Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän perheen lapsi, en päässyt laskettelemaan

Kommentit (657)

Vierailija
421/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nyt isompana tiedostanut sen, että vanhempani eivät ole syyllisiä köyhyyteen. Kenen vika se sitten oli?"

Kuka siihen sitten on syyllinen, että pyöräytetään viisi lasta lisää, vaikka ensimmäisenkään elatukseen ei ole varaa? Ehkäisy on edullista. 

Vierailija
422/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaikki tän tyylin äidit ovat lähihoitajia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvissa näkyy mm . vallilan verhot, teinillä nenäkoru, värjätyt hiukset, äidillä älypuhelin... Noihin käytetty raha oli kustantanut monta 30e laskettelulippua!

Monesti näillä avautumisilla haetaan huomiota ilmaisten avustusten toivossa. Kertoikin monesta tuesta ja avustuksesta mitä ovat jo saaneet? Pelkkiä lapsilisiäkin tulee kk paljon, kun noin monta lasta?

Minä olen itse vaikka syömättä mutta lapset kyllä pääsee kerran vuodessa maksulliseen koulun juttuun esim siihen lasketteluun. Minä luovun omista että lapsella on kaikki mitä pitääkin.  Meidän motto on: pärjätään omillamme, kyllä siihen keinot löytyy!

En osta minäkään kosmetiikkaa, käy ravintoloissa jne jne... ja olen pienituloinen.

Ehkä ihmisiä voisi opastaa järkevään kulutukseen ja suunnitteluun ja rahankäyttöön enemmän, kuin avustuksia hakemaan?

Itse en ilkeäisi julkisesti avautua, kuten nykyään on tapana. Pisti silmään heidän kertoma:  Silloin nauroimme lapseni kanssa, että ”onneksi sinulla on kulunut takki, niin sitä ei ainakaan varasta kukaan.” (nauroivat kun toisen takki varastettu?)

t, äiti, jolla ei ole älypuhelinta, köyhästä lapsuudenkodista saadut opit mukana

No mun Huawein älypuhelin maksoi 85e että se ja sama ottaa älypuhelin kun samalla hinnalla saa ei älyn. Lävistys maksanut jonkun 50, eikä sitä makseta joka kuukausi. Toki lävistyksen tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta ottaisin itsekin ennemmin lävistyksen "loppuelämän sijoituksena" kuin yhden kerran reissun laskettelurinteille luokkalaisten kanssa.

Vierailija
424/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eläkeläinen saa myös halvalla vuodeksi uimahallikortin vaikka eläke olisi 4000 netto.

Mulla on n. 1200 nettoeläke (ei muita tuloja) ja ilmeisesti saisin jonkinlaisen uimahallikortin ilmaiseksi mutta ei mulla ole aikaa uimahallissa käydä.

Työmarkkinatuki on 570 netto kuukaudessa ja kun olet sillä töissä niin saat lisäksi kulukorvauksen 9 euroa/työpäivä eli 700, jos tekee 20 päivää kuukaudessa töitä.

Ja paljonko kulukorvauksesta jää työssäkäynnin aiheuttamien kulujen jälkeen? Matkat, lounas, vaatteet...?

Vierailija
425/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä joskus 50-70-luvuolla leffalipun hinta oli niin edullinen, että köyhilläkin oli varaa käydä. Nykyisin kaikki vastaavat elämykset Suomessa on kohdistettu vain keskituloisille ja siitä ylöspäin. Finnkino itkee, ettei ole kävijöitä, vaikka itse on suunnitellut liiketoimintansa liian pienelle kohdejoukolle. Kävin usein leffassa 90-luvulla, kun lipun hinte oli 7e.

Silloin ennen istuttiin puupenkeillä kylmässä katsomassa rätiseviä mustavalkofilmejä ilman jättikankaita ja subwoofereita.

Silloin nämä mainitsemasi laitteet olivat yhtä kalliita, kuin huippuvehkeet nykyään, ääliö.

Ai puupenkit yhtä kalliita kuin ne nykyiset nojatuoli-istuimet kaikkine hienouksineen?

Älä nyt viitsi.

Vierailija
426/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eläkeläinen saa myös halvalla vuodeksi uimahallikortin vaikka eläke olisi 4000 netto.

Mulla on n. 1200 nettoeläke (ei muita tuloja) ja ilmeisesti saisin jonkinlaisen uimahallikortin ilmaiseksi mutta ei mulla ole aikaa uimahallissa käydä.

Työmarkkinatuki on 570 netto kuukaudessa ja kun olet sillä töissä niin saat lisäksi kulukorvauksen 9 euroa/työpäivä eli 700, jos tekee 20 päivää kuukaudessa töitä.

