hoitoon, jos on kerran varma että jokin on pielessä. Päivystys on auki 24/7.

Meitä ihmisiä on monenlaisia. Osa luottaa siihen, jos synnytyssairaalan henkilökunta kehottaa pysymään kotona - he ajattelevat ammattilaisella olevan paras tieto. Mielestäni tässä ei voi syyttää vanhempia vaan sairaalan henkilökuntaa. Ohjeistus oli pielessä, ei vanhempien asenne.

Kertoiko äiti soittaessaan sairaalaan, että a) vauvan liikkeet ei tunnu b) että lapsivettä tihkuu? Kai jokainen ymmärtää ettei puhelimen välityksellä diagnoosia voi tehdä vaikka hoitsu väittäisin mitä tahansa.

Miksi et lue uutista, jos olet kiinnostunut yksityiskohdista? Se ei edes ole maksumuurin takana. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Uutisesta käy ilmi, että äiti on toistuvasti soittanut sairaalaan sen takia, että lapsen liikkeitä ei tunnu. Lapsiveden menoa ei ollut huomannut äiti eikä sairaala (lapsiveden määrää ei ilmeisesti tutkittu missään vaiheessa). Tämä on ihan mahdollista, jos äiti on esim. ollut suihkussa, kun vedet menneet.

Vierailija
285/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti nostaa palkkoja, kun noin osaavat hoitaa ja auttaa hätätilanteessa.

Vierailija
286/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ansaitsisi tulla kunnon tuomio, ei kuullosta vauvan tapattaminen lailliselta.

Vierailija
287/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvi on kyllä sellainen sairaala jonka voisi hävittää kartalta. Pelkkää huonoa kuullut niin monen taholta. Esimerkkinä lapsia diagnosoitu aivan väärin ja erittäin huonokuntoisena lähetetään kotiin pärjäämään. Ei ole kokeneita lääkäreitä kun etäyhteydellä ja kandit siellä koittaa keksiä hoitoja ja diagnooseja. Ehkä se on joka osastolla tällaista siellä nykyään. Ja nyt sitten tapahtui tällainen moka, jostain syystä ei edes yllätä.

Vierailija
288/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et lue uutista, jos olet kiinnostunut yksityiskohdista? Se ei edes ole maksumuurin takana. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009247220.html

Uutisesta käy ilmi, että äiti on toistuvasti soittanut sairaalaan sen takia, että lapsen liikkeitä ei tunnu. Lapsiveden menoa ei ollut huomannut äiti eikä sairaala (lapsiveden määrää ei ilmeisesti tutkittu missään vaiheessa). Tämä on ihan mahdollista, jos äiti on esim. ollut suihkussa, kun vedet menneet.

Lapsivesi voi vähetä kohdussa muutenkin kuin valumalla pois. Eli uutta lapsivettä ei vain synny ja siksi lapsivesi vähenee. Se on tyypillistä loppuraskaudessa, jos tulee istukan toimintahäiriötä.

Vierailija
289/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsi kuoli? Onhan noita kotisynnytyksiä tehty kautta aikain, ja edelleen moni haluaa synnyttää kotona.

Kyllähän kotisynnytyksissä on historiassa paljon kuollut lapsia ja äitejä. Eihän siihen muuten sairaalaa tarvittaisi, jos ihmislapsi syntyisi helposti ja vaarattomasti. Siinä on aina henki kyseessä.

Vierailija
290/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enole kuullutkaan,että lähetetään kotiin jos synnytys käynnistetty. Kuulostaa hurjalta. Kyllä huomaamihin suuntaan suomessa asiat menee. Ei ole sivistys tai hyvinvointivaltio.

Mun ystävällä on käynnistetty 2 raskautta, ja nyt viimeisimmällä kerralla hänet passitettiin käynnistyksen jälkeen kotiin. Paikkakunta Helsinki. Resurssit ja tilat ilmeisesti loppu, kun eikös se Kättäri suljettu ja kaikki on nykyään Naistenklinikalla?

Vissiin kaksi synnytystä käynnistetty. Raskaus käynnistetään ihan muulla tavoin.

Vierailija
291/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai pissalla.. Eihän ne yleensä kaikki lorahda kerralla, mutta jos esim vähäinen vesi pikku hiljaa valuu niin se voi mennä myös muiden synnytyksestä tulevien limojen yms. piikkiin. Aina sieltä jotain mähmää tulee.

Vierailija
292/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä on 20 vuotta enkä tiedä oliko silloin eri  koneet mittaamassa supistuksia tai miten sellainen voi mennä rikki, mutta serkulla ei uskottu olevan supistuksia kun käyrille ei piirtynyt.Kovat oli kivut, peloissaan oleva ensisynnyttäjä ja käskettiin vaan  mennä kotiin jonne oli noin 20km.  Itki tyhjässä keskusairaalaan aulassa ja ravasi rinkkiä, miehensä koetti rauhoitella. Lopulta lapsivedet meni siihen paikkaan ja  noin 10 min synnytysaliin pääsystä vauva syntyi ilman epiduraalia, edes ilokaasua ei ehditty antaa.

Ja hoitaja/kätilö kuka lie intti vaan ylimielisesti vastaan siihen saakka kunnes näki vauvan pään pilkistävän.

Tämä "pienessä ja kodikkaassa" Mikkelin keskussairaalassa

Mä synnytin 2021 ja vaikka supistuksia seurattiin 1 vuorokausi käynnistysosastolla, ei niitä juuri näkynyt siinä koneessa, jonka niitä pitäisi mitata. Kipeää kyllä teki. Kätilöt ihmetteli vaan, kun ei supistuksia näkynyt käyrillä, mutta kohdunsuu kuitenkin aukesi 🤷🏼

Vierailija
293/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepokatti kirjoitti:

Yksityisenäkin suomessa voi synnyttää ja silloin synnyttäjää ei käännytetä kotiin. Miksi ei siis synnyttänyt yksityispotilaana kun kerta sairaalaan halusi ilmeisen ajoissa?

Mä olen kolmesti synnyttänyt Suomessa yksityisesti. Se tarkoittaa sitä, että mulla on oma synnytyslääkäri yksityiseltä lääkäriasemalta ja olen käynyt raskauden aikaiset neuvolakäynnit siellä.

Synnyttämään kyllä mentiin ihan Naistenklinikalle. Sain yksityishuoneen sitten synnytyksen jälkeen, koska sattui olemaan vapaana.

Suomessa yksityisesti synnyttäminen ei ihan hirveesti eroa julkisesta. Mies jenkkifirmassa töissä ja se takas mulle nuo synnytykset. En mä omia rahoja olisi siellä tuhlaillut.

Vierailija
294/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuu rv 26 esikoisen odottajasta aivan suunnattoman järkyttävältä. :( Olen itse töissä julkisella sote-sektorilla asiantuntijatöissä ilman terveydenhuollon/lääketieteen koulutusta, ja tässäkin työssä näen ja kuulen vähän liikaa. En mitään tällaista kuitenkaan, enkä ole synnytysten tai naistentautien kanssa missään tekemisissä, mutta mun on jotenkin ollut aika vaikea olla luottavainen sen suhteen, että on parhaissa mahdollisissa käsissä. No, parhaissa mahdollisissa ehkä, mutta onko se sitten kovin hyvät... 

Mä olen itse vielä niin kiltti nössykkä, etten oikein saa pidettyä puoliani. Mitähän tässä pitäisi tehdä? Etsiä joku erittäin koululääketiedemyönteinen kätilödoula, joka osaa todellakin vaatia ja tietää kokemukseen perustuen, mikä on normaalia ja mikä ei? 

Nyt on hyvä jo alkaa tiedostaa, että välttämättä ei hoitoa saa, ellei sitä vaadi. Lapsesi (ja jo itsesikin) takia on aika opetella vahvuutta. Käy myös keskustelu tulevan isän kanssa, että hän on tukenasi koko synnytyksen ajan ja tarvittaessa isä kovistelee henkilökuntaa auttamaan, jos sinulla on esim. niin kovat kivut, että et pysty puhumaan.

Joo, ehdottomasti näin. Toki tuleva isäkin on ensikertalainen, eikä hänellä ole sitäkään vähää kosketusta terveydenhuollon asioihin kuin minulla, joten ei varmasti osaa sanoa, mikä on vielä ihan normaalia ja mikä ei. Siksi mietin, että joku ammatti-ihminen, joka ei ole sairaalan palkkalistoilla, voisi olla hyvä ratkaisu. 

Vierailija
295/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan naiset synnyttivät lapset kotona saunassa ilman mitään sähköä, kivunlievitystä tai mitään muitakaan nykyajan mukavuuksia. Tuskin edes kätilöä oli apuna vaan apuna oli korkeintaan joku naapurin emäntä tai kupparimuori. Siellä sitä lapsi toisensa jälkeen lykättiin maailmaan ilman mitään ongelmia vielä ihan hyvin jotain 150-200 vuotta sitten. Pakkanen paukkui nurkissa, sudet ulvoivat saunan ulkopuolella ja se kuppariämmä yritti päreen valossa tihrustaa sinne naisen peräpäähän, että joko se lapsi on tulossa. Nykyajan naistenkin pitäisi hyvin pystyä samaan kun heidän isoisoisoisoäiditkin pystyivät siihen.

Vierailija
296/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksen käynnistys on aina riski,mitä synnyttäjälle vähätellään.

Suomessa käynnistetään synnytys vain, jos raskauden jatkuminen on suurempi riski kuin käynnistys. Suomessa käynnistys tehdään siis vain lääketieteellisin perustein. Lääketieteellinen peruste ei ole se, että äiti haluaa. Käynnistyksestä päättää aina lääkäri, ei esim. kätilö.

Suomessa kolmasosa synnytyksistä käynnistetään. Esim. Ruotsiss ja monissa muissa länsimaissa käynnistetään vielä suurempi osa. Suomessa raskauksien annetaan jatkua lasketun ajan yli useammin ja pidemmälle kuin monissa muissa maissa, joissa käynnistetään matalammalla kynnyksellä.

Itse pelkäsin käynnistystä aivan kauheasti kaikkien lukemieni nettikomenttien yms. takia. Lopulta kaksi käynnistettyä synnytystä oli omalla kohdallani paljon helpompia ja parempia kokemuksia kuin kaksi luonnollista synnytystäni. En ole samaa mieltä, että riskejä vähäteltäisiin. Molemmilla kerroilla olen saanut esitteen, jossa riskeistä kerrotaan ja niistä on saanut keskustella. Itse olen sitä mieltä, että vauva-palstalla käynnistyksen riskejä

liioitellaan.

Tämä uutinen oli tietenkin minustakin aivan hirveä. Käymnistykseen on varmasti ollut lääketieteellinen syy ja raskauden jatkuminen olisi ollut myös riski. Tutkimuksia, hoitoa ja seurantaa ei ole tehty asianmukaisesti. Täällä meillä ei käynnistyksen jälkeen laiteta kotiin ja aina on kyselty, tuntuuko liikkeet, otettu käyrää ja ultraa ym. Aivan hirveä tapaus.

Koska hän ei ole jäänyt sairaalaan, mä uskon kyseessä olleen suunniteltu käynnistys yliaikaisena. Mutta oli miten oli, hirveä juttu.

Mä taas en usko. Kolmas raskaus jo, joten varmasti kohdunsuulla olisi kahdesti synnyttäneellä jotain kypsymistä jo yliaikaisessa raskaudessa. Silloin käynnistystapa ei olisi ballonki vaan misoprostoli. Ballonki uudelleensynnyttäjällä viittaa aikaisempiin viikkoihin.

Ballongin ei pitäisi erityisesti sattua, joten kyllä on toimittu aivan väärin, jos ei ole käsketty äitiä tulemaan heti sairaalaan, kun äiti on kertonut kivuista ja vauvan liikkeiden loppumisesta!!

Vierailija
297/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä uutinen ja tragedia perheelle.Otan osaa suruun. En kyllä ihmettele että tänä tapahtui jorvissa.Siellä kaksi (onneksi tervettä lasta synnyttäneenä),mutta kaksi kertaa olen kokenut siellä kunnon synnytysväkivaltaa,joka jätti traumat.Siellä eivät kuuntele naista pätkääkään.Odottavat äidit; valitkaa muu sairaala kuin Jorvi. Lohjan sairaalasta olen kuullut hyvää.

Vierailija
298/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meidän pienelle synnärille pääsee sisään milloin tahansa, vaikka olisi millainen ruuhka. Viisaat päättäjät tosin yrittävät sitä sulkea potilasturvallisuuteen vedoten kun ei ole tarpeeksi synnytyksiä.

Näinhän kävi mm. Vammalan synnärille, joka oli koko Pirkanmaan alueellakin tunnettu siitä miten hyvä paikka oli synnytykseen.

Vierailija
299/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luultavastu lapsi kuoli "kuristumalla" - äidillähän oli ollut kovia kipuja sen jälkeen, kun lasta oli yritetty saada poistumaan kohdusta mekaanisin keinoin. Liian pitkäkestoiset supistukset estävät sikiötä saamasta happea, jolloin hän käytännössä "tukehtuu".

Onnettomuus oli ehkä siinä, ettei lapsi saanut syntyä omalla ajallaan, vaan äiti sekoitti raskauden luonnollisen kulun tahtomalla lapsen syntyvän aikaisemmin.

Mitä ihmettä kukaan saa tällaisesta sairaasta trollaamisesta? Sitä paitsi kenenkään synnytystä ei suomessa käynnistetä etuajassa siksi että äiti vaan tahtoo lapsen syntyvän aiemmin. Käynnistämiselle pitää aina olla lääketieteelliset perusteet. 

Paitsi yhden Epäonnen bloggaajan ja siitä hyvästä hänet haukuttiin täällä huolella.

Vierailija
300/969 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on ihmisten omahyväisuus ja omaan napaan tuijotus. Miksi koronan on annettu levitä näin pahasti, kun se on ruuhkauttanut sairaalat. Ensiksi kun korona tuli ei päässyt hoidattamaan pieniä vaivojansa ja vuosien saatossa kasaantunut eri vaivat ihmisillä ja tämä on lopputulos. Tällä hetkellä on alkanut näkymään ylikuolleisuus ja koronan aiheuttamat jälkitaudit. Ei ihmekään että nyt ollaan joka osastolla hätää kärsimässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme