TE-toimisto olettaa että ilman autoa pitää ottaa vastaan työpaikka 70 kilometrin päästä??
Siis pääseehän sinne juu bussilla, mutta pitäisi herätä viideltä ja lähteä 5.30 aamulla ja kotona olisi joskus kuuden jälkeen illalla, jos ehtii oikeaan bussiin. Jos ei ehdi niin menee tunti kauemmin.
Jos ostan pienipalkkaista työtä varten auton niin kaikki tienaamani rahat menee joko auton lainanlyhennyksiin tai ostan jonkun rotiskon alle tonnilla ja laitan parin kuukauden välein kaikki rahat autoremppaan.
Nyt joku järki tähän hommaan hei...
Kommentit (887)
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä sitten on aina tekosyitä :D
Huomaat sitten koulun jälkeen pitkäaikaistyöttömänä mistä kana kusee XD
Voisiko työkkäri tuoda työn ap:n kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä sitten on aina tekosyitä :D
Joskus kesätöissä ajoin tuon matkan ja silloin mietin etten ikinä voisi ajaa tuota matkaa kokopäivätyössä vuodesta toiseen. Siihen menee niin paljon vapaa-aikaa ja ajaminen myös stressaavaa.
Eri
Tätä ei tiedä suunnilleen yksikään ihminen, mutta voit hakea kelasta liikkuvuusavustusta.
"Liikkuvuusavustusta voidaan maksaa, jos otat vastaan vähintään 2 kuukautta kestävän työsuhteisen työn tai osa-aikatyön, jossa päivittäinen työmatka kestää yli 3 tuntia (osa-aikatyössä 2 tuntia).
Liikkuvuusavustus on saman suuruinen kuin peruspäiväraha ja työmarkkinatuki. Sitä maksetaan niille, jotka saavat ennen työsuhteen alkamista työttömyysetuutta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle - autottomalle tarjottiin kerran työpaikkaa, jonne olisi ollut sitä lähimmältä liikennöidyltä bussipysäkiltä 30 kilometrin kävelymatka.
Olen itse käynyt töissä 300 km päässä. Tietysti tein itse tarpeelliset järjestelyt, että työssäkäynti onnistui. En olettanut, että joku tekisi ne puolestani.
Meinaatko, että jokaisella työttömällä on monen vuoden puskurirahasto ja käyttörahaa ostaa täyssähköauto lompakossa olevilla käteisvaroilla? Kaikilla ei ole ystäviä eikä sukulaisia joilta lainata heidän laskuunsa täyteen tankattua autoa että pääsisi jonnekin kauemmas tienaamaan. Varattomana ja takuudettomana kun sitä lainaakaan ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle - autottomalle tarjottiin kerran työpaikkaa, jonne olisi ollut sitä lähimmältä liikennöidyltä bussipysäkiltä 30 kilometrin kävelymatka.
Minulle te-tston täti sanoi, että voisin jättää mopon (juteltiin niitä näitä ja sanoin, että pojalla on mopoikä jne) sinne bussipysäkille ja ajaa 12 kilometriä sieltä töihin.
Kuten huomaat, niin asioihin on ratkaisuja. Mutta mielestäsi olet liian hieno ihminen ajamaan mopolla, joten et sitten viitsi mennä töihin ollenkaan. Tiedätkö, että on sellaisia ihmisiä, jotka etsivät ratkaisuja ongelmissa ja sellaisia, jotka etsivät ongelmia ratkaisuissa. Arvaapa kummat menestyvät elämässä ja kohta heillä on varaa jopa ostaa auto.
Itse hoidan alkoholiongelmaani siten, että hankin työn niin kaukaa, että koko päivä menee matkustaessa töihin, töissä ja matkalla kotiin. Lähden aamuseitsemältä ja kotona olen yhdeksältä illalla. Junassa toki sitten konnareilta salaa tulee pari bisseä otettua.
Vierailija kirjoitti:
Eli, kunhan muuttaa vaan jonnekin täysin keskelle ei mitään, ei ole enää mitään vastuuta omasta elämästään? Sitten vaan muut elättävät loppuelämän. Pitäisköhän itsekin muuttaa mökille ja myydä auto, niin pääsis irti tästä oravanpyörästä?
Ei sieltä keskeltä ei mitään edes kulje busseja.
Kuljin itse pääkaupunkiseudulla
puolisen vuotta 2 x 1,5h kolmella eri kulkuvälineellä ja kävelyäkin oli yli kilometri. Motivoi hakemaan uutta paikkaa, mutta ei tullut mieleenkään, että työttömäksi olisin vaihtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle te-tston täti sanoi, että voisin jättää mopon (juteltiin niitä näitä ja sanoin, että pojalla on mopoikä jne) sinne bussipysäkille ja ajaa 12 kilometriä sieltä töihin.
