Eikö itsenäisyys ole edes kahden kynttilän arvoinen monille?
Teki pahaa kävellä eilen eräällä ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Niin moni ikkuna oli vailla kahta kynttilää vaikka oltiin porvarisella, ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Nolotti. Teki pahaa. Niin pahaa.
Kommentit (113)
Meidän kynttilät oli keittiön pöydällä, koska ei ole ikkunalautoja ja ikkunat on muutenkin lattiasta kattoon. Lattialla olevat kynttilät lapset olisivat aivan varmasti kaataneet, eli melkoinen paloturvallisuusriski.
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa kuulen tästä tavasta täällä vauvapalstalla. Kynttilöitä kyllä olen polttanut ja poltin eilenkin, sinivalkoinen kynttilä oli ruokapöydän keskipisteenä.
No ei ole mahdollista, mikäli siis olet syntyperäinen suomalainen.
En minäkään tiennyt tästä tavasta. Sitä en mene vannomaan etten olisi koskaan kuullut, koska olen voinut unohtaakin kun ei tuttavapiirissä kukaan tietääkseni tee niin. Olen 46v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää itsenäisyyttä kuin yhtenä päivänä juhlapuheissa. Nytkin liehuu katoilla EUn ja Ukrainan liput.
Hyvää itsenäisyyden muistopäivää.
Niin sä olet niitä tilannetajun sankareita, jotka öyhöää sotaveteraaneillekin, että turhaan menitte?
Häpeä.
No, sä olet niitä jotka vaatii samoja veteraaneja auttamaan Ukrainaa, kun ensin Talvisodan niitä ampuivat.
Häpeä ite, jos et ole vielä edes tajunnut, että se, minkä takia veteraanit taisteli ja kuoli, antoi hippisukupolvi ilmaiseksi Eurostoliitolle. Toki Koiviston johdolla vuonna 92, mutta kuitenkin.
Pelasti noi veteraanit suomalaiset kansanmurhalta. Kai silläkin jotain arvoa on jopa sulle, vaikka itsenäisyys onkin jo pois annettu. Onneksi ei minun isoisäni joudu enää näitä näkemään.
Mites se fakta, että ei olla enää itsenäisiä muuttuu tolla sun sodan jälkeisen sukupolven taistolaisten sloganilla? Keksitkö itse uudempia?
Vierailija kirjoitti:
Teki pahaa kävellä eilen eräällä ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Niin moni ikkuna oli vailla kahta kynttilää vaikka oltiin porvarisella, ihmisten arvostamalla omakotitaloalueella. Nolotti. Teki pahaa. Niin pahaa.
Jaa, että on ihan olemassa virallinen ja ainoa tapa kunnioittaa itsenäisyyttä ja se on laittaa kaksi kynttilää ikkunalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli ei ole enää ikkunalautojakaan johon laittaa ne kynttilät
Minä laitoin pöydän aivan ikkunan eteen ja korkeat kynttilät siihen.
Hyvä juttu että joku osaa ratkaista näin yksinkertaisen ongelman. Ihan kummallisia mielestäni nuo ikkunalaudattomien kommentit. Heillä ei kai kellään ole esim ruokapöytä tmv ikkunan vieressä. Eikä pikku pöytää jonka voi pariksi tunniksi siirtää ikkunan viereen niin kuin sinulla.
Ei ole ruokapöytä tai muukaan pöytä ikkunan edessä, meillä ikkunat ovat talon hätäuloskäyntejä eikä edessä pidetä huonekaluja. Ja mitään ylimääräisiä pikkupöytiä tai vastaavia en omista, koska olen minimalisti.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiennyt tästä tavasta. Sitä en mene vannomaan etten olisi koskaan kuullut, koska olen voinut unohtaakin kun ei tuttavapiirissä kukaan tietääkseni tee niin. Olen 46v.
Sama kun sanoisitte ettette ole koskaan kuulleetkaan mistään pääsiäismunista, juhannuskokosta tai joulukuusesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa kuulen tästä tavasta täällä vauvapalstalla. Kynttilöitä kyllä olen polttanut ja poltin eilenkin, sinivalkoinen kynttilä oli ruokapöydän keskipisteenä.
