TE-toimisto olettaa että ilman autoa pitää ottaa vastaan työpaikka 70 kilometrin päästä??
Siis pääseehän sinne juu bussilla, mutta pitäisi herätä viideltä ja lähteä 5.30 aamulla ja kotona olisi joskus kuuden jälkeen illalla, jos ehtii oikeaan bussiin. Jos ei ehdi niin menee tunti kauemmin.
Jos ostan pienipalkkaista työtä varten auton niin kaikki tienaamani rahat menee joko auton lainanlyhennyksiin tai ostan jonkun rotiskon alle tonnilla ja laitan parin kuukauden välein kaikki rahat autoremppaan.
Nyt joku järki tähän hommaan hei...
Kommentit (887)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä sitten on aina tekosyitä :D
Ja sinähän varmasti suostuisit ottamaan tuon työn vastaan, ja käyttämään 12 tuntia päivässä työhön ja matkoihin? Ja pienellä palkalla kaiken lisäksi.
Et varmasti suostuisi. Helppohan se on täällä arvostella.
Olen käynyt töissä työpaikassa, jonne kulkemiseen meni melkein 2 tuntia per suunta. Jokainen valitsee asuinpaikkansa itse. Jos työtä ei löydy lähempää eikä ole valmis käyttämään työmatkoihin aikaa, niin joko muutat lähemmäksi työpaikkaa tai elät ilman yhteiskunnan tukia. Toivottavasti on rahaa säästössä.
Nousitko aamulla kello 5 ja palasit kotiin klo 18?
Helppohan se on sanoa tuosta asuinpaikastakin. Ensinnäkin muuttaminen ei ole ilmaista, ja toiseksi jos asuu vaikka pikkupaikkakunnalla, niin asunnon myyminen voi olla vaikeaa ja kestää kauan. Siltä ajalta pitäisi maksaa sitten kahta asuntoa, jos muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Tietysti jos asuu vuokralla niin tilanne on helpompi ja halvempi. Paljon riippuu myös palkasta, millaista vuokraa sillä on vara maksaa. Ja siitä, onko se edes pysyvä työpaikka.
En edelleenkään usko että sinä oikeasti suostuisit tuohon, jos olisit siinä tilanteessa. Koko asia on sinulle pelkästään teoreettinen, koska luulet ettei näin voisi sulle tapahtua. Jonain päivänä voi olla, että työpaikkasi suljetaan tai automatisoidaan, ja sinä päivänä saat kokea, mitä on olla työttömänä. Sitten tajuat miltä tuollainen tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti tarttua, kun oli tarjolla 2kk:n pätkä. Siitä sai jalan oven rakoon ja seuraava työ oli lähempää jne.
Ihan kiva, että sinua onnisti, mutta utopiaa kuvitella, että kun kerran suostuu 2 kk:n pätkään, niin sen jälkeen saa valita minkä työn vaan. Mutta trollihan sinäkin olet.
Työttöminä on ihmisiä, joilla on ollut hyvät urat 20 vuotta. Kummallista, että niiden töiden ansiot ovat nollautuneet täysin, ja heidän pitää ensin mennä luomaan lantaa 500 km:n päähän ennen kuin seuraava työnantaja ymmärtää, että työhaluja on.
Luomaan lantaa jollekin hevostilalle, sitäkö tarkoitit? Eikös niissä ole tallitytöt tekemässä tuon palkatta, kukaan ei tosin käytä siitä termiä orjatyö, koska tytöt ovat itse valinneet sen homman. Nautakarjatiloilla lannanluonnin hoitaa koneet.
En ajatellut kenenkään ottavan kommenttiani noin konkreettisesti. Kyse oli ihan vain kaikista sellaisista töistä, joita kuulemma kuka tahansa voi tehdä ja joista saa mahdollisimman vähän palkkaa. Kun kuulemma niihin pitää mennä todistamaan työhalukkuutensa. Ei mitään väliä sillä, että ihminen on jo 20 vuotta tehnyt töitä tai on pyörittänyt omaa yritystään vuosia ennen konkurssia tms. Niitä ei ilmeisesti oteta huomioon vaan heti kun joutuu työttömäksi, kukaan ei halua palkata sinua ennen kuin olet todistanut kelpoisuutesi siivoamalla, hyllyttämällä tai ojankaivuulla.
Onko jotenkin yllättävää että töihin pitää herätä aikaisin? Menet vain myös aikaisin nukkumaan niin ei ole ongelmaa. On taas surkea tekosyyt työnvälttelijällä..
Tässä ketjussa näkyy olevan yksi erittäin ahkera trolli. Onkohan näitä palkattu tänne provosoimaan ihmisiä kommentoimaan, vai voiko joku oikeasti omistaa noin paljon aikaa pelkkään suunsoittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois jos työ ei maistu. Kyllä alkaa kermapersettäkin kiinnostaa työ kauempaakin kun nälkä alkaa ahdistella.
Työtön keksii aina tekosyyt vältellä töitä.
Siinä toinen tekosyistä valittaja.
Suostuisitko oikeasti itse tuohon työhön? Istuisitko bussissa ja käyttäisit työhön ja matkoihin 12 tuntia päivässä? Eikä varmasti ole isopalkkainen paikka.
No ei ole todellakaan pakko ottaa työtä vastaan, jos se häiritsee makoilua ja kattoon räkimisharrastusta. Mutta yhtään mitään tukia ei sitten enää nostella, jos on varaa kieltäytyä työstä.
Mikset vastannut kysymykseeni?
Vierailija kirjoitti:
bussissa/junassa voi viettää myös vapaa-aikaa. ---- täytän kalenteria
Hienoa! Varmaan onkin paljon täytettävää, kun viettää suurimman osan elämästään junassa ja työpaikalla.
Kävin yliopistoa Lahdessa Helsingistä käsin kolme vuotta:
1. Bussi steissille
2. Juna lahteen
3. Bussi yliopistolle
Tähän meni kolme tuntia per suunta. Opiskelu kyllä kannatti. Nyt työmatka on sängystä tietokoneelle
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisit energiasi ennemmin työnhakuun kuin täällä jänkkäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
No kuvitellaan et sulla ois auto. Monelta heräisit ja lähtisit? Monelta työt alkaisi? Autollakin 80km/h tietä saattaisi ajaa n. tunti.
Ehkä kannattaa nyt tuista alkaa säästämään autoon tai otat työn vastaan ja kärvistelet bussilla siihen asti, kun saat rahat palkasta kasaan siihen autoon.
Jos kuvitellaan että mun pitäis mennä töihin ilman autoa, niin se olis sit ensin 45 minuuttia pyörällä lähimpään paikkaan mistä pääsee bussilla, ja sitten 60 minuuttia bussilla. Takaisin kotiin sit sama homma. Mieluummin hurautan autolla 45 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnantajankaan etu, että työntekijällä on suhteettoman pitkät ja hankalat työmatkat. Jos työntekijältä menee 3-4 tuntia päivässä matkustamiseen on se pois työvireydestä. Pienintäkään ylityötä ei voi tehdä, koska bussiin tai junaan on ehdittävä, koska seuraava tulee ehkä tunnin päästä tai huomenna. Ja työntekijän lapsetkin tarvitsevat äitiä ja isää.
siellä bussissa/junassa voi viettää myös vapaa-aikaa. Minä teen usein pitkiä työmatkoja asuinpaikkakunnaltani helsinkiin. Ei tämä ollut alussa näin, kun sain nykyisen työpaikkani - meidän toimarin piti ne tehdä, mutta aika nopeasti nuo hommat sitten delegoitiin minulle. Siellä junassa sitten teen melkein mitä vain. Jos on paljon työhommia tehtävänä, teen töitä, jos ei (usein ei ole), luen nettiä, kuuntelen podcasteja, täytän kalenteria, oman kannettavan otan aina mukaan ja voin sitten sieltä katsoa vaikka leffoja.
eli junassakin voi virkistäytyä. Kaikki riippu siitä miten itse asennoituu. jos vain voivottelee joka päivä sitä, että menee kolme tuntia työmatkoihin, niin toki se masentaa lopulta mieltä, mutta kun voi myös asennoitua toisin ja tehdä junassa sellaisia asioita, joita kotonakin tekisi, joita nyt ylipäätään voi junassa tehdä.
En ole itse työtön, mutta en kyllä kokisi vapaa-ajaksi jotain työmatkaa junassa. En, vaikka kuinka katsoisin vaikka Netflixiä. Sen työmatkan ansiosta menettäisin valtavasti aikaa omien lasteni kanssa, mahdollisuuden valita itse vapaa-ajanviettotapani, joutuisin jäämään pois kaikista koulun joulu- ja kevätjuhlista, vanhempainilloista, jne. Ja itse koen matkustamisen väsyttävänä. Matkustan jonkin verran, koska käyn tapaamassa iäkkäitä vanhempiani, ja minua ainakin junassa tai bussissa istuminen väsyttää. netin selaaminen, leffojen katselu koneelta, tms ei todellakaan virkistä junassa samalla lailla kuin kotisohvalla. No, onneksi ei itse tarvitse tuollaisia työmatkoja kärsiäkään.
Odotan innolla tähänkin kaikkia "nuo on pelkkiä tekosyitä"-vastauksia.
Olen huomannut täällä palstalla, että monen mielestä työttömän pitäisi suostua kirjaimellisesti mihin vaan tai tuet pois. Ei työttömän tarpeilla tai tunteilla ole mitään arvoa näille tyypeille. Itse istuvat mukavassa toimistoduunissaan 8-16 ja saavat 3000 euroa palkkaa helposta työstä, ja se tekee heistä mielestään parempia ihmisiä.
Työ vie vapaa-aikaa ja siitä on vaivaa. VOI KYYNEL.
Suomalaisen työttömän tekosyyt ovat ehtymätön luonnonvara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä vastaa vieläkään. Koska vastaus on ei, et suostuisi ottamaan tuota työtä vastaan, mutta AP:n mielestäsi pitäisi suostua, koska olet tekopyhä.
Ja minulla on työpaikka, joten tuo näpäytys ei toimi. Keksi jotain muuta.
Seuraava ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain pitää joustaa. Joko ostat auton, pyöräilet, kuljet julkisilla tai yksinkertaisesti muutat lähemmäs töitä. Nuo ovat omia valintoja ja muiden ei kuulu eikä tarvitse siitä sinulle maksaa. Nyt jotain rotia tähän touhuun ja tekosyiden keksimiseen. Saisi tuet lopettaa kokonaan kun aikuiset ihmiset muuttuvat avuttomaksi kuin alakoululaiset.
olen jossain määrin samaa mieltä tuon kommentin kanssa, mutta pakko myös muistuttaa, että monella työttömällä on raha tiukassa ja muuttaminen toiselle paikkakunnalle vaatii rahaa. JOs sitten tarjolla on mahdollisesti vain väliaikainen työpaikka, niin voi olla uusi muutto ja rahanmeno edessä. Jos on ollut palkkatöissä pidempään, on ehkä onnistunut säästämään rahaa ja muuttaminen on helpompaa.
Jäin miettimään, että mahtaako työttömille olla jonkinlaista muuttoavustusta te-keskuksen toimesta? hämärsästi muistelen, että jotain 10+ vuotta sitten sellaista sai, en tiedä nykytilaa.
Ohis. Minä hain työkkärin mieliksi paikkaa, johon olen erittäin pätevä mutta joka on monen sadan kilometrin päässä kotikaupungistani Helsingistä. Kyseessä on vain puolen vuoden pesti, mutta olisihan se tukipennosia parempi. Saisin muuttoavustusta parilla kolmellakin perusteella.
Mutta mitäpä sen puolen vuoden jälkeen? Olisin kiikissä pikkupaikkakunnalla, joka on kaukana pikkukaupungeistakin. Muuttorahaa en ehtisi säästää, eikä kaukaa käsin olisi helppo löytää asuntoa Helsingistä. Sitten olisin pikkupaikkakunnalla työttömänä ja kuuntelisin jankutuksia siitä, että kyllä pitää muuttaa sinne, missä työpaikat ovat, eikä valittaa työttömyyttä korpivaelluksen takana maalaistaajamassa.
Kantapään kautta olen oppinut, että mikään tuki ei käytännössä ole varma, ennen kuin se näkyy tilillä. Eikä välttämättä sittenkään, koska se voi olla sen myöntäjän virhe ja peritään takaisin. Mitkään peruslaskurit eivät pidä paikkaansa, kun ollaan riittävän syvällä tukiviidakossa.