Ja paljonko kulukorvauksesta jää työssäkäynnin aiheuttamien kulujen jälkeen? Matkat, lounas, vaatteet...?

Älkää aina sössikö lainatessanne koodeja

Vierailija
427/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkea veto nuorelta kertoa köyhyydestä. Tärkeä asia ymmärtää. (Siis nuoren kannalta on ihan sama, mistä köyhyys johtuu.)

Tuo laskettelujuttu on taas näitä köyhyyteen liittyviä juttuja, jossa köyhästä tuntuu, että on menettänyt jotain, kun valinta tehdään pakon edessä. Rikas sen sijaan voi hyvillä mielin valita sen pulkkamäen. Tuntuu, että kaikki kaverit lähtevät laskettelemaan, vaikka näin ei varmasti ole.

Samat talviliikuntapäivät täälläkin on ollut ja laskettelu oli aina vähiten suosittu vaihtoehto. Erittäin monet rikkaat (kunnan verokuninkaiden ja kuningattarien lapset) valitsivat kuitenkin sen kävelyn tai pulkkamäen, koska nämä vaan olivat paljon coolimpia ja helpompia vaihtoehtoja. Onhan se coolia löntystellä pari kilsaa luontopolulla vs. lähteä koko päiväksi urheilemaan liikunnanopen kanssa.

Olen samaa mieltä siitä, että "rikkaisiin" ja "rikkauteen" liittyy edelleenkin jotain aivan outoja kuvitelmia köyhemmän väen keskuudessa. Ikään kuin olisi luettu totena ne lasten satukirjat, joissa rikkaat asuvat linnoissa ja elävät päivästä toiseen notkuvien herkkupöytien äärellä. Niihin "rikkaisiin" (eli faktisesti hyvä- tai keskituloisiin; oikeita rikkaita on Suomessa vain vähän) ja heidän elämäänsä sijoitetaan sellaisia kuvitelmia, että lapset saavat kaiken haluamansa, kalleimmat iphonet ja pääsevät esimerkiksi laskettelemaan.

Köyhiltä tuntuu siis puuttuvan täysin ymmärrys ns. tavallisten suomalaisten elämästä sekä suhteellisuudentaju edes pienimmässä määrin.

Vierailija
428/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että on muitakin sellaisia lapsia, jotka eivät pääse esimerkiksi laskettelemaan, vaikka haluaisivat.

Onko laskettelu joku ihmisoikeus? Palataan asiaan kun sulla ei ole edes pulkaa.

Hirveää, jonku lapsella on viisi kotia, kaksi kesämökkiä ja harrastus jokaiselle päivälle. Piiat ja rengit kuskaavat mennen tullen. Tulkaa nyt ihmiset järkiinne, nallekarkit eivät mene koskaan tasan. Meille suurille ikäluokile oli päivänselvää, että opettajien ja apteekkarien lapset laskettelivat ja lensivät perheineen etelän lämpöön.

Meillä oli yhdet sukset ja yksi yhteinen polkupyörä, siitä me sitten lähdimme itse kukin opiskelemaan ja töihin.  Lapsemme harrastivat harrastuksia jotka kykenimme kustantamaan, eivät vaatineet syvänmerensukellusta yms., pelasivat kavereiden kanssa puiston kentällä jalkapalloa. Eivät ruikuttaneet.  Nyt heillä on hyvä koulutus, yritykisiä. Laskettelevat, pelaavat golfia ja tennistä. Auttavat meitä vanhempia remonttikustannuksissa, minä pyydään syömään kotiruokaa. Köyhän perheen lapsen ei tarvitse lasketella, köyhän perheen lapsi voi tehdä paljon muuta, lopettakaa vollottaminen.

"Meille suurille ikäluokile oli päivänselvää, että opettajien ja apteekkarien lapset laskettelivat ja lensivät perheineen etelän lämpöön."

TÄMÄ. Ja itselle nelikymppiselle oli sama asia aivan päivänselvää 80-90-luvuilla.

Miten on tultu tilanteeseen, että tämä ei ole päivänselvää kaikille lapsille, nuorille ja aikuisille 2020-luvulla?

Ketä tästä ymmärtämättömyydestä voi syyttää?

Vierailija
429/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista se oli minullakin lapsuudessa, Mitään ei voinut harrastaa johon tarvitsi rahaa. Kiinnostuksen kohteita olisi kyllä ollut ja kateellisena sitä kuunteli muiden juttuja. Täytyi vain sanoa ettei kiinnosta vaikka tosiaan syy oli ettei ollut vanhemmilla rahaa.

Olisi hyvä jos yhteiskunta kustantaisi lapselle edes yhden harrastuksen.

