Eikö itsenäisyys ole edes kahden kynttilän arvoinen monille?
Teki pahaa kävellä eilen eräällä ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Niin moni ikkuna oli vailla kahta kynttilää vaikka oltiin porvarisella, ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Nolotti. Teki pahaa. Niin pahaa.
Kommentit (113)
AP kaipaa kunnon panoa niin jäisi turha höpötys vähemmälle
Kynttilät vähän palovaarallisia. Meillä oli kadun puolella yksi ja pihan puolella toinen. Muistan 70-luvulla että tuo lahden kynttilän polttaminen oli sellainen porvarillinen hyve ja että katsottiin pahalla silmällä jos kynttilä puuttui. Siksi tunsin jonkinlaista kiellettyä mielihyvää kun ekassa omassa kämpässä jätin parina vuonna väliin. Myöhemmin tajusin että tykkään tavasta ja rupesin itsekin pitämään kynttilää. Olen kyllä isänmaallinen - teen säädetyt velvollisuuteni ja maksan veroni ja säästän sähköä, äänestän. En ole sotahullu uhoaja enkä toivo sotaa. Ne jotka nyt uhoavat, saattavat tosi paikan tullen olla jänishousuja
Luulen että en ole ensimmäisenä luikkimassa pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluaa kunnioittaa itsenäisyyttä niin vapaaehtoisessa maanpuolustuksessa riittää tehtäviä kaikille. Jos Suomeen joskus hyökätään niin ei siinä kynttilät paljoa auta.
Juu kun kyseessä on juhlaperinne. Sulla menee nyt vähän asiat sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katos kuule nekin oli kävelyllä.. jätitkös sinä surkea lähiöihminen kynttilät ilman valvontaa palamaan..
Onko ikäihmisillä varallisuutta? Onko perintöä luvassa? Sitten kannattaa olla avuksi ja käydä laittamassa kaksi kynttilä jokaiseen ikkunaa, myös vintin päätyikkunoihin.
Jos ei itsenäisyyspäivänä tärppää, voi viedä jouluksi sopivasti kuivuneen kuusen ja siihen oikeat wanhanajan kynttilät tunnelmaa luomaan.
Niin usein vielä muistelen
Mä jouluja lapsuuden.
Ne elän yhä uudelleen
Mä kaikkine tuoksuineen.
Isän lämmittämän
Saunan höyryävän,
Kuusen oksin pihkaisin.
Äiti askareissaan
Leipoi pipareitaan.
Nyt on poissa kummatkin.
Voi miten paljon siitä mä antaisin,
Jos lapsuusjouluun löytäisin tien.
Kotiin vanhemmille kynttilät kantaisin,
Ne jotka nyt haudalle vien.
Ja vaikka kinkku maistuikin,
Niin siltikin jännitin.
Kun isä poistui porstuaan
Kai pukkia auttamaan.
Isä tullutkaan ei
Poron suojaan hän vei,
Kotiin saapui myöhemmin.
Loisti kynttilät vain,
Illan leikkiä sain.
Nyt on poissa kummatkin.
Isän lämmittämän
Saunan höyryävän,
Kuusen oksin pihkaisin.
Äiti askareissaan
Leipoi pipareitaan.
Nyt on poissa kummatkin.
Niin usein vielä muistelen
Mä jouluja lapsuuden.
Ne elän yhä uudelleen
Mä kaikkine tuoksuineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluaa kunnioittaa itsenäisyyttä niin vapaaehtoisessa maanpuolustuksessa riittää tehtäviä kaikille. Jos Suomeen joskus hyökätään niin ei siinä kynttilät paljoa auta.
Eri maakunnissa on juhlaperinteenä pitää alueen kansallispukua juhlapäivinä? Pidätkö sinä omaa pukuasi? Kyllä niin tuntuu pahalta kun ihmiset unohtavat perinteensä ...... ja muuta blaaa blaaa shittiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää itsenäisyyttä kuin yhtenä päivänä juhlapuheissa. Nytkin liehuu katoilla EUn ja Ukrainan liput.
Hyvää itsenäisyyden muistopäivää.
Niin sä olet niitä tilannetajun sankareita, jotka öyhöää sotaveteraaneillekin, että turhaan menitte?
Häpeä.
No, sä olet niitä jotka vaatii samoja veteraaneja auttamaan Ukrainaa, kun ensin Talvisodan niitä ampuivat.
Häpeä ite, jos et ole vielä edes tajunnut, että se, minkä takia veteraanit taisteli ja kuoli, antoi hippisukupolvi ilmaiseksi Eurostoliitolle. Toki Koiviston johdolla vuonna 92, mutta kuitenkin.
Pelasti noi veteraanit suomalaiset kansanmurhalta. Kai silläkin jotain arvoa on jopa sulle, vaikka itsenäisyys onkin jo pois annettu. Onneksi ei minun isoisäni joudu enää näitä näkemään.
Mites se fakta, että ei olla enää itsenäisiä muuttuu tolla sun sodan jälkeisen sukupolven taistolaisten sloganilla? Keksitkö itse uudempia?
Minun veteraani-isäni (synt. huhtikuussa 1923) äänesti kommunisteja ja vihasi porvareita koko ikänsä. Kolme vuotta nuoruudestaan 18-21-vuotiaana joutui sotimaan ja sanoi myöhemmin minulle, 60-luvun puolivälissä syntyneelle, että siihen reissuun ei olisi ikinä pitänyt lähteä. Elämänsä viimeisenä viikkona keuhkosyövän runtelemana 17 vuotta sitten näki hallusinaatioita ruumiskasoista. Toiset suomalaiset nuoret miehet olivat siinä olleet odottamassa kärrykuljetusta perääntymisvaiheen aikana eikä kukaan heistä enää hengittänyt. Niin vain kuusikymmentä vuotta myöhemmin alitajunta ne ruumiit hänelle muistista kaivoi.
Isääni rakastin ja kunnioitin syvästi. Lainaamani tyyppiä voisin vaikka läimäyttää avokämmenellä, jos joskus kohtasimme elävässä elämässä. Niin hirveän vihaksi pistää moinen löpinä.
Itsenäisyyden muistopäivänä 6.12. muisteltiin vuotta 1994 jolloin itsenäisyys valheella ja vääryydellä maanpettur niinistön johdolla luovutettiin pois. Ja suruliputettiin sekä kuunneltiin surullista musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisyyden muistopäivänä 6.12. muisteltiin vuotta 1994 jolloin itsenäisyys valheella ja vääryydellä maanpettur niinistön johdolla luovutettiin pois. Ja suruliputettiin sekä kuunneltiin surullista musiikkia.
🙄🙄
Ja vieläkin olet täällä? Mikset ole lähtenyt pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teki pahaa kävellä eilen eräällä ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Niin moni ikkuna oli vailla kahta kynttilää vaikka oltiin porvarisella, ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Nolotti. Teki pahaa. Niin pahaa.
Jaa, että on ihan olemassa virallinen ja ainoa tapa kunnioittaa itsenäisyyttä ja se on laittaa kaksi kynttilää ikkunalle.
Onko se OFFICIAL tapa Itsenäisyyspäivän juhlistamiseksi?
Joillekkin tuntuu olevan. Kuitenkin samat ihmiset unohtavat vanhat tavat kunnioittaa juhlapyhiä eivätkä pidä kansallispukua päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli ei ole enää ikkunalautojakaan johon laittaa ne kynttilät
Aina voi ostaa jalallisen kynttelikön.
AP
Että ihan itsenäisyyspäivää varten pitäisi tuhlata rahoja jalalliseen kynttelikköön? Salli mun nauraa!
Suomi on ajettu perikatoon ja koko itsenäisyys on enää pelkkä muisto, joten anna jo olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri maakunnissa on juhlaperinteenä pitää alueen kansallispukua juhlapäivinä? Pidätkö sinä omaa pukuasi? Kyllä niin tuntuu pahalta kun ihmiset unohtavat perinteensä ...... ja muuta blaaa blaaa shittiä
Niinkuin jo sanottu, alemmat kansanosat eivät ymmärrä perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin jo sanottu, alemmat kansanosat eivät ymmärrä perinteitä.
Ehkä ne valitsee perinteet joita noudattaa eivätkä noudata kaikkea sokeasti. Jos perinteenä olisi hypätä 10 kerroksisen talon talolta 30 vuotispäivänä niin hyppäisitkö?