Kuten huomaat, niin asioihin on ratkaisuja. Mutta mielestäsi olet liian hieno ihminen ajamaan mopolla, joten et sitten viitsi mennä töihin ollenkaan. Tiedätkö, että on sellaisia ihmisiä, jotka etsivät ratkaisuja ongelmissa ja sellaisia, jotka etsivät ongelmia ratkaisuissa. Arvaapa kummat menestyvät elämässä ja kohta heillä on varaa jopa ostaa auto.
Mielestäsi siis ihan perusteltavissa oleva ratkaisu on jättää mopo vartioimattomalle bussipysäkille valtaväylän varrelle? Olet sitä mieltä, että se mopo on siellä vielä maanantaina kun perjantaina laitat sen pysäkin viereen?
Vaikea uskoa, että tuo olisi sellainen työ, johon oikeasti pitäisi etsiä työntekijä 100 km päästä. Luulisi, että samalta paikkakunnaltakin löytyisi joku joutilas työtön, jolle homman voisi nakittaa. Ei ole mitään järkeä laittaa jotain kulkemaan noin pitkää matkaa sellaisen työn takia, johon löytyisi tekijä vaikka naapurikorttelista. Näissä työkkärin tuputtamissa töissä tuskin on kyse niin vaativasta asiantuntijatyöstä, että vain yksi tietty ihminen kelpaa sen tekijäksi. Joten kyllähän tuo lähinnä on työkkärin ammattitaidottomuutta - tai vaihtoehtoisesti tarkoituksellista v**tuilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi siis ihan perusteltavissa oleva ratkaisu on jättää mopo vartioimattomalle bussipysäkille valtaväylän varrelle? Olet sitä mieltä, että se mopo on siellä vielä maanantaina kun perjantaina laitat sen pysäkin viereen?
Voisiko sen vaikka pistää vähän syrjempään näkösuojaan? Etsit sille vakiopaikan ja roudaat sinne tukevan kettingin, jolla saat sen kiinni. Halpa mopo vähentää varastamishalukkuutta ja vakuutuksetkin on keksitty.
Sekä ratkaisuja että tekosyitä löytyy kyllä, jos on vain halua etsiä niitä. Se on sitten sun valinta, kumpia etsit.
Semmosta se on täällä harvaan asutuilla paikkakunnilla. En itsekään haluaisi olla työttömänä ja monta väliaikaista hanttihommaa tai suoraan käteen maksettua juttua olen tehnyt, mutta kaikki tuolta työkkäristä tulevat työpaikat ovat just jotain "aja ysitietä Turkuun 90 minuuttia ja sama kotiin."
Missä asut? Onko edes teoriassa mahdollista, että niitä töitä löytyisi jostain lähempää. Kaupungin keskustasta tuskin lähetetään ketään 70 km päähän maaseudulle, mutta jos asuu 70 km päässä lähimmästä asutuskeskuksesta, on aika luonnollista, että siellä pitää sitten käydä töissä.
Taksillako sinut pitäisi töihin kuljettaa?
Mä en asu Suomessa eli ottakaa tämä huomioon. Mun työmatka kestää ajallisesti noin pari tuntia suunta. Kuljen junalla, ratikalla ja vaihdan siitä pyörään. Pidän pyörää ratikkapysäkin läheisyydessä olevassa pyörätelineessä. Täällä tulee välillä talvisin lunta, mutta sille ei voi mitään. En tiennyt, että tämä voi jollekin olla elämää suurempi asia olla ottamatta vastaan töitä. Tosin meillä on erona varmaan se, että työttömytskassasta ei saa niin isoja summia rahaa, että sillä eläisi täällä. Valtiosta puhumattakaan. Jos julkiset pelittää niin mikään ei ole helpompaa kulkemista. Olen tätä pitänyt aina ihan normaalina kun äitini työmatka pääkaupunkiseudulla oli joskus myös sen noin pari tuntia suunta ja hän joutui myös vaihtelemaan kulkuvälineitä.
Mistä on tullut tälläinen ajatus Suomessa, että kolme tai neljä tuntia työmatkaa on liikaa? Tai kilometrimäärällisesti 140km/päivässä? Teillä on asiat siellä todella hyvin kun on varaa työttömänä valita, että meneekö töihin vai ei. Muualla maailmassa ei ole tälläistä etuoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kulkee sentään bussi.
Arvatkaa vaan, mikä mahtaa olla Lapin matkailukeskusten työvoimapulan syy, vaikka jo 30 kilometrin päästä voi löytyä työttömiä. Ei ole kaikilla pakkasessa käynnistyviä autoja eikä tällä ole koskaan kulkenut muu kuin taksit joskus tarjoilijan iltavuoron päättymisaikaan. Nyt ei ehkä saa taksiakaan.
Eikä tarvitse mennä mihinkään Lappiin saakka, että ei ole julkisia kulkuyhteyksiä.
Joku Suomen mittakaavassa iso kaupunki, 35km säteellä piirrät ympyrän ja usein ainoa keino kulkea töissä kaupungissa on oma auto.
Paikallisliikenne voi mahdollistaa kulun kehyskunnan keskustasta päivätöihin kaupungin keskustaan, kaikki muu vaatiikin sitten oman auton.
Tämän renkaan kehällä sitten puuttuukin poikittaisliikenne kokonaan, 2 kylää 35km kaupungista, kylien välillä ei ole muita bussiyhteyksiä kuin kaupungin kautta vaihtoineen, työmatka ei yleensä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mä en asu Suomessa eli ottakaa tämä huomioon. Mun työmatka kestää ajallisesti noin pari tuntia suunta. Kuljen junalla, ratikalla ja vaihdan siitä pyörään. Pidän pyörää ratikkapysäkin läheisyydessä olevassa pyörätelineessä. Täällä tulee välillä talvisin lunta, mutta sille ei voi mitään. En tiennyt, että tämä voi jollekin olla elämää suurempi asia olla ottamatta vastaan töitä. Tosin meillä on erona varmaan se, että työttömytskassasta ei saa niin isoja summia rahaa, että sillä eläisi täällä. Valtiosta puhumattakaan. Jos julkiset pelittää niin mikään ei ole helpompaa kulkemista. Olen tätä pitänyt aina ihan normaalina kun äitini työmatka pääkaupunkiseudulla oli joskus myös sen noin pari tuntia suunta ja hän joutui myös vaihtelemaan kulkuvälineitä.
Mistä on tullut tälläinen ajatus Suomessa, että kolme tai neljä tuntia työmatkaa on liikaa? Tai kilometrimäärällisesti 140km/päivässä? Teillä on asiat siellä todella hyvin kun on varaa työttömänä valita, että meneekö töihin vai ei. Muualla maailmassa ei ole tälläistä etuoikeutta.
No siksi että emme asu missään Mosambikissa, missä on ihan normaalia kävellä 3 päivää ostamaan leipää.
Siis 4 tunnin työmatka on 8 tuntia lisänä jo 8 tunnin työpäivään. Siinä menee 16 tuntia siihen, että menet töihin, olet töissä ja tulet töistä. Suomessa 4 tuntia on suurinpiirtein Porista Kouvolaan ja takaisin joka päivä, siis sellaiset 600 kilometriä päivässä. Siis mitä hittoa nyt taas? :D
Muistan kyllä, kuinka työnantajani pakotti minut käymään erään 7 viikkoa kestävän kurssin 70 kilometrin päässä lähimmässä kaupungissa. Minulla oli oma auto, joten hieman helpotti sitä matkaa, ei tarvinnut bussia odotella.
Mutta myöhemmin olen tuota ajanjaksoa muistellut kauhulla. Kurssi alkoi joka aamu kahdeksalta ja siellä oli oltava, muuten ei saanut todistusta.
Oli vielä pahin mahdollinen vuodenaika, loka-marraskuu ja ensin satoi aina vettä ja sitten alkoi tupruttaa lunta. Ajoin pimeässä mennen tullen ja minulla oli aika tuore ajokortti. Matkaan kuului sellainen tieosuus, jota pelkäsin valtavasti.
Eniten minua on nyt myöhemminkin ihmetyttänyt työnantajan kylmä asenne siihen, että minulla oli kotona ekaluokkalainen, ja olin yksinhuoltaja. Oli pakko pyytää naapureita huolehtimaan hänestä illalla aina kuuden jälkeen, eli hän oli yksin kotona noin yhdestä tai kahdesta lähtien sinne viiteen tai kuuteen, ja sitten naapuri kävi hakemassa hänet luokseen odottamaan äitiä. Kurssipäivät oli eri pituisia ja joskus pääsin lähtemään kotiin vasta puoli kuudelta.
Olen myöhemmin tullut siihen tulokseen, että se kurssi ei ollut edes mitenkään tarpeellinen. Olin virkaani muodollisesti täysin pätevä, mutta hän päätti vaatia, että se oli suoritettava. Olin vielä niin nuori ja sinisilmäinen, että en uskaltanut vastustaa.
Tuli vaan mieleen tästä ketjusta, että mitenkähän yksinhuoltajan ja pienen lapsen ollessa kyseessä, TE-toimisto voisi vaatia tällaista, mitä täällä nyt on esitetty. Minunkin lapselleni tuli valtavan pitkiä päiviä odottaa äitiä, ja ilman ystävällistä naapuria olisin ollut täysin hukassa.
Ja ettei kukaan puutu siihen, että lapsen isä olisi voinut ottaa lapsen luokseen, niin kerron heti, että hän ei ollut elävien kirjoissa enää.
Mene pussilla vaan.Ei jää jouto aika ja opit ainakin päivä rytmin.Et ole ainoa joka töihin matkusta tunteja meno paluu. Kerkii kotona vain nukkua,mutta on työpaikka ja unirytmi.Rahaahan sulla sästyy kun et jaksa sopailla,kaljotella ja yöitä valvoa,Yö valvojathan ne eniten yöllä syö,litkii viiniä tai kalja,tupakoi.Kaikki ne juuri aiheutaa unettomutta ja rahan menoa..