Kun nyt noin vaadit harrastusten maksua niin kerropa oletko itse nettoveronmaksaja vai yhteiskunnan loinen? Se on helppo vaatia muita maksamaan. Itse en todellakaan halua enää yhtään kuppausta valtion taholta lisää ja nykyisiä menojakim pitää alkaa karsia kovalla kädellä.

Yhteiskunnalla ei ole rahaa maksaa kenenkään harrastuksia kun rahaa ei riitä enää edes perusjuttuihin kuten koulutukseen ja terveydenhoitoon. Jotain rajaa näihin vaatimuksiin! Joskus sitä toivoo, että Suomesta tulisi konkurssikypsä valtio ja joku muu tulisi taloudenpitäjäksi. Silloin loppuisi kaikenlaiset vetorahojen tuhlaukset.

Minä taas toivon, että Henrik Dettmanin ajatus (https://www.hs.fi/visio/art-2000009231617.html ) saa poliittiset päättäjät heräämään. Minusta se on hyvä ajatus: että seurat ja koulut iskevät hynttyyt yhteen ja lapset ja nuoret saavat koulun tiloissa ja ilmeisesti ilmaiseksi harrastaa haluamiaan lajeja.

Tulisi yhteiskunnalle kalliiksi, Dettman sanoo sen suoraan (ja sinua nettoveromaksajana tietenkin ottaisi päähän), mutta se olisi paras ratkaisu ehkäistä esim. jengiytymistä. Kaikille nuorille, vanhempien tilanteesta riippumatta, tasa-arvoiset mahdollisuudet saada ohjattua toimintaa vapaa-ajalleen. Islannissa tämäntyyppinen malli lopetti nuorten päihteidenkäytön, mikä sinänsä on jo peruste tämän idean käyttöönotolle.

Uskon, että sinäkin nettoveronmaksajana olisit iloinen, jos/kun kauppakeskuksessa käydessäsi et näkisi siellä nuorisoa hengailemassa iltapäivisin ja iltaisin vaan tietäisit, että ovat oppimassa koulun tiloissa sekä liikkumisen iloa että sosiaalista kanssakäymistä.

Vierailija
430/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettelureissut on kalliita Todella kalliita. Jos menee vaikka rukalle niin matka täältä etelästä omalla autolla niin bensaan menee jo 250 euroa helposti. Sitten mökin vuokraus viikoksi 500-800 euroa nomaali mökki ei mikään luxus mökki. Laskettelusuksien vuokraus vaikka 5 päiväksi maksaa  120 euroa per henkilö Eli jos perheessä 3 haluaa lasketella niin hinta 360 euroa ainakin. Sitten ruuat varmaan 500 euroa viikossa 4 hengeltä koska ravintolassakin halutaan syödä reissun aikana. Äkkiä menee 2000 euroa. Minä olin yksin rukalla  viime talvena. Minulla meni rahaa 1800 euroa

Vierailija
431/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei oltu köyhiä, mutta en silti päässyt laskettelemaan.

Vierailija
432/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne, joilla ei ole, vertaavat itseään aina niihin, joilla on. Kun kaikilla ei koskaan voi olla samaa elintasoa.

Tämä juuri on se kysymys. Lisäksi tuohon vertailuun ilmiselvästi sisältyy aina jotakin ihme fantasiaa. Että niillä paremmin toimeentulevilla (paremmin kuin "me") olisi kaikki asiat jotenkin taivaallisen kunnossa ja että kaikki on saatu kuin manulle illallinen, eikä mitään ongelmia (varsinkaan rahaongelmia) ole.

Vierailija
433/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan lähtivtä Amerikkaan kultaa vuolemaan sankoin joukoin, mutta joutuivatkin tekemään raskasta työtä. Nyt Suomi ottaa velkaa kustantaakseen kaikille halukkaille lokoisan olon ja elon. Eihän tässä ole enää järjenhäivää. Pm lentelee sydämensä kyllyydestä, vaikka videoneuvottelut on keksitty.  Meiltä kielletään saunan lämmittäminen ja takassakaan ei saa hiukkaspelon vuoksi polttaa puita.  Ollaanko me ansaittu tällaiset päättäjät, jotka lipovat EU:n isoja maita ja suostuvat kaikkeen. Velkojen korkokulut jo puolitoista miljardia vuodessa,  koiraveron keruulla kestää hyvin kauan ennenkuin edes korot on kuitattu.

Sitä ansaitsee sellaiset päättäjät millaiset sinne ehdoin tahdoin äänestää.

Nyt meillä on muovailtu hallitus pikkasen hassusti, onkohan ihan demokraattisesti, jännää sekin ettei sitä voida hajottaa.

Vierailija
434/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden laskettelemaan tammikuussa lappiin.  Aika paljon maksaa mökki jo pelkästään 700 euroa. 

Vierailija
435/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on sitten motivaatiota opiskella ja hankkia ammatti ja ura , että vanhempana pääsee ladkettelemaan. Niin minä tein. Aikuisena käyty Alpit ja Lapit. Lapsena ei tullut kyseeseen. Eipä se harmita enkä syytä ketään.

Vierailija
436/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että on muitakin sellaisia lapsia, jotka eivät pääse esimerkiksi laskettelemaan, vaikka haluaisivat.

Onko laskettelu joku ihmisoikeus? Palataan asiaan kun sulla ei ole edes pulkaa.

Hirveää, jonku lapsella on viisi kotia, kaksi kesämökkiä ja harrastus jokaiselle päivälle. Piiat ja rengit kuskaavat mennen tullen. Tulkaa nyt ihmiset järkiinne, nallekarkit eivät mene koskaan tasan. Meille suurille ikäluokile oli päivänselvää, että opettajien ja apteekkarien lapset laskettelivat ja lensivät perheineen etelän lämpöön.

Meillä oli yhdet sukset ja yksi yhteinen polkupyörä, siitä me sitten lähdimme itse kukin opiskelemaan ja töihin.  Lapsemme harrastivat harrastuksia jotka kykenimme kustantamaan, eivät vaatineet syvänmerensukellusta yms., pelasivat kavereiden kanssa puiston kentällä jalkapalloa. Eivät ruikuttaneet.  Nyt heillä on hyvä koulutus, yritykisiä. Laskettelevat, pelaavat golfia ja tennistä. Auttavat meitä vanhempia remonttikustannuksissa, minä pyydään syömään kotiruokaa. Köyhän perheen lapsen ei tarvitse lasketella, köyhän perheen lapsi voi tehdä paljon muuta, lopettakaa vollottaminen.

"Meille suurille ikäluokile oli päivänselvää, että opettajien ja apteekkarien lapset laskettelivat ja lensivät perheineen etelän lämpöön."

TÄMÄ. Ja itselle nelikymppiselle oli sama asia aivan päivänselvää 80-90-luvuilla.

Miten on tultu tilanteeseen, että tämä ei ole päivänselvää kaikille lapsille, nuorille ja aikuisille 2020-luvulla?

Ketä tästä ymmärtämättömyydestä voi syyttää?

Nykyään on some ja nuo hyvätuloisten lapset leuhkii koko ajan ja kiusaa niitä, jotka ei pääse matkoille.

Vierailija
437/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi lasta joista nuorin 10kk🤦

Tuossa lukee "minulla on viisi sisarusta" niin kuusi...

Vierailija
438/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tehdä liikaa lapsia.

Lähihoitajan palkalla maksimissaan kaksi lasta niin ne lapset saa kunnollisen elämän mahdollisuudet.

Sitä köyhyytää esiintyy myös akateemisissa piireissä,vaikka olisi yksi lapsi esim. tutkijat, tuntiopettajat, päiväkodin opettajat jne. (käsittääkseni tuokin äiti on päiväkodin opettaja) ja palkka on pieni, niin kyllä monta päivää saa tehdä töitä, jotta pystyy maksamaan koulun liikuntapäivän 300-500€/lapsi, kun pahimmillaan se voi olla neljännes perheen kuukausi tuloista.

Tuo on totta. Taatusti lähihoitaja ainakin vuorotöissä tienaa enemmän kuin museoamanuenssi, kirjastonhoitaja, tutkijasta tosiaan puhumattakaan.

Vierailija
439/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tehdä liikaa lapsia.

Lähihoitajan palkalla maksimissaan kaksi lasta niin ne lapset saa kunnollisen elämän mahdollisuudet.

Sitä köyhyytää esiintyy myös akateemisissa piireissä,vaikka olisi yksi lapsi esim. tutkijat, tuntiopettajat, päiväkodin opettajat jne. (käsittääkseni tuokin äiti on päiväkodin opettaja) ja palkka on pieni, niin kyllä monta päivää saa tehdä töitä, jotta pystyy maksamaan koulun liikuntapäivän 300-500€/lapsi, kun pahimmillaan se voi olla neljännes perheen kuukausi tuloista.

Tuo on totta. Taatusti lähihoitaja ainakin vuorotöissä tienaa enemmän kuin museoamanuenssi, kirjastonhoitaja, tutkijasta tosiaan puhumattakaan.

Kirjastonhoitajilla on ihan hyvä palkka, mutta kirjastovirkailijoilla pieni. Kirjastovirkailijan tutkinto on ammatillinen perustutkinto.

Tutkija voi olla isopalkkainenkin. Riippuu siitä, mitä, missä ja millä tasolla tutkii.

Vierailija
440/657 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan vaikka mitä muttei ole varaa.  Laskettelemaan en haluaiskaan.  Pulkkailu parempaa. Ekologisempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi