TE-toimisto olettaa että ilman autoa pitää ottaa vastaan työpaikka 70 kilometrin päästä??
Siis pääseehän sinne juu bussilla, mutta pitäisi herätä viideltä ja lähteä 5.30 aamulla ja kotona olisi joskus kuuden jälkeen illalla, jos ehtii oikeaan bussiin. Jos ei ehdi niin menee tunti kauemmin.
Jos ostan pienipalkkaista työtä varten auton niin kaikki tienaamani rahat menee joko auton lainanlyhennyksiin tai ostan jonkun rotiskon alle tonnilla ja laitan parin kuukauden välein kaikki rahat autoremppaan.
Nyt joku järki tähän hommaan hei...
Kommentit (887)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnantajankaan etu, että työntekijällä on suhteettoman pitkät ja hankalat työmatkat. Jos työntekijältä menee 3-4 tuntia päivässä matkustamiseen on se pois työvireydestä. Pienintäkään ylityötä ei voi tehdä, koska bussiin tai junaan on ehdittävä, koska seuraava tulee ehkä tunnin päästä tai huomenna. Ja työntekijän lapsetkin tarvitsevat äitiä ja isää.
Tämä on täysin työntekijän ratkaistavissa oleva asia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä on täysin turhaa keskustelua, sillä työkkäri ei enää osoita mitään työpaikkaa, mihin on pakko ainoana työnhakijana mennä.
Joten ihan samahan se on, mitkä säännöt siellä taustalla on.
Työkkäristä tulee korkeintaan siis pakko hakea paikkaa x, jota hakee sadat muutkin. Ja TYÖNANTAJA tekee sen päätöksen, kuka paikan saa, ei työkkäri! Tuskin työnantaja palkkaa ihmistä, joka jo haastattelussa tuo ilmi hankalan työmatkan.
Eli säännöissä voi lukea mitä hevonkukkua vain, se ei kosketa oikeaa elämää.
Mutta työkkäri voi osoittaa työpaikkaan, jonka työnantaja on valinnut työttömistä 4 sellaista, jotka haluaa haastatella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole työnantajankaan etu, että työntekijällä on suhteettoman pitkät ja hankalat työmatkat. Jos työntekijältä menee 3-4 tuntia päivässä matkustamiseen on se pois työvireydestä. Pienintäkään ylityötä ei voi tehdä, koska bussiin tai junaan on ehdittävä, koska seuraava tulee ehkä tunnin päästä tai huomenna. Ja työntekijän lapsetkin tarvitsevat äitiä ja isää.
Ylitöihin pitää erikseen määrätä, ei niitä omin luvin tehdä. Ylityöt on aika huono syy olla ottamatta työpaikkaa vastaan.
Mikä on ongelma? Hankit auton. Sitä varten me muutkin monet pidetään autoa, että työpäivät pysyy kohtuullisen mittaisena. Itselleni kerran tarjottiin perjantaina klo 15 töitä maanantaina klo 8 alkaen. Paikka oli oikeasti jumalan selän takana. Lähin bussipysäkki 11km (kokonaismatka kotoa 55km) ja vain keskellä päivää olisi päässyt bussilla. Meillä oli perheessä yksi auto ja mies tarvi sitä. Miten toimitaan? Etsittiin viikonlopun aikana 500 Euron räpsä, jolla mies kulki sitten töihin ja minä otin paremman auton tuohon omaan matkaani. Piti tarttua, kun oli tarjolla 2kk:n pätkä. Siitä sai jalan oven rakoon ja seuraava työ oli lähempää jne. En ymmärrä tätä kitinää autosta. Se ostetaan sitten vaikka luottokortilla tai osamaksulla, ei toki pitkään matkaan 500 Euron auto ole ratkaisu, mutta 2000-3000 Eurolla saa jo kohtuullisen luotettavan.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi vastaan työtä jos työmatka olisi yli 20 km. Ei jaksa ajaa vaikka auto onkin. Ajamisesta ei maksa kukaan palkkaa ja kulut on ihan älyttymät. Ennen kouluttaudun uuteen ammattiin jos ei lähempää löydy.
Miten vetelä voi ihminen olla? Aina tällä palstalla lukee kaikenlaista häkellyttävää, mutta tuo jättää sanattomaksi.
Onneksi mulla työssäkäyntialue on oma kunta. En todellakaan lähde 70km päähän töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Hankit auton. Sitä varten me muutkin monet pidetään autoa, että työpäivät pysyy kohtuullisen mittaisena. Itselleni kerran tarjottiin perjantaina klo 15 töitä maanantaina klo 8 alkaen. Paikka oli oikeasti jumalan selän takana. Lähin bussipysäkki 11km (kokonaismatka kotoa 55km) ja vain keskellä päivää olisi päässyt bussilla. Meillä oli perheessä yksi auto ja mies tarvi sitä. Miten toimitaan? Etsittiin viikonlopun aikana 500 Euron räpsä, jolla mies kulki sitten töihin ja minä otin paremman auton tuohon omaan matkaani. Piti tarttua, kun oli tarjolla 2kk:n pätkä. Siitä sai jalan oven rakoon ja seuraava työ oli lähempää jne. En ymmärrä tätä kitinää autosta. Se ostetaan sitten vaikka luottokortilla tai osamaksulla, ei toki pitkään matkaan 500 Euron auto ole ratkaisu, mutta 2000-3000 Eurolla saa jo kohtuullisen luotettavan.
No jopa on touhua ollut. Mulla ei ole ikinä ollut noin hinkua pätkätyöhön, että hankkisin auton. Eli +-0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukut nyt väärää tahoa. Työssäkäyntialueista päättää eduskunta ei te-palvelut. Harmillista on toki, että eduskunnasta ei ainakaan tällä hetkellä löydy kovin suurta kannatusta työssäkäyntialueiden pienentämiselle.
Ei tietenkään löydy eikä tarvitsekaan löytyä. Laajentaa niitä pitäisi.
Onko meillä sittenkin niin vähän työttömiä, että siivoojan pitää muuttaa Rovaniemeltä Turkuun?
Ei ole mitään järkeä juoksuttaa helpon suorittavan työn tekijöitä pitkin Suomea. Sen ymmärrän, jos jonkin spesifin alan omaaville ei löydy töitä kuin suurista kaupungeista. Silloin voi hyvällä omallatunnolla sanoa, että olisi syytä muuttaa Kärpäsjärven sivukylältä pois.
Ymmärrät varmaan, että hoitotyöntekijöitä tarvitaan kaikkialla ja hitsareitakin muualla kuin Helsingissä. Jossain idän pikkukunnissa joissa eläkeläisiä on lähes 40 prosenttia väestöstä, on oikeastikin pulaa suorittavan työn tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöihin pitää erikseen määrätä, ei niitä omin luvin tehdä. Ylityöt on aika huono syy olla ottamatta työpaikkaa vastaan.
Eli sinulta putoaa rukkaset lattialle kun työaika täynnä, vaikka työtehtävä kesken. Siitähän ne asiakkaat tykkää.
Vierailija kirjoitti:
siellä bussissa/junassa voi viettää myös vapaa-aikaa. Minä teen usein pitkiä työmatkoja asuinpaikkakunnaltani helsinkiin. Ei tämä ollut alussa näin, kun sain nykyisen työpaikkani - meidän toimarin piti ne tehdä, mutta aika nopeasti nuo hommat sitten delegoitiin minulle. Siellä junassa sitten teen melkein mitä vain. Jos on paljon työhommia tehtävänä, teen töitä, jos ei (usein ei ole), luen nettiä, kuuntelen podcasteja, täytän kalenteria, oman kannettavan otan aina mukaan ja voin sitten sieltä katsoa vaikka leffoja.
eli junassakin voi virkistäytyä. Kaikki riippu siitä miten itse asennoituu. jos vain voivottelee joka päivä sitä, että menee kolme tuntia työmatkoihin, niin toki se masentaa lopulta mieltä, mutta kun voi myös asennoitua toisin ja tehdä junassa sellaisia asioita, joita kotonakin tekisi, joita nyt ylipäätään voi junassa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla työmatka yhteensä 200 km ja matalapalkka-alalla... Ei ole herkkua, mutta kun pk-seudulta on vaikea saada asuntoa ja tähän siis liittyy ero parisuhteesta, enkä voi enää asua kumppanini luona lähellä työpaikkaa. Työkkäri ei tätä vaatisi ja voisin kai irtisanoutua tämän nojalla, mutta en halua, kaipa se asunto jossain vaiheessa löytyy. Loppuelämää tätä ei jaksaisi.
Onnellisuuden huipulla tuulee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mulla työssäkäyntialue on oma kunta. En todellakaan lähde 70km päähän töihin.
Kuka tuon keksi? Lain mukaan työttömällä on velvollisuus ottaa vastaan työtä 1,5 h työmatka-ajan etäisyydeltä, ei se kotikunta merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuon keksi? Lain mukaan työttömällä on velvollisuus ottaa vastaan työtä 1,5 h työmatka-ajan etäisyydeltä, ei se kotikunta merkitse mitään.
Ihan kuule työkkärin täti on itse noin kirjoittanut mun tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä on täysin turhaa keskustelua, sillä työkkäri ei enää osoita mitään työpaikkaa, mihin on pakko ainoana työnhakijana mennä.
Joten ihan samahan se on, mitkä säännöt siellä taustalla on.
Työkkäristä tulee korkeintaan siis pakko hakea paikkaa x, jota hakee sadat muutkin. Ja TYÖNANTAJA tekee sen päätöksen, kuka paikan saa, ei työkkäri! Tuskin työnantaja palkkaa ihmistä, joka jo haastattelussa tuo ilmi hankalan työmatkan.
Eli säännöissä voi lukea mitä hevonkukkua vain, se ei kosketa oikeaa elämää.
Mutta työkkäri voi osoittaa työpaikkaan, jonka työnantaja on valinnut työttömistä 4 sellaista, jotka haluaa haastatella.
Ei se mene näin!
Työnantajat valitsevat itse niistä kirjallisista hakemuksista ne tyypit, jotka pääsee haastatteluun naamatusten. Työkkärillä ei ole missään kohtaa mitään sanomista mihinkään. Työkkäri ei osoita ketään yhtään mihinkään.
Työnantaja valitsee työntekijänsä ja piste. Työkkärillä ei ole mitään osuutta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuvitellaan et sulla ois auto. Monelta heräisit ja lähtisit? Monelta työt alkaisi? Autollakin 80km/h tietä saattaisi ajaa n. tunti.
Ehkä kannattaa nyt tuista alkaa säästämään autoon tai otat työn vastaan ja kärvistelet bussilla siihen asti, kun saat rahat palkasta kasaan siihen autoon.Työt alkaisivat liukuvana 07.30-08.00 välillä. Minun pitäisi ehtiä 06.05 bussiin linja-autoasemalla, jotta olen 07.50 työpaikalla. Polkupyörällä menee n. 20 minuuttia asemalle. Välissä on vielä bussin vaihto. Jos lähtisin vielä aikaisemmin niin olisin kai 07.00 työpaikalla ja odottelisin siellä sitten puoli tuntia. Autolla lähtisin varmaan 06.45-07.00 ajamaan.
Kun muttaa asumaan korpeen niin voi edellyttää, että toiset elättää. Onko ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain pitää joustaa. Joko ostat auton, pyöräilet, kuljet julkisilla tai yksinkertaisesti muutat lähemmäs töitä. Nuo ovat omia valintoja ja muiden ei kuulu eikä tarvitse siitä sinulle maksaa. Nyt jotain rotia tähän touhuun ja tekosyiden keksimiseen. Saisi tuet lopettaa kokonaan kun aikuiset ihmiset muuttuvat avuttomaksi kuin alakoululaiset.
olen jossain määrin samaa mieltä tuon kommentin kanssa, mutta pakko myös muistuttaa, että monella työttömällä on raha tiukassa ja muuttaminen toiselle paikkakunnalle vaatii rahaa. JOs sitten tarjolla on mahdollisesti vain väliaikainen työpaikka, niin voi olla uusi muutto ja rahanmeno edessä. Jos on ollut palkkatöissä pidempään, on ehkä onnistunut säästämään rahaa ja muuttaminen on helpompaa.
Jäin miettimään, että mahtaako työttömille olla jonkinlaista muuttoavustusta te-keskuksen toimesta? hämärsästi muistelen, että jotain 10+ vuotta sitten sellaista sai, en tiedä nykytilaa.
Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.
Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan.
Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksimukavuussyyt (esim. sauna, piha, kaupunginosan vaihto)
kalliimpaan asuntoon muuttaminen
paikkakunnan vaihto, jos muutolle ei ole perusteltua syytä
muutto vanhempien luota ilman erityisiä perusteita.
kiitos tiedosta. Eli tuo on toimeentulotukeen perustuva, joka jättää pois laskuista ne työttömät, joilla vaikka on jotain kiinteää omaisuutta muuttopaikkakunnalla, kuten vaikka asunto. Muistelen, että silloin joskus tuo raha tuli nimenomaan te-keskuksen kautta ja oli kaikille myönnettävä, kunhan sitä tajusi hakea ennen muuttoa. mutta nythän tosiaan kela hoitaa työttömien asiat, joten tuon avustuksen kohdalla sitten asunnon omistavat köyhät työttömät saavat jäädä lehdelle soittelemaan - asuntoja kun ei aina myydä kovinkaan nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin työntekijän ratkaistavissa oleva asia.
Avioeroako ehdotat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule työkkärin täti on itse noin kirjoittanut mun tietoihin.
Niin ja mitä sitten? Tällä ei ole yhtään mitään käytännön merkitystä!!!!
Sinä haet paikkoja mistä haetkaan, tuskin varta vasten haet paikkoja kaukaa ja vielä jos hakisitkin, että pääsisit satojen joukosta haastatteluun asti ja sitten sut vielä muka valittas paikkaan, vaikka sulla on hankalat kulkuyhteydet. Ei tule tapahtumaan.
Työkkäri voi pakottaa hakemaan paikkaa x kaukaa, mutta se vain tarkoittaa sitä, että sinä olet satojen muiden kanssa tekemässä sitä hakemusta ja tuskin päädyt edes haastatteluun asti.
Jotenka sillä ei ole mitään käytännön merkitystä, mitä laki sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-tanttareen mielestä voi hyvin kulkea 100km työmatkan, niin voi. Katselin miten kulkee bussit, hyvin kulkee. Arkisin ensimmäinen bussi ko paikkakunnalla klo 11 jälkeen, olisin ollut töissä 12 aikaan. Kun kävelymatkaa hieman pysäkiltä. Kysyin ko työpaikasta tätä järjestelyä, kun tämä te-kesk mielestä hyvä. Vastaus oli hetken hiljaisuus ja syvä huokaus. Yrittäjä sanoi ottavansa sen paikan pois ilmoituksista ja etsivänsä tekijän jostain järkevästä paikasta. Niin ottikin.
Eli tällä ääliömäisellä tempullaan, saattoi ja jäikin jonkun työpaikka saamatta. Miten niin nämä te-älypäät käyvät vajaalla, niinpä.
Miksi hänen omisi pitänyt osata bussiaikataulut? Tuskinpa otti pois mistään, monella on auto vaikka sulla nyt sit ei.
Kuules pässi, se kuuluu sen ko toimenkuvaan, osata työnsä eikä heitellä kusipäisyyksiään noin vaan sinne tänne. Tuo sama meininki missä tahansa muualla, olisi potkut armotta. Mutta nämä te-et ovat mielenvikaistensuojatyöpaikkoja. Vailla mitään vastuuta mitä tekevät miten tekevät.
Niin on asiakaatkin. Ei sen paskan hämmennykseen kannata fiksuja uhrata.
Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen. Kun hoidat muuton itse, toimeentulotuessa voidaan huomioida menona 120 tai 180 euron suuruinen muuttoraha. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, Kela voi antaa maksusitoumuksen muuttopalvelun käyttöön. Jos olet muuttamassa, ole hyvissä ajoin ennen muuttoa yhteydessä Kelaan.
Muuttokustannuksia voidaan hyväksyä esimerkiksi seuraavista syistä:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan.
Muuttokustannuksia ei voida hyväksyä, jos muuton syy on esimerkiksi
mukavuussyyt (esim. sauna, piha, kaupunginosan vaihto)
kalliimpaan asuntoon muuttaminen
paikkakunnan vaihto, jos muutolle ei ole perusteltua syytä
muutto vanhempien luota ilman erityisiä perusteita.