Et ole koskaan kuullut tavasta laittaa itsenäisyyspäivänä ikkunalle kahta kynttilää? Minkä ikäinen olet, missä päin asut? Olisi mielenkiintoista tietää...
Minä en ole koskaan kuullut, 32v. Olen asunut osan elämästäni Etelä-Suomessa ja osan elämästäni ulkomailla.
Ei ole minullekaan tuttu tapa. Tullut varmaan käytäntöön viimeisen 30 vuoden aikana.
Tuli siitä, että laitettiin jääkäreille merkiksi, että on turvallinen talo tulla, eli ei luovuteta poliisille. Eli siis vuodesta 1912 suunnilleen aloitettu. Joo, laittaisin itekkin, jos olis jääkäreitä menossa opettelemaan sotimista itsenäistyvän maan tarpeisiin.
Minulla rakkauden kynttilä sojotti mukavasti eteen ja valutti Pikku-Marjukan kämmenelle.
Reijo-Setä
Katos kuule nekin oli kävelyllä.. jätitkös sinä surkea lähiöihminen kynttilät ilman valvontaa palamaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että on ihan olemassa virallinen ja ainoa tapa kunnioittaa itsenäisyyttä ja se on laittaa kaksi kynttilää ikkunalle.
Onko se OFFICIAL tapa Itsenäisyyspäivän juhlistamiseksi?
Pahempaa on kuulla teinejä haastattelussa että ei me juhlita itsenäisyyttä koska miks pitäis.....
Mikä tomppeli nuoriso meillä kasvaa instabebet vtr sm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole koskaan kuullut tavasta laittaa itsenäisyyspäivänä ikkunalle kahta kynttilää? Minkä ikäinen olet, missä päin asut? Olisi mielenkiintoista tietää...
Minä en ole koskaan kuullut, 32v. Olen asunut osan elämästäni Etelä-Suomessa ja osan elämästäni ulkomailla.
Ei ole minullekaan tuttu tapa. Tullut varmaan käytäntöön viimeisen 30 vuoden aikana.
Tuli siitä, että laitettiin jääkäreille merkiksi, että on turvallinen talo tulla, eli ei luovuteta poliisille. Eli siis vuodesta 1912 suunnilleen aloitettu. Joo, laittaisin itekkin, jos olis jääkäreitä menossa opettelemaan sotimista itsenäistyvän maan tarpeisiin.
Tämä. Ehkä tapa on enemmän periytynyt sellaisissa perheissä, joissa kansalaissodan aikaan on oltu valkoisten puolella? Omassa suvussa tämä on ollut tärkeä perinne, ja kaikki sukujuuret ovat suomenruotsalaisista porvaripiireistä.
Eivät ihmiset enää tunne tuota tapaa, ei siinä sen kummallisempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Katos kuule nekin oli kävelyllä.. jätitkös sinä surkea lähiöihminen kynttilät ilman valvontaa palamaan..
Onko ikäihmisillä varallisuutta? Onko perintöä luvassa? Sitten kannattaa olla avuksi ja käydä laittamassa kaksi kynttilä jokaiseen ikkunaa, myös vintin päätyikkunoihin.
Alemmat kansanosat eivät perinteitä tunne eivätkä ymmärrä.
Meillä on keittiön ikkunassa seitsenhaarainen 70-luvun sähkökynttelikkö, perintöä appivanhemmilta. Sen laitan aina itsenäisyyspäivänä merkkaamaan joulunajan alkua. Muita kynttilöitä meillä ei ole ikkunoilla, kynttilät palavat vain olohuoneessa ja jouluna myös ruokapöydän koristeena. Muita jouluvaloja kyllä on siellä ja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ikäihmisillä varallisuutta? Onko perintöä luvassa? Sitten kannattaa olla avuksi ja käydä laittamassa kaksi kynttilä jokaiseen ikkunaa, myös vintin päätyikkunoihin.
Jos ei itsenäisyyspäivänä tärppää, voi viedä jouluksi sopivasti kuivuneen kuusen ja siihen oikeat wanhanajan kynttilät tunnelmaa luomaan.
Kyllä niissä patterit tuli paketissa mukana.