Rahattomana muuttaminen paikkaan, jota ei tunne, on iso riski. Nuorempana sen voi vielä ottaa seikkailuna, mutta vieraaseen korpeen muuttaminen näin lähes kuusikymppisenä tarkoittaa sitä, että siellä vietetään loppuelämä.
(Ja jankkaajille tiedoksi: tutkintoja on keskivertoa enemmän, työntekoa takana neljännesvuosisata ja omaisuus meni konkurssin mukana.)
Mikä vika muuttaa loppuelämäksi? Miksi sun asuminen just Helsingissä pitäisi mahdollistaa?
Ehkäpä sinusta on hieno idea riskeerata koko loppulämä puolen vuoden pestin vuoksi. Vai onko? Mietipä nyt vähän, ressukka.
Miksi ihmeessä et ehtisi säästämään muuttorahaa? Siis meillä on vuodessa tuhansia, jotka pystyvät muuttamaan töiden perässä Helsinkiin, mutta helsinkiläiselle vuoden työpestiin muuttaneelle paluu on mahdoton, koska ei ole rahaa?
Itse olen ollut pitkään vakitöissä, mutta muistan ajan, kun hain työpaikkoja. Syrjäseudulta on riski lähteä ostamaan asuntoa jonkun puolen vuoden työkeikan takia. Vuokra-asuntoja ei välttämättä ole ja vaikka olisi, niin yhteydet työpaikalle saattaa olka huonot. Hesan seudulta löytyy yleensä vuokra-asuntoja ja julkisilla on helppo liikkua, mutta sama ei toimi missään Utsjoella. Siksi porukka lähtee mielummin töiden perässä Hesaan eikä toistepäin.
nykyisin voi vaikka vuokrata asuntoauton ja asua lyhyet työpestit siinä. tai vaikka asua vakituisesti. ymmärrän toki että jotkut ajattelevat, että autossa on hirveää asua (ja tässä vaiheessa joku tulisi varmasti kommentoimaan voitonvarmaan sävyyn, että ei ole ajokorttia, kuinkas asut! niin... jotkut eivät ole halunneet ajaa ajokorttia itselleen, tuo vaihtoehto ei olekaan heitä varten ellei ole perheessä toista kulkjettajaa)
minulla on pienessä muuttotappiokunnassa iso ok-talo ja siksi olen seurannut kunnan asuntomarkkinoita. vuokralle saa melkeinpä minkä tahansa asunnon, jos osaa pyytää ja myös vuokrattavia asuntoja on paljon. Eräässäkin keskustan asunnossa vuokra on 170 euroa kuussa, ihan rautatieaseman kupeessa. sitä vuokraa kuolinpesä ja saavat voittoa noinkin pienestä vuokrasta, kun asuntoyhtiössä on hyvin alhaiset vastikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä vastaa vieläkään. Koska vastaus on ei, et suostuisi ottamaan tuota työtä vastaan, mutta AP:n mielestäsi pitäisi suostua, koska olet tekopyhä.
Ja minulla on työpaikka, joten tuo näpäytys ei toimi. Keksi jotain muuta.
Totta kai ottaisin työn vastaan. Uskomattoman tyhmä kysymys. Jokainen päivä työttömänä heikentää työnsaantimahdollisuuksia. Jatkaisin työnhakua otettuani työn vastaan, ja pyrkisin saamaan toisen työn lähempää, todennäköisesti voisin työssäkäyvänä saada sellaisen helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bussissa/junassa voi viettää myös vapaa-aikaa. ---- täytän kalenteria
Hienoa! Varmaan onkin paljon täytettävää, kun viettää suurimman osan elämästään junassa ja työpaikalla.
juuri siksi on paljon täytettävää ja pitää olla tarkkana kalenterin täytön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnantajankaan etu, että työntekijällä on suhteettoman pitkät ja hankalat työmatkat. Jos työntekijältä menee 3-4 tuntia päivässä matkustamiseen on se pois työvireydestä. Pienintäkään ylityötä ei voi tehdä, koska bussiin tai junaan on ehdittävä, koska seuraava tulee ehkä tunnin päästä tai huomenna. Ja työntekijän lapsetkin tarvitsevat äitiä ja isää.
siellä bussissa/junassa voi viettää myös vapaa-aikaa. Minä teen usein pitkiä työmatkoja asuinpaikkakunnaltani helsinkiin. Ei tämä ollut alussa näin, kun sain nykyisen työpaikkani - meidän toimarin piti ne tehdä, mutta aika nopeasti nuo hommat sitten delegoitiin minulle. Siellä junassa sitten teen melkein mitä vain. Jos on paljon työhommia tehtävänä, teen töitä, jos ei (usein ei ole), luen nettiä, kuuntelen podcasteja, täytän kalenteria, oman kannettavan otan aina mukaan ja voin sitten sieltä katsoa vaikka leffoja.
eli junassakin voi virkistäytyä. Kaikki riippu siitä miten itse asennoituu. jos vain voivottelee joka päivä sitä, että menee kolme tuntia työmatkoihin, niin toki se masentaa lopulta mieltä, mutta kun voi myös asennoitua toisin ja tehdä junassa sellaisia asioita, joita kotonakin tekisi, joita nyt ylipäätään voi junassa tehdä.
En ole itse työtön, mutta en kyllä kokisi vapaa-ajaksi jotain työmatkaa junassa. En, vaikka kuinka katsoisin vaikka Netflixiä. Sen työmatkan ansiosta menettäisin valtavasti aikaa omien lasteni kanssa, mahdollisuuden valita itse vapaa-ajanviettotapani, joutuisin jäämään pois kaikista koulun joulu- ja kevätjuhlista, vanhempainilloista, jne. Ja itse koen matkustamisen väsyttävänä. Matkustan jonkin verran, koska käyn tapaamassa iäkkäitä vanhempiani, ja minua ainakin junassa tai bussissa istuminen väsyttää. netin selaaminen, leffojen katselu koneelta, tms ei todellakaan virkistä junassa samalla lailla kuin kotisohvalla. No, onneksi ei itse tarvitse tuollaisia työmatkoja kärsiäkään.
Olen huomannut täällä palstalla, että monen mielestä työttömän pitäisi suostua kirjaimellisesti mihin vaan tai tuet pois. Ei työttömän tarpeilla tai tunteilla ole mitään arvoa näille tyypeille. Itse istuvat mukavassa toimistoduunissaan 8-16 ja saavat 3000 euroa palkkaa helposta työstä, ja se tekee heistä mielestään parempia ihmisiä.
Tyylistä ja kirjoitusten sisällöstä päätellen nämä ovat yläkouluikäisiä, jotka on pantu arestiin aikaansa kuluttamaan huonon käyttäytymisen tai huonojen arvosanojen vuoksi. Ei aikuisella - kai - voi olla noin huonot tiedot yhteiskunnan toiminnasta ja työnhakijoiden ja työntekijöiden arkitodellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kun myöskään ne ns. helpot ja mukavat työt ei yleensä ole tullut kenellekään ilmaiseksi, vaan niitä tekevät ihmiset ovat usein ensin opiskelleet sen eteen vuosikausia ja vielä aloittaneet työuransa noista raskaammista töistä jotka ei työttömille tunnu kelpaavan. Työttömiltä sellainen pitkäjänteisyys vaan puuttuu että joskus pääsisivät samaan.
Ai pitää herätä viideltä. Aika moni herää viideltä ja ajaa sadan kilometrin työmatkoja. Mikä siinä bussissa nukkumisesta niin vaikeaa on?
Aika moni kulkee Tampereelta stadiin junalla töihin. Toiset ajaa.
Lapissa työmatka saattaa olla 150 km. Eikä auran auraa lumisateessa niin varhain näy.
Miksi se työttömälle on muka este.
Vierailija kirjoitti:
Siskoni peruskoululaisret istuvat bussissa yhteensä 2 tuntia joka päivä kouluun ja takaisin. Ja kouluun on heiltä 10 km.
Että on se nyt prkele ettei aikuinen töihin muka suostu menemään.
Minä en arvosta pätkääkään vanhempia, jotka laittavat lapsensa tuollaiseen rääkkiin.
Johan on prkele, etteivät voi heittää muksujaan kouluun itse omalla autolla. Vain 10 km matka. Jos heillä ei ole autoa, niin he ovat varmasti juuri sellaisia ihmisiä, joita sinä täällä haukut korvessa asumisesta.
No ei ole todellakaan pakko ottaa työtä vastaan, jos se häiritsee makoilua ja kattoon räkimisharrastusta. Mutta yhtään mitään tukia ei sitten enää nostella, jos on varaa kieltäytyä työstä.